Melk / schijndracht?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Daphne

Melk / schijndracht?

Bericht door Daphne » za 11 apr 2009, 21:37

Vanmiddag na een bosrit stond Yanneke lekker in de wei. Omdat ik dacht een horzel te zien zitten onder haar buik bukte ik om deze weg te slaan. Het bleken echter modderspetters die ik direct weg wilde vegen. Op haar uier zat ook wat dus ik veegde er even over. Sprietst er ineens een hele straal uit de speen 8) Ik riep mijn rijmaatje erbij en zij keek terwijl ik tegen de speen tikte en direct weer een witte straal. We hebben even een dopje gepakt, een paar keer tegen de speen getikt en het dopje zat halfvol witte vloeistof: melk. Dat weten we zeker, want iemand (niet ik!) was zo gek om dat dopje in 1x achterover te tikken (jielg! :D ).

Hmmz :\

Zover ik weet geven paarden alleen melk tijdens en na de dracht. Schijndracht bij paarden heb/had ik nog nooit van gehoord. Na wat googlewerk kom ik wel wat verhalen tegen, maar voornamelijk op bokt, niet de meest betrouwbare info daar. Weet iemand hier iets over schijndracht bij paarden?

Ter info: Yanneke heeft twee jaar geleden Djimm gehad, die is na 5 maanden gespeend en daarna is er niet meer bij haar gedronken. Het uier is absoluut niet strak of vol, de spenen staan wel uit, het uier is niet warm. Vorig jaar zomer (eind juli/begin augustus) heeft Yannes in de wei gestaan bij twee jaarlingruinen die een aantal weken ervoor geruind zijn. Ik ben er natuurlijk niet 24u bij dus misschien dat die erop gezeten hebben? Alleen dat zou tijdtechnisch dan niet helemaal kloppen :n Melk geven ze toch meestal alleen vlák voor de geboorte? Bovendien is Yannes wel rond zoals altijd, maar niet zwanger-tonnetje-rond.

Ik ben nu van plan om morgenochtend direct even te gaan kijken. Er zal toch ineens een veulen naast lopen *krijgt al een rolberoerte bij de gedachte alleen* :=

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt bij een merrie, dat er spontaan melk geproduceerd werd? Of had dat altijd een veulen tot gevolg?
Viv

Re: Melk / schijndracht?

Bericht door Viv » zo 12 apr 2009, 05:49

Sterker nog, de hele familie was aan het waken. Paard was tonnetje rond, uier vol, melk spoot eruit....... maan na 4 weken waken zowat toch nog maar eens laten scannen en hartstikke leeg. Wel gedekt geweest en in eerste instantie drachtig verklaard maar waarsch ergens vlak daarna vrucht verloren maar hormonaal gezien wel drachtig gebleven.
Dus ja het bestaat.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
maroes

Bericht door maroes » zo 12 apr 2009, 08:29

Maroesja had ook altijd nog "melk" in haar uiers een jaar na het veulenen.
Veel merries blijven wat vocht in de uiers houden.
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
Daphne

Bericht door Daphne » zo 12 apr 2009, 10:33

Nou ik ben vanmorgen nog even wezen kijken. Het uier zag er hetzelfde uit als gister, niet warm ofzo. Wel kwam er nog melk uit. Waarschijnlijk is ze gewoon hengstig, net als twee andere merries bij haar in de wei. Zal wel aan het weer liggen, dat dat bepaalde hormonen opwekt ofzo 8)7

Toch ben ik nog steeds wel benieuwd of er hier mensen zijn wiens merrie ook melk geeft tijdens de hengstigheid. Even voor de duidelijkheid: ik heb Yanneke dus niet 'gemolken' en dus in die zin gestimuleerd. Het sprietste gewoon uit de speen na de bosrit van gister. Kan beweging ook invloed hebben op het aanmaken van melk? Ik heb er zelf nog nooit van gehoord. Kan het kwaad, maw een ontsteking veroorzaken ofzo? Ik vind het niet noodzakelijk om direct de DA hiervoor te bellen, aangezien Yanneke er totaal geen last van heeft... Als het aanhoudt of als het warm wordt natuurlijk wel.
DaphneT

Bericht door DaphneT » zo 12 apr 2009, 15:59

Paula heeft dit ook een aantal maal gehad. Inderdaad soort van schijnzwangerschap. Komt vaker voor, met name paarden in rijke conditie. Inderdaad zolang het uier niet warm of hard is en de vloeistof mooi dun: geen zorgen maken. Ga je twijfelen kan je altijd een keer de temp. controleren!
Plaats reactie