IJzers, wel of niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Kelly

Re: IJzers, wel of niet?

Bericht door Kelly » wo 05 mei 2010, 11:18

Taco en Perla kunnen beide niet zonder ijzers..

Bij Perla zijn ze er nu af voor het veulen maar de hoeven zijn om te huilen..
Zodra de beeb groot genoeg is, snel weer eronder!

Adorno kan wel zonder ijzers, spijkerharde hoeven.
Maar toch heeft hij voor een ijzertje omdat hij veel op de weg komt en hij ietsje toontredend is en daardoor verkeerd afslijt.

Ben het met Krista eens :j
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 05 mei 2010, 11:27

Even reactie op alles in het algemeen:

Bij ons is het niet zo dat je een buitenrit maakt en je op de hoek van de straat een bospadje in gaat, en daar je buitenrit maakt in het bos, dan doel ik even op Tamara, zulke uitrij mogelijkheden hebben wij hier gewoon niet. Wij rijden hier in de polder voornamelijk op de weg, bermen zijn vaak kapot gereden door tractoren een en al hobbel de bobbel waar menig paard alleen maar op zn giegel gaat. De goede stukken pik ik eruit en daar lopen we ook in maar grotendeels moeten we hier helaas toch over de weg.... Draven op de weg doe ik niet, zeker niet zonder ijzers!

Wat betreft het schrapen, elke keer weer wordt Dakota gecorrigeerd, het is echt niet zo dat ik hem dat laat doen ;)
Mijn stem verheffen en een pets onder zn pens wil even helpen, maar vervolgens gaat hij weer verder, Dakota is (en geloof me!!) echt niet snel onder de indruk van iets, al helemaal niet van een pets of een grote mond, meestal moet ik echt zoooo vreselijk boos worden dat hij wel even wakker wordt maar dat helpt echter niet voor lang.
Schrapen doet hij ook in de bak, in de wei, in zn stal, en als ik met hem bezig ben, dus kan moeilijk 24 uur per dag bij hem gaan zitten om het hem zo mogelijk af te leren.

Ik wil hem het liefst natuulijk helemaal niet op ijzers, maar mijn smid en ik hebben de laatste keer gezegd, we kijken het even aan. Dakota wordt netjes om de 6-8 weken bekapt en ik ben heel zuinig op zn hoeven. Doel is om meer buiten te rijden dan in de bak, zeker deze zomer, aangezien ik hem gewoon eerst rechtuit wil rijden, zodat hij zich sterker kan maken in zijn lichaam. Als ik 3 buitenritjes doe per week vrees ik dat zijn hoeven dat niet gaan redden in combinatie met zijn schraapgedrag.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
roos

Bericht door roos » wo 05 mei 2010, 11:39

Hup die ijzers eronder.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Jilly

Bericht door Jilly » wo 05 mei 2010, 12:07

Als je het nodig vindt gewoon doen Dreeke. Je hoeft niet te wachten tot het zo dramatisch is zoals bij Eveline d'r stalgenoot :=

Ik zeg nu wel dat ik liever geen ijzers wil, maar Hay z'n hoeven zijn echt kei hard en behalve af en toe een los flapje na een buitenrit gaat het allemaal perfect, ook qua aangroeien gaat het nu veel beter dan een tijdje geleden. Maar als het ooit nodig is komen ze er hier ook gewoon onder, dan ga ik ook niet wachten tot het veel te laat is... (neem tenminste aan dat een hoef niet van goed naar mega dramatisch gaat op een week tijd)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 05 mei 2010, 12:15

nee helaas, het is hier wat dat betreft fijn rijden Andrea. Maar draven op de weg de ik wel eens hoor, ook zonder ijzers. klein stukje, niks mis mee.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
rowenna

Bericht door rowenna » wo 05 mei 2010, 12:46

Misschien moet je eens op kijken op.
http://www.hoefnatuurlijk.nl
Maar het is jouw paard en jij beslist, maar het is een leuke nuttige side om eens op te kijken.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
roos

Bericht door roos » wo 05 mei 2010, 14:15

Over hoef natuurlijk; natuurlijk zijn er paarden die zonder ijzers door het leven kunnen, maar dan mogen ze mij wel eens vertellen hoe ik dat met Danc moet gaan doen die na 3 dagen op het leven van zijn hoeven loopt....(en dit is zeker niet aanvallend bedoeld, maar daar zet ik dan mijn vraagtekens bij)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 05 mei 2010, 14:54

Tamara schreef:nee helaas, het is hier wat dat betreft fijn rijden Andrea. Maar draven op de weg de ik wel eens hoor, ook zonder ijzers. klein stukje, niks mis mee.
Het enige probleem is dat wij hier veel weg hebben en geen bos en maar weinig berm! Dus kleine stukjes wordt hem al niet. Bij mij draven ze voor de wagen dus ook gewoon over het harde. Nooit geen problemen met de benen gehad of wat dan ook maar zit wel vast aan de ijzers.

