Raadsel van de 2 verdwenen voederbieten

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Annemarie

Raadsel van de 2 verdwenen voederbieten

Bericht door Annemarie » vr 30 okt 2009, 09:45

Afgelopen dinsdag heb ik bij Ivonne een ton voederbieten opgehaald voor de 5 Fjordsels en 2 shetten die op stal wonen. Ik had het idee dat Nis de voederbieten wel lust (Ivonne had laatste stukkie geprobeerd tone ik met Nis in Balloo was). Maar muts als ik ben durf ik ze dus niet in het land te leggen en weg te gaan, stel dat er een stuk dwars komt te zitten in de slokdarm 8)7 . Ik weet dat de kans hierop zeeeeeeeeeer klein is maar goed.

Maar gisteren ging ik na het rijden met Nis de wei nog mesten en dacht ik ik kan nu ook wel testen, duurt nog even voor ik weg ga :)* . Ik leg dus 2 voederbieten in de wei. Nis begint direct enthousiast. Anka snuft wat, hapt er eens in en kijkt mij zo aan van ja daaaaaaaaag dit eet ik niet :r . Ze haalde haar neus nog net niet op O:) .

Toen ging ik dus mestscheppen en ja hoor, als Nis denkt dat er gras te bekennen is laat ze al het andere liggen. Ik had dus weer 2 paarden aan mijn kont/kruiwagen hangen 8)7 en heb uiteindeljk toen ik met mestscheppen achter was de draad verzet. Ze krijgen 's morgens en 's avonds gras bij. Maar ja wat nu, er lag nog anderhalve voederbiet voor in de wei. En ik zou geen zicht meer hebben op het eten, het was al aardig donker aan het worden inmiddels.

Ik heb besloten ze te laten liggen. Nis weet hoe ze ze moet eten en Anka had toch geen trek. En ik was heel benieuwd of de dames zich nog zouden herinneren dat er bieten lagen na het gras eten. Het antwoord vanmmorgen was uiteraard ja. Ik heb goed gekeken, geen biet meer te bekennen. En nu kunnen we wel een weddenschap doen :)) . Ik wed dat er in Nisko 2 bieten zitten en in Anka geen O:) . Wie wedt er mee?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Bella
Contacteer:

Re: Raadsel van de 2 verdwenen voederbieten

Bericht door Bella » vr 30 okt 2009, 09:47

Nisko moet voor twee eten he, dat zal vast en zeker haar argument zijn als ze kon praten ;)
Geluk is de vrucht van intens werk
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 30 okt 2009, 11:08

Dat is een makkelijk raadseltje Annemarie, hahaha.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 30 okt 2009, 11:15

Anita45 schreef:Dat is een makkelijk raadseltje Annemarie, hahaha.
Hihi ja he :)) .

@Annabel: tsja hoe kon ik nou vergeten dat Nisko er eigenlijk 2 nodig heeft?? 8)7
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 30 okt 2009, 19:19

of muizen O:) :o? O:) :o? O:) Ik weet dat muizen ook bieten eten. Nee, alle gekheid op een stokje, tuurlijk heeft Nis het gedaan. Raar beest, wortels spuugt ze uit:"die hoef ik niet" en zo'n biet die er niet eens lekker utiziet vindt ze heerlijk :?

Ik ga morgen het bieten eten hier eens filmen, om je dood te lachen, Marga en Fatoush hebben haast ruzie om de biet (ze krijgen samen één). Fatoush heeft door dat hij er meer grip op krijgt als Marga hem ook vast heeft. Dus als Marga eet gaat hij er ook bij. Marga vindt dit noet leuk! Het is één geduw en getrek bij die biet, geweldig!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 30 okt 2009, 21:09

Ow ja leuk, moet je idd eens filmen. Klinkt erg leuk zoals Marga en Fatoush de biet eten. Ik vond het ook zo jammer dat ik geen nachtcamera bij de wei had. Had wel eens willen zien wie of wat de bieten heeft gegeten. Al zet ik vooraf al 100 euro op Nis 8-) . En ja Nis is raar, oranje wortels is niks en zo'n biet werkt ze zo weg 8)7 .
claudia

Bericht door claudia » za 31 okt 2009, 07:33

Wat grappig, ik heb een bult van die bieten liggen en je denkt toch niet dat die verwende krengen van mij er ook maar een hap uitnemen.

Ze kijken ze nog niet eens aan.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 31 okt 2009, 08:25

Hier moeten ze ze ook niet (alleen Meline een beetje) maar wortels ....... daar doen ze een moord voor. De kleintjes moeten ze nog wel leren eten maar Meline, Celony en Djambo, stapel zijn ze er op.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » za 31 okt 2009, 10:32

Hier eten ze het allemaal (en met veeeeeeeeeel enthousiasme), behalve Ylida. Die kijkt er naar zo van "wat? dát eten? écht niet!" en schuift 'm suBIET opzij...
Heranda

Bericht door Heranda » za 31 okt 2009, 10:54

Is heel wisselend inderdaad, het ene paard doet er een moord voor en de ander trekt er zijn neus voor op _O-

Hebben jullie er zelf al wel eens van gegeten? :)) Best lekker hoor!
Esther schreef:En natuurlijk 'Do the Herman!'
viewtopic.php?f=9&t=39079
Esther

Bericht door Esther » za 31 okt 2009, 21:05

Leek me wel leuk om eens te proberen, maar ik hoor het al, niet echt voor de kieskeurigen, hihi.. Tea is behoorlijk kieskeurig en Jeskim mag ze niet..
Naja, Flower zal misschien een maand kunnen doen met eentje, dat ukseltje, hihi.. Al had ze laatst een snoepje te pakken, maar dat heeft ze ook weer uitgespuugd, getver, dat lust ik niet.. Ook helemaal niet kieskeurig dus..

Nis heeft er wel van genoten blijkbaar, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 31 okt 2009, 21:09

Nou hier is nog wel twijfel hoor. Anka wilde vandaag echt niet en Nisko 1 hapje en toen ook niet meer. Nadat ik de hele wei gemest had heb ik ze gras gegeven en de biet hebben ze al die tijd links laten liggen. Ben benieuwd of ie er morgen nog ligt hihi.

Waarom mag Jeskim hem niet Esther? Het suikergehalte in voederbieten valt erg mee. Is meest water in de biet, anders durfde ik hem Nisko ook niet te geven. Maar het is bij mijn dames toch niet de nummer 1 lekkernij heb ik het idee :? .
Esther

Bericht door Esther » za 31 okt 2009, 21:37

Jeskim mag eigenlijk niets extra's hebben van mij.. Alleen een liksteen, maar ik dacht inderdaad dat er een heleboel suiker in zou zitten, maar dat valt dus mee..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 01 nov 2009, 13:47

Ivonne zegt dat het heel erg meevalt met het suikergehalte van voederbieten en wat ik zelf voor info vond zegt dat ook. Tsja, Nisko krijgt van mij behalve gras en hooi en liksteen ook niet veel extra. Ja, halve maatbeker brok als ze gereden heeft. Nisko kreeg toen ze nog op de manege stond op een gegeven moment 2x een kilo brok per dag. Daar heeft ze nooit wat van gehad, dus dat voer ik haar wel gewoon, maar niet overdreven veel. Maar winterwortels en appels ben ik heel matig mee. Ik geef trouwens ook niet elke dag een voederbiet hoor, 2 of 3 keer per week.
Mir

Bericht door Mir » zo 01 nov 2009, 15:37

geven jullie de paarden die er moeite mee hebben de hele biet in 1 keer of in stukken zodat het wat hapklaarder is in het begin? Wil ook nog wel eens schelen?
Nena was er echt verzot op, eigenlijk alle fjorden die ik ken wel. Alleen Vitessa snapte er geen bal van. Ook handig met tandjes wisselen, die grote bieten.
Esther, waarschijnlijk weet je het wel, maar voederbieten zijn geen suikerbieten he, ivm de suikerwaarden.
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 01 nov 2009, 18:27

dit heb ik van internet:

Voederbieten hebben een hoge productiecapaciteit en zijn een smakelijk ruwvoeder van hoge kwaliteit. Voederbieten zijn tevens het goedkoopste ruwvoeder en geven een betere mineralenbenutting

Ze worden dus echt als ruwvoer gezien. Wortels zit veel meer suiker in dan voederbieten.

Jammer Annemarie, dat ze niet enthousiaster zijn.....je hebt er zoveel werk van gehad.
Ze krijgen hier elke dag 1 biet, ik geef ze heel, hebben ze lekker wat te doen. Fatoush valt er op aan, zo lekker vindt hij het :D
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 01 nov 2009, 22:41

Nou, het is geen nr 1 voedsel, dat is gras. Maar 's morgens is de biet wel steeds weg hoor Ivonne. En Patty lust ze ook wel dus ze komen wel op. Nis heft gewoon gras op 1 maar eet hem toch wel op daarna.

@ Mir: ik geef he, als geheel. Maar misschien om het Anka te leren doe ik misschien van de week wel 1 in stukjes door de brok.
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » di 03 nov 2009, 11:26

Raar dat Anka het niet eet, ze moet het vast nog leren, anders eet ze ook altijd alles :o zelfs nieuwe dekens :(

Enne.. Komen er ondertussen alweer meer foto's aan?! :D
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 03 nov 2009, 13:17

Nou, ik denk dat Anka het niet eet, maar ja, was er niet bij toen de biet verdween dus helemaal zeker weten doe ik het niet hihi. Zal proberen gauw eens iemand te strikken voor foto's als ik erop zit :D . Anka voelt zich goed thuis. Zij en Nisko slapen gezellig in de modder als ik ze zo 's ochtends bekijk, wat een varkens :o .
Plaats reactie