Medische keuring voor aankoop

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Machteld&Falco

Re: Medische keuring voor aankoop

Bericht door Machteld&Falco » ma 11 jan 2010, 13:17

Ik heb Falco niet laten keuren, Jaldiña ook niet.

Falco kende ik al langer en heb ik van mijn nicht gekocht. Ik wist toendertijd goed waar ik aan begon en welke problemen ik door zijn overgewicht en scheefheid later zou kunnen tegenkomen. Die heb ik denk ik voor lief genomen omdat ik wist dat de oorzaken van zijn problemen goed weg te werken waren (dieet en rechtrichten).

Jaldiña hebben we gekregen. Ik kende haar ook al een tijdje. Ze is ietwat onderstandig vooraan, maar staat in vooraanzicht wel recht op de benen. Door deze beenstand bouwt ze wel meer spanning in haar schouders op, dat is iets waarmee in het werk rekening gehouden dient te worden. Door haar achterhand en andere spieren heel gericht te trainen haal je al veel gewicht van de voorhand af. Het zal echter wel altijd een "zwakke plek" blijven.

Voor de bedragen die ik betaald heb vond ik keuren gewoon een dure grap. Ik heb natuurlijk wel geluk gehad dat ze niks hadden :) maar het is zoals Annabel al zei: een goed oog ziet al veel.

Mijn volgend paard wordt wél klinisch en waarschijnlijk ook röntgenologisch gekeurd. Ik ben nu eenmaal verliefd op lusitano's, maar die kosten dan ook een hoop meer geld, dus ook meer geld om ze later te "vervangen"... Dan is keuren wel zo handig, heb je toch net dat ietsje meer zekerheid als je straks een paar duizenden euro's de deur uitgooit.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 11 jan 2010, 13:36

Een paard kan inderdaad dood gaan aan iets wat via rontgen aangetoond kan worden, maar ga je de complete lijst bij langs waar een paard aan onderdoor kan gaan....dan is dat slechts een deel. En, mezelf kennende, zou het mij dan juist weer overkomen dat als ik alles zeker heb gesteld, dat 'mijn' paarden dan juist aan het andere dood gaan. Zo gelukkig (kuch) mag ik mezelf wel prijzen. Misschien is dat ook een grote drijfveer achter mijn mening hierin.

Verder heb je helemaal gelijk Marijke...doordat je natuurlijk ontzettend veel ziet (komen en gaan) wordt je materialistischer én kritischer naar iets goeds. Je ziet goede dingen aan een paard, maar gaat als eerste opzoek naar de slechte punten.

@Viv: Afhankelijk van je verzekering natuurlijk, maar in de verzekering waar ik Cai in heb is dit nog niet vereist. (verzekerd voor dood en hun bepalen de waarde d.m.v. taxatie)
Geluk is de vrucht van intens werk
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 11 jan 2010, 20:45

Mij gaat het niet zo zeer om de vervangingswaarde in euro's wat betreft keuren..
Meer om het verdriet dat het oplevert als je paard na 1 of 2 jaar kapot is aan iets wat je had kunnen zien aankomen..
(uiteraard kun je niet alles zien aankomen)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Denise

Bericht door Denise » ma 11 jan 2010, 21:12

Interessante reacties allemaal! +:)+

Juist omdat de prijsklasse van een fjord relatief laag ligt, was ik benieuwd in hoeverre andere mensen over het algemeen investeren in medische keuringen bij dit ras. De paarden die ik "gewend ben", zitten in een hogere prijsklasse en daarbij is medisch keuren (klinisch én röntgenologisch) al snel vanzelfsprekend. Ik heb helaas verschillende paarden meegemaakt die vroegtijdig iets aan de benen mankeerden, waardoor er uiteindelijk afscheid van moest worden genomen. Het gaat mij natuurlijk niet om een garantie dat een paard gezond zou blijven als je het laat keuren, want dat is een illussie. Het is een momentopname en in mijn ogen een hele belangrijke. Het gaat mij erom dat ik voor mezelf geen "kat in de zak" zou kopen; een paard waarvan blijkt dat ie op het moment van aankoop iets mankeert wat met een keuring boven water zou zijn gekomen. Of denk eens aan de gevallen waarbij een eigenaar zelfs afweet van een mankement (atrose bijvoorbeeld) maar er niets wordt gezegd.
Helaas ken ik ook een geval waarbij iemand in eerste instantie het paard niet wou laten keuren voor aankoop. Diegene heeft op het laatste moment toch besloten om het paard te laten keuren (klinisch en foto's!), en dat paard bleek serieuze atrose te hebben. Met het blote oog kwam dit niet tot uiting maar het paard was relatief jong en had nu al geen goede benen meer. Het was echt een geweldig paard, eentje die je anders zo had gekocht. Gelukkig maar dat ie toch gekeurd was, want het heeft de kopers een hoop teleurstelling (en waarschijnlijk ook geld) bespaard.

