wormen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Elvis

wormen

Bericht door Elvis » wo 15 sep 2010, 08:50

Misschien zijn er al verschillende topics over maar wil toch even mijn verhaal er in kwijt ;)

Een paar jaar geleden toen ik Hosta nog had is zij verschrikkelijk ziek geweest.Dagen op de kliniek gestaan en een zeer ziek paard die vol met ontstekingen zat.
Wormen waren het niet want uit de mest onderzoeken kwam niet naar voren dat ze en besmetting door maakte.Na een uitgebreid bloed onderzoek kwam dus wel degelijk naar voren dat ze een besmetting had opgelopen en na een rectaal onderzoek kwam naar voren dat ze een wormaneurysma had waar je je paard dus mee kwijt kan raken..Ze heeft het gered maar de wormen hebben zeer veel schade gemaakt.

Nu hebben we het volgende...
Onze dierenarts(andere als met me vorige paard) adviseert 1x per jaar een mest onderzoek te laten doen ook omdat je anders geen recept meer mee krijgt.Wij netjes mest opgevangen en dat weg gebracht.
Krijgen we 2 dagen later alleen een onderzoek terug van Imka.Ze hadden om het goedkoper voor ons te maken(ze staan toch allemaal op hetzelfde stuk) een monster genomen van alle drie de paardjes en dat in 1 zakje verstuurd.Die recepten slaan dus nergens op want dat zou betekenen dat nu alleen Imka een recept krijgt en de rest niet..
Afijn uit de mest kwam dus niets,advies luid NIET ONTWORMEN dit jaar.
Ze maken geen besmetting door dus het land is ook niet besmet waardoor ze dus ook geen wormen op nemen.
Maar ik vraag me nu af,zit je dan nu niet gewoon te wachten tot ze wel besmet raken?
Ik vind ruim 4 maanden niet ontwormen wel erg lang,zeker omdat ze bij ons winter en zomer op hetzelfde land lopen,en we de mest niet weg halen dus de kans best groot is op een besmetting.
Ik ben geen dierenarts en heb ook verteld dat ik het er eigenlijk niet mee eens ben,maar je moet ook naar de conditie van je paard kijken zei hij mij en hij vind het risico niet hoog.Misschien ben ik gewoon wat voorzichtig of te voorzichtig geworden maar heb ook wel gezien dat toch alle dierenartsen weer een ander beleid hebben..
Wat vinden jullie?
Ik heb nooit problemen gehad verder met Elvis ofzo en heb geen op of aanmerkingen over het beleid van vorig jaar toen is het ook allemaal goed gegaan...Ik heb er niet zo'n lekker gevoel bij.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Cindy+Uniek

Re: wormen

Bericht door Cindy+Uniek » wo 15 sep 2010, 08:56

ik zou er niet blind op vertrouwen...
ze kunnen niet alle wormen zien/vinden volgens mij

iig 2 x per jaar ontwormen 1 x voor ze het land op gaan met ivermectine en voor de winter/stalperiode equimax is mij toen aangeraden door de DA en dan evt tussendoot mestonderzoek
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » wo 15 sep 2010, 09:01

Ik ontworm al een paar jaar volgens dit schema dat ik van mijn DA gekregen heb:

31/01: Ivermectine – Furexel
( indien in november geen equest gegeven)
01/05: Praziquental Pyrantel: Equimax
01/08: Ivermectine
02/11: Equest Pramox : Equest

Tussendoor laat ik nog een mestonderzoek doen ( zo 1x jaar ) en ik laat ook standaard 2x jaar bloed afnemen om te controleren of alles zeker in orde is.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 15 sep 2010, 09:02

