Hoe zien jullie Fjordsport?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
adanco
Contacteer:

Hoe zien jullie Fjordsport?

Bericht door adanco » zo 18 okt 2009, 08:46

Ik heb meer dan eens gehoord dat Fjordsport voor mensen niet echt waarde heeft, vooral mensen die ook KNHS rijden vinden Fjordsport misschien een beetje nietszeggend.
Hoe zien jullie dat? Als jij bijv. M1 Fjordsport hebt gehaald vind je jezelf dan ook echt M1 zeg maar?
Lekker vaag, maar jullie snappen de vraag denk ik? :P
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Cindy+Uniek

Re: Hoe zien jullie Fjordsport?

Bericht door Cindy+Uniek » zo 18 okt 2009, 09:11

nee ik vind dat je het absoluut niet kan vergelijken....
er zijn fjorden die M fjordsport hebben die knhs misschien B-waardig zijn vind ik........

het staat wel leuk bij je paard erbij, aangezien knhs niet vermeld wordt :+
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » zo 18 okt 2009, 09:15

Fjordsport vind ik iets anders dan knhs, maar ik vind het wel wat waard. Er wordt bij Fjordsport echt niet vriendelijker gejureerd omdat het 'maar' een Fjord is. De concurrentie is eerlijker bij Fjordsport.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 18 okt 2009, 09:18

Anna_Dani schreef:Fjordsport vind ik iets anders dan knhs, maar ik vind het wel wat waard. Er wordt bij Fjordsport echt niet vriendelijker gejureerd omdat het 'maar' een Fjord is. De concurrentie is eerlijker bij Fjordsport.
jij bedoelt denk ik fjordcup, dat is wat anders dan fjordsport
(en dan nog ben ik van mening dat er op de fjordcup ook vriendelijker gejureerd wordt dan bij een echte knhs en ik denk dat velen die mening delen, maar niet allemaal hardop uit durven te spreken... iig mensen die ik ken/spreek en mijn eigen ervaringen)
Mir

Bericht door Mir » zo 18 okt 2009, 09:27

Ik vind dat je het moet zien als 2 verschillende zaken. Het komt niet altijd overeen, het niveau KNHS vs. FS en dat is jammer, maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat het niveau bij de KNHS zoveel hoger ligt O:) . Ik zie op wedstrijden van de KNHS genoeg paarden met weggedrukte ruggen, scheve smoeltjes, die gewoon echt niet lekker door hun lijf lopen en die zijn dan M? Dan zie ik liever een fjord met het neusje eruit een M proefje FS lopen en het halen. Wie is er dan reeëler M?
Ik denk dat dit een discussie is die terug blijft komen. En ik denk dat de mensen die KNHS starten dit als serieuzer zien, de mensen die totaal geen interesse hebben in de KNHS hebben daar weer niks aan en hebben baat bij FS. Ieder moet dan maar doen waar hij de meeste waarde aan vindt hangen, ik vind het fijn dat beide mogelijkheden er zijn!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » zo 18 okt 2009, 09:36

anna doet zelf fjordsport en geen fjordcup dus die weet echt het verschil wel!

vind zelf dat de proeven van de fjordsportniveau iets hoger liggen dus heel veel verschil zou ik het niet vinden

Fjordsport staat wel leuker bij je fjord en als je het kan combineren met knhs nog beter
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 18 okt 2009, 09:42

@ Mir, dat ben ik met je eens :j
maar dan moeten de juryleden van de knhs eens aangepakt worden....

ik heb een keer een ferro-nakomeling een M proef zien rijden.... OMG echt alles ging mis...
uitslag 2 x 1e met dikke winstpunten....

dat soort dingen gebeuren nog te veel

en als jouw fjord dan braaf zijn proef loopt, zonder fouten en met nette stelling/aanleungin/buiging
krijg je magere 6jes omdat het 'impulsiever' moet :D

tja dat blijft een discussie voor de knhs
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 18 okt 2009, 09:51

Had lang stuk tekst, maar fjordenwereld gooide het weg!!

Ga even op tenen staan, sorry, niet persoonlijk bedoeld, maar mijn persoonlijke mini ervaring met wel 1 fjordsport gebeuren
(stonden er meer gepanld maar pony ging stuk).

Fjordsport...
Algemene nadelen.
relatief duur, vaak ver weg, worden niet vaak gehouden, geen aansluiting KNHS.

Algemene voordelen.
Gezellig, relaxt sfeertje, kunt lekker over afstamming babbellen etc.

Wat vind ik de nadelen?
Dat er bijna geen (bedoel te zeggen ABSOLUUT geen) aansluiting is met de KNHS.
Zo moet een KNHS Z ruiter bij de B beginnen, dat is nog tot daar aan toe, maar die gevestigde combinatie
moet zich ook aan de 3 maanden regel houden.
Doe dan wijs en stimuleer die ruiters voor de fjordsport door een versnelde promotie mogelijk
te maken (geen 3 maanden regel) of zeg Z1 KNHS is M1 fjordsport instromen. (ook al vreemd maar ach...)

Waarom zijn er speciale fjordsportproeven? Waarom niet de gewone KNHS proeven?
Ook hiermee stimuleer je de deelname van reguliere KNHS ruiters, waardoor het gezellig drukker wordt bij
de fjordsport.
(2 vreemde dingen waar ik me altijd van afvraag waar ze vandaan komen.
A proef onder het zadel veel 90 graden wendingen, erg moeilijk voor net beleerd paard...
menproef, stuk naast je wagen lopen... gevaarlijk..)

Ik wou na verwerpen van Sjol mijn stamboek lidmaatschap opzeggen, heb nu van een paar van die
nadelen het voordeel ontdekt.. :D .
Sjol is geblesseerd en kan vermoedelijk niet terug de sport in..
(moet daar Z starten en met ongetraind paard rij je zeker voor aap. Heb afgelopen jaar ook maar 1 x gestart
in januari trainde toen ook al nauwelijks, het is dat het de fjordcup was dus ik had winst, maar hier in de regio
had ik dat zeker niet gehad.)
Maar bij de fjordsport mag ik veel lager niveau starten 8-) , dus kunnen we af en toe voor de leuk
toch een wedstrijdje rijden!!!!

Wat betreft KNHS concurentie oneerlijk? Lijkt me niet, ondertussen rijden er fjorden zat in de reguliere sport
in het Z, en ze winnen ook wedstrijden. En ze mogen ook naar kampioenschappen.... mits ze goed genoeg zijn.
Dat je dan een tandje extra net moet rijden, lijkt me niet meer dan logisch als je naast een bewegings wonder start.
Maar alles kan.. Gunther de Z fjord, heeft Jazz (ja de Jazz...) er in zijn glorie jaren nog wel eens afgereden.
Maar het starten op een simpeler paard is je eigen keuze! Moet je dus niet gaan zeuren over dat dat super
bewegings dier meer punten rijdt.
Ik ging altijd op stap naar het Z met mijn instructeur (die nu ZZ licht en zo rijdt) hij kwam thuis met 230
(op verre afstand de 1e plaats) ik 206 (was dan 4e of zo), tja, mijn keus om op beige simpel te gaan rijden.
wij allebei gelukkig! Wat een gave knol had hij!!!

Blijf fjordsport persoonlijk meer leuk voor erbij vinden, "fjorden eilandje" "fjorden bastion", wat weer ten nadele
werkt van de fjorden naam voor regulier.
Dat is mijn visie, je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Maar ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken, dat ik het vreemd vond..
(vandaar dat ik het ook nooit reed.. totdat Sjol drachtig was.. en ik er predikaten bij wou en weinig keus had. )

kleine toevoeging, KNHS wordt in heel Nl begrepen, gesnapt en gereden... (zo fout kan het dus niet zijn..)
Zeker door mensen die met andere typen paard dan een fjord rijden, wordt er heel raar tegen "ons" eilandje
aangekeken. Wat ik volledig begrijp, want we sluiten ons super ras op die manier zelf af.
Zeker met de ingewikkelde weg die wel KNHS ruiters moeten volgen om ook eens te fjordsporten....
Laatst gewijzigd door Sjolvir op zo 18 okt 2009, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
claudia

Bericht door claudia » zo 18 okt 2009, 09:55

Oke dan, ik heb echt super weinig met de fjordsport. :=

Ik rij alleen diploma's met de hengsten omdat het leuk staat bij een advertentie en omdat dat er bij wordt gezegd als hij wordt voorgesteld (KNHS wordt niet eens vernoemd. 1 uitzondering bij Kventin M1 terwijl hij M2 was 8)7 ).
Maar met de merrie's en ruinen rij ik niet eens een diploma.

Dan krijg je het volgende punt: de competitie: je start in de klasse waar je een diploma in hebt.
Er is geen verplichting om te promoveren. dus als jij lekker in de B blijft hangen (en bv KNHS M of hoger bent) is er niemand die jou kan verplichten om een hogere diploma te gaan rijden.
Even een voorbeeldje: Dominque rijdt met Sjol Z2 KNHS maar kan bv bij de fjordsport makkelijk nog B rijden. (ik weet niet of ze ondertussen dilpoma's heeft gereden (sorry Dominique).
Als zij zou willen kan ze jaren aan een stuk kampioen worden( niet dat dat zo leuk voor jezelf is maar het kan wel)

Wat mij ook opvalt is dat er , als je de boekjes goed leest, veel gereden wordt in Hoenderloo en in Heemstede. Op andere plaatsen komt het gewoon niet lekker van de grond. In brabant en limburg wordt er weinig tot niets aan gedaan. Alleen op de keuringen en bij de Abop dagen kunt je een diploma rijden.

Als er dan ook gesproken wordt over de proeven dan verschillen deze echt niet zo veel van de KNHS proeven.

Theorie is ook een puntje. Bij de ene is het schriftelijk bij de ander monderling.
Ik heb bij mijn M echt vragen gekregen die niet in de boeken stonden maar die bij de juryexamens werden gevraagd 8)7 .
En Daphne en ik hebben als theorie ooit onze eigen proef moeten evalueren in plaats van de gevraagde theorie.

Ik vind het ook maf dat als je al meerdere malen een B/L/M dilpoma hebt behaald , telkens op nieuw je theorie moet doen.

Nee, als je het mij vraagt ben ik GEEN voorstander van de Fjordsport.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
claudia

Bericht door claudia » zo 18 okt 2009, 09:57

Oh, dominque, ik schrijf dit gelijktijdig met jou.

Maar ik ben het helemaal met jou eens.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 18 okt 2009, 10:02

hi, Claudia, jij snapt dat ik nu misbruik ga maken he?? (kan ik af en toe toch een wedstrijdje rijden met niet getraind paard..)
Van mijn L positie in de fjordsport..
(moet wel iets omhoog, Sjol valt in slaap bij proeven die alleen rechtdoor gaan..dus we gaan er een M2 van proberen te maken..)

Sjol geblesseerd.. geen knhs meer mogelijk.. Z, wel.. fjordsport.. en ik kan levenslang kiezen.. Mag dus in het L blijven plakken of toch nog wat anders proberen..
Is toch beetje raar???

(werkt nu in mijn voordeel...)

Denk dat veel KNHS ruiters (met fjord) de fjordsport semi serieus nemen..
Mede door de weinige rij mogelijkheden en slechte instroom mogelijkheden.
(het is dat je het nodig hebt, met een stamboek fjord voor je predikaten of je moet boppen)

Als de instroom fatsoenlijker was en meer mogelijkheden tot rijden, zou het stuk leuker kunnen zijn.

(Kan dit weekeind alleen al hier binnen 10 km op wel 4 plaatsen wedstrijd rijden.. dat is luxe!!! kosten 10 euro per proef)

ps ben Z2 stargerechtigd sinds jan 2008. nog nooit gestart, aangezien we toen al niet meer veel trainden..
Eerst Sjol stuk, toen ik, toen Sjol weer... (toen nog wel Z1 gestart af en toe.. )
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 18 okt 2009, 10:06

Sjolvir schreef:Maar het starten op een simpeler paard is je eigen keuze! Moet je dus niet gaan zeuren over dat dat super
als dit op mijn stukje tekst sloeg, ik bedoelde het anders...
ik was met een vriendin mee (met kwpn'er) en die ferro-nakomeling bakte er echt niks van :n alleen hij kon natuurlijk machtig bewegen, maar als jij voltes gaat rijden op plekken waar je oefeningen moet gaan doen etc en anderen krijgen daar -2 voor of gewoon een 0 (niet getoond) en diegene rijd nóg 1e plek en dikke punten is er toch iets mis bij die jury :D

verder ben ik het ook met jouw stuk tekst eens :j
Mir

Bericht door Mir » zo 18 okt 2009, 12:23

Maar als je geen KNHS rijdt (er zijn eenmaal mensen die DAAR niks mee hebben), is FS een leuk alternatief. Ik heb wel eens begrepen dat het stamboek zijn onafhankelijheid wil houden en dat zal ook zijn voordelen hebben. Het stamboek zal niet voor niks zijn beslissingen maken.
Ik snap wel dat mensen die KNHS starten het heel raar vinden dat er geen aansluiting is op de FS (of vrijstelling), maar eer je bij de KNHS L dressuur bent moet je wel wat meer wedstrijdjes starten dan 1 diploma rijden (wat de kostenvergelijking betreft). Vroeger was er nog veel minder FS, dat zijn ze nu juist wat meer aan het opzetten.
Ik snap ergens de ergernis dus wel, maar zie ook dat het stamboek probeert wedstrijden te promoten en juist die mensen die geen startkaart hebben zo de mogelijkheid bied toch eens wat op wedstrijdniveau te doen, en met resultaat voor het paard binnen het stamboek.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 18 okt 2009, 12:33

Cindy+Uniek schreef:
Sjolvir schreef:Maar het starten op een simpeler paard is je eigen keuze! Moet je dus niet gaan zeuren over dat dat super
als dit op mijn stukje tekst sloeg, ik bedoelde het anders...
ik was met een vriendin mee (met kwpn'er) en die ferro-nakomeling bakte er echt niks van :n alleen hij kon natuurlijk machtig bewegen, maar als jij voltes gaat rijden op plekken waar je oefeningen moet gaan doen etc en anderen krijgen daar -2 voor of gewoon een 0 (niet getoond) en diegene rijd nóg 1e plek en dikke punten is er toch iets mis bij die jury :D

verder ben ik het ook met jouw stuk tekst eens :j
Ach in jury sport zit er altijd wel eens vreemde jury..
(hier in de buurt bestaat ook niet voor niets een zwarte lijst, die bestaat uit.. (gelukkig staan er niet zo
heel veel jury's op hoor... :D
letterlijk blinde jury's, jury's die te diep in glaasje kijken, jury's die dusdanig traag zijn met jureren dat je
met 90 starts nooit je dag door komt, jury's die vreemd hoog (sinterklazen) of vreemd laag punten etc..
verzin het maar.. ook jury's zijn gewoon mensen, met soms voorkeuren voor schimmel, soms voor zwart,
soms voor dik, soms voor dun....)
Ik keek ook niet naar de wedstrijden apart, maar pakte dan 3 maand of een half jaar en dan klopt het aardig.
Nu werd die Ferro gematst, maar kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat soms de simpele paardjes worden gematst,
want is zo knap dat zo'n paard... (??) toch een volte kan rijden....
Werkt dus 2 kanten op.

Zie ondertussen Mir haar reactie.
Vind wel een verschil zitten tussen diploma rijden en wedstrijden fjordsport. (is in mijn ogen niet hetzelfde)
Wedstrijden rijdt ik vanuit wedstrijd perspectief, niet met diploma perspectief.
Bij de KNHS wordt je uiteindelijk gewoon een rubriek uitgegooid bij teveel aan winstpunten om te voorkomen
dat die mensen alle prijzen weg blijven rijden, door eeuwig in een rubriek te blijven plakken.

Is natuurlijk leuk voor de niet KNHS starters, zou alleen wel bijzonder aardig zijn om geen hindernissen
op de weg van de wel KNHS starters te bouwen, door de instroom wat logischer te reguleren.
Maakt voor iedereen de fjordsport aantrekkelijker.

Ik heb er nu een week over moeten doen om aan logisch denkende niet fjord rijdende mede ruiters en de instructie
op de vereniging waar ik rij, dat ik een B proef moest starten..... (je kan je de hilariteit voorstellen, ik mag
namelijk ook al heb ik mijn startkaart opgezegd, onderling bij ons niet eens meer minder dan Z starten... )

Blijf de beschikbaarheid van wedstrijden ook belangrijk punt vinden. (bij meer deelnemers zou ook dat
een minder heikel punt worden, daar er dan ook meer mogelijkheden zijn om een wedstrijd vol te krijgen)
KNHS kan zo ongeveer op elke vereniging. fjordsport betekend vaak toch een eind rijden.
claudia

Bericht door claudia » zo 18 okt 2009, 14:00

Vroeger werd er door het stamboek NPC gereden.
Dat had toen nog wel een aansluiting met het KNB.

Later werd het KNHS en ging de NPC eruit.

Het stamboek vindt dat je niet wordt gekontroleerd bij de KNHS of je met de juiste fjord start.
(maar bij de fjordsport wordt er ook niet elk keer gekontorleerd).
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 18 okt 2009, 14:53

claudia schreef:Vroeger werd er door het stamboek NPC gereden.
Dat had toen nog wel een aansluiting met het KNB.

Later werd het KNHS en ging de NPC eruit.

Het stamboek vindt dat je niet wordt gekontroleerd bij de KNHS of je met de juiste fjord start.
(maar bij de fjordsport wordt er ook niet elk keer gekontorleerd).
Hmmm de mentaliteit dat het bij de fjorden allemaal beter is vind ik ook ronduit belachelijk, want
de KNHS kan niets.. Nee, denk het ook niet, heel Nederland is gek!! Behalve het fjordenstamboek.
Best wel lachwekkend...
Ik stem voor de leven en leven laten mentaliteit en het versoepelen van de instroommogelijkheden
bij het stamboek, om het lid worden van het stamboek te stimuleren.

Overigens heeft het stamboek al wel eens bedacht dat die mensen die KNHS starten met hun beige wolbaal,
allicht reclame maken voor het ras??
Denk eens aan een Fjordy.....

Ah foei!!! Controles... ze hebben mij ook niet gecontroleerd
Of Sjollie wel Sjollie was... :o? :o 8)7 *o/* }-)

Overigens als ik hier in de buurt KNHS start weten ze ook wel dat ik hoor bij die fjord met bult...
Vind dat redelijke controle...
Net zo goed als dat iedereen hier ook wist dat Gunther Gunther was.. En Pjotr Pjotr is..
En Sunhild Hero is.. (ja, sorry die heeft gewoon 2 namen) valt weinig aan te wisselen.

Vaag argument... overigens, zouden alle Friezen en gelijk gekleurd KWPNers ook regelmatig
kunnen wisselen.
Overigens waarom zou je met je fjord..??
De waardevermeedering van een Z fjord boven een fjord zonder Z is niet echt noemenswaardig..
Hebben het dan niet over paarden die tonnen waard zijn....
Ja regentonnen... van die blauwe... :D

Heb hier steeds meer lol....

Overingens geld dat zelfde voor Z fjorden voor de wagen KNHS..
Die groep wordt ook stelselmatig genegeerd door het stamboek.
Je rijdt of je bop of je fjordsport of je bent niets, vind dat ook nogal vage instelling..

Dit is overigens de reden waarom ik dus nooit lid was van het stamboek, dus als er iets leuker
werd gedaan met KNHS starters zouden die allicht het ook leuker vinden om lid te zijn.
En te gaan fjordsporten. Zit ik weer met dat eiland...

Ik ga nu de fjordsport gebruiken als revalidatie bak. (leuke optie in mijn geval)
zarah

Bericht door zarah » zo 18 okt 2009, 16:32

Voor en tegenstanders blijf je toch houden. Ik heb zelf niets tegen fjordsport. Ze bieden het aan en je bent het niet verplicht om hier gebruik van te maken dus eigen keus.
Wanneer je een leuke proef rijdt en aan bepaalde eisen voldoet
kun je dezelfde dag je volgende proef rijden ( B en L ) op 1 dag en de theorie is algemene basiskennis waarvoor je ook niet iedere keer uren in je boeken hoeft te kruipen.
Wij rijden met verschillende fjorden bij de KNHS en hebben nog nooit controle gehad op chip ook niet op de gelderse kampioenschappen. Ik kan me van het stamboek uit dan ook wel vinden dat ze hun eigen registratie erop na houden. Hoe jammer het soms ook is ...
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 18 okt 2009, 16:37

Jij nog nooit gecontroleerd bij de KNHS, wij weer wel... :D
Hier doen ze ook regelmatig aan paspoort controles, iets niet oke, dan kan je vertrekken. :o
zarah

Bericht door zarah » zo 18 okt 2009, 16:43

We hebben jaren geleden ooit eens paspoortcontrole gehad en dat was toen bij onze palomino A pony.
Verleden jaar mocht Meike naar de Gelderse kampioenschappen en heb daar ook echt niemand met een chiplazer rond zien lopen.
Krista

Bericht door Krista » zo 18 okt 2009, 21:09

Ik denk dat er veel meer uit te halen is bij de fjordsport.
Op zich vind ik het idee erachter niet verkeerd, het is een leuke mogelijkheid voor de niet actieve wedstrijdruiters zich in competitieverband te meten. Of voor wedstrijdruiters zoals Dominique het beschrijft.
Maar, het wordt inderdaad op te weinig lokaties mogelijk gemaakt, dat vind ik een nadeel, en als je op de wedstrijden of competities kijkt rijden er veelal minderjarigen rond en verder dan de klasse L1 wordt er doorgaans niet gestart. Is dus voor mij geen motivatie om mee te doen, Oos heeft dan weliswaar L2 fjordsport maar ik zou me op een wedstrijd een beetje ongemakkelijk voelen op mijn leeftijd als enige deelnemer in die klasse. Het zou leuker zijn als er meer deelnemers zouden zijn.
Over dat het makkelijker gejureerd wordt ben ik niet per definitie mee eens, mn in Hoenderloo jureert er vaak een KNHS jurylid die echt best kritisch is. Hoe dat op andere lokaties is weet ik niet.
Maar er zou meer een competitie idee aan gegeven moeten worden om het levendig te houden denk ik. Ook inderdaad verplicht promoveren, en meer deelnemers.
Maar ja dan kom je weer bij het volgende uit, het valt mij eigenlijk op dat als ik op de startlijsten kijk van de fjordenwedstrijden ik het aantal deelnemers steeds verder terug zie lopen. Zelf ook ervaren bij het concours in Renswoude. Het lijkt alsof het aantal wedstrijdruiters of de animo wat aan het afnemen is, of vergis ik mij daarin? (misschien beetje off topic)
Ik vraag me dus wel af of er eigenlijk wel voldoende animo voor is. Voor Fjordsport. Zelf wil ik M1 nog halen eind dit jaar met Oos maar eigenlijk alleen maar voor zn papier, dat dat erop staat, omdat ze dus je KNHS resultaten niet vermelden.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Plaats reactie