Gerrit.....niet in oldeberkoop

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
pjotr_nientje
Contacteer:

Re: Gerrit.....niet in oldeberkoop

Bericht door pjotr_nientje » do 29 jul 2010, 18:06

Hihi...als ze dit ook zo voor elkaar kan krijgen met gerrit zou dat geweldig zijn :D
Tis net alsof je een hond naar z'n mand stuurt :=
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Anouska

Bericht door Anouska » do 29 jul 2010, 18:11

Jeetje Janine, wat een toestand. Je hebt wel eens verteld hoe Gerrit te keer kan gaan en hoe dominant hij is. Wat mij te binnen schoot toen ik je stuk las dat hij aan de grond viel, zou dat niet met de 4x F (fail, fear, freeze, faint) te maken kunnen hebben?
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 29 jul 2010, 19:17

Hij kan ook geschrokken zijn van Janine en mss dat hij wat omhoog sprong. Doordat de grond nat was, kan hij onderuit geschoven zijn.

Ik geloof ook wel, dat Gerrit een dominant heerschap kan zijn. En daar moet je idd boven kunnen staan.
Mss wel goed wat Annabel zegt, om hulp bij te halen.

ik ken ook een paard, die ook niet op de trailer wilde. Ook gewoon rotzakkigheid. Die hebben ze met de voorbenen op de trailerklep gezet en toen moest ze blijven stil staan. Niet naar voren of naar achteren, stilstaan! Wilde ze naar voren, werd ze teruguit gezet. Na een poosje wilde ze maar al te graag vooruit de trailer in!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » do 29 jul 2010, 20:39

Snap best dat je Boven een dominant paard moet staan om hem de baas te kunnen zijn, en heb er respect voor als je dat kan,
Maar toch blijf ik van mening dat je een paard GEEN rotschoppen gaat verkopen en meppen met of zonder zweep, om hem de trailer op te krijgen. Je kent natuurlijk je paard het best, dus was dit voor jullie DE manier.
JE schrijft het ook zo alsof het normaal is, Misschien dat je er daarom reacties op krijgt.
Maar goed dat is mijn mening, Hoop igg dat het jullie gaat lukken!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 29 jul 2010, 20:42

Hier is Raika bijna onmogelijk te laden als Bink al op de trailer staat. zij haar moetuist het tussenschot opzij, zodat ze de ruimte heeft. dan loopt ze er zo op, andes vergeet het maar. Bink loopt er als 2e zo op, dus na de eerste keer is het hier geen probleem meer. Misschien was dat ook gerrit zijn probleem.

Ik ben ook van mening dat een paard op de trailer schoppen niet de manier is. Al kan ik me je frustraties ook heel goed voorstellen. Alleen daar begrijpt een paard weer niks van
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 29 jul 2010, 22:06

Het feit dat Gerrit zo zeiknat uit de trailer kwam na een klein ritje zou mij aan het denken zetten.
Waarom vind het het zo eng/stressvol om in die trailer te staan?

Ik denk dat je met 'niets' doen net zo veel bereikt als met slaan/schoppen. Toen ik uit de Eifel terug naar huis wilde met Brass was ze moe en ging het heel lastig. Ze stond met haar voorhoeven op de klep genageld, ik heb niet aan haar getrokken, niet tegen haar geduwd, dat helpt toch niet. Na 1 uur 15 stond ze er toch op.
Natuurlijk wil ik dat ze er in één keer makkelijk op loopt, net als Ilonk, maar ja we moeten ergens beginnen. Thuis lukt het prima dus daar houd ik me maar aan vast, dat het kwartje op een ander plek ook gaat vallen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Megan

Bericht door Megan » do 29 jul 2010, 23:55

Ook al ken ik Gerrit niet, een paard een rotschop en klappen geven, is toch niet de manier?! Hoe dominant ook. Ik vind dat eerlijk gezegd ook niet kunnen en het lijkt me dat dit voor de volgende keer niet mee helpt. Ik snap wel dat je gefrustreerd raakt maar misschien dan de volgende keer toch tot 10, 20, 30 ... etc. tellen.
Zoals Ilonka zegt, er zal toch wel iets ten grondslag liggen aan het niet op de trailer willen lijkt me. Gezien ook hoe nat hij was na een klein ritje.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Viv

Bericht door Viv » vr 30 jul 2010, 04:49

Wat ik niet begrijp is waarom je Cindy niet van de trailer hebt gehaald en Gerrit er eerst in hebt gezet?
En dat slaan en schoppen terwijl het paard al in de freeze-stand is heb ik al helemaal geen goed woord voor over. Denk je nu echt dattie er de volgende keer zo inhuppelt?
Grondwerklessen in combi met trailerlaadlessen is zeker een aanbeveling.

Ik ervaar het nu met een ijslander op stal, wilde paar weken terug ook de trailer niet in (stond ook al ander paard in), eigenaar compleet gefrustreerd en was ook al aan het meppen geslagen.
Dus wij hup andere ijsco van de trailer, tussenschot opzij, beetje grondwerk oefeningetjes van terugzetten en volgen, toen weer aangelopen op de trailer en binnen 5 minuten waren beide ijsjes op weg naar vakantiebestemming.
Op de terugweg hebben ze tóch weer eerst die andere geladen (want die was zo makkelijk) en zijn ze weer 1,5 uur bezig geweest met de grootste (tsja waarom zou je iets aannemen terwijl je er met je neus op stond te kijken dat het werkte).
Grote ijsco aanbid me nu zowat in de wei want ik ben tenminste duidelijk tegen hem qua lichaamstaal en communicatie en hij zoekt echt steun, zo lief.

Maargoed das een ander verhaal.

Zowizo moet je als je paard zeiknat van de trailer af komt je rijstijl eens na laten kijken. Kan nooit kwaad, en gefrustreerd achter het stuur zitten al helemaal nooit doen, onbewust rij je dan toch anders dan normaal.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Krista

Bericht door Krista » vr 30 jul 2010, 06:20

Heeft Gerrit eigenlijk wel ervaring met reizen? Of is hij incidenteel eens op de trailer geweest? Van een paard wat weinig reist of slechte reiservaringen heeft kan je niet verwachten dat hij zomaar instapt.
Je had zowieso hem eerst moeten laden met het schot wijd. Een tweepaards instappen waar al een paard instaat ziet er veel te benauwd uit voor een onervaren paard.

Je hebt jezelf een boel ellende op de hals gehaald door hem zo te behandelen denk ik. Dan kan je wel zeggen kijk eens hoe ze met elkaar omgaan maar dat doet er niet toe. Wat je wilt is respect en vertrouwen en dat krijg je zo in geen enkel geval. Als het tegenzit heb je een echt laadprobleem gecreeerd.

Opmerkingen als jullie kennen Gerrit niet zijn niet relevant. De grootste guppen en dwarskoppen, ook hengsten, veelal 2 jarigen, reizen bij ons gewoon mee. Vertrouwen moeten ze je, geduld moet je hebben en biedt ze bij het laden geen uitweg. Parkeer de trailer langs een wand of in de uitgang van een stalgang. Neem je tijd!!!!!.

Vind het byzonder dat je uberhaupt op hebt durven schrijven hoe jullie van leer getrokken zijn tegen dit paard. Respectloos. En dat krijg je dan dus ook niet van hem.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » vr 30 jul 2010, 06:24

leoensuzanne schreef:Hij kan ook geschrokken zijn van Janine en mss dat hij wat omhoog sprong. Doordat de grond nat was, kan hij onderuit geschoven zijn.

Ik geloof ook wel, dat Gerrit een dominant heerschap kan zijn. En daar moet je idd boven kunnen staan.
Mss wel goed wat Annabel zegt, om hulp bij te halen.
De grond was idd nat :j en op beton is dat glad.
We gaan er sowieso iemand bij halen, dat hadden we diezelfde avond al gezegd.
Viv schreef:Wat ik niet begrijp is waarom je Cindy niet van de trailer hebt gehaald en Gerrit er eerst in hebt gezet?

Zowizo moet je als je paard zeiknat van de trailer af komt je rijstijl eens na laten kijken. Kan nooit kwaad, en gefrustreerd achter het stuur zitten al helemaal nooit doen, onbewust rij je dan toch anders dan normaal.
We hadden gerrit als eerste gedaan, Cindy hebben we er pas later bijgehaald.

En hoe gefrusteerd hij ook was, op de rijstijl van peter vertrouw ik helemaal.
Als hij met zoiets rijd gaat er een knop om en is hij in opperste concentratie (mag ook wel als vrachtwagenchaffeur)

Voor ons is het echt niet normaal hoor om het zo te doen :n al leest het mss wel zo...
Maar nogmaals;
Zodra Gerrit z'n kop erop zet (zoals dinsdag) moet je boven hem staan en dat los je dan echt niet op door rustig en lief te blijven :n

@Krista; gerrit heeft ervaring met reizen en laden.
Zoals ik eerder al zei is dit nooit een probleem geweest.
En we hebben hem eerst geladen met het schot wijd.
Krista schreef:Opmerkingen als jullie kennen Gerrit niet zijn niet relevant.
En waarom is dit niet relevant? Ieder paard is anders en heeft een ander karakter.
Geen 1 paard is te vergelijken met elkaar.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
Krista

Bericht door Krista » vr 30 jul 2010, 06:46

Omdat geen enkel karakter een dergelijke behandeling rechtvaardigd. Daarom.

Ik zou al helemaal misselijk zijn als mijn paard zou vallen doordat je je zelfbeheersing zou verliezen eerlijk gezegd. Hopelijk houdt hij er niks aan over. Misschien heeft dat hem wel gigantisch van streek gemaakt. Er zitten zulke binnenvetters tussen daarbij zie je niet veel aan het koppie.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » vr 30 jul 2010, 07:05

Het lijkt wel alsof er nu beweerd word dat ik ons paard opzettelijk heb laten vallen :?
Een paar reacties terug stond het ook al.
Lezen is ook een vak.....

Hij schrok wss van mij en doordat de grond nat was gleed hij wss onderuit....
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 30 jul 2010, 07:28

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de mensen die schrijven dat dit niet de manier is (tenminste...niet mijn manier ;) ). De enige tip die ik ook kan geven is om er iemand anders bij te halen als dit een terugkerend iets blijkt te zijn omdat jullie zelf blijkbaar, op dat moment, een iets kort lontje hebben. (En geloof me, de frustratie kan ik me zeker voorstellen)

Ik geloof ook oprecht niet dat een paard in termen van "winnen" denkt als het hierop aan komt, dat is puur vermenselijking van het paard...WIJ denken nl. (helaas) zo ;) . Paarden zijn instinctieve (vlucht)dieren, als ze iets niet willen of bang zijn, willen ze weg...klaar. Hij had echt niet pochend in zijn stal gestaan van "kijk mij eens gewonnen hebben" als je hem had weggezet om even te kalmeren en om ook hem te laten kalmeren en op het moment dat het gebeurde, leek mij dat de beste optie.
Natuurlijk zijn paarden ook kuddedieren en voelen ze zich prettig bij een duidelijke rangorde, maar dit lijkt me niet de juiste methode (denk dan zelf ook meer in de lijnen van Viv)

Ik vind het jammer dat je schrijft dat je vanachter de P.C. niet kunt oordelen want, hoewel ik met je eens bent dat dat erg moeilijk is, vraag je namelijk zelf in je eerste post om tips van mensen die alleen jouw verhaal hebben om op af te gaan....

Maar goed, voor wat het waard is, dit is mijn duit in het zakje. Ik hoop dat het de volgende keer beter gaat...
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 30 jul 2010, 07:40

Eigenlijk wilde ik niet in dit topic reageren want ik schrok ook echt wat ik las! Ik had ook gedacht dat jullie op een heel andere manier dit soort situaties op zouden lossen!
Ik ga mee met de rest, dit is absoluut niet de manier :n
Ik denk dat je misschien eens heel eerlijk naar jullie situatie moet kijken, jullie doen naar mijn idee niet zo heel veel met jullie paarden omdat ze ver weg staan, corrigeer me als dit niet zo is, zeker een dominant paard als Gerrit moet gewoon veel in de hand zijn en er moet veel grondwerk mee gedaan worden! Je kunt niet verwachten van een dominant paard wat normaal alleen maar lekker in de wei staat en waar niet veel mee gedaan wordt dat die dan respect voor jullie zal tonen! Ik vind zijn reactie niet vreemd dus!
Los het anders op, ga veel met hem aan de slag!!!! Je zult zien dat je dan een stuk meer zal bereiken met hem in de toekomst!
Succes ermee!

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 30 jul 2010, 07:47

Ik moet eerlijk zeggen dat die van mij ook best eens een schop onder zijn kont heeft gehad als hij liep te drammen als hij stil moest staan. En dat heeft mede geresulteerd in een goed opgevoed paard want dat was Ros. Als ze dan schrikken en glijen door natte ondergrond liggen ze al gauw op hun snufferd dat kan de beste overkomen. En we hebben ongetwijfeld in the heat of the moment allemaal wel eens dingen gedaan met ons paard die achteraf gezien niet zo slim waren. Ik zou als ik Janine was ook doorgegaan zijn tot hij er op stond. Als zou ik er úren mee bezig geweest zijn. Dennis heeft met Cratos wel eens midden in het bos gestaan bij de trailer en die wilde met geen mogelijkheid meer laden. Je kan ze slecht achterlaten...
We kunnen nu allemaal wel over Janine en Peter heen gaan vallen maar de andere kant is ook dat ze dus besloten hebben de volgende dag de strijd niet aan te gaan en Gerrit gewoon thuis te laten. Daar valt ook wat voor te zeggen!
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 30 jul 2010, 07:59

Ik kreeg er ook een beetje de kriebels van. Van de andere kant ook wel weer herkenbaar, de wagen opslaan zie je helaas nog bij veel te veel mensen, maar zoals de meeste schrijven zal dit niet de manier zijn waarop een dominant paard de wagen op gaat.
Een van onze paarden is vroeger ook altijd de wagen opgeslagen. Een dominante merrie, waarop geen andere aanpak zou werken.

Ik vond het verschrikkelijk om aan te zien.. en je voelt vanbinnen dat agressie (vooral door ongeduld en onmacht!) niet werkt.. Veel geduld en dan maar een uur voor de wagen staan. Niet achteruit mogen en enkel vooruit en met heel veel geduld laten zien dat die wagen niet eng is. Als ze eenmaal in de wagen staan een beloning (wat brokjes) en zo hebben we het paard met de meeste laadproblemen zover gekregen dat ze er nu altijd oprend.

Ik hoor vanuit jullie verhaal ook dat je uiteindelijk uit onmacht bent gaan slaan en schoppen. Maar negatief gedrag kun je beter negeren, dan op te lossen met slaan en schoppen. Het vertrouwen van je paard ben je dan helemaal kwijt. Een paard doet alles voor je als het je vertrouwt. Een dominant paard is over het algemeen extra wantrouwig, die heb je niet zomaar voor je gewonnen, maar als je dat hebt, sta jij erboven en doen ze alles voor je. En consequent zijn is daarbij dus niet een harde hand, volgens mijn mening dan.
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 30 jul 2010, 08:44

Eens met Krista, geen enkel gedrag rechtvaardigd zo'n aanpak. Het zit 'm naar mijn gevoel in jullie eigen onmacht en toch ook onkunde.

Ook wat Thessa beschrijft, jullie doen door de afstand waarschijnlijk niet al teveel met de paarden. Ook is Peter nog maar net met paarden bezig. Misschien jullie 'geluk' wat betreft persoonlijke veiligheid dat dit om een fjord gaat die volledig in zichzelf is geraakt. Een warmbloediger paard had jullie waarschijnlijk een kopje kleiner gemaakt.

Een fjord laat zich in de omgang en het rijden nu eenmaal niet snel gelden maar is de grens bereikt, is deze ook bereikt en heb je zelf waarschijnlijk teveel aanwijzigingen gemist.. Kordaat optreden, prima! Blind erop losrammen, volslagen nutteloos!
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » vr 30 jul 2010, 08:59

Slaan en schoppen is misschien niet de manier maar elk paard heeft een andere aanpak nodig en als zo,n paard over je heen gaat lopen daar wordt je niet vrolijk van mijn vorige paard had op zijn tijd ook soms een harde aanpak nodig anders was ze mij de baas en dan was het gewoon gevaarlijk. Als ik alles zo lees is Gerrit niet zo maar een volgzame fjord zoals de meeste van ons hebben dus ik denk dat je op dat moment erbij moet zijn om er een goed beeld van te krijgen.
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 30 jul 2010, 09:09

Yfke-lover schreef:Slaan en schoppen is misschien niet de manier maar elk paard heeft een andere aanpak nodig en als zo,n paard over je heen gaat lopen daar wordt je niet vrolijk van mijn vorige paard had op zijn tijd ook soms een harde aanpak nodig anders was ze mij de baas en dan was het gewoon gevaarlijk. Als ik alles zo lees is Gerrit niet zo maar een volgzame fjord zoals de meeste van ons hebben dus ik denk dat je op dat moment erbij moet zijn om er een goed beeld van te krijgen.
Kul! Neem nu eens een echt temperamentvolle fjord als Alco. Die heb ik gezien in Wijk b D. Probeer er maar eens op te stappen, rond te rijden en met andere paarden in de bak te rijden. Lukt 95% van deze forummensen niet hoor! Zou bij een willekeurig ander ook een lastpak zijn. Gelukkig heeft deze fjord een kundige baas!
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » vr 30 jul 2010, 09:41

@Marijke; bedankt voor je woorden :)

Kalmiya schreef:Hij had echt niet pochend in zijn stal gestaan van "kijk mij eens gewonnen hebben"
Dus wel!
Je had hem moeten zien rennen met z'n kop erop en vol trots,en hoe tevreden hij daar weer van de grasjes stond te eten..
Yfke-lover schreef: dus ik denk dat je op dat moment erbij moet zijn om er een goed beeld van te krijgen.
Precies!
mensen hebben snel hun woordje klaar, maar ze zijn er idd niet bijgeweest en weten echt niet hoe of wat.
Ik denk toch echt wel dat wij gerrit zeer goed kennen en hoe hij is in de omgang en in zijn doen en laten.
Kalmiya schreef:Ik geloof ook oprecht niet dat een paard in termen van "winnen" denkt als het hierop aan komt
Zo is Gerrit dus wel!
Bedenk wel dat hij leider is geweest over een kudde,hij is sterk en weet zijn krachten zeer goed te gebruiken.
Gesloten