Knip taferelen bij Dakota

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Knip taferelen bij Dakota

Bericht door Dreeke » ma 08 jun 2009, 10:33

Men neme een schaar, plantenspuit, een zak dikke winterwortels en....... de buurman!

Zaterdag was het weer zo ver, Dakota moest weer geknipt worden, hoewel mijn driftkikker het erg
moeilijk vind zijn hoofd stil te houden (de ene keer gaat het wat makkelijker dan de andere keer)
hebben we wat handigheidjes achter de hand voor het geval hij echt zn koppie niet stil wilt houden,
zo was het zaterdag dus het geval, geen beginnen aan met zo'n driftige kleuter.

Ten eerste was ik geneigd een krukje er bij te pakken aangezien ik er bijna niet meer bijkan als hij zijn
hoofd te ver omhoog doet, maar goed ik is baas dus dan moet hij maar leren zijn hoofd naar beneden te
doen als ik hem knip, werkte bij Vinga ook altijd prima. Uiteraard begonnen zonder hulpmiddelen, maar was
onmogelijk een fatsoenlijk beginnetje te maken.

Oke dan de zak winterwortels tevoorschijn getoverd, 1 dikke peen in zn snufferd geduwd in de hoop dat hij
daar wel even mee bezig is en dus zijn hoofd even stil houd :)* het begon goed, had al het zwart gekortwiekt
maar toen het randje nog, ondertussen had Dakota al een bijna een hele zak wortels in zn kraag en er was er nog
een over, maaaarrr aan beide kanten moest het randje nog gedaan worden.......probleem dus......
Nu is het zo dat Dakota het heeeeeerlijk vind als er iemand langs zn staartwortel krabbelt dit heeft al vaker geholpen
bij een knipbeurt dusssss laat nou net de buurman langs lopen en mij zien stuntelen met een driftige Dakoot.
Je raad het al, buurman dus krabbelen op zn kont, laatste wortel in zn giegel gepropt en knippen maar _O-

Het resultaat: Dakoot stond netjes stil, ik heb aan beide kanten een perfect randje dus missie geslaagd +:)+
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Kelly

Re: Knip taferelen bij Dakota

Bericht door Kelly » ma 08 jun 2009, 10:35

Haha... wij hebben met Alco eens met zo'n drop lickit gedaan, werkte ook heel goed.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 08 jun 2009, 12:21

tja heb het niet zo op een paard met voer rustig houden, worden ze alleen maar vervelend als ze het de keer erop niet krijgen. Hier laatst Timor geknipt, die gaat ook staan headbangen. Maar dat is uiteindelijk ook gewoon gelukt. De aanhouder wint.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 08 jun 2009, 13:41

Die van mij worden juist vervelend met voer. Ik heb ooit eens een hooinet voor Diëgo gehangen tijdens het knippen. Dat was geen succes, hij zat zo druk uit het net te trekken en te kauwen.
Maar als het bij Dakota werkt is het ideaal toch!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 08 jun 2009, 14:27

Haha mooie tactiek :D
Maar met voer lijkt me idd. niet ideaal, kunnen ze uiteindelijk nog vervelender van worden.
Damaris is ook geen schatje met knippen. Ze moet altijd wat te sabbelen hebben...dus als ik de linkerkant knip, heeft ze regelmatig mijn linkerhand in d'r mond...moet daarbij wel goed opletten dat ze d'r tandjes er niet in zet := rechterkant is iets lastiger. En ze heeft ook van die dagen dat ze dus écht niet stil staat. Zo ook vorige keer, toen heb ik het dus maar allemaal op één lengte geknipt...maar sinds vandaag loopt ze weer met een normale coupe :Y) Niet in topvorm, maar het gaat om het idee :D de aanhouder wint he...
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 08 jun 2009, 14:39

:= mooi etterbuiltje...zal niet de eerste zijn. Heb bij Anca vroeger wel zo lopen martelen ook...dat werd een enorme jaknikker zodra ik maar met de schaar in de buurt van haar manen kwam. Uiteindelijk moest ik liedjes zingen om nog énige haren tussen de schaarbladen te krijgen...maar stilstaan...nooit gelukt. Ik hoop altijd maar stiekem dat het hun jeugdige leeftijd is O:)
Geluk is de vrucht van intens werk
Fran

Bericht door Fran » ma 08 jun 2009, 14:41

Ik zie het al helemaal voor zo'n buurman die staat te kriebelen en jij snel knippen, haha! Met voer werkt bij Olaf wordt hij juist druk van. Ik doe het altijd na het rijden, liefst op een zonnige plek, dan gaattie altijd even een dutje doen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 08 jun 2009, 14:44

Annelisa was trouwens ook altijd strontvervelend met knippen, maar sinds een half jaartje gaat het bijzonder goed +:)+ Dusseh, nog 3 jaar geduld hebben? :D
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 08 jun 2009, 15:50

Nou moet ik zeggen dat voer ook niet mijn 1e keus is maar ja je moet wat.
De ene keer gaat het prima zonder wortel, en de andre keer is hij stront vervelend. Maar daar komt hij wel overheen hoor (hoop ik :P)

Esther

Bericht door Esther » ma 08 jun 2009, 18:22

Ik zou ook geen voer geven, dan maar geen nette laagjes en een net boogje, ik denk dat je op deze manier onwenselijk gedrag stimuleert. Het is voor een keer wel makkelijk, maar ik zou het toch niet meer doen..
Volgende keer meteen maar een staartenkrabber meenemen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pamba
Contacteer:

