Een paar jaar geleden toen ik Hosta nog had is zij verschrikkelijk ziek geweest.Dagen op de kliniek gestaan en een zeer ziek paard die vol met ontstekingen zat.
Wormen waren het niet want uit de mest onderzoeken kwam niet naar voren dat ze en besmetting door maakte.Na een uitgebreid bloed onderzoek kwam dus wel degelijk naar voren dat ze een besmetting had opgelopen en na een rectaal onderzoek kwam naar voren dat ze een wormaneurysma had waar je je paard dus mee kwijt kan raken..Ze heeft het gered maar de wormen hebben zeer veel schade gemaakt.
Nu hebben we het volgende...
Onze dierenarts(andere als met me vorige paard) adviseert 1x per jaar een mest onderzoek te laten doen ook omdat je anders geen recept meer mee krijgt.Wij netjes mest opgevangen en dat weg gebracht.
Krijgen we 2 dagen later alleen een onderzoek terug van Imka.Ze hadden om het goedkoper voor ons te maken(ze staan toch allemaal op hetzelfde stuk) een monster genomen van alle drie de paardjes en dat in 1 zakje verstuurd.Die recepten slaan dus nergens op want dat zou betekenen dat nu alleen Imka een recept krijgt en de rest niet..
Afijn uit de mest kwam dus niets,advies luid NIET ONTWORMEN dit jaar.
Ze maken geen besmetting door dus het land is ook niet besmet waardoor ze dus ook geen wormen op nemen.
Maar ik vraag me nu af,zit je dan nu niet gewoon te wachten tot ze wel besmet raken?
Ik vind ruim 4 maanden niet ontwormen wel erg lang,zeker omdat ze bij ons winter en zomer op hetzelfde land lopen,en we de mest niet weg halen dus de kans best groot is op een besmetting.
Ik ben geen dierenarts en heb ook verteld dat ik het er eigenlijk niet mee eens ben,maar je moet ook naar de conditie van je paard kijken zei hij mij en hij vind het risico niet hoog.Misschien ben ik gewoon wat voorzichtig of te voorzichtig geworden maar heb ook wel gezien dat toch alle dierenartsen weer een ander beleid hebben..
Wat vinden jullie?
Ik heb nooit problemen gehad verder met Elvis ofzo en heb geen op of aanmerkingen over het beleid van vorig jaar toen is het ook allemaal goed gegaan...Ik heb er niet zo'n lekker gevoel bij.