Grijs kenteken

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
kristelhans

Grijs kenteken

Bericht door kristelhans » di 11 mei 2010, 16:44

Halloow,

Nou, eindelijk is het dan bijna zover..onze auto willen we verkopen en dan willen we (ik en Beer ;) ) een jeep-achtig iets..voorkeur gaat uit naar een Daihatsu Rocky en we hebben ook al een paar mooie gezien..ben al maanden aan het surfen en zoeken, heerlijk! Kan ook best zijn dat we op wat anders uitkomen hoor...

Nu mijn vraag..
De man heeft een bedrijf (KvK nummer) en werkt naast zijn vaste baan dus thuis als freelancer. Hij is dus een ZZP-er. Af en toe moet hij ook op pad en dan krijgt hij km vergoeding van de opdrachtgever van dat moment. We zouden graag een auto met grijs kenteken willen hebben want dat is natuurlijk met zo'n grote bak veeeuuuul goedkoper in de belasting! Maar nu kan ik nergens vinden wat de haken en ogen daar aan zijn m.b.t. privé-gebruik want als puntje bij paaltje komt gaan we de auto meer gebruiken voor privé (Beer) kilometers dan werk kilometers. Ik lees veel over bijtelling en zo maar dat geldt vaak voor nieuwe auto's. Wij kopen een oudere (geen belastingvrije)... Ik heb al op de site van de belastingdienst en allerlei ZZP fora en sites gekeken maar daar word ik ook niet echt wijzer van. (makkelijker kunnen ze het ook niet maken hahah)

Dus, is er iemand hier op FW die toevallig in dezelfde situatie zit als wij en ons wat verlichting kan brengen?

Groetjes Kristel (straks met E rijbewijs en een jeep! ;) )
vosse
Contacteer:

Re: Grijs kenteken

Bericht door vosse » di 11 mei 2010, 17:23

Ik ben ook ZZP'er met een Seat Inca met grijs kenteken.
Ik heb hem zakelijk verzekerd en verder betaal ik alles privé.
En mijn vader heeft het net zo.
Verder hoef ik niks bij te houden qua km's etc.

Maar veel verstand heb ik er ook niet van :D
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 11 mei 2010, 19:09

Volgens mij moet je als je de auto ook privé wilt rijden minimaal 10% van de km's voor de zaak maken. Ik denk dat zoiets nog wel te halen is toch?
Hoe het exact zit weet ik niet, gewoon even bellen met de belastingdienst?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Anouska

Bericht door Anouska » di 11 mei 2010, 19:53

Ik ben er ook nog steeds mee bezig. Wilfred heeft er meer verstand van maar die is niet hier helaas. Je kunt trouwens ook een auto grijs-prive krijgen. Is wel duurder als "helemaal" grijs. Volgens mij ontkom je niet aan bijtelling. Misschien heb je wat aan deze link: http://www.producentenbond.nl/grijs_kenteken.php
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 11 mei 2010, 20:23

Ik weet wel dat als je een auto van 15 jaar of ouder koopt, de bijtelling niet meer over de nieuw waarde wordt gerekend, maar op de dagwaarde.

Even geknipt van de site van de belastingdienst

Voor auto’s die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, is de bijtelling 35% van de waarde van de auto in het economische verkeer. Bij deze oude auto’s is de catalogusprijs niet van belang.

In alle gevallen geldt dat de bijtelling hoger kan zijn als de Belastingdienst aannemelijk maakt dat de werkelijke waarde van het privégebruik hoger is dan de waarde die door het standaardpercentage tot uitdrukking wordt gebracht.

Als u per jaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets te verrekenen. U moet dit wel aantonen met bijvoorbeeld een rittenregistratie.

Site van de belastingdienst staat alle info www.belastingdienst.nl dan zakelijk daar kiezen voor auto en vervoer en daar staat alles!
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 11 mei 2010, 20:23

@ Vosse (erg, ik weet je naam niet meer) bedankt! Maar een Seat Inca is niet heel zwaar..heb je daar een trailer achter hangen? (das weer een ander verhaal maar even nieuwsgierig). Mag ik vragen wat je voor de verzekering kwijt bent? Mag per PB hoor!

@ Annalynn, belastingdienst bellen is de volgende stap maar ik dacht; wil hier ook even peilen! Die 10% is denk ik wel te halen...reiskosten naar concerten enzo horen er ook bij! ;)

@ Anouska, ik ga je link even bekijken morgen! (nu moe). De Rocky is zo zwaar dat het echt achterlijk duur is om hem op particulier grijs kenteken te nemen...kan ik per maand bijna een fjordenveulen van kopen! ;)

Ben benieuwd naar meer ervaringen!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 12 mei 2010, 09:16

Weet je wel zeker dat een Rocky een trailer mag trekken?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 12 mei 2010, 09:26

Anita een Rocky mag 3500 kg trekken dus dat zit wel goed. Qua gewicht valt een Rocky nog erg mee voor een terreinwagen, ik geloof dat ze net rond de 1500 kg wegen, dat weegt een stationwagon ook al.

Niet reiskosten naar de concerten he Kristel maar km!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Vera

Bericht door Vera » wo 12 mei 2010, 11:36

volgens mij heb je gewoon bijtelling als je de auto op de zaak zet en prive gebruikt.
Om die reden heb ik mijn auto ook niet op de zaak maar prive. mijn boekhouder heeft uitgerekend dat het veel duurder was dan dat ik hem prive nam. Het kan wel uit als je elke 1 of 2 jaar een nieuwe koopt, maar deze is al ouder dan 4 dan heeft het dus niet zoveel zin.
Even goed uit laten rekenen wat het voordeligst is, daar is zo;n man tenslotte voor.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 12 mei 2010, 12:58

wij hebben de auto om bovenstaande reden ook niet op grijskenteken, hij is prive goedkoper. Verkijk je daar dus niet op..

Een rocky zou ik de referentie's eens goed over lezen en hem zeker door een 2e persoon laten keuren. Ze zijn niet duur in aanschaf maar onderhoud wel en de referentie's zijn niet al te best daarom hebben wij toen de tijd voor een ander model gekozen.
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » wo 12 mei 2010, 14:21

kristelhans schreef:@ Vosse (erg, ik weet je naam niet meer) bedankt! Maar een Seat Inca is niet heel zwaar..heb je daar een trailer achter hangen? (das weer een ander verhaal maar even nieuwsgierig). Mag ik vragen wat je voor de verzekering kwijt bent? Mag per PB hoor!
Marije ;)
Iets meer dan €300 per jaar. Er mag officieel geen trailer achter.
Weet niet meer wat de verzekering kosten als ik hem helemaal prive deed, maar het scheelde me teveel iig.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 12 mei 2010, 19:07

Bedankt voor de informatie allemaal!

Anita, een Rocky mag een trailer trekken...een Feroza zelfs nog! (zag ik veel in Ommen bij de endurance afgelopen weekend).

Wij hebben geen boekhouder haha maar ik zal ons belastingsmannetje eens een mailtje sturen of hij wat dingen kan berekenen.. Het verschil in wegenbelasting tussen particulier grijs kenteken en bedrijf grijs kenteken is echt enorm! Dan heb ik het echt over honderden euro's per kwartaal!

Marije, thanks voor de info!

Als we dan toch bezig zijn...wat voor auto's hebben jullie allemaal voor de trailer staan? Ik vind het zo jammer dat de Berlingo's, Partners en Kangoos te licht zijn..dat zijn echt handige, goedkope auto's! ;)
Daphne!

Bericht door Daphne! » wo 12 mei 2010, 19:46

Leuk joh, je zoektocht. Heerlijk kan je straks lekker met berenmans op stap.

Ik heb een Volkswagen Transporter T5, ik vind het ideaal, kan niet zonder mijn bussie. Super handig, en al wil ik een strandrit maken met de shetlander, prop ik zelfs de sulky achterin. Je kunt zoveel meenemen super handig. Ik vind een bus dus ook handiger dan een jeep oid, omdat je lekker veel spullen mee kunt nemen achterin.

Nico heeft een Ford 250 super-duty, zo'n pick-up ding. Maar dat is zo'n lel, niet handig dus voor ons paardenmeisjes.

Sorry, van kenteken dingetjes heb ik geen verstand 8)7 .

Veel plezier met je zoektocht.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 12 mei 2010, 19:56

Ha ja een bus hebben wij ook aan gedacht..ook handig voor de man zijn bandspullen haha..er is zoveel keuze! Met een bus heb ik alleen het idee dat dat zo lang is als er ook nog een trailer achter hangt..weet niet of dat lastiger is maar een jeep leek me wat wendbaarder..maar goed, we zijn er nog niet uit..hou alles open!

Ik was nog vergeten te noemen dat van de 'gewone' auto's we wel into de VW Passat zijn..die zijn en betaalbaar in de belasting en mogen ook wel wat trekken! (1500 kilo) Wij hadden die vroegah ook thuis en daar ging Tinka, mijn pony ook overal mee naartoe haha.. Ook een Ford Transit gehad maar ben niet zo weg van Ford..
Daphne!

Bericht door Daphne! » wo 12 mei 2010, 20:00

Mijn transporter heeft een korte cabine, je hebt ze ook met langere cabines. Wel heb ik een achterbank met 3 plekjes. Met parkeren enz. heb ik totaal geen last. Hij is heel overzichtelijk. Ook door zijn korte neusje.
Ik snap je gevoel, zo durf ik dus niet aan een trailer met zo'n rek ervoor voor je menwagen, denk dan ook dat je zo lang word. Maar rijden met bus+trailer heb ik dus geen last, vind het niet te lang, en ik ben helemaal niet zo'n rijwonder hoor.
Miss. kun je eens iets uitproberen.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Viv

Bericht door Viv » do 13 mei 2010, 06:31

kristelhans schreef:.een Feroza zelfs nog! (zag ik veel in Ommen bij de endurance afgelopen weekend).
Zien is wat anders dan mogen, wij hebben jarenlang met een opel combootje een trailer getrokken, mocht niet maar we deden het wel (toen nog leek op dat gebied). En zo zien we nog veel meer combinaties rijden die écht niet mogen.

Verder moet je goed op de onderhoudskosten letten van een 4x4tje, je betaalt je vaak scheel aan de banden en onderdelen.

Wij zweren nog steeds bij ons H200tje, ideale endurancebus :D mag dikke 2prds trekken en lekker veel laadruimte.

VW caddy mag ook 1500 trekken trouwens, ook hele fijne wagens.

Zal eens aan Sanne en Sebas vragen hoe die dat doen, hebben ook bus op de zaak staan en rijden er ook mee naar wedstrijden.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » do 13 mei 2010, 06:32

eerst had ik een toyota hi ace (lang, maar wel een fijne auto) daarna een ford trancit (luxe auto, maar roeste onder je kont weg en je stond er overal vast mee. Nu heb ik een ssang yong korando (4x4, en mag tussen de 2800 en 3500kg trekken, sta nooit meer vast en het rijd super)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 13 mei 2010, 07:06

VW Caddy ook? Ik heb er wel een paar gezien maar die mochten steeds rond de 1000 kilo (geremd) trekken en das toch echt te weinig..1500 kilo is prima! Ga nog eens even lekker verder zoeken!
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 13 mei 2010, 07:09

Vera, wij hebben ook een SsangYoung gezien voor een fijne prijs maar ik ken niemand die dat rijdt dus dan hoor je er ook nooit iets over.. Heb je er veel onderhoud aan? En hoeveel km heeft die van jou al gelopen?
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 13 mei 2010, 10:28

Ik rijd ook met een Ssang Yong Korando (van mijn ouders) voor de trailer. 2.9 liter motor, bijna 1900 kg dus wel heel zwaar, mag 3500 kg trekken.
Laad ruimte is voor twee paarden en mensen op endurance net te klein (maar dan moet er ook zoveel zooi mee...) Fijne auto, ligt goed op de weg.

Viv een Feroza mag (meestal) 1400 kg trekken dus dat zou genoeg zijn voor een tweepaards met een Fjord.
Berlingo/Partner etc, de oudere types mogen maar 1100 kg trekken daar kom je dus vaak net niet mee uit. Ik in elk geval niet met mijn trailer van 700 kg.
Plaats reactie