Mijn moeder en ik hadden gistermiddag Iwan voor de kar gedaan. Het was heerlijk weer, wel druk in het bos, maar wij waren heerlijk aan het genieten. Iwan had de oortjes erop, mooi draf tempo. Kon niet beter.
Ik zei nog tegen mijn moeder, IJbrand kan hier nog wat van leren!
Toen wij bijna thuis waren, gingen we uitstappen met een half lang teugeltje.
Er liepen mensen met een hond op het pad naast ons, en opeens kam die hond op ons aanstuiven, schuin achter Iwan…. En toen was het hek van de dam.
Iwan in blinde paniek de kar proberen af te schoppen… hij bleef maar bokken en kwam met zijn achterbeen over het inspan heen. De paniek was nog groter. Mijn moeder was inmiddels al van de kar afgegaan om hem vast te houden. Maar hou maar eens een paard in blinde paniek, dat valt niet mee.
In eerste instantie zat ik nog op de kar om de remmen in te trappen, maar mijn moeder kon Iwan haast niet houden en toen ben ik ook van de kar afgegaan.
Wij proberen de riementoestand los te krijgen maar waarom knapt het leer niet als het moet knappen…. Ik stond naast Iwan en op een gegeven moment duwde hij mij om en ik viel. Ik kwam tussen de achterbenen van Iwan en onder de kar terecht en heb daar ook nog een koprol ondergemaakt. Gelukkig kwam ik al vrij snel onder de kar vandaan en Iwan stond redelijk stil, waardoor wij de riementoestand los konden krijgen. Toen Iwan los was, stond hij helemaal te shaken en wij ook trouwens. Mijn moeder is met Iwan naar stal gelopen en ik heb met die mensen van de hond telefoonnummers uitgewisseld, want dit is een verzekeringskwestie, een hond mag niet los lopen in het bos.
Ze hebben mij geholpen de kar naar stal te duwen, want we waren ongeveer 300 meter van huis. Toen die mensen weggingen en ik stond bij Iwan op de spuitplaats, kwamen de waterlanders. Ik heb gejankt, want ik vond het voor Iwan erger als voor mij.
Zijn been had hij een paar kleine wondjes aan, en rond de knie werd het wat dik. Dus ik heb het been even een kwartier afgespoten en het arme dier stond nog te trillen. Ondertussen ook mijn vriend gebeld en die kwam ook naar stal, en ik heb bij hem ook nog even een possie zitten janken

Na het afspuiten hebben we Iwan flink ingesmeerd met groene klei en coolinggel. En na het avond eten van ons zijn we weer bij heb geweest en was hij weer aardig fit, hij had al gedronken, gegeten geplast en gepoept dus alles werkt, gelukkig. We hadden hem ook uit de stal gehaald even een stukje gestapt, hij wilde wel op het been staan en lopen, maar hij was wel al ontzettend stijf

Gelukkig is mijn moeder vandaag vrij en die kan hem naar het land brengen en halen. Ze heeft ook nog niet gebeld, dus kan ik ervan uitgaan dat het wel goed met Iwan gaat.
Zelf ben ik wat stijf en stram, het voelt als of ik onder een paard en wagen heb gelegen…..
Mijn kar is waarschijnlijk alleen het inspan verbogen, die brengen wij dinsdag naar de wagenbouwer. En als ik een goede prijs voor de kar kan krijgen blijft ie daar ook. We zijn het mennen helemaal zat, omdat dit ons tweede ongeluk is. Dit is het allemaal niet waard.
Mocht een van jullie nog interesse hebben in een kar uit 2008, je kan um kopen.