Wat begon als een mooie zondagmiddag......

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Nicole
Moderator

Wat begon als een mooie zondagmiddag......

Bericht door Nicole » ma 11 okt 2010, 07:05

..............eindigde in een horrormiddag……

Mijn moeder en ik hadden gistermiddag Iwan voor de kar gedaan. Het was heerlijk weer, wel druk in het bos, maar wij waren heerlijk aan het genieten. Iwan had de oortjes erop, mooi draf tempo. Kon niet beter.
Ik zei nog tegen mijn moeder, IJbrand kan hier nog wat van leren!
Toen wij bijna thuis waren, gingen we uitstappen met een half lang teugeltje.
Er liepen mensen met een hond op het pad naast ons, en opeens kam die hond op ons aanstuiven, schuin achter Iwan…. En toen was het hek van de dam.
Iwan in blinde paniek de kar proberen af te schoppen… hij bleef maar bokken en kwam met zijn achterbeen over het inspan heen. De paniek was nog groter. Mijn moeder was inmiddels al van de kar afgegaan om hem vast te houden. Maar hou maar eens een paard in blinde paniek, dat valt niet mee.
In eerste instantie zat ik nog op de kar om de remmen in te trappen, maar mijn moeder kon Iwan haast niet houden en toen ben ik ook van de kar afgegaan.
Wij proberen de riementoestand los te krijgen maar waarom knapt het leer niet als het moet knappen…. Ik stond naast Iwan en op een gegeven moment duwde hij mij om en ik viel. Ik kwam tussen de achterbenen van Iwan en onder de kar terecht en heb daar ook nog een koprol ondergemaakt. Gelukkig kwam ik al vrij snel onder de kar vandaan en Iwan stond redelijk stil, waardoor wij de riementoestand los konden krijgen. Toen Iwan los was, stond hij helemaal te shaken en wij ook trouwens. Mijn moeder is met Iwan naar stal gelopen en ik heb met die mensen van de hond telefoonnummers uitgewisseld, want dit is een verzekeringskwestie, een hond mag niet los lopen in het bos.
Ze hebben mij geholpen de kar naar stal te duwen, want we waren ongeveer 300 meter van huis. Toen die mensen weggingen en ik stond bij Iwan op de spuitplaats, kwamen de waterlanders. Ik heb gejankt, want ik vond het voor Iwan erger als voor mij.
Zijn been had hij een paar kleine wondjes aan, en rond de knie werd het wat dik. Dus ik heb het been even een kwartier afgespoten en het arme dier stond nog te trillen. Ondertussen ook mijn vriend gebeld en die kwam ook naar stal, en ik heb bij hem ook nog even een possie zitten janken |( .

Na het afspuiten hebben we Iwan flink ingesmeerd met groene klei en coolinggel. En na het avond eten van ons zijn we weer bij heb geweest en was hij weer aardig fit, hij had al gedronken, gegeten geplast en gepoept dus alles werkt, gelukkig. We hadden hem ook uit de stal gehaald even een stukje gestapt, hij wilde wel op het been staan en lopen, maar hij was wel al ontzettend stijf :(:) .

Gelukkig is mijn moeder vandaag vrij en die kan hem naar het land brengen en halen. Ze heeft ook nog niet gebeld, dus kan ik ervan uitgaan dat het wel goed met Iwan gaat.

Zelf ben ik wat stijf en stram, het voelt als of ik onder een paard en wagen heb gelegen…..

Mijn kar is waarschijnlijk alleen het inspan verbogen, die brengen wij dinsdag naar de wagenbouwer. En als ik een goede prijs voor de kar kan krijgen blijft ie daar ook. We zijn het mennen helemaal zat, omdat dit ons tweede ongeluk is. Dit is het allemaal niet waard.

Mocht een van jullie nog interesse hebben in een kar uit 2008, je kan um kopen.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Viv

Re: Wat begon als een mooie zondagmiddag......

Bericht door Viv » ma 11 okt 2010, 07:16

Jemig wat heftig en wat een superbraaf paard dattie niet met kar en al aan de kletter is gegaan. Snap helemaal dat je het mennen zat bent hoor maar aan de andere kant, hier konden jullie nog Iwan iets aan doen toch? Jammer dan mensen van buitenaf zulks verzieken.

Hop dat het allemaal meevalt met je ventje en dat jullie drietjes (je moeder zal ook wel goed geschrokken zijn) snel weer opknappen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » ma 11 okt 2010, 07:21

Jeetje wat heftig. Maar goed dat Iwan een braaf paard is, anders had het allemaal nog veel erger kunnen zijn. Heel goed te begrijpen dat de schrik er goed in zit, maar denk het wel weer goed gaat komen. Tenslotte konden jullie hier allemaal zelf niets aan doen, behalve dat de eigenaren van de hond hem vast hadden moeten houden.

Sterkte!
Jilly

Bericht door Jilly » ma 11 okt 2010, 08:06

Jezus wat een horrorverhaal zeg. Gelukkig lijkt het allemaal nog mee te vallen, maar ik snap best dat je helemaal klaar bent met het mennen :sorry:
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » ma 11 okt 2010, 08:10

Jemig Nicole!! Wat een ongeluk zeg!!
Alle 3 de schrik goed in de benen, kan het me helemaal voorstellen.
Hopelijk valt het allemaal mee met Iwan zijn been en is hij snel weer helemaal oke..
Sterkte Meid!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
claudia

Bericht door claudia » ma 11 okt 2010, 08:35

Tjee Nicole, kan me voorstellen dat je enorm bent geschrokken en wat een geluk heb je gehad.

kan me ook goed voorstellen dat je er klaar mee bent.
Gelukkig is het voor iwan ook goed afgelopen.

De komende dagen zullen jullie allebei wel stijf zijn.

Heel veel sterkte.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » ma 11 okt 2010, 08:42

Tsjongejonge wat een schrik voor jullie zeg! Ik kan me heel goed voorstellen dat je er nu niet meer mee wilt mennen. Heb zelf 2 keer gezien dat een paard over het inspan bokte, dan is er echt niets meer mee te beginnen. Ik hoop dat zijn been snel weer goed is en dat hij van de schrik af is. Gelukkig is het verder toch redelijk goed afgelopen.
Wat voor wagen heb je dan?
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Jankeke

Bericht door Jankeke » ma 11 okt 2010, 09:29

Tjeminee zeg. Wat een domme mensen om de hond niet bij zich te houden als er een paard aankomt. Dit zal ze niet nog een keer overkomen. Maar wel netjes dat je hun telefoonnummers hebt gekregen. Ze hadden in alle commotie zich ook snel uit de voeten kunnen maken. "Weet wat je doet als je een paard ontmoet!" roep ik wel eens. Loslopende honden is ook mijn grote angst.

Wat een geluk heb jij gehad dat je veilig onder de kar uit kon komen. Eigenlijk was Iwan best braaf dat hij niet met kar en al aan de kletter is gegaan. Maar dat je het mennen nu helemaal zat bent kan ik me goed voorstellen. Jullie zullen beiden wel spierpijn hebben en hopelijk gaat het met Iwan zijn been snel beter. En dat van die waterlanders........ik zou emmers vol hebben gejankt!
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 11 okt 2010, 09:59

Wat schrikken zeg! Maar met veiligheidssluitingen kun je hem toch binnen een paar seconden uitspannen, of heb je die niet? Ik heb quick release lichtogen, veiligheidssluitingen aan de strengen en de rugriem zit ook met een knip vast.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 11 okt 2010, 10:34

Horror Nicole! Hopelijk gaat Iwan vandaag fit zijn stalletje uit en loopt het bij jou ook met een sisser af.
Fran

Bericht door Fran » ma 11 okt 2010, 11:19

jee, dat is schrikken zeg. Hopelijk knapt Iwan snel op en komen jullie over de schrik heen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 11 okt 2010, 11:20

Tjonge wat een schrik zeg! Beterschap voor jou en Iwan.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 11 okt 2010, 12:05

Bedankt voor de lieve berichtjes allemaal!

Gelukkig was Iwan vanochtend alleen een beetje stijf. Mijn moeder heeft hem weer afgespoten en toen ze naar het land ging kon ze hem bijna niet houden, hij stapte mega snel, want hij wilde naar zijn vriendjes. Een goed teken!
En ik, tja het begint nu gaande weg de dag minder te worden. Als ik eenmaal zit dan gaat het wel, maar als ik naar de printer moet dan gaat er eerst een zucht en kreun aan vooraf.
Pablo schreef:Wat schrikken zeg! Maar met veiligheidssluitingen kun je hem toch binnen een paar seconden uitspannen, of heb je die niet? Ik heb quick release lichtogen, veiligheidssluitingen aan de strengen en de rugriem zit ook met een knip vast.
Ik heb ook quick release lichtogen, en dat werkte opzich prima. Mijn strengen heb ik idd geen veiligheidssluitingen aan maar dat was in dit geval ook geen optie geweest omdat wij niet bij zijn achterbenen in de buurt konden komen. We hebben de gespen op een gegeven moment los kunnen maken.
Er moet ook maar iets worden uitgevonden voor de strengen, dat ze aan de voorkant bij het borststuk losgemaakt kunnen worden.

@ Andor-Mary
Ik heb een Hagedoorn-Linde wagen uit 2008. Recreatie marathon wagen.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Viv

Bericht door Viv » ma 11 okt 2010, 12:09

Veiligheidsclips aan de strengen heb je in een 10e van een seconde los (zeker als je een leertje eraan hebt hangen) en zouden eigenlijk verplicht moeten worden vind ik.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 11 okt 2010, 13:56

Nicole, ik schrik er gewoon weer van, weer ja, eerst eens naar de datum gekeken, want ik kan me ook je vorige ongelukbericht met hem nog voor de geest halen...zonde, want je had toch altijd zo'n schik aan het mennen.
Geluk is de vrucht van intens werk
wolkj

Bericht door wolkj » ma 11 okt 2010, 14:04

Wat een naar verhaal. Ik begrijp zeker dat je op het moment helemaal klaar bent met het mennen.
Ik heb het ook meegemaakt een aantal jaar geleden met een fjord, rechterbeen sloeg over het lamoen door het bokken. Was ook een heel gedoe..
Ik heb eerlijk gezegd besloten toch gewoon aangespannen te blijven rijden.. en het ook toen die tijd met die fjord weer opgepakt. Er was toen niks aan de hand met het rijden daarna..

Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat jij dit ook zou moeten doen, maar dat het wel mogelijk is en het misschien voor Iwan de volgende keer weer normaal is om voor de wagen te staan.

Wij hadden trouwens altijd een mes bij op de wagen.. (wat volgens het menbewijs ook verplicht is) zodat we het altijd kapot kunnen snijden.
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 11 okt 2010, 15:00

Hoorde het gisteren van Juul, maar jeeh het moet ook weer jou en Iwan overkomen zeg.
Net nu je de schik weer wat terug had met het mennen, krijg je dit....

En zelf ook even rustig aan doen hoor! Is niet niks een paard en wagen over je heen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 11 okt 2010, 15:26

jemig, wat zul jij geschrokken zijn. Ondanks alles wel netjes dat die mensen zijn gebleven en hun fout erkennen.

Wacht nog even met verkopen, plezier komt vast wel weer. als je van paard valt, krabbel je er ook weer op. Knap van Iwan dat hij niet giga aan de kletter is gegaan met zo. Heb ik al eens anders gezien.

Had Iwan geen oogkleppen op, dat hij die hond zag aankomen?
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Lisa

Bericht door Lisa » ma 11 okt 2010, 17:54

Heb het verhaal ook vandaag van julie gehoord!! Jeetje nicole alweer......
Arme Iwan en jullie natuurlijk ook!! Welke idioot heeft dan ook zijn hond los waar het niet mag en al helemaal
daar bij de parkeer plaats!! Daar rijden allemaal auto's dan doe je je hond toch vast??
Gelukkig is het toch redelijk afgelopen voor het zelfde geld was hij idd op de kletter gegaan en was de kar in
zijn geheel over je heen gereden dan ben je ook nog niet jarig... jeetje
Zonde! heel veel sterkte met Iwan en jezelf natuurlijk.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
foss

Bericht door foss » ma 11 okt 2010, 18:10

Ik begrijp dat je er klaar mee bent als je je niet veilig voelt moet je stoppen anders komen er meer brokken.
Sterkte ermee en fijn dat Iwan niks heeft.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Plaats reactie