help, wat is wijsheid?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ziggy

help, wat is wijsheid?

Bericht door Ziggy » za 25 sep 2010, 11:21

Ik heb mijn paardjes op een groot weiland staan met andere paarden, inmiddels weiland in 2 delen gesplitst omdat er een nieuw paard bij was gekomen en deze het op Exel gemunt had. Paardjes kunnen af en toe bij weidegenoot "boven" staan in de stal, gistermorgen was ik ze ook kwijt, stonden heerlijk bij hem in de stal. Op zich best leuk, maar de wei is inmiddels (ja waar niet) veranderd in een soort zwembad, wij hebben precies het slechtste stuk, die andere paarden staan nog redelijk droog terwijl wij allemaal grote plassen in de wei hebben. :( Nou zijn die van mij wel wat gewend, maar het is niet lekker om tot je enkels in de blub te lopen als je je paard uit de wei gaat halen.

Nu krijg ik via iemand van bokt een hartstikke leuk aanbod, zij heeft een grote wei, bak en (schuil)stalletjes. Tevens zijn zij en haar vriendin daar veel aanwezig, alleen het is 25 km van mijn huis, terwijl ze nu op 8 km van mijn huis staan.

Het lijkt me heerlijk om ze ergens te hebben staan waar ze droog kunnen staan en waar ik zelf ook niet tot mijn enkels in de blub kom te staan.

En nou komt mijn dilemma, ik heb het op zich heel erg naar mijn zin waar ik nu sta, goed contact met weidegenoot waar ze dus ook regelmatig binnen staan. Bij die meiden waar ik dan zou kunnen staan, kunnen ze dus altijd binnen staan als ze dat willen en die meiden zouden ook met mij mee kunnen als ik ga rijden, zodat ze allebei beweging hebben, lost ook mijn bijrijder probleem op. Plus bij minder tijd de mogelijkheid om in de bak te longeren of te rijden :) .

Ik ben nu zo aan het dubben, aan de ene kant lijkt het me super om daarheen te gaan, maar aan de andere kant ben ik zo bang dat ik spijt ga krijgen en ik weet van te voren dat ik niet meer terug kan naar deze wei, eigenaar heeft eigenlijk een foutje gemaakt en eigenlijk staan er iets teveel paarden op dit weiland.

Financieel scheelt het me heel weinig, ga daar per paard 5 euro meer betalen, maar volgens mij zit daar zelfs nog voer bij (moet ik nog navragen).
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Thessa Keizer

Re: help, wat is wijsheid?

Bericht door Thessa Keizer » za 25 sep 2010, 14:05

Klinkt inderdaad goed maar vergis je niet in de afstand, 25 km vind ik best ver! Komt dus ook meer benzine bij en vooral veel meer tijd wat je kwijt bent. Tevens als er iets met 1 van je paarden aan de hand is ben je niet snel ter plaatse.
Goed alle voors en tegens tegen elkaar wegstrepen!
Succes!

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Keandra

Bericht door Keandra » za 25 sep 2010, 15:04

ziet er interessant uit, met uitzondering van dat het zover weg is
25km is wel al een heel eindje, wou die van ons zelfs geen 8km van ons weg staan hebben
zou eens uitrekenen hoeveel je dan wel niet meer zou verbruiken en dan de rekening maken

op zich is het altijd fijn van niet door de blub te moeten, die van ons zijn nu naar een redelijk droge weide verhuist, juist aan de overgang stal naar weide ligt wat blub, maar niet overdreven en het heeft hier ook al serieus geregend de laatste dagen
maar om dat als enige reden te nemen om te verhuizen?

eens goed nadenken
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 25 sep 2010, 15:25

thnx voor jullie reacties, ik wil sowieso eerst bij dat andere gaan kijken.

En ja is de blubber het enige? Ja en nee:

Ja, want ik heb het verder erg naar mijn zin en mijn paarden ook

Nee, want ik kan ze met slecht weer weinig beweging geven, heb op deze wei geen plekje waar ik ze even kan longeren ofzo.

En die afstand is voor mij echt een drempel moet ik eerlijk zeggen, toen ze nog in Alblasserdam stonden (wat 19 km van mijn huis was) vond ik het al ver.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Dennis

Bericht door Dennis » za 25 sep 2010, 15:32

Heen en terug is toch 40 kilometer extra, dus meer benzine kosten. Dat lijkt vaak maar een beetje maar het kan wel veel schelen.

Mijn fries, Heino had ik destijds gestald voor 175 euro per maand, was ongeveer 15 kilometer. Ik heb hem toen dichter bij gezet op 4 kilometer afstand en 200 euro per maand. Mijn stalgeld ging dus omhoog maar ik was toch minder kwijt doordat ik veel brandstof kon besparen.

Verder blijft het natuurlijk voor jezelf de voor en tegens afwegen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 25 sep 2010, 15:41

ja dat rekensommetje zit ik dus idd mee Dennis, het zijn elke dag die extra kilometers en zou ik nou b.v. daar in de buurt werken dan is het nog iets anders. Alhoewel ik wel bezig ben om daar in de buurt werk te zoeken. Niet voor dat plekje, maar omdat ik dan geen files meer heb als ik Jos van z'n werk moet halen.

Ilona

Bericht door Ilona » za 25 sep 2010, 17:12

Zit er geen bak nu bij je wei in de buurt? Die je evt tegen een vergoeding zou kunnen gebruiken in najaar/winter?

Ik zou 25 km ook echt te ver vinden. Vind af en toe de 6 km die ik af moet leggen al te ver :=
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 25 sep 2010, 17:22

Ilona schreef:Zit er geen bak nu bij je wei in de buurt? Die je evt tegen een vergoeding zou kunnen gebruiken in najaar/winter?

Ik zou 25 km ook echt te ver vinden. Vind af en toe de 6 km die ik af moet leggen al te ver :=
nou daar zat ik dus zelf ook aan te denken vanmiddag, de eigenaar van de wei heeft nog een pensionstalling aan huis en daar is een bak bij, is ongeveer 5 minuten stappen van de wei vandaan. Zou natuurlijk wat met hem kunnen regelen :)*

Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 25 sep 2010, 18:33

Lastig.. Heb Sjol zomers vaak aan de andere kant van Moerdijkbrug gehad,
was altijd blij als ze weer terug was.
Vond het waardeloos zo ver weg (35 km)

Tja, hier in de buurt veranderen weilanden in blubber poelen, polder.. bah..
Hier staan ze om die reden ook weer "binnen" mochten er van de week nog 2 dagen uit.
Maar paard halen is drama, gelukkig komen zwarjte en Sjol als je ze roept.

Reed jij van de week beneden langs de A15 bij Zwijndrecht, ik zat op de sluiproute over de
brug bij alblasserdam, stond file.
Jij blauwe trui? Achter je weet niet of die erbij hoorde fietser met rode jas.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 25 sep 2010, 18:44

ff denken hoor, ik ben donderdag met Vera op pad geweest, weet alleen niet meer wat ik aan had :o Oja weet het alweer, ik had mijn spijkerjasje aan, fietser weet ik niet, want was alleen op pad.

En in Limburg was het ook blubber hoor, dus daar zijn die van mij wel aan gewend. En ik moet de wei wel in, want ik moet het halster omdoen om ze eruit te halen, dus moet dan toch die drek in :?

Ilona

Bericht door Ilona » zo 26 sep 2010, 11:35

Als je wat zou kunnen regelen dat je die bak zou kunnen gebruiken ben je al 1 stapje verder.
Misschien mag je ook wel een paar vierkante meter tegels in de wei leggen? Bij de in/uitgang van de wei.

Ik heb ook een hekel aan die bagger zooi straks weer in de wei.
Bij ons gaan we ook wat verharding aanbrengen bij de doorgangen.
Op 1 stuk doen we van die grastegels. Laagje grond weghalen, tegels neerleggen, laagje grond erover.
Zijn van die tegels met gaten erin waar wel weer gras doorheen kan groeien. Ze zijn er in kunststof en van steen.
Ben wel benieuwd hoe dat gaat werken straks. We zullen in ieder geval niet meer zover in de blubber kunnen wegzakken.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 26 sep 2010, 13:29

dat is wel een goed idee van die tegels met gaten :)*

Ze hadden bij ons wel houtkorrels gegooid, maar die worden ook blubberig

Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 26 sep 2010, 14:38

Volgens mij ben je er in zoverre al wel uit dat verhuizen naar de stal op 25 km geen oplossing is. Als je 17 km al te ver vond dan gaat 25 hem helemaal niet worden. Daar krijg je beslist spijt van en wat dan.......
Je zult de oplossing voor je probleem ergens anders moeten zoeken, hetzij andere stal wel dicht bij of aanpassingen op je huidige stal. Alleen jij weet welke oplossing dan je voorkeur heeft.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis » zo 26 sep 2010, 14:53

Ik zou voor de bak gaan die op 5 minuten afstand ligt, dan kun je toch rijden en hoeft er voor de rest niets te veranderen
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 26 sep 2010, 16:13

Anita45 schreef:Volgens mij ben je er in zoverre al wel uit dat verhuizen naar de stal op 25 km geen oplossing is. Als je 17 km al te ver vond dan gaat 25 hem helemaal niet worden. Daar krijg je beslist spijt van en wat dan.......
Je zult de oplossing voor je probleem ergens anders moeten zoeken, hetzij andere stal wel dicht bij of aanpassingen op je huidige stal. Alleen jij weet welke oplossing dan je voorkeur heeft.
Ja hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik weet dat ik het niet moet doen, het klinkt natuurlijk heerlijk om niet meer door de blub te moeten om je paard te pakken, maar ik ga eens een praatje maken met weidegenoot, die had het over rijplaten ofzo om vooraan te leggen. We hebben ook 2 van die platen neergelegd bij de doorgang naar het andere deel van de wei, maar dat wordt toch niet meer gebruikt, dus zouden die platen mooi vooraan kunnen liggen.
Verder heb ik het hier prima naar mijn zin en je weet nooit wat je gaat krijgen.

@Dennis: ja ik ga van de week eens een praatje met de weide eigenaar maken om te kijken of we een meerprijs af kunnen spreken, zodat ik bij hem in de bak kan gaan rijden.

Dennis

Bericht door Dennis » zo 26 sep 2010, 17:47

Ja als je voor een kleine meerprijs gebruik kunt maken van de bak dan heb je denk ik een goede oplossing....Die blub is natuurlijk niet super maar als je het er verder na je zin hebt en je paard ook dan zou ik daar niet zomaar weggaan.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » zo 26 sep 2010, 18:59

die extra kilometers gaan je opbreken ben ik bang. Nu is het ook nog te fietsen. 8 kilometer trappen is te doen. Maar 25 kilometer trap ik niet makkelijk weg. bij mij staan ze 3 kilometer van huis, en dat vindt ik soms best al ver. Heb ze liever in de achter tuin(wie niet). Ik weet zeker dat exel en vera het longeren niet missen hoor. Die vermaken zich prima. Als jedie bak ook nog kan gebruiken, ben je helemaal klaar.

Als het die rijplaten zijn, die ik denk dat je bedoelt, moet je oppassen dat die niet spekglad worden met een beeje modder
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 26 sep 2010, 19:11

die rijplaten zijn van een soort kunststof ofzo, ik geloof niet dat ze glibberig worden, maar dat kan ik van de week altijd ff uittesten :D

Viv

Bericht door Viv » zo 26 sep 2010, 21:09

Hmmmm tsja hoe goed ken je die meiden, kun je van ze opaan, is er toezicht en zijn het die km waard. 25 is wel heul ver hoor Clau, zeker in de winter. Ik zou het niet doen, ondanks dat je nu pech hebt met je stukje wat afgezet is. Wat je zelf al zegt, terugkomen kan niet meer dus wat dan... mocht het op die andere stal niet gaan.
Of als je autootje de geest geeft... hoe ga je er dan komen?

Ik zou het nog even aankijken op deze wei, komt vast wel iets anders op je pad wat dichterbij is en weer wat meer richting je ideale stekje gaat.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 27 sep 2010, 09:59

Viv schreef:Hmmmm tsja hoe goed ken je die meiden, kun je van ze opaan, is er toezicht en zijn het die km waard. 25 is wel heul ver hoor Clau, zeker in de winter. Ik zou het niet doen, ondanks dat je nu pech hebt met je stukje wat afgezet is. Wat je zelf al zegt, terugkomen kan niet meer dus wat dan... mocht het op die andere stal niet gaan.
Of als je autootje de geest geeft... hoe ga je er dan komen?

Ik zou het nog even aankijken op deze wei, komt vast wel iets anders op je pad wat dichterbij is en weer wat meer richting je ideale stekje gaat.
Die meiden ken ik dus niet, alleen via pb, waarin ze dus verteld dat ze beide de opleiding tot paardenhouderij doen en dat ze verder willen in de paardenwereld en dus dat stuk grond hebben.

En ik heb idd pech dat terrorpaard erbij is gekomen, anders hadden ze gewoon meer ruimte gehad en hadden ze ook op drogere stukken kunnen staan.

En mijn autootje de geest geven???? Viv toch, hij is vandaag jarig, 25 geworden, we beginnen net aan onze 2de jeugd :D

Plaats reactie