Gerrit.....niet in oldeberkoop

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
claudia

Re: Gerrit.....niet in oldeberkoop

Bericht door claudia » za 31 jul 2010, 14:47

Ellebel schreef:Kul! Neem nu eens een echt temperamentvolle fjord als Alco. Die heb ik gezien in Wijk b D. Probeer er maar eens op te stappen, rond te rijden en met andere paarden in de bak te rijden. Lukt 95% van deze forummensen niet hoor! Zou bij een willekeurig ander ook een lastpak zijn. Gelukkig heeft deze fjord een kundige baas!

Dank je wel Ellen :o ( hier ga ik van blozen)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 31 jul 2010, 21:20

Perry schreef:Een kwestie van duidelijk de leiding nemen en lichaamstaal.
Dat was bij mij dus ook het geval. Anka wilde op een gegeven moment ook even niet meer :n . Bij haar was het wel zeker dat het geen angst was. Ze kwam nooit nat van de trailer en ging met de voorbenen op de klep op rust staan en om zich heen kijken. Dit was echt een geval van dat zij de leiding had en ik niet. En ja het is onuitstaanbaar. We zijn 1x kwaad geworden (niet slaan of schoppen en geen zweep, maar boze stem en paard achteruit zetten) maar dat hielp al niet, sterker nog toen werd ze wel gestressed. Toen heb ik besloten het op de lange adem manier op te lossen. We gingen eerst laden met longe (dat werkte wel) en intussen begon ik met grondwerk.

Wat ik gedaan heb is in de hele omgang beslister worden. Als ze uit de wei kwam liep ze altijd aan een lang halstertouw tergend langzaam achter mij aan. Om te beginnen moest ze van mij gewoon doorlopen en naast mij lopen. Paar keer met het uiteinde van het halstertouw naar achteren zwaaien zodra ze langzamer ging lopen. En als ze uit de wei moest moest ze eerst even voor mij aan de kant en dan pas het halster aan. Verder heb ik met een touwhalster wat grondwerk gedaan. Lopen als ik loop, stoppen als ik stop en draven als ik ren. Halthouden en blijven staan, op een teken naar mij toekomen en rustig aan de leadrope om mij heendraven. Ik heb dit 2x gedaan en ben met rijden en in de omgang iets beslister geworden et voila dat was het. Ik loop nu met ferme pas vooruit en de laatste 5 keer heeft ze zich zo zonder aarzeling laten laden. Daar wordt ze dan wel voor beloond als ze erin staat, maar dat mag ook vind ik :j.

Ik ben het helemaal met Pernille eens dat het een kwestie van leiderschap en houding is :j. Ik denk dat ik iemand met veel ervaring in grondwerk zou zoeken. Ik heb zelf gemerkt dat je daar heel veel mee kan doen en dat paarden daar ook heel goed op reageren. Zou mooi zijn als jullile dan ook wat vaker met de paarden aan de slag kunnen. Weet niet meer wie het zei, maar om dit te bereiken is het nodig om het grondwerk wel regelmatig te herhalen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 31 jul 2010, 21:42

Denk dat het rustig blijven toen Brass in de Eifel niet wilde laden heel nuttig is geweest. Vandaag, en ja dat was wel thuis, stond ze er na 5 seconden op met het schot open. Daarna schot weer terug gezet en toen stond ze er binnen 30 seconden op.
Brass accepteerd mij wel goed als leider maar bij de trailer vind ze het toch wat spannend en gaat dan 'uit' da's lastig en blijkbaar heb ik dan niet genoeg overwicht om haar weer 'aan' te krijgen. Wel iets om op te oefenen.

Peter en Janine succes met het oplossen van jullie probleem met het laden van Gerrit. Ik denk dat er veel waardevolle tips hier voorbijkomen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » ma 02 aug 2010, 16:08

Wat een kritiek... Janine zou zich wel bedenken alsz e dit had geweten om dit stukje te schrijven.
Ten eerste vind ik het een eerlijk verhaal. Er zijn ook mensen die hun paard regelmatig lens slaan (bedoel niet dat jij dat ook doet Janine) , maar weten dat het niet deugt en er nooit met een woord over reppen.

Of ik het nou wel of niet zo had opgelost, er is in deze situatie gereageerd uit onmacht. Dat is wel duidelijk.
Ik begrijp niet wat er zo erg is om af en toe je paard eens een trap te verkopen. Paarden onderling doen dat ook. Ik schop mijn paard bijna nooit, maar het is heus wel eens voorgekomen dat ik hem een beste trap heb verkocht. Het woord trap heeft zooo'n vreselijk negatieve lading, maar in mijn ogen is het gewoon een strenge correctie die sommige paarden af en toe nodig zijn.

