Mijn Duitsland avontuur loopt anders dan verwacht.....

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Mrln_
Contacteer:

Mijn Duitsland avontuur loopt anders dan verwacht.....

Bericht door Mrln_ » zo 13 feb 2011, 18:25

Hoi allemaal,

Toch maar een dagboek berichtje, om mijn hersenspinsels maar even van me af te schrijven.
Degenen die het B-tjes topic een beetje volgen, weten het al even. Benthe gaat waarschijnlijk verkocht worden.

Toen ik in NL was met kerst heb ik er veel over gepraat thuis, en heb ik voor mezelf eigenlijk al de keuze gemaakt.
Ik ga straks weer 4 jaar studeren, dat houdt in weinig geld en weinig tijd. Bovendien daarna op zoek naar een baan, waarbij ik dan 'gebonden' blijf aan mijn paard. Drie jaar lang heb ik (met HEEL veel plezier!!!) op mijn tenen gelopen om haar te kunnen onderhouden, maar nu moet ik wel kiezen voor mijn toekomst, en ik weet dat; ik, een studie en een paard, niet samen gaan. Wat bovendien ook niet eerlijk zou zijn voor Benthe, die verdient volle aandacht en een vaste, constante plek.

Maar ja dit natuurlijk vaaak overdacht, maar bij de langetermijnplannen geschoven.

Tot ik op maandag na de kerstvakantie mijn staldienst aan het doen was, en Marion (moeder) en Nele (dochter, net zo oud als ik, 21) even kwamen bijpraten.
Zij vertelden dat ze op zoek waren naar een paard, een fjord wel te verstaan, ze waren enthousiast geworden door Benthe (dûh wie wordt er niet enthousiast van Benthe := ). Ze hebben al 2 paarden, Lucia (rijpaard van 6, van Nele) en Suki (toekomstig rijpaard voor Nele, nu 2 jaar).
Marion kan nog niet echt rijden, maar is dat op het moment aan het leren. In de toekomst wil ze dan recreatief gaan rijden, af en toe in de bak, maar vooral heel veel buitenrijden.

Dat zette mij aan het denken, wil ik dit???? Mijn paard helemaal in Duitsland achterlaten???? In eerste instantie dacht ik van niet, wat een pokke eind weg! Maar aan de andere kant... ik weet dat Nele en Marion súper goed zijn voor hun paarden, daar zou ze echt niets te kort komen. Ze kan dan lekker op deze boerderij blijven staan, hoeft niet meer 10 uur in de trailer, wennen aan een nieuwe plek, vervolgens verkocht worden en wéér wennen.... En bovendien, wie zegt dat als ik haar in Nederland verkoop, ik wel elke maand bij de nieuwe eigenaren op de stoep kan staan.... Dat zou ik als nieuwe eigenaar ook niet graag willen.

Nu heeft Marion Benthe een paar keer geprobeerd, en is helemaal enthousiast. Ik moet zeggen dat ik ook steeds enthousiaster wordt, ik denk dat ik voor mijzelf al besloten heb dat ze hier gaat blijven.
Betere baasjes kan ze zich niet wensen. Ze zijn heel paardbewust, doen veel aan Dual-aktivierung (Michael Geitner, heel interessant!), grondwerk, heel paardvriendelijk.

Op dit moment is Lucia, hun andere paard dus, ziek. Ze kreeg zaterdag ochtend koliek en ging met een hoop heisa in de trailer naar de kliniek.
Daarom staat Benthe nu bij Suki, omdat die anders alleen staat (zij staan 's nachts op stal en overdag in de paddock/weiland als het weer het toelaat, dat is ander deel van de boerderij, Benthe stond in de loopstal). En die twee gaan eigenlijk heel goed samen.

Also, een heeeel verhaal... Vast ook heel onduidelijk en warrig, ik vind het heel lastig om er over te praten, het raakt me zo, ik vind het zo lastig.
Mijn paardje, mijn alles. :\

Woensdag gaan we met z'n drieën om de tafel. Dan gaan we het hebben over hoe we het nu gaan doen. Hoe zij er in staan, hoe ik er in sta. Ik ga Benthe sowieso verkopen onder contract, dat mochten ze haar weer kwijt willen dat ze bij mij terug komt. Dit natuurlijk voor de zekerheid, maar ik verwacht geen problemen. Ik ben hier altijd welkom, ze zetten zo een bedje voor mij klaar.

Nu toch ook nog even een vraag aan jullie. Woensdag gaan we het dus ook hebben over de prijs.
Wat is nu een redelijke prijs voor Benthe??? Voor mij is ze natuurlijk onbetaalbaar.... Ik vind haar ook gewoon de beste fjord die er is. :=
Maar dat doet er niet toe. Wat kan ik voor haar vragen????

Nja alle feiten over haar dan maar kort op een rijtje:

Brigitte heet ze officieel, geboren op 11-05-2005, wordt dit jaar dus 6 jaar oud.
Ze heeft een heerlijk karakter, makkelijk maar ook met pit te rijden. Iedereen stapt er zo op weg. Heb met haar wedstrijden gereden en zijn in een paar wedstrijden B + 5 geworden. Totaal verkeersmak, doet nergens wat op uit.
Kort beleerd voor de wagen maar daar verder geen ervaring mee.
Ohja ouders natuurlijk; v. Timor m. Utah mv. Lestor
Ze heeft verder helemaal geen gebreken, geen eczeem, geen stalgebreken. Kan goed met andere paarden (zowel ruinen als merries).
Pff ben nog nadelen aan het bedenken.... Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ze niet drachtig geworden is, 2 jaar terug. Twee keer gedekt en twee keer niet drachtig. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, ik heb namelijk geen idee hoe dat kwam (dierenarts vond haar er 'van binnen' prima uitzien).

Edit nog een toevoeging, op de keuring heeft ze goede punten binnengehaald, was als veulen veulenkampioen met 39 punten en op haar 3e voorlopig model (maar toen de abop niet gereden) en nu weer voorlopig model met 37 punten, wat ik dan nu waarschijnlijk ook niet ga halen ;).

Ik ben benieuwd naar jullie meningen! Ook als je meer info hebt over verkopen naar Duitsland zou dat super zijn!

Pff nu wel heeel lang verhaal!! Dappere dodo als je het tot hier gered hebt ;)

Liefs Marleen
I wish you were a little smaller, not just small but really really short. So I could put you in my pocket, and carry you around all day.
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Re: Mijn Duitsland avontuur loopt anders dan verwacht.....

Bericht door Reinou » zo 13 feb 2011, 18:33

He jeetje wat een lastige situatie Marleen, kan me voorstellen dat je er over loopt te piekeren. Als ik je verhaal zo lees ben je er al uit. In ieder geval super dat dit zo op jullie pad is gekomen en dat je alle vertrouwen erin hebt dat ze het daar goed zal krijgen. Het zal de beslissing zeker niet makkelijker maken, maar het geeft je ongetwijfeld meer rust in je hoofd en het vertrouwen dat je de goede beslissing hebt gemaakt/gaat maken.
Een prijs vind ik lastig te noemen omdat de prijzen in Duitsland veel hoger liggen dan hier in Nederland. Misschien zou je eens op het Duitse fjordenforum (www.fjordforum.de) kunnen informeren naar wat een redelijke prijs voor Benthe zou kunnen zijn. Ik wil je bij deze iig. heel veel succes en sterkte wensen :)
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 13 feb 2011, 18:36

jammer, vind het zo'n leuk dier. Maar je bent wel eerlijk tegenover je paard zo. Prijs heb ik geen idee van. Sterkte met je beslissing!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Mrln_
Contacteer:

Bericht door Mrln_ » zo 13 feb 2011, 18:49

Bwoah, €3.900 voor een 4,5 jarige merrie.....!
Jeetje wist wel dat de fjorden hier duurder waren, maar zo duur!
Maarja wat is dan fair, mocht ik haar in NL verkopen, wat zou ik er dan voor vragen? €2.000 ofzo? Dan ga ik er hier toch niet ineens €1.000 bij op gooien... Nja ben ook geen zakenmens..

Bedankt voor jullie reacties, ik heb het inderdaad al redelijk besloten... Wat je zegt, Reinou, het maakt het zoveel makkelijker dat ik precies weet waar ze komt en hoe ze het gaat hebben...

Lastig hoor...
I wish you were a little smaller, not just small but really really short. So I could put you in my pocket, and carry you around all day.
Mrln_
Contacteer:

Bericht door Mrln_ » zo 13 feb 2011, 18:50

Zijn er trouwens verder nog dingen waaraan ik moet denken? Ik heb nog nooit een paard verkocht ;)
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 13 feb 2011, 19:14

Moeilijk Marleen!

Ik zou denk ik wel de Nederlandse prijzen aanhouden. Wij weten dat fjorden in Duitsland duurder zijn dan hier, maar de Duitsers zullen dat ongetwijfeld ook weten. Daarnaast, als een Duitse(r) qua keuringen of fokkerij wat wil doen met een Nederlandse fjord, dan komen er ook de kosten bij van het importeren, op naam zetten en inschrijven in het stamboek van een Duitse deelstaat.

Ik zou me er persoonlijk dan ook plezieriger bij voelen om de Nederlandse prijzen enigszins te hanteren. Wel zou ik voor Benthe in de hogere prijsklasse gaan zitten. Ik denk dat ik een bedrag tussen de 1800 en 2000 euro zou vragen.

Sterkte en succes woensdag!
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Viv

Bericht door Viv » zo 13 feb 2011, 19:49

Verstandige beslissing en volgens mij komt ze super terecht als ik het zo hoor.
Qua prijs... tsja lastig als de prijzen zo ver uit elkaar liggen. Voor NL zou ik idd tussen de 1800 en 2000 gaan zitten. Ga je wat meer richting de duitse prijzen dan kun je er nog 2500 van maken (rekening houdend met de import en overschrijvingskosten enzo).

Succes woensdag!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis » zo 13 feb 2011, 20:00

Denk dat je voor jezelf een goede beslissing hebt genomen.

Ik zou rond de 2250 euro gaan zitten
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Anouska

Bericht door Anouska » zo 13 feb 2011, 20:26

Ik wist hier dus al het een en ander van, alleen had je toen nog geen definitieve beslissing gemaakt. Wel een vermoeden dat je deze keus zou gaan maken.
De prijs tja, zou wel richting de duitse prijs gaan en rekening houden met import en overschrijving.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 feb 2011, 21:24

ja in het Btjes topic had je het natuurlijk al enigzins aangegeven, wel een fijn idee dat ze bij mensen komt die zo goed voor haar gaan zorgen.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 14 feb 2011, 11:33

verstandige keuze, ik zou voro emzelf 2000 aanhouden en woensdag eerst maar een afwachten wat zij in hun hoofd hebebn qua prijs, daar valt als de omstandigheden ed goed zijn dan nog altijd over te praten?

sterkte
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 14 feb 2011, 11:39

Tja tijdens het lezen dacht ik maar een ding: Doen! Beter verkopen dan dit is jezelf en het paard te rijk wensen denk ik. De Nederlandse markt ligt op zijn gat, dus als je dr dan zo geweldig kan achter laten....

Duitsland liggen prijzen inderdaad hoger, maar het is daarin maar net wat je er zelf voor wil hebben. Vraag desnoods hun een eerste zet te doen: Wat willen ze jou voor Benthe geven?

Tja en waar moet je om denken?? Dat jij je geld krijgt en met een fijn gevoel naar huis gaat?? In duitsland doen ze niet zo moeilijk over dat exportstempel e.d.

Verder kun je er nog over denken een koopverklaring op te stellen, maar dat gebeurd vaak maar zelden bij Fjorden. (dat als er iets mankeert of gebreken die kunnen er dan in vermeld worden, zodat je achteraf geen 'praatjes' krijgt)
Geluk is de vrucht van intens werk
Mrln_
Contacteer:

Bericht door Mrln_ » di 15 feb 2011, 07:36

Precies Annabel, dat is wat ik ook dacht. Dan gaat het écht een lange termijn plan worden, en dat is niet wat handig is...
Koopverklaring ga ik even naar kijken, is misschien wel een goed plan.

Ik dacht zelf ook rond de 2.000 euro, en zal inderdaad de vraag bij hen leggen, wat willen ze voor haar geven.
Ik ben nu al zenuwachtig, ernstig!!
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 15 feb 2011, 08:35

Succes Marleen! Ik denk dat jij je keuze al hebt gemaakt. Wacht het gesprek af, denk er nog een nachtje over na en beslis dan definitief.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » di 15 feb 2011, 08:56

Wow wat een beslissing! ik heb je vorige topic gelezen, vond het zo leuk voor je.
Maar ja je moet natuurlijk niet alleen denken aan hoe graag je haar ziet, het gaat om de toekomst. Ik hoop nooit voor die keuze te moeten staan, maar vind dat je er erg sterk en goed mee omgaat.
Over prijs kan ik me niet uitspreken.
Wel fijn dat je zo'n leuke mensen hebt gevonden en dat je daar op vakantie kan
Hildar, gouden paardje Ik maak leuke kleurtjes voor de hh Switch, voor meer info: pb
Liefde is meer dan verliefdheid, meer dan de kleine onbenulligheden, liefde overschreidt alle grenzen, ook die van de dood, want ik hou nog steeds van jou
Esther

Bericht door Esther » di 15 feb 2011, 21:37

Wel een omslag hoor!! Wel een verstandige beslissing als ik je verhaal zo lees.
Ik zou ook rond de 2000 gaan zitten. Is een mooi bedrag.
Ze krijgt wel een goed huisje als dit door gaat.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mrln_
Contacteer:

Bericht door Mrln_ » wo 16 feb 2011, 10:34

Pfff nou het is achter de rug.
Heel prettig gesprek gehad, alles afgehandeld. Benthe blijft nu bij hun andere twee paarden staan, ze blijft nog van mij tot ik weer terug naar Nederland ga. Qua prijs heb ik het bij hen gelegd, zij zeiden meteen de prijs waar ik zelf ook aan zat te denken. Dat was kort maar krachtig dus.
Nu is mijn paard dus verkocht... jeetje :\
En nu maar eens onderzoeken hoe het importeren gaat werken... Iemand tips/ervaring?
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 16 feb 2011, 10:55

Heftig dat het nu ineens echt is zeg. Maar toch ook gefelicteerd met het vinden van zo'n fantastische baas en plek voor Benthe!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Keandra

Bericht door Keandra » wo 16 feb 2011, 11:55

heftig maar wel het beste voor Benthe
je weet ook dat ze meer dan super staat daar, dus op dat vlak kan het niet beter zijn
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 16 feb 2011, 12:17

Ik vind het jammer dat een goeie merrie uit een waardevolle lijn nu verloren gaat voor de NL fokkerij.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie