IJzers, wel of niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Krista

Re: IJzers, wel of niet?

Bericht door Krista » di 04 mei 2010, 16:38

Ik snap al dat anti-ijzer gedoe niet zo eigenlijk :?
Wat is er mis met het gezond en heel houden van een paar voeten als die door wat voor omstandigheden dan ook zouden slijten?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 04 mei 2010, 16:56

Imka heeft zolang ik haar ken eigenlijk al ijzers. Ik heb haar een jaar van de ijzers af gehad en het was een hell voor haar achteraf gezien. Toen ze na al die tijd weer op een ijzertje stond leek het wel of ze een zucht van opluchting slaakte. Nee ik ben dus echt niet anti ijzers! Alleen brengen ze dus ook nadelen idd met zich mee. Zo heeft Imka nu zo'n dun wandje dat ze maar 2 nagels erin heeft... Maar goed denk dat Dakoot wel hele gezonde hoefjes heeft dus dat is dan niet aan de orde!

Ik zou het lekker doen als je daardoor ongestoort buiten kunt gaan rijden waarom niet?!?!?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
claudia

Bericht door claudia » di 04 mei 2010, 17:05

Dreeke schreef:Ja hij schraapt echt erg, soms zijn zn hoeven bijna vierkant.
Heb net de smid gebeld en besloten hem alleen voor op ijzers te doen.

Mijn Coentje doet dit dus ook, en niet zo'n beetje. Zijn voeten zijn echt vierkant.
Hij is dus als ruim 2.5 jarige op ijzers gegaan en heeft hier niets mee geleden.
Zelf met ijzers schraapt hij op de betonnen vloer en krijgt hij het voorelkaar om zijn ijzers 4kant te maken.
Nu liggen er rubber matten in zijn stal en gaat het goed.

Ik zou zeggen ijzers eronder en dan alleen voor.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 04 mei 2010, 17:12

Ik hoef als ik wil nergens over het harde om in het bos te komen, op een paar metertjes weg oversteken na. Vergis je niet in hoe (nat) zand ook de hoeven af kan schuren. Ik heb ze liever op blote voeten lopen omdat dat me een aantal keren hoefsmid laten komen scheelt per jaar. Maar als het nodig is laat ik dus wel beslaan. Ros heeft nu ook alleen voor ijzers. Hij liep op het zachte wel goed, maar op het harde (met kleine steentjes) op eieren. Volgens de smid heeft erg goede hoeven dus daar zit het hem niet in. Ze lopen bij ons veel op het zand en op betonplaten voor de stal en beton in de stal. De hoef kreeg gewoon geen kans zo aan te groeien dat hij niet op zijn zolen liep (en ik weet dat er veel natuurlijk bekappers zijn die de paarden juist op de zolen en de verzenen zo laag mogelijk willen houden), maar dat trekt die van mij gewoon niet zonder onregelmatig te worden. Ze zeggen wel eens no hoof no horse en daar sluit ik me bij aan, daar moet je gewoon goed voor zorgen. Daarnaast wil ik hem als ik een lange zware rit heb gemaakt gewoon op het harde uit kunnen laten stappen.

Je smid weet het vast wel Andrea :j.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » di 04 mei 2010, 18:15

Dreeke schreef:
En ik denk niet dat ijzers onmisbaar zijn voor buitenrijden, het is zo ;)

Hier ben ik het echt niet mee eens :D
Die van mij heeft sinds 3 jaar geleden geen ijzers (meer) Hij hoeft maar 1x per jaar naar de smit, en zelfs dan is het eigenlijk niet nodig. Ook ik rij veel buiten en loop ook op stal heel veel op stenen...het ligt gewoon aan de paardenvoetjes.

Hoop dat de ijzers een oplossing zijn voor Dakota +:)+
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Suzanne

Bericht door Suzanne » di 04 mei 2010, 18:24

Tis lastig.. ik ben zelf van de liever niet.. maar Vjell had ik ook rondom staan, anders hield hij geen hoef meer over :n Met Kootje hoop ik ijzerloos te blijven..