Misschien zat Gerrit even niet lekker in zijn vel, of was hij daadwerkelijk op oorlogspad. Een paard denkt niet in termen als winnen of verliezen inderdaad, maar wel in dominantietermen zoals wel of geen baas zijn.
En als het geen angst is moet je paard gewoon luisteren, simpel zat. Mijn paard kan 23 uur per dag doen wat hij wil, maar als ik met hem bezig ben moet hij luisteren. Ja, ik zie het een beetje net als met een hond. Ik heb mijn hond opgehaald toen hij 7 weken was en ik ben het eerste jaar superstreng geweest en daar pluk ik nu de vruchten van en kunnen we met veel plzier met elkaar omgaan zonder negativiteit. Zo gaat het mt een paard ook denk ik. Op het moment dat je hem krijgt begint de opvoeding zoals jij dat wenst en na een poos weet je wat je aan elkaar hebt, zal hij de regels kennen en kan je plezierig met elkaar omgaan.
Maar oke, ik dwaal af...

Is iedereen niet eens uit zijn slof geschoten?? En gereageerd op een manier waar je later van dacht: Autsj, dat had ff anders gemoeten.
Uit verhalen heb ik niet het idee dat Gerrit een onderdanig, onzeker paard is, maar eerder dominant en wat zinnig haha...Dat is misschien ook wel de reden dat er zo hehandeld is die ochtend. Zo van: NEEE hij wint niet nog eens! Ik had misschien wel net zo gereageerd als ik niet meer kennis had over trailerladen.
Wees een beetje lief voor elkaar, ik vind Janine juist eerlijk en het is wel duidelijk dat het haar ook hoog zit anders had ze er niet een stukje over geschreven lijkt me. Jammer dat ze het door alle kritiek heeft weg moeten hal;en. Ik denk dat Peter en janine heel goed voor hun paarden zijn en dit is een incidentje.

Er zijn ook genoeg mensen die als Emiel Voest met touwen lopen te zwaaien en lekker fluisteren en die kunnen met hun paard helemaal geen kant op omdat het zo nodig allemaal zo moet en niet anders. Dus tja....

Edit: Ja, ik heb het hele verhaal gelezen.
Treurig is het wel, maar niet onoverkomelijk
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Lisa

Bericht door Lisa » ma 02 aug 2010, 16:57

Mooi gesproken Carolien!! Ik ben het volledig met je eens. Ik heb hier nog niet gereageerd, omdat ik niet goed wist wat ik moest zeggen. Ik ben ook van mening dat gerrit een dominant paard is die al gauw de baas uitprobeerd en zijn eigen gang gaat.
Ik heb dit zelf mogen ervaren met gerrit niet alleen met trailer laden, maar ook meelopen uit het weiland enz.

Ik ben ook van mening dat het best goed is af en toe je paard op zijn plaats te zetten. Ik geef eerlijk gezegd alinde ook wel eens een tik tegen dr neus of een schop onder de hol. Dat heeft gelijk effect en ze doet het niet weer. Als je iets maar op het juiste moment doet en als ze braaf zijn maar weer beloond. Een paard moet gestraft als hij ongehoorzaam is en beloond alstie iets goed doet. Natuurlijk doe je dat niet elke dag en elke keer, maar ik vind wel dat je duidelijk moet zijn. Jij bent de leider, niet je paard. En iedereen doet dat op zijn eigen manier.

Ik ben erbij geweest met dit trailer gedoetje. Gerrit was echt stout!! En nam al vroegtijdig zelf de leiding. En wat al eerder gezegd is hij werd nog beloond ook door in het gras te komen en daar lekker eten. Ik heb een hele tijd op een afstand staan kijken (Ik was alinde aan het wassen) Na een tijd is het gewoon klaar. Ik kon geen angst herkennen bij gerrit, maar puur koppig heid. En geloof me dat verschil zie je echt wel. Als een paard bang is zou hij heel anders reageren dan gerrit deed.

Misschien had het allemaal anders gemoeten, maar ik vind het super dat peter en janine besloten hebben toch door te gaan, zodat hij toch er nog even in heeft gestaan. En nu oefenen.

Tip voor peter en janine: ik denk dat gerrit op het moment conseqeunt (of hoe je dat ook maar schrijft) aangepakt moet worden. Is hij stout duidelijk maken. Vertoont hij gewenst gedrag dus is hij braaf belonen alsof hij net een gouden cup heeft gehaald ofzo. Ik merk het bij alinde ook die vind het geweldig als je heel trots reageert!!! wie weet helpt het bij hem ook! In feite is dat denk ik bij elk diersoort is. Honden is net zo, zelfs katten en alle andere dieren.