Een fjord is relatief goedkoop in aanschaf en een sterk ras, maar dat maakt 'm helaas niet immuun voor talloze gebreken. In hoeverre is het verstandig om een paard van dit ras te keuren? Je zal dingen tegen elkaar moeten afwegen.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor. Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 11 jan 2010, 21:54

Sjolvir schreef:Mij gaat het niet zo zeer om de vervangingswaarde in euro's wat betreft keuren..
Meer om het verdriet dat het oplevert als je paard na 1 of 2 jaar kapot is aan iets wat je had kunnen zien aankomen..
maar als je dat had zien aankomen, dan had je dat paard nooit gekend. Had je nooit die leuke momenten met hem beleefd, ook al was het dan zo kort. Een hond laat je ook niet keuren voor aankoop. Gebeurt daar iets mee dat je "had kunnen voorzien" dan neem je dat voor lief (ok, met een hond rij je niet, dat is zeker waar). Zelfs al blijkt morgen dat Falco HKO zou hebben als gevolg van zijn vroegere overgewicht en scheefheid, dan heb ik er nog geen spijt van dat ik hem niet liet keuren, anders had ik hem wellicht nooit in mijn bezit gehad en had ik nu een of andere suffe haflinger :D
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 11 jan 2010, 22:24

Machteld&Falco schreef:
Sjolvir schreef:Mij gaat het niet zo zeer om de vervangingswaarde in euro's wat betreft keuren..
maar als je dat had zien aankomen, dan had je dat paard nooit gekend. Had je nooit die leuke momenten met hem beleefd, ook al was het dan zo kort. Een hond laat je ook niet keuren voor aankoop. Gebeurt daar iets mee dat je "had kunnen voorzien" dan neem je dat voor lief (ok, met een hond rij je niet, dat is zeker waar). Zelfs al blijkt morgen dat Falco HKO zou hebben als gevolg van zijn vroegere overgewicht en scheefheid, dan heb ik er nog geen spijt van dat ik hem niet liet keuren, anders had ik hem wellicht nooit in mijn bezit gehad en had ik nu een of andere suffe haflinger :D
Liever NU de teleurstelling en het verdriet van afkeuren.
Geloof me heb gebaald als een stekker, met afgevraagd of ik niet gewoon NIET rontgenologisch had moeten laten keuren.
Dit was echt een Klik paardje.. En lopen dat ie kon...
En toch ben ik blij dat ik het wel heb gedaan.

Echter paard wat ik liet keuren had op 5 jarige leeftijd, met 9 maand aan het werk al 3en op zijn straalbenen!!!
En ik wil ook crossen en springen, dat gaat hem dus niet worden, de kans dat die in de prak wordt gereden is me te groot.
Maar ik zoek dan ook echt een sportpaard, niet iedereen heeft die ambitie.
Ik wel met mijn nieuwe sporten, anders hoef ik geen nieuwe, heb al een super recreatie paard.
Geeft mij dan een berg verdriet en 2 recreatie paarden.. (aangezien ik zo'n muts ben, die hem dan weer houdt :D )

Even voor het amusement ik heb Sjol nu stilstaan..
Maar die zou nu met flying colours gewoon door een klinische keuring komen incl. de buigproeven.
Trouwens ten tijde van de rontgen foto's en scan die ik heb laten maken in september ook, klinisch gewoon goed.
Ik zou dus zomaar Sjol met manko's kunnen verkopen, omdat er toch weinig foto's worden gemaakt }-)
Overigens gaat Sjol dus nergens heen, die is niet te koop. :+:
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Viv

Bericht door Viv » di 12 jan 2010, 05:47

Machteld&Falco schreef: Voor de bedragen die ik betaald heb vond ik keuren gewoon een dure grap.
Klinisch keuren is maar 150 euro hoor, dus daar zou ik een keuring niet op laten hangen. Alleen als je ROFO's wil laten maken is het een dure grap. Maar een klinische komt toch ook al vaak veel naar boven.
Machteld&Falco schreef:[
maar als je dat had zien aankomen, dan had je dat paard nooit gekend. Had je nooit die leuke momenten met hem beleefd, ook al was het dan zo kort. Een hond laat je ook niet keuren voor aankoop.
Maar wie zegt dat je alleen leuke momenten met het dier beleefd. Wie weet koop je zonder te keuren het wrak van de weg en staat het dier continu met blessures en loop je leeg op VA kosten. Geloof me dat je dan zegt: had ik maar....
Een hond is geen vergelijkingsmateriaal met een paard. Een hond is een gezelschapsdier waar geen prestaties van gevraagd worden en die je niet belast met rare oefeningen en ruitergewicht. Levensduur van een hond is ook behoorlijk wat korter dan die van een paard (uitzonderingen aan beide zijden daargelaten).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Mir

Bericht door Mir » di 12 jan 2010, 07:26

Bij mijn eerste bijna koop fjord had ik geen behoefte aan keuren... mijn moeder wel :D . Ben haar nog steeds dankbaar. We zijn nl niet helemaal dom en zien wel wat, maar paard had op de buigproef uitval. In overleg met de eigenaar foto's laten maken (op haar kosten, ze wilde zelf ook weten wat) en paard had (na intensief gezoek door DA) een los stukje bot bij de kogel. Conclusie: kan 6 maanden rad lopen, 2 maanden stil, 6 maanden rad.. enz.
Was een jonge zeer groene merrie van betrouwbaar adres...
Hierna heb ik Nena gekocht, is goedgekeurd en kreeg 2 jaar later erge eczeem wat verergerde met de jaren.
En toch ben ik blij dat ik ze allebei heb laten keuren. Eczeem had ik niet kunnen voorzien, andere aandoening aan de benen misschien wel.
Het kost misschien wat (maarja, aanschafprijs is meestal wel wat meer ;) ) maar je hoopt toch te investeren in een maatje voor jaren, mag ook iets kosten dan toch?
roos

Bericht door roos » wo 13 jan 2010, 20:44

Ik vind het een lastig punt, want als ze rontgenlogisch keuren...waar maken ze dan een rontgen van? Ekdal had bijv een aangeboren schedelafwijking...maar zou dat zichbaar zijn geweest...? gewoon stomme pech....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Mir

Bericht door Mir » do 14 jan 2010, 07:51

Roos, jij had domme pech met Ekdal zijn koppie, maar geluk dat het te verhelpen was en dat alles nu goed eruit ziet (toch?). Een beengebrek laat zich meestal niet verhelpen en je koopt een paard toch vaak om hem aan de gang te zien gaan.
Vroeger werd altijd gezegd " ach spat en zulk soort dingen komen bij de fjorden niet voor" (vraag me niet waarom, maar zo werd er veel meer mee omgegaan). Inmiddels is wel gebleken dat er ook fjorden zijn met hoefkatrol, spat en botvergroeiingen. Dus zou er ook meer reden kunnen zijn om je paard op de foto te laten zetten.
Maar vaak lijkt het bij een KWPN stom om geen foto's te laten maken en bij een fjord overdreven om het wel te doen. Dan vraag je je wel eens af waarom.
Peertje

Bericht door Peertje » vr 15 jan 2010, 10:52

Hoi!

Wij gaan Peer maandag laten keuren met de volgende 'aandachtspunten'!
- Volledige klinische keuring
- Chipcontrole
- Gebitcontrole
- Ataxietest
- Stokmaatmeting

En ik wil hem even laten wegen zodat ik weet hoe ik de ontworming moet doseren :D

We laten geen foto's maken.
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 15 jan 2010, 10:59

heel verstandig hoor, ze doen toch een heel nuttig kreupelheids onderzoek en kijken hem op belangrije punten even na.

Chip controleren zeker even doen! zo voorkom je mijn rocky is sven verhaal.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 15 jan 2010, 11:10

mls schreef:Hoi!

Wij gaan Peer maandag laten keuren met de volgende 'aandachtspunten'!
- Volledige klinische keuring
- Chipcontrole
- Gebitcontrole
- Ataxietest
- Stokmaatmeting

En ik wil hem even laten wegen zodat ik weet hoe ik de ontworming moet doseren :D

We laten geen foto's maken.
Al de door jou genoemde dingen en nog veel meer zitten in normale klinische keuring.
Als die niet worden gecontroleerd is het zeer dubieus.

Wegen wordt als je hem op locatie laat keuren lastig.. Bij kliniek zou het geen probleem moeten zijn.

Snap uberhaupt nooit hoe in vredesnaam een klinisch gekeurd paard de verkeerde kan zijn.
Als je keurt is stap 1 signalement van het dier, vastleggen op keurings rapport,
dus aftekeningen/kruinen/wervelingen, andere bijzonderheden die je kan zien,
chipnummer etc. en deze ook daadwerkelijk vergelijken met de papieren.
Als dat al niet klopt ben je snel klaar met keuren...

Ga eens kijken of ik een keurings papier in kan scannen....
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 15 jan 2010, 11:23

het kan dus zo zie je ons paard als voorbeeld. Maar het is gebeurd. Achteraf heb ik ze het wel voorgelegd en ze hebben mij de kosten terug gegeven + een gratis clinic gegeven.
Krista

Bericht door Krista » vr 15 jan 2010, 11:42

Wel heel slordig hoor Machteld onvoorstelbaar eigenlijk.
Als wij met onze paarden naar de kliniek gaan wordt zelfs voor een simpel onderzoek of voor behandeling altijd de chip uitgelezen!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 15 jan 2010, 11:46

ja inderdaad als we op de faculteit komen worden ze altijd even bekeken voordat ze door mogen op chip, tandvlees etc.

Het ging toen heel snel wat er stonden er nog 2 te wachten en ik had er al geen lekker gevoel bij dat zei achteraf dus genoeg. Gelukkig was hij een jaar jonger en zaten er als nog goede papieren bij.
Peertje

Bericht door Peertje » vr 15 jan 2010, 17:36

Jeetje Machteld, waar kan ik jou verhaal teruglezen?

Peer wordt op de kliniek gekeurd overigens.
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » vr 15 jan 2010, 17:54

Als wij een andere fjord zouden kopen, weet ik toch wel zeker dat zijn of haar benen op de foto gaan.

Bij Ukie hebben we het niet laten doen, met als gevolg dat we 1 1/2 jaar later aan behandelkosten voor haar spat
een bedrag kwijt waren, waar we wel 2 fjorden voor hadden kunnen kopen.
Klinisch was ze helemaal goed, zelfs op de buigproeven.
Als we bij de aankoop foto's hadden laten maken, hadden ze het daar al op kunnen zien.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
roos

Bericht door roos » vr 15 jan 2010, 21:08

@Mir; ja met Ekdal is alles goed gekomen...tot nu toe is het niet meer gaan onsteken en hopen dat het zo blijft. (deze afwijking komt overigens ook bijna nooit voor...)Ze hebben vorig jaar fotos gemaakt, geopereerd, en toen is hij nog een paar dagen met een drain in zijn hoofd op de kliniek blijven staan, zodat ze het dagelijks konden spoelen(en geloof me dat zag er echt vies uit...)Het was ook heel warm weer dus dat was ook neit echt prettig... Heb wel geluk gehad dat het goed over is gegaan, zeker omdat ze niet alles hebben kunnen weg halen..
Wel blijft het stuk bot erg gevoelig en Ekdal vindt het dat ook niet erg leuk als je er aan zit...

Ik zou als ik ooit nog een ander paard koop wel fotos laten maken. Maar of je daarop alles ziet en kan ontdekken....daar ligt mijn twijfel....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 15 jan 2010, 22:09

Ilonka is niet gekeurd toen ik haar kocht (kende haar al 4 jaar en ik moest haar hebben...) niet heel erg handig want op ROFO's waren zeker haar te dunnen voetzolen en extreem dicht onder de zool liggende hoef beenderen aan het licht gekomen. Niet dat ik spijt heb hoor.

Mijn volgende paard moest en zou gekeurd, klinische EN op de foto. Toen kocht ik Brass, die met de beste wil van de wereld net aan te raken was.
Hoe ga je een 'wilde' pony naar de kliniek brengen waar ze moet rennen, buigproeven moet doen, braaf aan een touwtje in een hokje moet staan voor de foto's? Hoe doe je dat met een paard dat niet aangeraakt wil/kan worden en die niet aan een touwtje kan lopen? Nou niet dus.
Ik heb weer een ongekeurd paard gekocht...

Als het had gekund had ik het wel gedaan, maar ik zag niet hoe ik dat veilig kon doen. Ik vind, dat ook op de aanschafprijs van een Fjord, een keurig zou moeten. Het is in verhouding een groot bedrag maar het voorkomt zoveel pijn en leed als je vroegtijdig dingen weet.
Een vriendin van mij zou een jonge Arabische hengst kopen, leuk dier, net onder het zadel, denk dat hij 4 was. Klinisch fantastisch, Rofo's HKO fase 4 aan beide voorbenen, daarna gestopt met foto's maken...

Eventueel klinisch niet helemaal goed zou je nog kunnen zeggen 'momentopname' maar met Rofo's is het gewoon duidelijk.
Ik probeer het nog een keer. Als ik weer een paard koop laat ik deze keuren ;-)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie