Ik was klaar met mijn hoefsmid omdat ik na (de zoveelste keer) 6 weken bellen, smsen en emailen nog steeds niet te woord werd gestaan en heb dus iemand anders gezocht. Overigens niets dan lof over het werk van de eerste, maarja zonder contact schiet het gewoon niet op.
De nieuwe smid stond gisteren op de stoep. Alle dieren moesten gedaan worden, maar hij is na de 1e alweer vertrokken. Wat een idioot!

De betreffende meneer had een zeer uitgesproken mening;
- dierenartsen die in Nederland opgeleid waren hadden nergens verstand van, nee ze moesten uit Amerika of Duitsland komen.
- Hij nam zijn vak erg serieus, iets wat anderen volgens hem absoluut niet deden.
- Fjorden zijn per definitie lomp en dienen als zodanig behandeld te worden (oke, hier heeft hij misschien een kwart punt, 3 kwart wordt echter nog altijd bepaald door opvoeding)
- etc. etc. etc.
Overigens heb ik ook mogen genieten van zijn arsenaal aan scheldwoorden. Zo was Zhellie onder andere een doos en vervolgens een k*tknol waar hij er al te veel van gezien had.
Iemand die zo loopt te vloeken en te tieren (en dat bij een klant waar je voor het eerst komt

Zhellie werd daardoor nu niet bepaald rustiger. Na een paar keer wat draaien en doen kreeg ze ineens een klap met de vijl tegen de buik aan. Tja, gevolg was dat Yvonne het touwtje losknipte en Zhellie de weide in draafde. Voor mij was de maat vol.
Zijn excuus? In de kudde krijgen ze ook wel eens een klap en nog wel harder ook. Daarnaast had hij last van zijn rug en had hij al teveel slecht opgevoede paarden gezien.
Helaas voor hem waren dit onvoldoende goede argumenten voor mij om hem de rest van de paarden te laten doen. Ik heb hem gezegd dat ik niet op die manier met mijn paarden omga. Dat hij last van zijn rug heeft is vervelend, maar niet het probleem van mij als klant en zeker niet iets wat op mij of mijn paarden botgevierd hoeft te worden. Qua opvoeding heb ik inderdaad gemakkelijkere dieren staan, maar een goede smid kan Zhellie fluitend bekappen. De vorige keer stond ze met half gesloten oogjes van het zonnetje te genieten, maar daar kwam dan ook geen stressende smid aan te pas.
Hij heeft Zhellies's laatste hoef afgemaakt en had daarna nog het lef om te vragen of we de anderen nog even zouden doen. Het enige wat ik wilde was hem zijn oprotpremie geven en hem daarna noooooit meer op het erf hebben.
Ik stond van mezelf te kijken. Ik heb nog nooit iemand weggestuurd. Natuurlijk ben ik weleens ontevreden geweest over iemands werk, maar dat laat je ze afmaken en dan laat je ze niet meer terugkomen. Wegsturen was tot op heden echt een stap te ver.
Helaas zat ik dus vervolgens wel zonder hoefsmid en met nog 2 weken voor de keuring is dat niet zo'n geweldig vooruitzicht

De smid die maandag komt woont in Nunspeet, dus ik denk dat ik me niet hoef te wapenen tegen scheldkannonades