Ik heb lang getwijfeld te reageren in dit topic, maar ik vind het verhaal van carolien precies wat mijn gedachten ook zijn
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 02 aug 2010, 17:05

Lisa schreef:Ik kon geen angst herkennen bij gerrit, maar puur koppig heid. En geloof me dat verschil zie je echt wel. Als een paard bang is zou hij heel anders reageren dan gerrit deed.
ze schreef zelf dat hij na 10 minuten in die trailer zeiknat was, dat is toch echt angst....
ik denk dat je niet kan kijken wat er in zijn koppie omgaat
dat het een dominant paard is, was hier op fw al langer duidelijk nav de verhalen van janine en peter, maar een paard wil niet 'voor de lol' de trailer niet in :n
al helemaal niet als hij er daarvoor wél normaal in liep, er is dus iets gebeurd de laatste keer in of om die trailer wat hij nu aan 'eng' koppelde en dat zal hij dus volgende keer wéér doen door dit hele spektakel (en daarmee zeg ik niet dat ik het anders had gedaan, want de mensen die mij kennen weten ook dat ik een kort lontje kan hebben) maar een paard is wel een 'geheugen' dier en dáár moet je wel rekening mee houden al helemaal met trailers

uniek heeft heel lang de trailer niet in gewild nadat we bij de DA waren geweest en ze een scopie door haar neus had gehad....

dus janine, je kan bij hoog en laag blijven beweren dat peter voortreffelijk rijdt, maar jíj voelt niet wat híj in de trailer voelt, of waar hij dus is geweest of wat dan ook.....

ik ben het dus deels met krista eens (als het een heet paard was geweest had deze gewoon terug geslagen) en ook deels met adanco...

en als gerrit dan na al die maanden (of jaren) dat jullie hem hebben zó dominant blijft zelfs bij simpele dingen als uit de wei halen wat hier genoemd wordt, is het misschien eens tijd om met hulp hem beter aan te pakken, want het paard vind het zelf ook niet fijn als hij geen goede leider heeft om op te kunnen vertrouwen, dat maakt hem ook doodongelukkig....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 02 aug 2010, 17:42

En toch ben ik van mening dat een paard wat na 10 minuten super bezweet uit de trailer komt niet direct als "angst" bestempeld kan worden.

Maar ja dan kom je ook weer op het punt, wanneer verkeert het paard in pure angst en kunnen wij dat "goed" observeren? Interpreteren wij als mensen altijd het verschil tussen angst, stress en ongedurigheid/ondeugd ook in de juiste vorm....... of zien wij te snel dingen aan voor iets anders? Ik zal eerlijk bekennen, ik zit er ook wel eens naast als het gaat om het doorgronden van de paarden waar ik mee werk. Dan komt er onmacht en ga je dingen doen waar je later misschien spijt van hebt. Zoals Carolien ook al zegt, iedereen heeft wel eens zo'n moment gehad. Janine is zo eerlijk tegenover haar paard om hierbij om hulp te vragen, veel mensen doen dat niet eens en verdwalen zo in hun eigen wanhoop.

Meer woorden ga ik hier niet aan besteden, want het zal altijd een kwestie van ervaringen en meningen blijven. Zoals iemand in mijn naaste omgeving altijd zo mooi zegt, geen mens is gelijk. En ik denk dat dit ook de reden is van dit eindeloze discussie topic.

Mijn persoonlijke tip voor Janine en Peter, zoek hulp. Iemand die jullie kan leren wanneer je juist consequent bent naar Gerrit en wanneer niet. Want consequent zijn hoeft nog niet altijd te betekenen dat je het ook op het goede moment bent. Ga werken aan jullie dominantie problemen, door van je fouten te leren en te erkennen dat er wat aan moet veranderen kun je een hele grote stap naar de oplossing vinden denk ik.
En stel je open om hier aan te gaan werken. Neem alle tips die je gekregen hebt ten goede en probeer daar samen met iemand die je op jou fouten kan wijzen je eigen weg uit te halen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 02 aug 2010, 19:13

janna schreef:En toch ben ik van mening dat een paard wat na 10 minuten super bezweet uit de trailer komt niet direct als "angst" bestempeld kan worden.
nou ja ik sta ook best open voor andere meningen en ben dan eigenlijk wel benieuwd hoe jij een paard 'bestempeld' die na 10 mintue drijfnat van de trailer afkomt?

ik zou toch zeggen: stress/angst/nerveus/gespannen
(en dat link ik dan automatisch aan de trailer, anders zou het daar niet in gebeuren in zo'n korte tijd)
Krista

Bericht door Krista » ma 02 aug 2010, 19:53

Een paard wat zo slecht reist dat het er zeiknat afkomt heeft het op zeker niet naar zn zin in de trailer. Of dat nou angst is of stress, positief is het in geen geval.
Ons merrietje reisde ook zo toen we haar kochten. Dat kan ik wel verklaren, ze kwam bij een grote trainer weg en die gaan helaas niet allemaal even zachtzinnig om met laden op de vrachtwagen en bij de rijstijl kan je ook je vraagtekens in veel gevallen wel zetten. Die zal dus wel iets meegemaakt hebben wat haar in ieder geval niet is bevallen. Ze was zo panisch, ze stapte wel in, maar eenmaal binnen begon ze te zweten en onderweg te beuken dat het een lieve lust was.
En nu, anderhalf jaar later, niks meer aan de hand. Ze heeft veel gereisd met een heel kalm paard naast zich en door rustig te rijden levert reizen haar gelukkig geen spanningen meer op.
Om het verhaal van Cindy te onderschrijven.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Brittlover

Bericht door Brittlover » ma 02 aug 2010, 21:56

Reageert toch nog maar een keer
Nat van het zweet de trailer af, tja er is een strijd geweest voor die tijd dat heeft ook Gerrit in beweging gehouden.
Daarbij is het best warm in een trailer (vooral als een paard altijd buiten staat) dus nazweten in combi met een warme trailer is ook niet onmogelijk (is mijn mening)

Verder heb je op het forum mensen met uiteenlopende meningen. de 1 geeft een paard ook weleens een trap terwijl de ander het op parelli (of wat voor manier dan ook) oplost en geen andere manier goed vindt. En daarbij nog wat die er tussen in beweren.
Ik volg eeuwig en altijd mijn eigen kop, sta open voor advies maar als ik anders denk doe ik dat.

Ik denk nogsteeds dat Gerrit een duidelijke aanpak nodig heeft en dan niet alleen bij de trailer.... Ik denk dat dat slechts een gevolg van is. Gevolg waarvan tja ik ben er niet bij dus daarover geen uitspraak, kan gevolg van een ritje zijn (dat hij geschrokken is) of gewoon zijn koppigheid die op dat moment weer in actie kwam en dus een duidelijke leider nodig heeft. Maar ja kan nog wel een paar gevolgen bedenken. Kortom ik denk dat je bij Gerrit kort moet zijn bij alles. ja is ja en nee is nee en dat is vandaag morgen en overmorgen hetzelfde. maar ja gaan we weer ik ben er niet bij dus wie weet doen jullie dat ook wel.
je schreef dat je niet meer reageert, ik hoop wel dat je alles leest om zo je eigen ding eruit kan halen wat je eventueel verder helpt.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Esther

Bericht door Esther » di 03 aug 2010, 01:07

Parelli is ook niet alleen maar koekjes geven hoor..hihi.. Ook die methode kan erg streng zijn.
Het is wel een heel andere manier van trainen en er tegenaan kijken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 03 aug 2010, 05:43

Brittlover schreef:Reageert toch nog maar een keer
Nat van het zweet de trailer af, tja er is een strijd geweest voor die tijd dat heeft ook Gerrit in beweging gehouden.
Daarbij is het best warm in een trailer (vooral als een paard altijd buiten staat) dus nazweten in combi met een warme trailer is ook niet onmogelijk (is mijn mening)
dat ben ik deels wel met je eens dat dat kan, maaaar
een paard wat dominant is en aan de grond genageld staat gaat natuurlijk niet zweten.... dat gaat hij dan dus van angst/stress oid door de klappen het geruk/geduw etc dan is het in mijn ogen nog geen dominantie zaak, maar angst voor die trailer

maar idd zoveel mensen zoveel meningen
wat het nu ook is met de trailer maakt eigenlijk niks uit
janine en peter zijn er eerlijk over geweest (en misschien zijn er hier mensen die al veel sneller uit hun stekker waren gegaan, waaronder ikzelf)
maar dat er hulp bij moet komen om gerrit de baas te worden lijkt me wel duidelijk......

en voortaan gewoon de trailer de stal/pad inrijden en muren er omheen
dan weet hij dat hij geen kant op kan
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 03 aug 2010, 06:55

Aangezien dit geen hele discussie hoeft te worden wat wel en niet het beste had geweest voor Gerrit doe ik dit topic opslot ;)
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Gesloten