Het is inderdaad wel raar dat alleen de mest van Imka is onderzocht en dat die als leidraad wordt gebruikt voor de rest van de groep. Wij zijn overigens na Cratos helemaal gestopt met de mestonderzoeken omdat daar dus ook iedere keer niets uitkwam maar het dier wel bomvol wormen zat toen we dus wel ontwormd hadden nadat we zelf wormen in de mest hadden gevonden. Ik vind het heel lastig om te zeggen een jaar niet ontwormen is prima, maar ik vind het ook niet ok om een vast stramien te volgen met wormenkuren. Er zijn verschillende soorten wormen die ook weer verschillende kuren nodig hebben om ze te bestrijden.
Klakkeloos een wormenkuur geven heeft in mijn ogen dus geen zin. Ze krijgen de kuur die ze nodig hebben. Daarnaast is een paard nooit helemaal wormvrij, er zitten altijd parasieten in je paard. Ik zou het advies van gewoon een jaar niet ontwormen omdat ze toch op niet besmet land staan dus ook niet opvolgen. De wormen die in je paard zitten planten zich toch ook voort. Ik vind het een beetje een raar advies maar ik ben ook geen dierenarts. Gewoon je eigen plan volgen. Je kunt tegenwoordig bij ruitersportzaken ook de wormenkuren meekrijgen, het enige wat zij doen is het overleggen met de dierenarts. Wij hebben zo ook een jaarrecept gekregen maar ik kan daarmee wel de kuren ophalen die ik op dat moment wil hebben. Dat wordt niet meer gecheckt.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Elvis

Bericht door Elvis » wo 15 sep 2010, 09:08

Het is zo dat ze van alle mest dus allemaal een stukje hebben genomen en dat in 1 zakje hebben gedaan en dat opgestuurd in de naam van Imka.Er zit in het zakje dus wel degelijk ook de mest van Elvis en Emy ook.Alleen ging mij het er dan om dat er dus geen recept word uitgegeven voor Emy en Elvis want die zitten zogezegd bij de GD niet in het zakje..Ging erom dat het voor ons dan goedkoper is...
Overigens zeggen ze nu dat we DIT jaar niet hoeven te ontwormen en bijv januari weer wel...
Ik vroeg me af of ik gewoon te voorzichtig ben geworden of dat dit best zo kan..

Marijke_ jij hebt inderdaad precies hetzelfde meegemaakt met Cratos..

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 15 sep 2010, 09:15

Sorry ik heb het dus niet goed gelezen, maar het blijft toch raar om het van drie paarden in hetzelfde zakje te doen. Je weet dan nooit welk paard de besmetting bij zich draagt. Dat je dan alle paarden moet ontwormen is logisch maar wellicht heeft het paard met de besmetting er wel een tweede achteraan nodig die de anderen dan niet nodig hebben. Ondanks dat het jullie in kosten scheelt vind ik het wel een beetje een vreemde manier van doen. Maar misschien ben ik daarin wel een meut.
Als de paarden nu "schoon" zijn zou je inderdaad met een schema dat hierboven is beschreven goed uit de voeten kunnen. Wij geven ze dus voor de zekerheid een beetje groene klei over het voer en dan tref je 48 uur daarna levende wormen aan in de mest die uit de darmen zijn meegekomen. Het is even goed opletten omdat je natuurlijk wel de juiste mest bij het juiste paard moet bekijken. Op basis van de worm(en) die we dan zien zitten halen we de wormenkuur zodat we zeker weten dat we het juiste middel hebben. Dit deden we voorheen via de dierenarts die daar mee akkoord ging (lieten de wormen ook zien), maar nu dus via de ruitersportzaak.

Wij zijn inderdaad allebei goed met de neus op de feiten gedrukt waardoor het belang van goed ontwormen des te duidelijker is geworden. In mijn ogen kan je hier niet voorzichtig genoeg mee om gaan. Better safe than sorry!
Daar komt voor mij ook nog bij dat ik geleerd heb niet klakkeloos op meningen van dierenartsen af te gaan en mijn eigen gezond verstand en dat wat ik in de loop der jaren over paarden geleerd heb ook goed te gebruiken. En krijg ik een antwoord dat ik niet bevredigend vind, ook na doorvragen niet, dan ga ik dus gewoon bij een andere dierenarts langs. Ik ben nu twee paarden verloren (niet Ros) door laksheid van dierenartsen ik laat me niet zomaar meer alles wijsmaken. Het zijn en blijven ook mensen en mensen maken fouten.
Elvis

Bericht door Elvis » wo 15 sep 2010, 15:06

Nou dat ben ik wel me je eens.Ik geloof ook niet alles meer wat ze me zeggen....En soms moet je misschien gewoon je gevoel volgen en het anders proberen te regelen.

Afbeelding
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » wo 15 sep 2010, 15:19

Je kunt idd. niet alle wormbesmettingen even goed terugvinden in de mest. En als de wormen met de mest mee komen, is de besmetting vaak al behoorlijk ver heen. Dus dan ben je IMO al gauw te laat...

Mijn ervaring is dat paarden t/m 2 jaar het gevoeligst zijn voor wormbesmettingen, met name voor spoelwormen en rode bloedwormen. Als je zorgt dat je sowieso tot die leeftijd heel goed ontwormt en later op een onderhoudsdosering overstapt (dus wel preventief ontwormen!) dan loop je over het algemeen weinig kans op een besmet paard.

Ik geef Finnea deze maand nog een halve spuit pyrantel, en in nov/dec geef ik haar praziquantel.
Mijn schema voor volgend jaar:
februari: moxidectine
mei, juli, september: ivermectine
november: praziquantel

Hoe ik het daarna ga doen, moet ik nog zien, maar ik denk dat ik dan terugga naar 3/4 keer per jaar ontwormen met 2 verschillende middelen.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 15 sep 2010, 15:28

Imka heeft ook ooit een wormen infectie gehad, dacht echt letterlijk dat ze bij elke zucht die ze gaf stopte met ademen zo ziek was ze. Maar gelukkig is ze na aandringen op de kliniek opgenomen en gelukkig beter geworden. Ik zei dat ze koliek had hun niet! En na drie dagen mocht ik dan toch langs komen!
Ik wil ook gewoon liever op mijn manier ontwormen maar ja dat kan niet zegt de dierenarts! Maar nu blijkt dus dat hun gewoon uitmaken of je wel of geen recept krijgt. Het is gewoon geld klopperij! Ik heb vandaag drie wormenkuren gekocht op de paardenmarkt in Alphen bij vroegop die verkoopt ze gewoon vrij. Ze kunnen ook aan een recept komen als dat nodig is! Dus wij gaan vanaf nu op onze "eigen" manier ontwormen en als we ze niet via de dierenarts krijgen kopen we ze bij vroegop ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Viv

Bericht door Viv » wo 15 sep 2010, 16:01

Zowizo kun je wormenkuren nog gewoon overal kopen (vroegop bv en agradi) dus als jij je er niet lekker bij voelt gewoon spuit erin.
1x per jaar mestonderzoek is echt veeeeeel te weinig, dan moet je dat om de 2 mnd doen (ivm rijpen van de eitjes enzo).

Ik heb bijna zelfde schema als Reinou:
okt/nov Equest-Pramox (Para...dinges)
feb/mrt Equest (moxidextine)
apr/mei Equimax (iig iets met Ivemectrine)
juni/aug Equest
okt/nov Equest-pramox

En dan tussendoor steekproefsgewijs mestonderzoek.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 15 sep 2010, 16:25

Ik kijk wel naar de conditie van het paard, al ben ik er met de kleintjes nu wel voorzichtiger mee, die krijgen nu wel vaker dan de oudere merries.
Fjella en Flower heb ik meer ontwormd en daar heb ik ook een Equest Pramox in gestopt.

Maar de rest, als ik het niet vertrouw dan stop ik er een ontworming in, dan wissel ik een dure af met een goedkopere en ander middel. Denk dat ik er wel twee keer per jaar een ontworming in stop, voor de zekerheid.

Ik heb nu gewoon bij de agradi besteld en ik had ze ook zo in huis, geen probleem.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ilona

Bericht door Ilona » wo 15 sep 2010, 16:49

Dat er nu zo op aangedrongen wordt om juist niet zomaar een wormspuit erin te proppen komt door de steeds grotere kans op resistentie van de wormen op onze ontwormingsmiddelen.
Bij teveel - onnodig - verkeerd gebruik van wormkuren kunnen wormen resistent worden voor de wormkuren en dan is er niets meer.

Er zijn (voor zover ik weet) nog steeds geen nieuwe ontwikkelingen op ontwormgebied. Dus werken straks de wormspuiten die we nu kunnen kopen niet meer dan is er niets meer wat de wormen tegen kan gaan.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je alleen op mestonderzoek af moet gaan. Ik vind het zelf ook lastig wanneer je het nu juist doet.
Maar er mag wel over nagedacht worden door de paardenhouders dat je niet zomaar klakkeloos een paard moet ontwormen. Maar waarom je nou ontwormt en of het ook daadwerkelijk nodig is.

Winkels die nog wormspuiten verkopen moeten er wel een boekhouding op na houden wie wanneer een wormspuit koopt. Je hoeft ze niet perse bij een veearts te halen.
Naar mijn weten kun je gewoon wormkuren halen zonder eerst een mestonderzoek gedaan te hebben.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » wo 15 sep 2010, 18:59

Wat meerdere mensen al zeggen is het idd zo dat niet alle wormen/wormeieren te zien zijn in de mest en je dus niet blind kunt vertrouwen op alleen maar mestonderzoeken en dan helemaal niet te ontwormen.

Het ontwormingsschema bij ons op de praktijk:

*Equest Pramox: start stalseizoen, meestal oktober

Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes met een werkzaamheid van 90 %. De stof praziquantel is toegevoegd, een middel tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens onder het half jaar geven.

*Ivermectine: januari
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. Wij verkopen Equimectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

*Ivermectine: maart
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

*Equest: einde stalseizoen, mei

Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan m.n gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

*Ivermectine: augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.

-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Vanwege toenemende ongevoeligheid van wormen voor de huidige middelen en het ontbreken van de ontwikkeling van nieuwe middelen zou minder ontwormen op geleide van mestonderzoek ook een strategie kunnen zijn. Mondeling overleg met ons wordt dan geadviseerd.

-Het wormmiddel dient voldoende hoog gedoseerd te worden, passend bij het gewicht van het paard. Een gemiddelde KWPN-er van 1.65 m. weegt al gauw 600 kg! Equest bevat maar gel voor 575 kg; de meeste andere pasta’s zijn voor 600 kg, tenzij anders vermeld.

-Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Spoelwormen, voornamelijk voorkomend bij veulens en jonge paarden, worden steeds ongevoeliger voor ivermectines. De stof pyrantel (in bijv. Banminth) werkt beter tegen spoelwormen. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd, met ivermectine en dus de eerste levensjaren afgewisseld met pyrantel.

-Vanaf juli 2008 kunnen wormmiddelen alleen of bij de dierenarts of met een recept van de dierenarts bij gekwalificeerde bedrijven gekocht worden. Op deze manier wordt een optimale wijze van ontwormen gegarandeerd middels de kennis van de dierenarts van zowel ontworming als de situatie ter plekke.

N.B.:Geen Equest aan veulens jonger dan een half jaar geven.
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » wo 15 sep 2010, 19:17

het is onzin dat ze geen recept uitschrijven als de mest niet is gecontroleerd.
Bij de paarden drogist en bij Agradi krijg je er een gratis recept bij. Gewoon even een formuliertje invullen en je krijgt gewoon de gewenste wormenspuiten thuis. Je kunt alleen niet meer onbeperkt bestellen, maar makkelijk voor een jaar tegelijk.
Ik vertrouw ook niet blind op mest onderzoek en ontworm de paarden gewoon een aantal keer per jaar. Zo doe ik het al jaren en voorlopig ben ik van plan het zo te blijven doen.
Neemt niet weg dat mestmonsters onzin zouden zijn hoor, daar kun je in elkgeval uit halen hoe het zit met de wormen, zijn het er weinig of geen, zit je dus goed met je manier van ontwormen.
Het is overigens heel normaal dat de mest van de paarden gemengd wordt hoor. Ik geloof dat je tot 6 verschillende mestmonsters bij elkaar kan doen om de uitslag nog zeker te houden, maar dat weet ik niet precies, dat kun je vinden op de site van de GD en dan onder paarden zoeken.

Het is trouwens wel zo dat als je er meerder bij elkaar doet en je hebt een behoorlijke besmetting en je wilt weten bij welk paard dat is, dan moet je dus overnieuw mestonderzoek laten doen en dan allemaal appart. of je ontwormd alles op bassis van die uitslag.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ravke

Bericht door Ravke » wo 15 sep 2010, 19:33

Bij ons op stal wordt 4 keer per jaar ontwormd.

Garantie heb je nooit, mijn paard heeft afgelopen zomer een zware worminfectie gehad.
Mestonderzoek vertrouw ik sowieso niet meer, want daar kwam niks uit. Bloedonderzoek daarentegen was overduidelijk.
Onze DA neemt standaard mest- en bloedmonster af.

Ik vind het ook een beetje een raar idee, de mest van verschillende paarden samen onderzoeken, dan heb je een globaal beeld, maar welk paard nou wel of niet besmet is weet je dan nog niet. Dus moet dan toch weer apart onderzocht worden.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 16 sep 2010, 14:32

Ik ontworm nooit, behalve als ze op vreemd land lopen of hebben gelopen! Laat wel vaak testen.

Mestonderzoek is hier ook 2 paarden bij elkaar dan is het onderzoek goedkopen en behandel ik het ene paard dan ook het andere! Als ze zo weer van de wei afkomen doe ik er denk ik een spuit equimax in :).

Mijn dierenarts zegt inderdaad ook niet ontwormen. Alleen als ze op ander land geweest zijn. Mest onderzoek doe ik sowieso ieder voorjaar en de rest steeksproefgewijs voor de zekerheid.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Elvis

Bericht door Elvis » do 16 sep 2010, 17:16

Zoals Nancy al schreef hebben we toch een wormenkuur gekocht nog voor dit jaar en doen we het toch zoals we het zelf graag willen.We hebben beide ervaring met die rotwormen en we stoppen er echt niet kwakeloos een wormenkuur in maar ruim een half jaar niet ontwormen vind ik gewoon te lang zeker omdat ze het hele jaar rond op hetzelfde stuk land lopen.
Volgens mij ben je gewoon een keer te laat als je het zo lang uitsteld.Die cyclus blijft toch doorlopen als je er niets aan doet.

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 16 sep 2010, 17:23

Jullie hebben groot gelijk!
wendys

Bericht door wendys » do 16 sep 2010, 19:41

Ik ontworm standaard eind april/begin mei met Equest en eind september/begin oktober met Equest Pramox. Verder laat ik derest van het jaar iedere 6 tot 8 weken een mestonderzoek doen bij de dierenarts. Maar als ik het niet vertrouw of ik koop een nieuw paard of om wat voor andere reden dan ook, ontworm ik gewoon nog een keertje extra. En als ik die wormenkuur niet van mij da krijg, dan bestel ik hem ook gewoon bij de agradi ofzo. Ik ben graag eigen baas :D
Dus groot gelijk hebben jullie hoor, als het je niet lekker zit, gewoon ontwormen!!
Ulrich De ster 04-05-1999 06-09-2009
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 16 sep 2010, 20:02

Ik lees hierboven iets over resistentie van de wormspuiten, maar is dat niet alleen het geval als je te weinig wormpasta geeft?

Kan me voorstellen dat je gewoon wilt ontwormen. Hier thuis wordt ook besteld bij Agradi. Als er in het verslag dan ook nog staat dat het niet betekent dat je paard geen wormen heeft.. ik heb grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid van mestonderzoek. Zouden ze er eigenlijk wel bij mogen zetten, in hoveel % van de gevallen het ook een goede screening is.
Plaats reactie