Nog 1 of al 2 jaar...onze E'tjes zijn de leukste, echt waar!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Daphne!

Re: Nog 1 of al 2 jaar...onze E'tjes zijn de leukste, echt w

Bericht door Daphne! » wo 30 jun 2010, 16:25

Jeetje niet weer he met jack, ik kan met de reactie van je stalgenoten goed voorstellen. Want je blijft maar aan de gang.. Moeilijk hoor, je houd toch van hem. Met Justin en vooral met Dokie heb ik veels te veel gedokterd, wat giga veel geld gekost heeft, en uiteindelijk ik ze verloren ben. Ik hoop dat het voor jouw anders afloopt, sterkte meis..

Ekdal ook waterfeest gehad Roos, Eachann blijft ook een beetje draaien hoor, al vind hij het heerlijk.. Die Timorjes he, lekkere jongens hihi.
Ik kom vandeweek echt bij je langs hoor met Yvon, maar zoals je ziet hebben we het een beetje druk gehad met paardjes jacht, hihi.

Hihi Desire, we kunnen hem nu gewoon Comeet noemen.
Hij is inderdaad weer heel anders dan E en E. Ik denk dat we er een hele leuke rijfjord aan krijgen, in tegenstelling tot Ewald, haha, wat hebben we daar vandaag om gelachen.
Zoals jullie weten vind ik hem prachtig qua uiterlijk en helemaal lief en leuk, echt mijn vriendje. Maar ik denk dat het met rijden nog heel wat te stellen word. Hij is te dik, dus we hadden bedacht dat hij vanmorgen vroeg maar even aan het halster aan de longe moest draven (voor het eerst), nou er was dus echt geen beweging in te krijgen. Hij deed het gewoon niet......
En hij is zo mak, dat hij nergens van onder de indruk is, echt we kwamen niet meer bij..
Dat werd hem dus niet.. Nu maar wachtten tot hij drie is (of ouder), dan hoop ik hem onder het zadel aan het draven te krijgen, anders word het mijn boscros uuuhhh bosstap paard, hihi. Lekker ding is het.
Met wandelen moet ik hem ook voortslepen whaha.

Roos, is Ekdal ook weer gegroeid, Ewald word mega, ik meette hem vandaag op 1.47
Hij mag nu wel stoppen zei ik, maar mijn moeder werd boos :D , ze zei, eerst keken jullie ze de lucht in...en nu moeten ze stoppen, jullie zijn dwaas >;) Eachann is 1.41. Ik vind het wel goed hoor, op de manege rijden we ook op kleinere fjorden en ik vind het helemaal niet raar, ze zitten vaak lekkerder dan de grote is mijn ervaring nu.

Vandaag ook alle drie weer lekker nat gemaakt. Ewald laat zich helemaal onder sproeien, Eachann vind het ook heerlijk vorig jaar vond hij het nog eng, nu gaat het super, al draait hij soms wat, en Comeet liet zich zelfs helemaal natmaken met de tuinslang, echt knap!
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
roos

Bericht door roos » wo 30 jun 2010, 17:29

Ekdal vindt het echt spannend, maar ik ga gewoon veel oefenen.
Comeet is ook zo langgelijnd als Ekkie.
Of Ek echt de lucht in is geschoten weet ik niet, neem de meetstok maar mee;)

ekdal laat ik af en toe losrennen in de bak, wat voor Ewald? Moet zeggen dat Ekdal in de omgang soms stout is maar ALS hij moet rennen Dan vindt ie er niks aan.
Vd week maar eens gaan oefenen vd keuring
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Esther

Bericht door Esther » wo 30 jun 2010, 18:06

Wel goed dus dat Eachann Ewald wat achter de vodden zit, hihi..
Ik denk dat ik ook wel gelachen zou hebben.. Dooie!!

Arme Jack.. Inderdaad wat is nu wijsheid, wat is de prognose, welke kwaliteit van leven krijgt hij later..
Ik snap de reactie van je stalgenoten dus wel..