Bericht door Pamba » di 09 jun 2009, 13:52

Pamba is altijd net zo vervelend als ik haar ga invlechten voor een wedstrijd :P
Bij het knippen vroeger was dat ook zo mevrouw houd ook niet zo van stil staan.
Vera

Bericht door Vera » di 09 jun 2009, 14:00

als het zo lukt is het mooi meegenomen.
Dewi gisteren ook geknipt, maar die krijgt gewoon een knal als ze loopt te klieren, werkt ook heel effectief.
Ik ga liever wel op een krukje staan omdat als het hoofd naar beneden is bij het knippen, je zo'n deuk in je boog krijgt.
maar ja zo heeft ieder zijn eigen manier van knippen natuurlijk.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 09 jun 2009, 15:09

Helaas werkt een knal bij Dakota averechts, hij is er niet van onder de indruk en wordt alleen maar vervelender. Ik denk als ik op een krukje ga staan ik er zo af gegooid word, die draaikont staat niet stil. Ach over een paar jaar staat hij vast met half gesloten oogjes te genieten van zn knipbeurt :D

leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 09 jun 2009, 17:27

Ik moet wel op een krukje gaan staan om Roon te knippen. Ben dat nu zo gewend, dat ik bijna alle paarden met krukje knip.
Ik vind met voer ook niet makkelijk, omdat ze altijd blijven bewegen met hun hoofd dan.
Tja, met jonge paarden en veel geduld, lukt het wel wat. Ik probeer altijd de paarden tussen 2 touwen in te zetten.
Sommigen vinden het prettig dat iemand ze bij het hoofd voor vasthouden. Vind ik ook niet prettig. Als ik aan het knippen ben, merk ik wel wat het hoofd doet. Iemand die er voor bij staat, kan altijd dwingen om het paard zijn hoofd stil te laten houden. Daardoor geeft je paard tegendruk en soms schiet dat ineens weg. Resultaat... hap in de manen.
Ik heb ook vaak een erg beweeglijk paard geknipt. Wat bij hem hielp, was hem soms wat natspuiten met mijn plantenspuitje op zijn neus/mond. Vond hij niet prettig en bleef even staan! Dus dan proberen snel en goed te knippen!!!
Al oefenend gaat dat ook steeds beter, denk ik. Voor de keuring met regelmaat pakken. Hoef je nog niet perse te knippen, maar het idee.
Je bent trouwens al vroeg begonnen met knippen voor de keuring...
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 09 jun 2009, 18:32

Ik knip Dakota om de 2 weken, dus net voor de keuring mag hij nog een keer ;)
Overigens is Dakota al heel veel gewend en komt hij bijna dagelijks wel even uit de wei, voor een poetsbeurt, of om even te wandelen / fietsen :)

Esther

Bericht door Esther » di 09 jun 2009, 19:10

leoensuzanne schreef:Ik moet wel op een krukje gaan staan om Roon te knippen. Ben dat nu zo gewend, dat ik bijna alle paarden met krukje knip.
Ik vind met voer ook niet makkelijk, omdat ze altijd blijven bewegen met hun hoofd dan.
Tja, met jonge paarden en veel geduld, lukt het wel wat. Ik probeer altijd de paarden tussen 2 touwen in te zetten.
Sommigen vinden het prettig dat iemand ze bij het hoofd voor vasthouden. Vind ik ook niet prettig. Als ik aan het knippen ben, merk ik wel wat het hoofd doet. Iemand die er voor bij staat, kan altijd dwingen om het paard zijn hoofd stil te laten houden. Daardoor geeft je paard tegendruk en soms schiet dat ineens weg. Resultaat... hap in de manen.
Ik heb ook vaak een erg beweeglijk paard geknipt. Wat bij hem hielp, was hem soms wat natspuiten met mijn plantenspuitje op zijn neus/mond. Vond hij niet prettig en bleef even staan! Dus dan proberen snel en goed te knippen!!!
Al oefenend gaat dat ook steeds beter, denk ik. Voor de keuring met regelmaat pakken. Hoef je nog niet perse te knippen, maar het idee.
Je bent trouwens al vroeg begonnen met knippen voor de keuring...
Heb ik ook, als ze erg beweeglijk zijn pak ik ze vaak zelf met een hand bij het halster zodat ik het enigzins aan kan voelen komen als ze gaan bewegen. Iemand bij het hoofd wil ik alleen als ze heel erg vervelend zijn. Janna weet altijd het paard dan goed af te leiden zonder aan het hoofd ze gaan hangen o.i.d. Dus geen druk, maar af leiden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 09 jun 2009, 19:15

@ Esther. Het is fijn als je iemand hebt, die zoals Janna met je mee werkt. Ik word ook wel eens 'geholpen' en vraag altijd of ze ze dan los willen laten. Als ik idd echt hulp nodig heb, vraag ik of Leo dan mee helpt.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 10 jun 2009, 05:27

tijdens het knippen borstel ik vaak de neus van Bink met een zachte borstel. dan blijft hij redelijk stil staan. Raika blijft zo wie zo aardig staan zolang ze aan paal staat. Als ze wordt vast gehouden, dan gaan ze beiden klieren heb ik ondervonden
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 10 jun 2009, 14:46

@ Esther: Ach dat was vroeger ook wel anders hoor. Heb annabel al meerdere malen met Norah een klap tegen dr bril of neus bezorgd.
Komt met de jaren. :P
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 14 jun 2009, 17:57

Zortin moet ik ook op een krukje knippen, die is te groot. Hij probeert ook steeds bij me vandaan te schuifelen en dan ik met mijn krukje er weer achteraan. Met voer gaat hij alleen met zijn hoofd lopen gooien ( doen de dames ook) dus dat werkt hier niet.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie