Ben me kapot geschrokken, aangespannen springen...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Viv

Ben me kapot geschrokken, aangespannen springen...

Bericht door Viv » wo 02 feb 2011, 08:03

Gister had andy weer een "geweldig" idee. Hij wilde de bak slepen. So far so good. Echter met dubbelgebroken bitje in. Vroeg waarom hij dat wilde en dat was zomaar om te proberen. Hij wilde ermee gaan mennen (????) maar wilde het toch maar eerst voor de sleep proberen.

Dus ik uitleggen dat dat niet verstandig was, geen oogkleppies, geen controle bij paniek... maar alles werd weggewuifd, Kdies raakte toch niet in paniek..... Voorbeeld aangehaald van de lange lijnen dat hij dat ook erg spannend vond enzo...

Dus mijnheer eigenwijs hoofdstelletje in wat ik voor de pessoa gebruik met ongebroken trensje eraan (wilde niet dattie mn rijhoofdstel zou gebruiken) en tuig op en hop richting bak.
Sleep (net gerepareerd) erachter gehangen en lopen maar.
Stalgenootje zou tegelijkertijd in de bak gaan rijden dus stond klaar om op te stappen, in de grote paddock stond zn vriendje Clip en in de kleine paddock 2 pony's van ander stalgenootje.

En u raad het al, bij de eerste bocht ging het al mis. Kwam de bocht door, zag die sleep achter zn kont, maakte een rare sprong waardoor Andy zn evenwicht verloor en paf daar ging hij........
Sleep achter hem aan stuiterend, volgas de bak door.
Sleep stuiterde alle kanten op (2 autobanden met rubber mat erachter), raakte de bakpalen en bleef achter het draad hangen, dus nóg meer paniek en nóg harder door de bak (met lint en palen erbij).... enz enz.....

Vervolgens vloog hij óver het draad de grote paddock in om steun te zoeken bij Clip, die vervolgens weer in de stress schoot want die had zoiets van doehoei sout op met je rare ding achter je kont. Vervolgens sprong Andy de paddock in en baf daar ginggie weer, dwars door het draad richting wei.
Godzijdank was het daar glad en ging hij onderuit (gek dat je daar blij mee kan zijn) en konden we hem eindelijk pakken.

Helemaal trillen en beven en 1 bonk spanning dus heeeeeeeeelll langzaam dat wat nog vast zat van de sleep losgemaakt (tipje: panieksluitingen gaan NIET los in zo'n geval), heel voorzichtig tuig eraf en toen naar stal om zn benen af te spuiten.
Ik ondertussen stalbaas uit zn werkplaats getrokken en samen de bak soort van gerepareerd zodat er iig weer paarden naar buiten konden en er weer in de bak gereden kon worden.

Kdies leek niks te mankeren, behalve hele achterhand stijf van de spanning, helemaal over zn toeren.
Nog stukje met hem gewandeld en hij liep niet kreupel en had alweer de grootste praatjes. Alleen harde geluiden van achter ging hij van op de loop (logisch), maarja das niet handig langs de weg en op een druk fietspad in de spits.

U begrijpt dat mijn vetrouwen in manlief in combi met aangespannen werk tot onder nihil is gedaald. Was eindelijk weer zover dat ik zelf durfde te mennen maar ben weer terug bij af en dit komt niet meer goed. Iig niet in combinatie met Andy.

En profecionele hulp inschakelen nu het zo mis is gegaan, welnee, kannie prima zelf oplossen..... -:(- Ik moest maar vertrouwen in hem hebben.... prima maar tot hoever?? Luisteren doettie toch niet en trekt volledig zijn eigen plan, les heeft hij volgens eigen zeggen niet nodig, niemand die hem nog wat kan leren en koetsiersbewijs is ook maar onzin.

Ik ben op dit moment echt zo ver om kar, tuig en trailer te koop te zetten. Ben er echt helemaal klaar mee.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Senna&Cajra

Re: Ben me kapot geschrokken, aangespannen springen...

Bericht door Senna&Cajra » wo 02 feb 2011, 08:08

Arme Diesje. Hoe dom kan je zijn >;)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 02 feb 2011, 08:48

Jeetje Viv, ik kan me voorstellen dat jullie vertrouwen onder 0 zitten. Wij hebben het er eerst ook over gehad. Leo heeft wel zijn koetsiersbewijs, maar ik heb al aangegeven dat hij door km's te rijden de ervaring krijgt. In eerste instantie leek het hem ook niet nodig, totdat we met anita en Jeroen zijn gaan rijden en hij dus van een ander te horen kreeg, dat het toch wel wat anders kon.

Ik heb ook aangegeven dat ik ook al ruim 29 jaar rijd en toch ook nog steeds les nodig heb? Anky van Grinsven, maar ook Ysbrand Chardon krijgen nog steeds les! Dat je je paard rond kunt sturen, wil niet zeggen dat je daarom maar geen les nodig hebt.

Ik wens je veel sterkte om Cadiz dát vertrouwen weer terug te geven. Ik denk dat Andy daar ook nog een flinke dobber aan krijgt.
Viv, ik wil je niet bang maken, maar houd je er nu ook rekening mee, dat Dies onder de man ook kan schrikken van harde geluiden achter zich?
Veel sterkte en succes.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » wo 02 feb 2011, 08:55

daar hou ik zeker rekening mee Suus, dus ik dank Andy heel hartelijk aangezien ik over 2 weken weer wedstrijd heb. En hij is al zo'n neuroot in een binnenbak die hij niet kent.
Was net eindelijk zo ver dat ik ohz iig beetje dicipline erin begin te krijgen bij hem. Zou morgen weer les hebben maar dat kan ik ook weer vergeten vrees ik.
Echt soms klinkt scheiden echt heeeeeeeeel aantrekkelijk hoor.

En Andy heeft geen les nodig joh, die weet alles toch beter. Hij staat totaal niet open voor kritiek of advies, weet het zelf allemaal beter. Echt het is te vermoeiend soms.
We gaan naar de menweek in ermelo, al heb ik daar nu een hard hoofd in. Zowizo is het maar de vraag of hij tegen die tijd alweer voor de wagen staat en vooral hoe. Mendurance hadden we gelukkig nog niet voor ingeschreven (daar vertrekt hij ook op zn achterbenen omdat Andy zijn stress niet onder controle kan houden).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Krista

Bericht door Krista » wo 02 feb 2011, 09:11

Jee wat een toestand kan me voorstellen dat je verschrikkelijk kwaad bent...
Gelukkig is er niks met Cadiz gebeurd, lichamelijk gezien dan.
Toch zou ik hem zsm met een oogklepje op iig weer tussen de lange lijnen doen en later met hulp weer aanspannen. Je kan hem dit maar op 1 manier laten vergeten en dat is door veel positieve ervaringen. Zou niet nu de hele handel verkopen en met mennen stoppen. Hij is tenslotte gaan lopen om wat ie achter hem zag, niet vanwege het slepen an sich.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 02 feb 2011, 09:21

Ik zou je les wel door laten gaan Viv, het is voor Cadiz juist goed dat hij het gevoel van vertrouwen onder de vrouw wel heeft! Dat is een vast punt voor hem. Ik weet ook niet hoe Diesje nu tegenover Andy staat? Vertrouwt hij hem nog wel, of nog wel genoeg? Ik denk dat je hem idd zo snel mogelijk toch weer tussen de lijnen moet zetten of hem inspannen, want nu kan hij hier maar over nadenken. Net zoals Krista ook zegt. Tja en dan zou ik proberen om toch professionele hulp te krijgen. Dan is hij er mss sneller overheen, dan dat je zelf bezig gaat. Erg lastig zo'n eigenwijze man!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Kelly

Bericht door Kelly » wo 02 feb 2011, 09:28

En dit is dus waarom vriendlief en ik ieder een eigen paard hebben ... ik zou hem wat aandoen!

Maar zoals hierboven ook al Viv, vertrouwen win je alleen maar door het weer te doen.. ben ik inmiddels ervaringsdeskundige in denk ik *zucht*
Andy voorlopig wel ver uit zijn buurt houden als jij met hem bezig bent.
Al is het alleen maar omdat jij dan een bepaalde spanning zult krijgen en hij dat van je over zal nemen.

Wat er nu is gebeurd is natuurlijk onwijs kl*te en hoogst overbodig geweest maar probeer hem juist meteen onder het zadel gewoon door te rijden zoals je altijd deed.
Dus niet extra voorzichtig zijn.
Probeer zelf ook de kar en het zadel los van elkaar te zien.
Zo'n gevoelig typje als Cadiz pakt alle beetjes spanning op die jij vasthoudt.

Voor het inspannen zou ik weer even rustig beginnen met zijn menhoofdstel in en dan weer eerst erachter lopen en dan wat slepen.
Kan goed zijn dat hij met zijn vertrouwde hoofdstel de spanning sneller los durft te laten.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 02 feb 2011, 09:42

Wat eng, en ik kan me voorstellen dat je hem even flink hebt zitten.

Voorlopig even lekker gaan rijden en wat kelly zegt het weer rustig oppakken als jullie eraan toe zijn. Misschien gewoon samen toch naar les gaan, zelfs anky en edward hebben nog les andy!
Alles te koop zetten krijg je vast spijt van..
Gerritje

Bericht door Gerritje » wo 02 feb 2011, 09:43

Jeetje Viv, kan me voorstellen dat de stoom uit je oren komt. Mannen.....

Zoals anderen ook al schrijven, wel gewoon onder de man doorblijven rijden! Mits hij natuurlijk niet iets lichamelijks van dit overhoudt.
---
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 02 feb 2011, 09:56

Oh mijn god ik zou hem vermoorden _-:(
En bedankt schat!!! Ik zou hem lekker zijn eigen paard kado doen, een houten welteverstaan :P
Mannen!!!! -:(-
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Brittlover

Bericht door Brittlover » wo 02 feb 2011, 10:55

Moest om je titel een beetje lachen, dacht wat hebben ze uitgespookt.
Maar dit is niet om te lachen, ben blij dat Arjan niets met paarden heeft en ver bij Britt vandaan blijft.
Vooral als ze het ook nog beter weten.

Ga rijden idd los van mennen zien, en maak je over die wedstrijd geen zorgen.
Vreemde bak is iets heel anders dan iets achter je kont hebben, die bak bijt niet en dat weet jij... dus rijden alsof je thuis bent.
En daarbij moet je ook eerts thuis rijden om te trainen, en thuis is het gebeurt.
Hier is het altijd wel rustig rond de wedstrijdring, dus harde geluiden zullen hier niet gauw voorkomen.
Neem aan dat dat in jullie hoek ook wel netjes geregeld is.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 02 feb 2011, 11:43

Wat is dat toch met die kerels. Ze weten alles beter en hebben overal verstand van. En hulp vragen, dat woord komt niet in het woordenboek voor. Les nemen, ja daaaag, daar heb ik geen zin in, niks voor mij. En ondertussen komt het -:(- je uit de oren en ben jij wanhopig, hoe moet dit toch aflopen.
Arme Viv, ik begrijp je frustraties zo goed. Sterkte meis :(:)
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
ing-1970

Bericht door ing-1970 » wo 02 feb 2011, 12:04

Ik had me ook iets adners voorgesteld,toe je dat vermelde bij de c tjes
maar dit ?
waarom denken mannen dat ze toch overal verstand van hebben,maar alleen moeite hebben met het uit te voeren.
Gelukkig heeft mijn partner het ook niet zo met paarden,maar meer met motoren.
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » wo 02 feb 2011, 12:11

ben al blij dat leslie soms nog naar me luistert (dus de momenten voor hij met zulke toeren afkomt)

ik had het ook even anders op toen ik de titel las
en elk geval veel sterkte en ik zou eens een meer dan goede babbel doen met je partner, want dit is wel met veel levens spelen he
:(:)
Megan

Bericht door Megan » wo 02 feb 2011, 12:13

Oh get, ik zie het helemaal voor me. Dit is mij trouwens jaren geleden met Zero ook overkomen, met oogklepjes en bokkebitje. Ook met een sleep, in mijn geval een balkje erachter.
Ik heb niet gemerkt dat hij daarna onder het zadel schrikkeriger was. Dat is toch een hele andere beleving. Maar ik durf hem niet meer in te spannen, ook niet als er een zeer ervaren iemand bij zou zijn. Ik heb gewoon het vertrouwen niet meer. De schrik zat er aardig in en ik zie mijzelf dan niet ontspannen in een wagentje zitten :n
En ja, wat kunnen mannen toch eigenwijs zijn hè! Misschien een leuk verjaardagscadeau? Een bon voor een 1e menles?
Ik hoop dat Cadiz er niet teveel een trauma van heeft opgelopen. Misschien zou opnieuw inspannen door een ervaren iemand hem er wel doorheen helpen. Maar die mening laat ik aan de ervaren menners over!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 02 feb 2011, 12:45

Jeetje Viv, heavy! kl*ten als jij duidelijk weet wat wel te doen, en ne partner niet, en daarbij je advies volledig negeert.
Succes ermee!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Dennis

Bericht door Dennis » wo 02 feb 2011, 12:54

Ipv de trailer en alles te koop zetten kun je ook manlief op MP zetten...wat een actie, maar dat wilde Andy natuurlijk zelf ook niet dat zo mis zou gaan. Wat moet je met angst in je ogen hebben moeten toekijken toen Cadiz er tussen uit knijpte. Daarom zit ik er nog altijd liever op dan erachter. Hopelijk heeft Cadiz er niet al te lang last van
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » wo 02 feb 2011, 13:22

Owww ik weet precies hoe je je voelt. Ik beleef mijn ongeluk op deze manier ook weer. Kippenvel.
Als er ongelukken gebeuren met aangespanningen dan is het direct ook goed mis. Tis eigenlijk een hele gevaarlijke sport. Iwannetje komt ook echt niet meer voor de kar! En mijn moeder zou ook nooit meer op een kar stappen, zelfs niet op een huifkar!

Iwan is nu ook nog steeds neurotisch bij honden, en ons ongeluk is inmiddels al 3 tot 4 maanden geleden......

Sterkte Viv!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Vera

Bericht door Vera » wo 02 feb 2011, 14:07

jee wat schrikken.
Wij beleren ze om die reden juist altijd zonder oogkleppen, zodat als er ooit iets gebeurt (bv hoofdstel afschuren) ze in elk geval niet schrikken van wat ze plotseling achter ze zien. (met noors gareel rijden we ook zonder oogkleppen)
Ik begrijp helemaal waarom je nu weer het vertrouwen kwijt bent hoor. Cor is ook altijd zo makkelijk met dat soort dingen, daarom mocht ie van mij niet meer met Vera mennen zonder dat ik er bij was. Elke keer als hij aan het mennen is gebeurt er wel wat.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Viv

Bericht door Viv » wo 02 feb 2011, 14:11

Kdies is helaas een erg gevoelig en reteslim tiepje, niet eentje die alles zomaar naast zich neerlegt.

Heb nu dit gehaald http://www.medpets.nl/groene+os+rust/ wat hij bij verwachte stress gaat krijgen, gewoon om te voorkomen dat ik ohz ook mn vertrouwen weer kwijtraak (had het net een beetje terug).
Even beetje relax.
Laat morgen eerst mn instructrice zn rug nakijken voor ik erop stap (die is ook masseur enzo).

Vanochtend met hem gewandeld in het bos (samen met 2 stalgenootjes, dan konden die iig beetje rust geven buiten) en hij stapt goed, geen dikke benen, wel harde spieren en nog veel spanning maar das logisch.

Hij leek ook wat last te hebben van zn mond, hij wilde niet met zn touw spelen. Dus zometeen even zn mond nakijken op wondjes.

Ga vandeweek met mn centered riding juffie wel aan de lange lijnen werken, dan kan er een bij zn hoofd meelopen, daar hoef ik Andy ff niet bij te hebben.

Wordt vervolgt....
Afbeelding
Plaats reactie