Iemand grondwerk tips voor achteruit lopen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Orion1996

Iemand grondwerk tips voor achteruit lopen?

Bericht door Orion1996 » zo 08 jun 2008, 10:31

Probleem ligt voornamelijk in het uit de trailer komen. Mevrouw gaat er zonder enig probleem in, komt er ook zonder problemen uit, maar alleen als ze om mag draaien.

Vorig jaar met de keuring paste dit nog, maar gezien haar formaat ga ik in augustus problemen verwachten. Toen ze smal was zag je de trailer wanden al iets bewegen, ze is nu 10 cm hoger en veeeel breder. Ben bang dat mn trailer wanden eruit vallen :D

Als ze in het land staat aan het halster en je duwt zacht tegen dr borst gaat ze wel 3 a 4 stapjes terug, maar dan vind ze het genoeg en ziet ze het nut er niet van in. Ze wil dan direct omdraaien (waarom moeilijk doen als het makkelijk kan). Zo gaat het in de trailer ook. 3 stappen achteruit en draaien maar. :D

Kortom, wie heeft er ervaring en dus tips met het grondwerk en dan vooral achteruit. Vooruit, stilstaan, draven en draaien enzo gaat prima. Ze volgt netjes, maar ze moet er wel het nut van inzien, anders haakt ze af.

Edit: moet er eerlijk bijzeggen dat ik tot nu toe ook nog niet heb geoefent met meer dan 3 stapjes terug en zeker neit meer met trailer laden, maar de keuring komt eraan en ik doe het liever goed dan dat ik ga duwen en trekken, vandaar dat ik het vraag.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Daphne

Bericht door Daphne » zo 08 jun 2008, 13:40

Misschien kun je haar een commando er voor leren? Bijvoorbeeld "terug". Een clicker kan hierbij ook goed helpen. Dan moet je haar eerst leren dat een klik betekent dat ze een beloning krijgt. Bij een fjord werkt voer het beste vrees ik :D Je begint met klik-->voer. Direct een stukje wortel oid erin duwen. Dat doe je net zo lang tot ze die klik met een beloning associeert. Dan kun je beginnen met eerst 1 of 2 stapjes achteruit (dus je zegt "Let op, TERUG" en zachtjes tegen haar boeg aan drukken). Doet ze dat braaf, dan klik, voer en uitgebreid belonen. Die 1 of 2 pasjes kun je dan geleidelijk uitbouwen naar meerdere pasjes. Kort beginnen, dus niks overhaasten want dan vindt ze het niet leuk meer. Eigenlijk moet je stoppen op het hoogtepunt, dan blijven ze nieuwsgierig. Ook is 10 keer 5 minuten oefenen beter dan 1x een uur. Wanneer Cyra dit in het land/de bak goed onder de knie heeft kun je het ook eens in de trailer proberen.

Ik zeg: succes :D
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 08 jun 2008, 21:47

Gewoon geduld. Paar stapjes achteruit in de trailer als dat mogelijk is en als je haar niet meer vrijwillig verder krijgt wachten. Zeker op vreemd terrein is het buiten algauw interessant en als ze niet de kans krijgt om te draaien volgen er vanzelf meer stapjes (heb dit ook wel eens gehad bij een zekere fjord...)
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 08 jun 2008, 21:58

Hihi en jij zei nog op de keuring: goh wat een braaf ladende jaarling heb je. Erin wel, maar eruit hihi.

Ik ga het gewoon proberen met oefenen en geduld idd. We hebben tegenwoordig ook een vooruitgang in de trailer, maar ben bang dat ze daar al te vet voor is hihi :D
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 08 jun 2008, 22:36

Ik zou bijna zeggen om te kijken of je kunt oefenen tussen 2 stangen, zodat ze in de gaten krijgt dat ze niet om kan draaien.
Maar ja, of dat zo makkelijk gaat lukken, met die stangen ziet ze nog vanalles.
Ronan is er ook een die graag met geweld rond wilt kijken. Maar ik wil ook eerst hebben dat hij uit de trailer is als hij dit doet. Nu moet ik zeggen, dat wij onze 1 1/2 paards trailer zo gemaakt hebben, dat we er stangen in hebben gemaakt, zodat het een 1paards trailer is. Draaien kan hij dus niet, totdat hij met zijn voorbenen op de klep staat. En dan is het zorg, dat hij er zo snel als kan af is. Hij gaat dan uitgebreid staan kijken, maar dus ook draaien. En dan moet ik uitkijken, dat zijn achterbeen niet van de klep af schuift.
En ja met de clickertraining zou het mss ook kunnen. Maar ik zou ook de stemhelp erbij blijven houden. (stel dat je je clicker vergeet!..)
Succes.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 08 jun 2008, 23:05

Mijn vader kan dat clicker geluid zelf maken voor als de clicker ontbreekt. Ik kan het niet, dus als ik pa maar bij me heb, dan moet het kwa klik wel goed komen :D het is zeker het proberen waard
Afbeelding
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » ma 09 jun 2008, 07:10

Je moet 't haar zo makkelijk mogelijk maken, dus 1 stapje terug op commando, is al direct een lekker hapje toestoppen en de hemel in prijzen :D Als ze dat snapt, kun je er steeds een stapje bij laten doen...
Zico gaat inmddels het hele erf achterwaarts als ik dat wil ;) Op commando 'terug', ik hoef hem ook niet meer aan te raken. Ik sta altijd schuin voor hem, loop met gelijke passen samen met hem mee, en hou mijn hand ergens bij zijn borst, soms zit daar een lekker snoepje in dus dan gaat ie echt wel terug ;)
Ik probeer het nu van een afstandje te doen...
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 09 jun 2008, 07:20

*zal niet zeggen hoe het hier uiteindelijk gaat als een volwassen paard werkelijk weigert, maar dat is niet altijd even liefjes*

Maar eerst is het op druk van het halster en stem, de halsspier iets knijpen en terug duwen en bij elke pas terug een goede beloning (stem/aai).

Verder geregeld oefenen tot ze het grapje snappen. En het is terug lopen tot ze volledig van de klep zijn, als het even kan.

(de standaard paarden hier, kun je voor losmaken, achter stang er achter weg en als je zegt 'kom maar' dan lopen ze achteruit 8)7 makkelijk!)
Geluk is de vrucht van intens werk
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 09 jun 2008, 09:12

Het commando 'kom maar' werkt perfect (dat betekend eten) alleen springen mn trailer wanden er dan uit whahaha. Ik ga zo is met haar oefenen met steeds kleine stapjes terug en belonen.
Afbeelding
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 10 jun 2008, 16:22

Nou ik weet niet wat die poownie heeft, maar bij het woord teeeerrrugg stond ze gelijk 5 meter verderop. Mn ma en ik stonden met ons mond open. Ze gaat nog serieus in een rechte lijn ook.
Ze leert zo snel met een boterham voor dr neus :P
Ben weer helemaal happy met mn poownie :L
Afbeelding
carola

Bericht door carola » di 10 jun 2008, 21:23

ik doe aan parelli.
mijn paardje gaat zo ver achteruit als dat ik het wil alleen door mijn vinger te bewegen :D
misschien is het iets voor je?
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » do 12 jun 2008, 09:33

Kijk ook eens op de site van 2moons.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Viv

Bericht door Viv » zo 15 jun 2008, 14:07

Tsja eigenlijk had je dr zowizo NOOIT moeten leren om te draaien in de trailer, aanleren is makkelijker dan afleren. Wij hebben eens zo'n tinker in de trailer gehad, maar mn trailer was me iets te lief dus tsja, net zo lang volhouden dan maar tot ze wel achteruit ging. Heeft wel bijna een uur geduurd maar de aanhouder heeft gewonnen.

Verder consequent zijn en pasje voor pasje aangeven. Dus druk...pas... los...druk...pas... los...druk...pas...los en NIET toegeven dat ze omdraait tot JIJ het zegt.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 16 jun 2008, 13:19

Ik ken je probleem hoor. Bij die boer/fokker (KPWN) waar ik werkte hebben we ook zo'n paard. Aan de hand en onder het zadel perfect achterwaarts, maar op de trailer geen stap. Erop gaat ze zo, geen probleem, maar eraf vindt ze doodeng. Als je anderhalf uur aan het proberen bent laat je haat uiteindelijk wel omdraaien hoor......Dat is ook doodeng en gevaarlijk, maar op een gegeven moment heb je geen keus. Dit is de reden waarom deze merrie nooit meer mee gaat naar keuringen, jammer.

Annabel, bedoel jij die truc met dat tou en die boom????
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Viv

Bericht door Viv » ma 16 jun 2008, 14:52

Lovemischa schreef:maar op een gegeven moment heb je geen keus. Dit is de reden waarom deze merrie nooit meer mee gaat naar keuringen, jammer.
Trailer met voorlaadklep kopen idee? Kunnen ze er vooruit weer uit.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 16 jun 2008, 15:04

Viv schreef:
Lovemischa schreef:maar op een gegeven moment heb je geen keus. Dit is de reden waarom deze merrie nooit meer mee gaat naar keuringen, jammer.
Trailer met voorlaadklep kopen idee? Kunnen ze er vooruit weer uit.
Is wel over gesproken, maar voor die 2x in het jaar? Maar bij een opvolger van deze trailer denkt hij daar wel aan.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 16 jun 2008, 15:16

Ze kan er bij ons vooruit uit, maar dat past echt maar net. Bovendien wil ik gewoon dat ze er achteruit uit gaat. Ze is pas ook de 2 paards trailer achteruit uit gegaan dus ze kan het nu wel. Nu alleen die 1,5 paards nog (ook pas 2 keer gedaan dus er is nog wel wat aan te leren).

Het is geen kwestie van aangeleerd of dat ze het van mij mocht, ze gaat gewoon, op haar dooie gemakkie, maar wel zoals zij het het makkelijkste vindt; draaien dus. Koppie om en gewoon gaan. Geeft dat geval aan de andere kant van het touw weerstand, dan trek je gewoon ff door en waggelt de klep af. Volledig op het gemakkie :D
Probeer dan maar is een fjord tegen te houden die alleen vooruit aan een touwtje mee kan lopen. :D

Achteruit aan de hand in de wei gaat nu trouwens echt super. Dus hoop dat het dan ook in de trailer gaat. Achteruit aan de hand kon ze vorig jaar aug namelijk ook nog niet.
Afbeelding
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 19 jun 2008, 21:24

Als ze te sterk is lang touw eraan en om de voorstang heen slaark
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie