zadeldrama,typisch fjorden?

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Yvonne6

zadeldrama,typisch fjorden?

Bericht door Yvonne6 » ma 18 jul 2011, 05:03

hoi allemaal,

ik ben toch een beetje gefrustreerd hier hoor............

sinds ik Ravina heb,ben ik al aan het rommelen met zadels.

ons allereerste zadel was een wintec 2000 vzh zadel,wat al vrij snel voor geen meter meer lag,het schoof,en lag gewoon niet lekker.
Toen dankzij bijspringen van mijn ouders een gloednieuwe kieffer inzell gekocht,hartstikke fijn zadel.
maar na een jaar lag ook die niet goed meer. de boom was te BREED!(dat geloof je toch niet....)het zadel zakte voor en wipte van achter.
zadel is naar de kieffer fabriek gegaan om te versmallen,maar deze oplossing heeft ook niet lang geduurd.
niet lang daarna lag het weer slecht. toen is de gehele vulling vervangen en de boom nog iets aangepast. maar je raad het al,na niet al te lange tijd lag het weer niet fijn,schuiven en wippen.

uiteindelijk mijn kieffer verkocht,en me helemaal suf gespaard voor een WOW zadel,want dat moest het dan toch helemaal zijn.
de bekendste zadelmaker van dit merk is geweest,en heeft me vlot een zadel verkocht.
helaas uiteindelijk bleek ook dit wéér niet in orde,dankzij die fijne zadelmaker.............de kussens waren te lang voor Ravina,de boom 2 maten te wijd,het zadel schoof,mijn dekjes schoven,enz.
daarna bij een andere zadelmaakster van WOW een nieuw zadel besteld en mijn oude WOW ingeruild,met uiteindelijk een totaal verlies van 1000 euro uiteraard door waardevermindering en het duurder worden van nieuwe zadels.
ook is de osteopaat geweest,en bleek Ravina een kleine blokkade te hebben in haar lijf dankzij die te lange kussens.

het zadel is weer op Ravina afgepast een week of 3 na de geboorte van Hercules,zodat we weer fijn samen konden gaan rijden.
maar na een keer of 6 rijden,bleek het wéér niet te passen,stappen en draven ging redelijk,tot we weer eens een galopje waagden samen............toen schoof het zadel zowat op haar nek.
nu moet ik zeggen dat ik weinig echt heb gereden tijdens het afpassen,omdat het de eerste keer was dat ik er weer opzat.

de zadelmaakster komt hopelijk snel langs om weer aan te gaan passen,maar ik weet het nu echt even niet meer als het nu weer niet goed gaat.

ik heb mijn spaarrekening geplunderd voor de beide WOWs,waardoor daar ook nu te bodem van in zicht is. en dan is het misschien weer niet goed..............zelf mijn kieffer lag niet zo beroerd als de WOW nu. ik hoop heel erg dat de zadelmaakster ons probleem met de WOW kan oplossen,want anders weet ik het echt niet meer,en ben ik sterk geneigd om terug te gaan naar de reguliere zadels.........wat een gedoe allemaal ;(

ik voel me een slechte eigenaar,met steeds een zadel wat niet lekker ligt...........
Ravina(OrstaxBrusvein)
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) Geboren: 17-05-2011 - † 01-08-2012
Viv

Re: zadeldrama,typisch fjorden?

Bericht door Viv » ma 18 jul 2011, 06:08

Tsja meis herkenbaar (zie topic Mar), en dat is nou precies waarom ik nog steeds niet naar een WOW ga. Hoor teveel narigheid (okeej uitzonderingen daargelaten). Ik zou zeggen sluit je aan :D en sterkte!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 18 jul 2011, 07:53

ook hier kreeg ze er geen wow passend op. Ik ben uiteindelijk overgestapt op boomloos, en dat bevat goed. Rossner ag ook goed, kon ik alleen niet in zitten, 8)7
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 18 jul 2011, 08:42

Ik denk niet dat het typisch Fjorden is. Ik denk wel dat het héél vervelend is.

Een goed passend zadel heb je helaas niet zomaar en dat het past zegt niet dat het over een half jaar nog past. Op mijn beide pony's heb ik goed passende zadels. Ilonk heeft een Thorowgood Endurance Griffin (boommaat medium/wide geloof dat het overeenkomt met 33/34) en Brass een Massimo Trail (Boommaat 33, was 36 van Ilonk en is versmald).
Ondanks dat ik zeer regelmatig naar de zadelmaker ga heeft Brass toch witte plekken, ze is super gevoelig qua huid/haar want ik heb nooit iets aan haar rug gevoeld van dik/warm oid. Als ik niet helemaal zo scheren was ik er niet achter gekomen denk ik.
Met een goede zadelmaker kan je et over de problemen hebben, hier was zeker een fout van zijn kant bij, en kan het opgelost worden. Dit is keurig gedaan, vijf drukmetingen verder en een aantal keren fracties op/bijvullen nadat het zadel eerst helemaal leeg is gemaakt.
Ook ik voelde me een slechte baas dat Brass, zo'n jonkie nog, met witte vlekken rondliep. Maar nu ik zeker weet dat het zadel goed ligt en weet dat ik er alles aan heb gedaan geloof ik het wel. Ik doe mijn best voor Brass. Na het seizoen weer naar de zadelmaker en je zal zien dat er dan weer een fractie veranderd moet. So be it,
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 18 jul 2011, 09:04

Ik denk dat het lijkt alsof het 'typisch fjorden' (of typisch koudbloed) is omdat de meeste fjorden weinig/geen schoft hebben en daarbij vaak rondgeribt (of wat in overconditie) zijn en het dus nauwer komt of het zadel past en dus goed blijft liggen. Daarbij merk je het natuurlijk meteen als het gaat schuiven. Persoonlijk vermoed ik dat er meer dan voldoende mensen met andere rassen rondrijden met slecht/niet passend zadels alleen merken ze zelf de "hinder" van het schuiven niet dus gaan ervanuit dat het wel goed zit.

Ik meende dat ik ooit eens gelezen heb dat er een schatting werd gemaakt dat 80% van de boomzadels niet goed passen (zal eens zoeken of ik het nog kan vinden)

Toen ik Cos net had, had ik een Rossner Amerika VZH, lag super maar al na een paar maanden ontdekte ik witte haren (gelukkig helemaal weggetrokken) en leek de boom me idd. ook wat krap te worden. Ik wilde altijd al boomloos maar niet tijdens het inrijden, heb toen toch de stap gemaakt naar Barefoot Cherokee maar die was veel te groot/lomp voor Cos. Ben zelf nu erg blij met de Startrekk Comfort, we zitten nu op kopijzer 3 en die kan nog 2 groter en ook de kussens zijn door mij zelf aan te passen.

P.C. heeft ook een moeilijk model. Relatief smalle schouders maar erg rondgeribt (los van het feit dat hij momenteel te dik is, maar zelfs als hij in topconditie is, is hij rond). Voor hem had ik uit Engeland een zadel gekocht met flexibele boom (self adjusting gullet noemden zij het), dat is echt een topkeus geweest en niet eens duur, maar ligt als een huis (zelfs zonder staartriem!)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Viv

Bericht door Viv » ma 18 jul 2011, 09:51

sluit friezen, hafjes en tinkers ook niet uit idd, die geven ook flink wat ellende ;)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 18 jul 2011, 10:01

Het is geen typisch fjordenprobleem, inderdaad zoals Viv zegt komt het bij meer rassen voor, maar fjorden hebben toch wel vaak andere zadels nodig dat de gemiddelde KWPN.
Dat komt gewoon omdat ze rondgeribt zijn, weinig schoft en dan moet je even op zoek naar iets wat wel goed past.

Ik dacht dat Wow inderdaad altijd passend te krijgen was, maar niet dus..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » ma 18 jul 2011, 10:25

Paarden blijven constant veranderen in hun bespiering. Wat eerst goed lag kan na 6 mnd al veel minder liggen. Tenminste elk jr laat ik mijn zadel nakijken. Heb in de afgelopen 7 jr 5 zadels gekocht voor Wodan. Mijn huidige heb ik nu bijna 2 jr en wordt als hij weer op niveau is nagekeken. Nu is het effect met een prolite pad voldoende. Als zijn spieren weer terug zijn ligt het zadel teveel achter over.
Ga iig op je eigen gevoel en vergaarde kennis af om vervolg stappen te ondernemen. Er kan nogveel gedaan worden om zadels goed te laten passen. Zelf ga ik naar van Rijs toe.
Wodan en ik M1+10
mar

Bericht door mar » ma 18 jul 2011, 11:26

Heel herkenbaar.. vooral je laatste zin.. Soms heb ik ook het gevoel alsof ik maar een beetje een prutser ben met al die zadels.. Maar aangezien je toch tot de conlcusie komt dat het niet past en je er iets aan gaat doen.. moet je wel een goede eigenaar zijn hoor!

En verder.. tsja.. ik heb nu een trekker gekocht, semi-boomloos, aan alle kanten verstelbaar.. het is erg wennen maar ik hoop op die manier toch langer dan 1 jr met het zadel te doen.

Volgens mij woon je bij mij in de buurt, (althans hier op stal komt soms een dame die het over jouw paard heeft), als je wil kan ik wel eens langskomen? Dan kun je het eens proberen..

succes!
Wada en Sir Phantom van Verhuisdieren!! B+10 (met pensioen?)
http://littlebitfeeders.com/ The natural way of feeding your horse
Kelly

Bericht door Kelly » ma 18 jul 2011, 11:27

Wodan schreef:Paarden blijven constant veranderen in hun bespiering. Wat eerst goed lag kan na 6 mnd al veel minder liggen. Tenminste elk jr laat ik mijn zadel nakijken. Heb in de afgelopen 7 jr 5 zadels gekocht voor Wodan. Mijn huidige heb ik nu bijna 2 jr en wordt als hij weer op niveau is nagekeken. Nu is het effect met een prolite pad voldoende. Als zijn spieren weer terug zijn ligt het zadel teveel achter over.
Ga iig op je eigen gevoel en vergaarde kennis af om vervolg stappen te ondernemen. Er kan nogveel gedaan worden om zadels goed te laten passen. Zelf ga ik naar van Rijs toe.
En die beste man heeft hier weer een paar paarden zo verkl**t dat die echt niet naar de mijne hoeft te kijken.
Het wisselt ook zo enorm!
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
lientje

Bericht door lientje » ma 18 jul 2011, 11:47

Ik heb met yuur echt mazzel, nooit problemen gehad. Heb er in totaal 2 dressuurzadels opgehad (ene was versleten na jaar of 8) een inrijzadel en 2 vzh. Inrijzadel gebruikt tot hij zo'n 3,5 jaar was ofzo. Daarna 1e dressuurzadel gekocht. Hiermee heb ik gereden tot zijn 11e, 1x opgevuld tussendoor.
Nu alweer 5 jaar een rossner, ligt prima en nog nooit opgevuld tussendoor.
Eerste VZH zadel lag niet goed, 2e wel en heb ik ook alweer wat jaartjes.
Verder heb ik nog wel een western gehad voor erbij maar dat was niet omdat mijn huidge zadels niet pastten.
Kortom, eigenlijk ik 13 jaar maar 3 zadels, want de vzh en dressuur gebruik ik gelijktijdig.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Marloes

Bericht door Marloes » ma 18 jul 2011, 13:04

Het kan een heel gedoe zijn inderdaad.. Gelukkig past bij Ull de Wow prima! Ik laat het zadel minimaal eens per jaar én bij iedere vorm van twijfel nakijken, aangezien hij inderdaad qua bespiering etc kan veranderen. Helaas is er geen oplossing die voor ieder paard/iedere Fjord goed is..
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 18 jul 2011, 13:13

Nathalie schreef:Ik denk dat het lijkt alsof het 'typisch fjorden' (of typisch koudbloed) is omdat de meeste fjorden weinig/geen schoft hebben en daarbij vaak rondgeribt (of wat in overconditie) zijn en het dus nauwer komt of het zadel past en dus goed blijft liggen.
En vergeet vooral de korte rug niet. Veel zadels zijn ongeschikt voor de fjordenrug omdat ze gewoonweg te lang zijn.
Dan is er voor onze fjorden met hun beknopte lijfjes weinig zadelkeuze.
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 18 jul 2011, 13:18

Yvette_Minouk schreef:
Nathalie schreef:Ik denk dat het lijkt alsof het 'typisch fjorden' (of typisch koudbloed) is omdat de meeste fjorden weinig/geen schoft hebben en daarbij vaak rondgeribt (of wat in overconditie) zijn en het dus nauwer komt of het zadel past en dus goed blijft liggen.
En vergeet vooral de korte rug niet. Veel zadels zijn ongeschikt voor de fjordenrug omdat ze gewoonweg te lang zijn.
Dan is er voor onze fjorden met hun beknopte lijfjes weinig zadelkeuze.
klopt (en helemaal als je, zoals ik, een kleintje hebt) en ditzelfde geldt natuurlijk ook weer voor de tinkers en (oorspronkelijke)haflingers.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Krista

Bericht door Krista » ma 18 jul 2011, 18:24

Met rijpaarden is het ook niet altijd een feestje hoor :D
Mijn bruine heeft voor een rijpaard ook niet veel schoft en is rondgeribt.
Ik ben met hem net als eerder met Oos direct naar Daaleman gegaan. Hij heeft net als de fjord had een super passend zadel waar ik met veel plezier mee rondrijd.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » ma 18 jul 2011, 18:32

Krista schreef:Met rijpaarden is het ook niet altijd een feestje hoor :D
Mijn bruine heeft voor een rijpaard ook niet veel schoft en is rondgeribt.
Ik ben met hem net als eerder met Oos direct naar Daaleman gegaan. Hij heeft net als de fjord had een super passend zadel waar ik met veel plezier mee rondrijd.
Hier heb je helemaal gelijk in. Bij ons op de manege zijn er ook heel wat met "gewone" rijpaarden die tobbe met een goed passend zadel. Zelfs goede kwpn-ers hebben niet altijd de rug voor een standaard zadel.
Ikzelf ben ook weer aan het tobbe met het zadel van Crystal. Na de vakantie ga ik bij zadelatelier een afspraak maken of zij het verstandig vind om al een zadel op maat te maken voor Crystal. Waarschijnlijk zal het wel worden dat ik daar weer een zadel op maat laat maken om van de problemen af te zijn.
Yvonne6

Bericht door Yvonne6 » ma 18 jul 2011, 20:54

het was ook niet de bedoeling om te zeggen dat gewone rijpaarden daar nooit problemen mee hebben,jammer dat dit zo opgevat wordt,ik wilde alleen even mijn frustratie delen...
Ravina(OrstaxBrusvein)
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) Geboren: 17-05-2011 - † 01-08-2012
Krista

Bericht door Krista » ma 18 jul 2011, 22:04

Snap ik maar je vraag is toch is het typisch fjorden?
En ik wilde alleen laten weten dat er wel zadelmakers zijn die ook jou wellicht kan helpen. Misschien ligt het niet aan je paard maar heb je wat minder goede vakmensen getroffen?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
dc

Bericht door dc » di 19 jul 2011, 06:01

ik heb 3 stubben parzivals voor de fjorden. en nooit problemen!!!!! ligt altijd als een huis op ze.

voor mijn rijpaarden stubben edelweis, siegfried en een amerikaanse uitvoering. hier gelukkig geen zadeldrama's!
mirretje

Bericht door mirretje » di 19 jul 2011, 07:02

Wat een ellende kan dit toch zijn he Yvonne? Denk je het gevonden te hebben, blijkt na een tijd dat het weer niet past...
Ik heb het ook met mijn IJslandermerrie. Gelukkig heeft ze nog nooit drukplekken gehad. Maar ze veranderd steeds per seizoen in postuur. Het gaat gelijk op haar schoft en haar schouders zitten. Bij IJslanders heb je er nog meer last van dat ze eigenlijk te kort zijn voor de meeste zadels. Ze zijn natuurlijk nog een stuk korter dan Fjorden. Bij mij is ook nog het lastige dat ik zelf ook nog een prinses op de erwt ben... Ben echt een zadelmiep :roll:
Plaats reactie