Nu rij je nog niet zoveel buiten toch? Misschien kan je het eerst nog eens aankijken als ie wat langer onder het zadel is en je intensiever aan de slag gaat.. ijzers eronder kan altijd nog toch :)
Afbeelding
lientje

Bericht door lientje » di 04 mei 2010, 18:33

ik ga mee met viv in de oorzaak aanpassen, maar naar mijn idee kan het beiden. Je kunt hem nu beslaan, maar dat gedrag krijg je vaak wel afgeleerd, heb nu een pensionpaard die het al 16 jaar liep te doen en die flikt het ook niet meer hoor. KWestie van mega consequent zijn inderdaad, ik geloof niet in niet kunnen afleren, schrapen is een ondeugd en geen panische paniekreactie waar je vaak niets aan kunt veranderen.

Succes ermee :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Dennis

Bericht door Dennis » di 04 mei 2010, 19:49

Ik zou hem gerust op ijzers zetten hoor...

Wat betreft het schrapen, ik ben er niet zo voor om een lel te moeten geven als ze op stemverheffing niet reageren. Wat ik bij onze paarden tijdens de opvoeding altijd deed was zodra ze gaan schrapen mijn voet in de kootholte leggen, vinden ze heel vervelend en irritant. Voordeel is dat je verbaal geen aandacht hoeft te geven (negatieve aandacht in de zin van straffen is ook aandacht en dat voorkom je hiermee) Vanaf dat de veulens een week oud waren staan ze al met regelmaat vast langs mama om te knippen dus kan met het schrapen afleren op deze manier ook vroeg beginnen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Keandra

Bericht door Keandra » wo 05 mei 2010, 06:33

ik zou dan toch ook enkel vooraan ijzers opleggen
is bij Githa ook gedaan, die schraapte (dat was bij ons de reden) met haar linkervoorvoet. was zelfs zo erg dat ze helemaal ongelijk stond op een bepaald punt.
dan even bevraagd aan de smid en die zei dan vooraan ijzers op te leggen. en bekijken hoe het gaat.

nu ondertussen schraapt ze nog, maar zo veel niet meer, en komt ze de baan op en hebben we haar vierkant laten beslagen.
ze loopt nu veel beter dan bloot. (had vorig jaar een half jaar een mank paard omdat ze bloot liep en bleinen had en ....)

ik zou proberen met vooraan ijzers, bevalt het niet, kun je ze er altijd laten afhalen
claudia

Bericht door claudia » wo 05 mei 2010, 06:47

lientje schreef:ik ga mee met viv in de oorzaak aanpassen, maar naar mijn idee kan het beiden. Je kunt hem nu beslaan, maar dat gedrag krijg je vaak wel afgeleerd, heb nu een pensionpaard die het al 16 jaar liep te doen en die flikt het ook niet meer hoor. KWestie van mega consequent zijn inderdaad, ik geloof niet in niet kunnen afleren, schrapen is een ondeugd en geen panische paniekreactie waar je vaak niets aan kunt veranderen.

Succes ermee :D
Mag jij het die van mij komen afleren.Ik daar echt alles aan gedaan.
Buitenzetten, meer bewegen , speelgoed, hij heeft contact met zijn buurvrouw noem het maar op.
maar hij blijft het doen, wat ik ook probeer.

Zelfs in de bak graaft hij gaten waar hij zowat zelf in kan gaan liggen.
De rubber matten verzachten het geluid zodat hij geen aandacht krijgt.

Maar ik weet wel dat dit echt niet af te leren valt.

en dan heb ik moeten kiezen uit ijzers of niet en toen was de keuze niet zo moeilijk. Kreupel paardomdat hij geen voet meer over had of ijzers en gewoon lekke rkunnen lopen. Ik kies Ijzers.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
lientje

Bericht door lientje » wo 05 mei 2010, 06:51

Dan heb ik misschien mazzel gehad met makkelijk te overreden paarden :P

Doe meestal eerst negeren, er pas weer heen als ze stoppen, Yuur heeft als 3jarige een keer een uurtje of 5 aan de poetsplek gestaan zonder aandacht, toen was hij het toch wel zat.
Die er nu staat die krijgt gewoon een bezem tegen zijn reet. Ze doet het nu alleen nog als je het niet ziet, dus bijvoorbeeld in de wei als ze eruit wil en wij lopen binnen ofzo.
Ik ben dan erg blij dat ik niet zo'n paard heb want moet dat echt niet, vind niets zo irritant als dat gedrag.