Natuurlijk ook zonder geprobeerd maar gaat niet! Ik verslijt nu toch (dikke) ijzers in ongeveer 8 weken en dan zijn het al bijna scheermesjes, eerder beslaan kan niet vanwege de hoefgroei die minder snel is wanneer ze meer stil staan, maar dan doen ze er ook weer langer mee als "meer stil staan of in de bak lopen".

Wel heb ik ijzers voor zonder lippen ideaal! Nooit scheuren meer of brokkels en ze lopen super sinds ik deze smid heb! (Typ het nu op zijn computer ben bij hun thuis op het huis aan het passen :+ )

Dus als jij denkt dat ijzers een uitkomst zijn overleg het met je smid en dan kom je er vast uit!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
rowenna

Bericht door rowenna » wo 05 mei 2010, 15:05

roos schreef:Over hoef natuurlijk; natuurlijk zijn er paarden die zonder ijzers door het leven kunnen, maar dan mogen ze mij wel eens vertellen hoe ik dat met Danc moet gaan doen die na 3 dagen op het leven van zijn hoeven loopt....(en dit is zeker niet aanvallend bedoeld, maar daar zet ik dan mijn vraagtekens bij)
Het gaat niet alleen over dat paarden zonder ijzers kunnen, maar ook wat ijzers aan kunnen richten, ik snap ook wel dat niet ieder paard gezegend is met super hoeven, Udo helaas ook niet, maar wil toch proberen die ijzers er onderuit te houden, want met ijzers was ook geen optie voor hem want op de plaats waar de nagels zitten brokkelen de hoeven af met al nadeel dat ik om de haveklap de ijzers er op nieuw onder kan laten zetten en dus nog meer gaten.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
roos

Bericht door roos » wo 05 mei 2010, 15:09

@Rowena; het was ook niet aanvallend of rot bedoeld hoor tegen jouw post, maar mijn ervaring is dat sommige mensen wel makkelijk zeggen doe je paard zonder ijzers, terwijl dat bij Danc echt niet kan(en als ik hem bij wijze van stil moet zetten omdat zijn hoeven er zo slecht aan toe zijn, dan heb ik geen Dancer meer vrees ik gezien zijn leeftijd(24). )
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 05 mei 2010, 15:58

volgens mij is stukjes draven over het harde ook best goed voor de pezen?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Dennis

Bericht door Dennis » wo 05 mei 2010, 16:12

ja mij is altijd verteld (maar of dat ook waar is??) is dat je door het lopen op de harde ondergrond de pezen in feite iets "beschadigd" maar dat ze door herstel juist sterker worden...in feite het zelfde als spieropbouw bij mensen...maar of dit ook klopt?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
rowenna

Bericht door rowenna » wo 05 mei 2010, 17:03

roos schreef:@Rowena; het was ook niet aanvallend of rot bedoeld hoor tegen jouw post, maar mijn ervaring is dat sommige mensen wel makkelijk zeggen doe je paard zonder ijzers, terwijl dat bij Danc echt niet kan(en als ik hem bij wijze van stil moet zetten omdat zijn hoeven er zo slecht aan toe zijn, dan heb ik geen Dancer meer vrees ik gezien zijn leeftijd(24). )
Oh maar zo heb ik het ook niet op gevat hoor, maar het is nu eenmaal zo dat ijzers niet goed zijn voor de hoeven, mijn smid zal er ook alles aan doen om de paarden maar geen ijzers onder te hoeven doen, maar snap wel dat als het echt niet anders net als bij jou paardje dat er dan geen andere keus is, maar als die keus er wel is, zou ik eerst even goed na denken voor je aan ijzers begint, zeker als een paard nog jong is.

@ Dennis als een paard een peesblesure heeft gehad moet hij ook op de weg lopen om te herstellen, mijn ex fries [hoe klinkt dat hihi]heeft een peesblesure op gelopen bij de nieuwe eigenaar en moet nu dus op de weg lopen om te herstellen.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

roos

Bericht door roos » wo 05 mei 2010, 17:13

@Rowenna; ik snap je :D Ekdal blijft ook zolang mogelijk zonder ijzers hoor. HIj is dan ook nog geen 2.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
wolkj

Bericht door wolkj » wo 05 mei 2010, 17:23

Ik zag pas iemand met een soort schoenen!
Van zwart leer of kunststof, ben zelf wel erg benieuwd naar hoe duur dat zou zijn e.d., omdat ijzers toch ook niet super zijn voor de hoeven.
Die schoenen zagen er makkelijk uit, maar vraag me af of dat qua prijs erg veel schilt..

Misschien ook iets om over na te denken.. (zomaar een idee hoor )
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » wo 05 mei 2010, 17:27

Als het moet dan moet het. Kunnen we hier wel hele discussies gaan houden over hoe en of je schrapen af kunt leren maar daar schiet Andrea niks mee op. Zij zal Dakoot het beste kennen en het beste met hem voor hebben ;)

Skreia kon echt niet zonder ijzers, die had hele gevoelige voeten dus die moest wel

Cas staat nog steeds zonder ijzers en als het aan mij ligt ook echt zo lang mogelijk. Hij wordt iedere 8-12 weken bekapt. Gelukkig is Cas niet een hele erge schraper. Af en toe als hij ongeduldig is met poetsen maar dan geef ik een brul en dan stopt hij er weer mee. Op stal of op het land doet hij het niet.
Tot nu toe gaat alles goed en zo en pas als de smid zegt dat hij echt op ijzers moet omdat zijn hoeven sneller slijten dan groeien dan gaat hij op ijzers en dan het liefst alleen voor.

Het is beter voor zijn hoeven en het scheelt mij een aardige bak met geld :D
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » vr 07 mei 2010, 11:35

Waarom zou dat te jong zijn Andrea?
Arisca had ze met haar 3 jr. ook echt nodig, niks mis mee hoor.
En de stand is er nog beter op geworden ook!
Gewoon doen.
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 07 mei 2010, 13:03

Hij heeft nog van die baby hoefjes vind ik :P

Maar hij gaat erop hoor, vandaag weer een stuk uit zn hoef omdat het terrein een beetje slecht is naar de wei toe. Heb geen zin in al die ellende met afgebrokkelde hoeven etc.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 07 mei 2010, 17:06

dendola schreef:ja mij is altijd verteld (maar of dat ook waar is??) is dat je door het lopen op de harde ondergrond de pezen in feite iets "beschadigd" maar dat ze door herstel juist sterker worden...in feite het zelfde als spieropbouw bij mensen...maar of dit ook klopt?
ik weet iig dat mijn fysio zelfs zei dat ik met dj veel op het harde moest gaan stappen dat bevordert groei
draven is volgens mij idd ook vrij goed om 'harde benen' te maken (kijk naar al die men-paarden)

@ dree, verstandig om te doen hoor!
uniek heeft vanaf haar 3e ook op ijzers gestaan, kon echt niet zonder, liep op eieren, bleek achteraf dat ze ook heel lang te kort bekapt was, ze staat nu al een flinke poos zonder, maar zodra ze straks weer onder het zadel gaat wil ik ook gewoon buiten kunnen rijden zonder problemen :j

oh en over beschadigingen door ijzers, ik kan ook nog wel even die site opzoeken over de beschadigingen door die lui van 'natuurlijk bekappen' want die zetten ze veel te laag op de verzenen (zeg ik dat goed?) en dat was vroeger in de natuur misschien zo, maar dat werkt tegenwoordig niet meer....
dus zo is er overal wat voor te zeggen :j
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 07 mei 2010, 18:14

Ros moest ooit een keer met spoed bekapt worden en mijn eigen smid zei af. Ik heb hem toen laten bekappen door de smid van een stalgenootje want die kwam toch, een natuurlijk bekapper, en die heeft hem rigoreus laag op de verzenen gezet. Ros heeft nog nooit zo beroerd gelopen was zo onregelmatig als maar zijn kan. Ik heb mijn eigen smid ook moeten beloven dit nooit meer toen. Achteraf gezien had ik het natuurlijk ook nooit moeten doen, maarja achteraf kijk je een koe in de kont en ik wist niet eens dat die man een natuurlijk bekapper was..Je kan ze wel lager op de verzenen zetten maar dat moet heel geleidelijk aan gaan anders vraag je om problemen. Maar die van mij wordt gewoon bekapt door een hoefsmid die een goede opleiding heeft gevolgd. Als hij gevoelig gaat lopen gaat er gewoon een ijzer onder. En hij heeft gelukkig nooit brokkelhoeven.

Onze paarden leven nou eenmaal gedomesticeerd en niet in de natuur. Als je dat zou willen bieden voor de hoeven zou je km's landschap na moeten bootsen met zachte boden, harde bodem, kiezels, rotsen..etc. Bovendien als een paard kreupel gaat lopen in de natuur dan is het direct een goede prooi en wordt hij opgegeten. Ik doe best een aantal dingen volgens de "natuurlijke" manier met mijn paarden. Gewoon logische blijven nadenken en het beste voor je paard doen. Weet je zelf niet wat het beste is dan ga je navragen bij mensen die wel de expertise hebben, in dit geval de hoefsmid.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Gesloten