Flower haar bezitterigheid is nog niet over.. Vandaag kwan Tea bij Digai in de buurt en toen kreeg Tea dus een knal van Flower.. Die kleine durft wel, hihi.. Tea is normaal de dominante en ook wat groter dan Flower, hihi..
Ergens wel goed dus dat Flower straks uit logeren gaat, heb geen zin in klef en kleef. Al is het nu eigenlijk wel makkelijk.. Vandaag even met Jes gereden en Digai bleef netjes met Flower in de wei, misschien gaat dat minder goed als Flower er niet meer is..
Flower had overigens wat last van een ontstoken oogje, maar dat lijkt nu toch beter te worden.. Het punkstaartje in haar voorpluk staat wat minder mooi, maar het helpt wel wat geloof ik..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Elvis

Bericht door Elvis » wo 30 jun 2010, 18:47

Nou als ik het zo lees kunnen Ewald en Elvis samen Bos stap paardjes worden haha..Elvis is namelijk ook niet een van de snelste.Dan gaan Eachann en Emy samen crossen..
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » wo 30 jun 2010, 19:32

Roos@ Ja, dat dachtten wij ook al, qua langgeleindheid is Comeet net als Ekdal. Al komt het denk ik ook een beetje omdat hij nog behoorlijk uit moet zwaren.
Na het weekend kunnen we elke avond, welke? Dan kom ik met de meetstokbrigade, whaha.
--Ja Roos, het rennen in de bak is nu de enige oplossing om hem in beweging te krijgen.
--Oja, de keuring, ppfff, voor oefenen moet het wel wat koeler worden hoor..

Esther@ Haha, die Eachann, ik heb nog een leuke foto, ff zoeken...
Afbeelding
Lekker jong he, nog net dat bekkie zoals hij als veulen was he, alleen een tikkeltje ouder.

Dus die kleine Flower staat haar mannetje dus wel. Leuk ben erg benieuwd naar haar, haar eindelijk zien!
Spannend voor Digai even zonder mama. Wie weet trekt hij zich straks wel weer op aan Fjella, kan dat?

Desire@ Haha, dus om even in de toekomst te kijken moeten we dus van koppels wisselen qua rijden. Nu is het nog steeds, Elvis vs Eachann en Emy vs Ewald, op de vaders/opa gebaseerd he.

(ik moet het veulenboek van Eachann (waar Elvis dus ook veel in voor komt) niet vergeten he naar Esther!!)
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » do 01 jul 2010, 07:22

Gisterenavond is Jack dan verhuisd...
Hij staat nu in een ruimere, lichtere paardenbox ( 3m op 3,5) naast Nisje. Paardje naast Nisje is gisteren naar n andere stal gegaan, en dus kwam die box vrij, en dus besloten om die box te nemen voor Jack.
Zo staan ze naast elkaar én staat Jack ook weer wat rustiger. Hij staat dan tussen pensionpaarden, en niet meer tussen de pony's voor de manegelesjes. Daar is al wel ns wat geloop in de gangen...
Maar tis wel n gek gezicht...er kunnen nog wel 3 jackjes bij in die box := .

En hij heeft gisteren ook kennisgemaakt met zijn paardenvriendinnetje :)) . Tgaat nu toch niet de A pony worden van eerst, maar n stalgenootje heeft n D pony die niet zo goed in de kudde pony's ligt en zij vroeg of we eens konden proberen om de onze samen te zetten.
DUs gisteren n keertje gedaan : ze hadden eigenlijk de eerste 10min niet door van elkaar dat er een pony bij op de weide stond. gras was belangrijker. De kennismaking verliep best oké. Dus Jack heeft vanaf nu n liefje :+: . Ben echt blij voor hem!

Tja ik weet niet meer wat te doen nu...
Mijn hart zegt hou nog even vol, blijf erin geloven en wie weet wordt t nog wel n topper. Maar mijn verstand zegt lap em zo goed mogelijk op en breng em dan naar n goed huisje als gezelschapspaardje.
Maar ik heb momenteel niet de middelen om een nieuwe te gaan kopen en ik ben t nu zo gewend om n tweede paardje te hebben, de opvolger voor Nisje.

Ondertussen is t gepuber ook weer voorbij : sinds ik buiten zijn voetjes afspoel is hij flink, hij wandelt weer gewoon mee, blijft flink staan bij t afspuiten.
Ik heb zelfs met mn kleine scheermachine zijn hoofd/oren kunnen opscheren gisteren. Zo voorbeeldig...
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 01 jul 2010, 07:42

Wat een naar bericht van Jack.. Het is ook erg lastig, geef je hem nog even de tijd om te genezen, het is natuurlijk niet niks. Was het maar mogelijk om in de toekomst te kijken he, dan kon je gemakkelijker een beslissing maken.