Lees trouwens bij jou dat het vooral in stal is? Dat is bij die van ons niet, die deden het met op het poetspleintje staan etc.
Geloof dat het moeilijk is om af te leren als ze het op stal doen waar je niet bij bent, maar zo had ik het nog niet bekeken :P
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 05 mei 2010, 07:27

ach, een lel overkomt ze niks van hoor Dennis, tussen 2 paarden die niet willen luisteren gaat het er harder aan toe.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » wo 05 mei 2010, 07:34

Krista schreef:Ik snap al dat anti-ijzer gedoe niet zo eigenlijk :?
Wat is er mis met het gezond en heel houden van een paar voeten als die door wat voor omstandigheden dan ook zouden slijten?
Ik vind er niks mis mee om een paard op ijzers te zetten, maar ik zou dat nooit 'zo maar' doen omdat het voor een paard uiteindelijk toch niet natuurlijk is om ijzers onder de hoeven te hebben (en nee, ik ben geen NH freak)

Als blijkt dat hij met regelmatig buiten rijden het niet volhoudt op blote voeten zou ik er idd ijzers onder zetten, maar niet preventief omdat je veel gaat buiten rijden en het dan wel eens zou kunnen dat de hoeven er onder gaan lijden....

Wij rijden ook regelmatig buiten, we hebben echt een k*tomgeving met veel asfalt en daardoor heb ik er ook even aan gedcht om ijzers te laten zetten. Maar met een beetje aanpassing (zoveel mogelijk bermen, niet teveel draven op straat etc) gaat het nu super, paard loopt niks gevoelig en er zit en mooi evenwicht tussen afslijten en aangroeien. Ik zie dan ook geen enkele reden om er ijzers onder te laten zetten.

Wat Foss aanhaalt snap ik helemaal niet, een jong paard op ijzers zetten omdat het stoer staat en omdat ze dan volwassen lijken, om die reden zou ik er nog niets eens over dénken om ijzers te laten zetten :n
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Krista

Bericht door Krista » wo 05 mei 2010, 08:15

Lientje ik denk dat het er aan ligt wanneer je paard schraapt of je het af kan leren. Idd op de poetsplaats of gedram in de box kan je prima corrigeren. Dan zouden ze bij mij ook aan de beurt zijn. Maar als ze kuilen graven in hun vrije tijd lijkt me dat toch iets waar je bar weinig invloed op hebt.

Jilly ik vind er niks onnatuurlijks aan om een gebruikspaard op ijzers te zetten. Als een paard correct beslagen wordt ondervindt de voet er geen ene hinder van en kan een paard zelfs steun hebben aan een ijzer. Je kunt het gaan en daarmee de prestaties positief beiinvloeden. Daarbij ben je vrij om te staan en te gaan waar je wil, buiten, in de trainingsmolen, of wat dan ook en hoef je niet op scheurtjes en slijten te letten.
Een hoop mensen beslaan alleen voor en niet achter daar ben ik voor de sport helemaal geen voorstander van. Zelfs dat kan je terug zien in de loop. Achter zijn ze dan "te licht" , ze zouden met een ijzertje wat mooi iets terug wordt gelegd veel fijner en sneller wegkomen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
claudia

Bericht door claudia » wo 05 mei 2010, 08:25

Coen doet het overal, bak stal wei en wasplaats.

Als er geen ijzer onder zit dan heeft hij 4kante voeten.
Zelfs met ijzers krijgt hij dat voorelkaar.

Hij doet het meestal 's ochtends heel vroeg( ron een uur of 5.30) als je nog lekker ligt te slapen.ik negeer hem dan gewoon(erg leuk voor de buren) en dan nog regelmatig tussendoor.
Ik heb hem aangepakt(met een bezem en van allerlei andere tucjes) genegeerd alles. maar hij blijft het doen.
Nu heeft hij matten(en Alco krijgt ze er ook in maar die doet het gelukkig niet) en nu hoop ik mijn ijzers zelfs heel te houden.
Afleren valt echt enorm tegen want hij doet het ook als ik er niet ben en dan kun je hem dus niet straffen/aanpakken.

Andrea, ik zou zeggen gewoon een ijzertje eronder.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
rowenna

Bericht door rowenna » wo 05 mei 2010, 09:39

Heb je wel eens geprobeert om op het moment dat hij gaat schrapen even met een plantenspuit te spuiten op zijn hoofd, helpt bij Udo wel.
Udo's hoeven zijn ook een ramp die brokkelen al af als je er naar kijkt.
2 weken geleden is de smid geweest en nu kan hij weer komen, zit er dus ook aan te denken weer ijzers onder te doen, maar ben er niet blij mee, want hoeven worden er niet beter van als er ijzers onder gaan en voor de benen van je paard is het het ook niet al te best want ze hebben geen schokdemping meer, ze gaan de voeten ook verkeerd neer zetten omdat ze geen gevoel meer in de voeten hebben.
Dus als het alleen voor schrapen is zou ik voor een andere optie kiezen, je kan bijv ook een rubber mat in je stal leggen.
En voor het buiten rijden hoeft het ook niet echt, want je kunt toch in de berm rijden.
Denk er goed over na, want je kunt de hoeven en benen echt mee verpesten, zeker bij zo'n jong paard.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
claudia

Bericht door claudia » wo 05 mei 2010, 10:17

rowenna schreef:Heb je wel eens geprobeert om op het moment dat hij gaat schrapen even met een plantenspuit te spuiten op zijn hoofd, helpt bij Udo wel.
Udo's hoeven zijn ook een ramp die brokkelen al af als je er naar kijkt.
2 weken geleden is de smid geweest en nu kan hij weer komen, zit er dus ook aan te denken weer ijzers onder te doen, maar ben er niet blij mee, want hoeven worden er niet beter van als er ijzers onder gaan en voor de benen van je paard is het het ook niet al te best want ze hebben geen schokdemping meer, ze gaan de voeten ook verkeerd neer zetten omdat ze geen gevoel meer in de voeten hebben.
Dus als het alleen voor schrapen is zou ik voor een andere optie kiezen, je kan bijv ook een rubber mat in je stal leggen.
En voor het buiten rijden hoeft het ook niet echt, want je kunt toch in de berm rijden.
Denk er goed over na, want je kunt de hoeven en benen echt mee verpesten, zeker bij zo'n jong paard.

Haha plantenspuit, hij heeft de slang met een behoorlijk harde straal al gehad en een borstel en een bezem maar niets helpt bij hem, hij gaat gewoon door.
Negatieve aandacht is tenslotte ook aandacht :(
Ik begeer hem nu en met rubber in zijn stal hoor ik het niet meer zo hard en dan gaat hij zijn gang maar.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ydel

Bericht door Ydel » wo 05 mei 2010, 10:33

Ydel kan ook niet zonder ijzers hoor.
ze staat nu zonder met Gandhi, maar ben nu al bang hoe ze er zo uitzien als ze een tijdje in het land heeft gelopen..
als Gandhi ook maar een beetje ouder is, gaan ze er gelijk weer onder!

Stalgenootje van me wilde niet aan ijzers en die hoeven waren serieus zo goed als weg :o
nu na paar weken kon er dan toch een ijzertje onder, maar de nagels zitten zowat in zijn kroonrand..

dus Dree, zou het lekker voor zijn!! :j
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
roos

Bericht door roos » wo 05 mei 2010, 11:06

Ik denk dat sommige paarden er niet onderuit komen om op ijzers te moeten. Danc kan echt echt echt niet zonder ijzers, NB bekappen, alleen voor ijzers, allemaal allannnggggg geprobeerd!

Ik zou graag Danc zonder ijzers hebben, maar wat niet gaat gaat niet.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 05 mei 2010, 11:10

Hier hetzelfde probleem, Dani gaat ook op ijzers. Ze schraapt overal, ook in haar stal en ze loopt op haar stralen, waardoor die pijnlijk zijn enzo. En Dani zal ook voor de kar gaan, dus ijzers komen er sowieso onder. mijn hoefsmit wilde het even aankijken, maar het verbeterd niet. Ze worden alleen maar korter.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Gesloten