En die Ewald, dat hij niet wil longeren, kan ik me overigens best goed voorstellen. Ze snappen er toch ook niks van, haha!
Evian en Eskil lieten we laatst ook samen in de bak lopen. Ze hebben in hun paddock een hindernis liggen, waar ze geregeld overheen springen samen. Eenmaal in de bak was alles eng. Evian die sprong met gemak en had er echt plezier in, maar Eskil die vond het maar wat spannend.
Hem longeren zou ook nog niet lukken. Misschien stap voor stap opbouwen?
Eerst los, laten weten hoe het werkt bij opdrijven en terugkomen op houding en stem en dan eventueel de bak wat kleiner afzetten naar een vierkantje.. Ze hebben het na een paar keer oefenen over het algemeen vrij gauw door :) Als je dan aan de longe begint, dan snapt hij het misschien al wat beter.
roos

Bericht door roos » do 01 jul 2010, 09:35

@Daphne; van het weekend kan ik helemaal niet, heb al andere afspraken. Andere avond volgende week?Ik hoor het wel
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Esther

Bericht door Esther » do 01 jul 2010, 09:51

Die kop van Eachann komt me heel bekend voor, hihi.. Die uitdrukking zal wel nooit veranderen..

Ik moet nog eens even op zoek naar het filmpje van de boys, en even kijken hoe ik dat op de tv krijg..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 01 jul 2010, 11:39

Fijn dat Jack een paardenvriendje heeft.

Inderdaad Yvette, hij moet al een jaar netjes bij ons blijven lopen, en nu moet hij dan rondjes om zijn baas lopen, nee,, voordat die kwartjes vallen bij die jonkies, hihi. Maar Ewald is wel van het type, "ik doe het gewoon niet, ik ben te lui", haha. Want hij kon wel naar de uitgang van de bak lopen, maar niet meer erlangs 8)7 , whaha.
----Dat is wel een goede tip trouwens :)) , een vierkantje afzetten.. Dan kan jij het principe van het rondjes om zijn baas lopen beter begrijpen alvorens er een longe aangeknoopt word, helemaal handig voor Comeet, die moet het natuurlijk ook nog leren.
Nou nou, juf Daphne op de kleuterschool hoor... Het feest gaat beginnen ~~}> :D ...

He Roos, ik bedoelde eigenlijk volgende week en dan een doordeweekse avond, dus van ma t/m vrij. :D Van het weekend gaan we naar Esther.

Ja leuk Es, dat filmpje, misschien lukt het voor van het weekend.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 01 jul 2010, 11:53

Ga nog niet te vroeg beginnen met longeren bij de E'tjes hoor! Het is nog niet zo goed om ze op een volte te zetten. Dan belast je te veel. Als je ze in de bak aan de gang kan houden of in een wei en dan met een paar mensen, lopen ze steeds rechtuit. Dat is minder belastend voor ze.
Evita is helemaal dikke vrienden met d'r moeder aan het worden. Het afspuiten doe ik ook vaak. Dat vond ze niet zo erg, totdat ik d'r hoofd heb gedaan. Nu vindt ze het even niet zo leuk. Maar helaas. Ik heb ze vandaag ook nog ingespoten met Bremse, maar dat vond ze helemaal niets.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 01 jul 2010, 12:33

Dat is waar Suzanne@ we hebben het er al over gehad dat het niet goed is met kort draaien op de volte met niet volgroeide benen.
Met Ewald was het dus een aanfluiting, dus dat laten we hierbij tot hij oud genoeg is. Eachann snapte het toevallig meteen hoe dat moest longeren, knappe jongen, maar inderdaad, dat draaien....
We dachtten dat het wel handig was om ze wat te laten afvallen, toch maar 3x per week ff opjagen in de bak dan maar.

Er komt ook nog eens bij dat de bak best zwaar is met dit weer, hij moet dus vochtig zijn. Nu hebben we een grondwaterpomp, die geeft megaveel water in een keer. Deze gebruiken we voor het vullen van de drinkbakken op de wei.
Nu heb ik vanmorgen een deel van de bak helemaal kletsnat gemaakt, kijken hoelang het duurt dat hij goed blijft.
---Heeft er iemand een tip hoe we het water van de grondpomp kunnen gebruiken om de bak te sproeien. (wat voor installatie oid we daar voor moeten aanschaffen) Heb daar helemaal geen verstand van nl. Al jaren rijden we swinters in de goede bak, en somers buiten. Maar nu met Comeet moeten we de bak ook somers gaan gebruiken.
We hebben eens vernevelaars gehad, maar dat ging niet, een mm dun laagje vocht haalde niet aan. En anders maar elke week met de hand de bak kletsnat maken met de slang, is denk ik een 3 kwartier werk.

Leuk dat Evita haar mama weer herontdekt, schattig.

Bremse, werkt dat ook goed tegen dazen en horsels??
claudia

Bericht door claudia » do 01 jul 2010, 12:43

Ik sproei mijn bak ook met grondwater.
Er staan 4 sproeiers op de bakranden en die kan ik afzonderlijk van elkaar aanzetten.
Mijn pomp is net te licht om alle 4 de sproeiers tegelijk aan te zetten.

Mijn wei sproei ik met dezelfde pomp en dan met een standaard met 1 tikker(sproeier) erop.
Die komt van Cranenbroek. daar een dikke slang aan en sproeien maar.

Werkt echt super.
Mijn ene wei is groen en de andere is geel en de paarden vinden het ook heerlijk.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 01 jul 2010, 13:19

We sproeien ook met grondwater van de pomp. We hebben op de pomp een soort van koppelsysteem, of direct uit de slang, of het gaat over op de sproeiers. We hebben heel veel jaartjes terug een 'netwerk' aangelegd onder de grond met buizen en sproeikoppen boven de grond. Dan hoeven we alleen de doppen eraf te draaien en sproeikoppen erop en dan sproeit het. Weet dus wel dat het kan, maar weet niet precies hoe dat bij de pomp aangesloten zit.

De rijbak en paddock zijn echt woestijngebied op dit moment. Het stuift gigantisch, dus er moet altijd gesproeid worden voordat er gereden kan worden.
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » do 01 jul 2010, 14:06

Ik heb zondag wedstrijd gepland staan...dus we moeten wel beetje oefenen.
Echt rijden doe ik in de binnenbak : buiten is het niet te doen van t stof, bak ligt echt té zwaar en we worden dan echt opgevreten door de beesten.
Na het rijden durf ik nog wel ns n rondje buiten te gaan stappen rond t terrein.
Keandra

Bericht door Keandra » do 01 jul 2010, 18:00

hier wordt Jalenka niet gelongeerd maar in de uitloop gezet geregeld, en dat is een roundpen
dus als ze wilt lopen zijn het rondjes

wij zijn wel van plan binnekort om haar al even aan de 'longe' te pakken, niet aan touw of zo, los, om haar al wat commando's van het werk te leren, zoals stap, draf, galop en ho
dit zal niet vaak zijn dat we dat al gaan doen, 1 keer in de 2 weken voor 5 minuten, dus denk niet dat we ze daarmee serieus gaan overbelasten
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 01 jul 2010, 19:00

Bedankt voor de tips, ik heb even de site van Cranenbroek opgezocht. Redelijk ver weg zitten ze met hun filialen. Ik ga binnen kort even naar de Agrifirm, bij ons in de buurt.
Het grootste hebben we dus al, grondwater, nu de sproeiers nog. Ik ben benieuwd hoeveel zoiets kost..

O, even voor als jullie misschien denken dat we al echt longeren. We longeren ze nog niet hoor de E-tjes. Alleen vandeweek dus ff Ewald 5 min geprobeerd, maar mislukte. En Eachann lukte wel, maar niet voor maandelijkse kost ofzo.

Maar het is dus heel normaal dat er het overal zo stuivig en stoffig is, ook wel logies met dat bloedhete weer ook, pppfff.
Esther

Bericht door Esther » do 01 jul 2010, 19:43

Omdat het zo warm is mocht Flower vandaag ook onder de slang.. Eerst was het even springen, ze vond het wat eng, maar daarna ging het eigenlijk heel goed!!
Ze zag haar nadenken, vind ik dit leuk of niet.. Ze bleef na een poosje wel netjes staan, naja wat gedraai omdat ze Digai niet kon zien.. Maar het ging dus best goed, lekker even afkoelen..
Ze deed het beter dan kleine grote zus Fjella, die was alleen maar bezig met de rest van de paarden in de wei en bleef dus schrapen en gillen en deed er dus ook wat langer over om de slang te waarderen..

Morgenavond zal Flower verhuizen naar een vriendin van me, denk dat het momenteel ook wel goed is om Flower en Digai even uit elkaar te halen..
Maar ze is vlakbij, dus we gaan zeker zondag even bij haar kijken!!
Hopelijk krijgt Digai het dan niet op zijn heupen en blijft hij ook zondag netjes achter het draadje als we moeders uit het land halen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 01 jul 2010, 19:48

Leuk Esther, ik was al bang dat we haar niet konden zien :D ,
En wat niet gaat, gaat niet hoor, een hysterische Digai heb je ook niets aan toch, of moet hij het maar leren?
Ik hoop dat het niet zo warm word als morgen...
Esther

Bericht door Esther » do 01 jul 2010, 19:55

Hij moet het er maar mee doen, hihi.. Maar niet ten koste van alles, wil de bedrading graag heel houden, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie