Eva les op Uniek update pag. 3

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Cindy+Uniek

Eva les op Uniek update pag. 3

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 13:53

eindelijk een keertje rij-foto's van uniek :D

zoals jullie weten lessen wij sinds een aantal weken volgens het antoine de bodt systeem en gaan we super vooruit! zoals ook de fysio had gezegd!

sinds 2 weken doen we pas weer een beetje galop in de les omdat ze eerst weer voldoende moest leren buigen voordat we dat konden doen!

we hebben normaal een uur les, maar uniek was wat sneller buiten adem omdat ze de hele week niet mocht lopen van de fysio behalve gister wat licht werk en dan vandaag rustig aan les! dus ik heb alleen de laatste 10 minuten/kwartier mee gemaakt vandaar alleen op de linkerhand ;)

EVEN LEZEN:
wij moeten onze handen dus zo hoog houden! en we moeten heel overdreven sturen! pas wanneer uniek direct onze hand volgt betekent het dat ze buigt en kunnen uiteindelijk de hulpen fijner worden!

Afbeelding

Afbeelding

zigzaggen
Afbeelding

Afbeelding

pasje naar voren (ja wij moeten met het bovenlichaam meegaan)
Afbeelding

Afbeelding

even stappen tussendoor (vooral het zigzaggen is voor uniek heel zwaar werk vanwege het buigen)
Afbeelding

Afbeelding

klaar maken voor aandraven
Afbeelding

contra-stelling vragen
Afbeelding

en weg
Afbeelding

'vierkante' voltes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lekkere beentjes
Afbeelding

Afbeelding

nee uniek je mag dus niet zelf al bedenken dat je naar links moet :+
Afbeelding

dus af en toe moeten we haar in de maling nemen
Afbeelding

Afbeelding

en hals uitschuiven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lekker actief
Afbeelding

haha dat achterbeen
Afbeelding

Afbeelding

:~
Afbeelding

klaar :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cindy+Uniek op do 26 jun 2008, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 08 jun 2008, 14:59

waarom moet je met jou bovenlichaam mee naar voren gaan als je haar naar voren rijdt?
Snap de techniek van dit systeem niet helemaal.....
Lijkt me erg moeilijk ook met die handen als je paard wel een keer de andere kant op gaat dat jij wil. Raya zou mij er dan zo uit neppen....
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Leentje

Bericht door Leentje » zo 08 jun 2008, 15:21

dat is nu juist hetgene dat ik moet afleren,dat voorover zitten :+
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 15:44

@ janna als je bovenlichaam mee naar voen gaat, verlicht je de rug en kan het paard dus sneller/makkelijker versnellen/verruimen!

zo moeten we ook ons bovenlichaam weer terugbrengen bij het 'remmen'

enne uniek springt echt niet zo in ene de andere kant op hoor :+ alleen op die vierkante voltes weet ze natuurlijk na 2 x dat ze de hoek om moet en dat mag ze niet zelf gaan doen! dus moeten wij of de andere kant op sturen, of in ene veel eerder de hoek maken! anders laat ze zich weer op de binnenschouder vallen en dat is slecht....

@ wikke wij leren ook eerst onafhankelijk zitten, daarom handen hoog zodat we niet op de teugels kunnen hangen (en het paard op eigen benen loopt) we mogen niet 2 x zitten bij wisselen van been, maar 2 x staan allemaal dat soort dingetjes! als je dat allemaal goed beheerst zit je vanzelf mooi recht en kan je dus makkelijk met je boven lichaam het paard helpen bij de oefeningen!
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » zo 08 jun 2008, 17:26

Ziet er goed uit cindy. Je kunt idd zien dat jullie net begonnen zijn maar het begin is er!
Alleen dat vooroverzitten is niet volgens AdB manier hoor! Apart dat je dat moet doen.

Janna, zo rijden ziet er lastiger uit met je handen dan dat het is. Oke is even wennen maar het went best snel hoor ;) Nan is ook niet makkelijk maar dat neppen deed ze gelukkig niet haha
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 17:33

JoyceNan schreef:Ziet er goed uit cindy. Je kunt idd zien dat jullie net begonnen zijn maar het begin is er!
Alleen dat vooroverzitten is niet volgens AdB manier hoor! Apart dat je dat moet doen.

Janna, zo rijden ziet er lastiger uit met je handen dan dat het is. Oke is even wennen maar het went best snel hoor ;) Nan is ook niet makkelijk maar dat neppen deed ze gelukkig niet haha
het is ook bij uniek extra omdat zij zo vast in haar rug zat! dus dat verlicht dan waardoor de voorwaartse drang ook beter is!!

ja we zijn helemaal onderaan :D maar nu in ieder geval op de goede weg :D

als ik naar haar actieve achterhand kijk ben ik zo trots als een pauw *o/* zulke kleine dingetjes....
ze wordt zo voorwaarts, dat ook chantal (de instructrice) er echt zoveel plezier in heeft om uniek les te geven :D ze springt soms zelfs al aan in galop terwijl maar weinig vragen! en het belangrijkste, je kunt merken dat uniek er weer plezier in heeft...

ze komt in het weiland gelijk naar ons toe (was in het verleden echt anders) met zadelen kijkt ze niet meer moeilijk, met singelen niet meer draaien en ook onder het rijden staan haar oortjes vrolijk!
Kelly

Bericht door Kelly » zo 08 jun 2008, 17:40

Ben heel benieuwd naar de foto's over een tijdje.
Vind dit er namelijk niet zo fijn uit zien.
Ben verder ook niet zo bekend met ADB maar snap dat hoge handen niet.. wat is daar het nut van?
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 17:47

Kelly schreef:Ben heel benieuwd naar de foto's over een tijdje.
Vind dit er namelijk niet zo fijn uit zien.
Ben verder ook niet zo bekend met ADB maar snap dat hoge handen niet.. wat is daar het nut van?
en wat vind je er dan niet zo fijn uitzien??
je ziet toch duidelijk op een aantal foto's dat ze haar achterhand zeer goed gebruikt, dat ze halslengte aanneemt en verruimt....
het enige wat nu nog wat 'grof' gaat is het sturen?!

die hoge handen hebben als nut dat je zelf onafhankelijk leert zitten en niet op je teugels steun kan zoeken (waardoor veel mensen hun paard ook naar beneden dwingen, dit hoeft lang niet altijd gepaard te gaan met kracht) en hierdoor leert het paard zelf ook op eigen benen lopen... ze kan ook niet in mijn handen gaan hangen!

inmiddels lest er nog een vriendin van mij ook op deze manier op het paardje wat ik af en toe bijrijd, die heeft een paar jaar niks gedaan en zij was erg bang geworden, paard doet een beetje waar ie zelf zin in heeft en zodra zij haar handen op (voor jullie) 'normale' hoogte heeft staan heeft ze d'r oren in d'r nek en gaat staken... terwijl zodra ze haar handen hoger heeft en dus ontspannender en meegevender is er niks aan de hand.....

het zegt mij iig genoeg dat mijn fysio verder niks meer aan te merken had dan 2 kleine plekjes, dat haar rugspier voller aan het worden is en dat ze steeds beter buigt! (en Antoine koopt 'slachtpaarden' op, rijd ze een paar weken en verkoopt ze als goed gezonde sportpaarden.......)
Kelly

Bericht door Kelly » zo 08 jun 2008, 17:57

Ik zie op een paar foto's een actief achterbeen.
Rest kan ik niet beoordelen of is de achterhand er niet genoeg bij.

Wat mij stoort is dat de handen zo hoog zijn dat Uniek voor mijn oog niet kan zakken.
Vind deze foto's een fijn beeld geven

Hier is ze mooi in balans, ook in haar hals.
Rijdt ze overigens maar met 1 hand en die is op normale hoogte
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LAS6PQDX.jpg

Wederom handen laag
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZKQGL8UX.jpg

en idem
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZR4KMSY8.jpg

Overigens hoef je je niet meteen zo aangevallen te voelen ;)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 18:07

nee voel me niet aangevallen, maar ik zie (en de fysio en de instructrice) zoveel verbetering bij uniek!

en vergeet niet dat het voor beide partijen een zware dobber is....

uniek is altijd zo opgesloten gereden door mij waardoor uniek niet aan durft te geven wanneer ze ruimte wil....

vervolgens is het dus heel moeilijk voor eva en mij om te voelen wanneer wij deze ruimte kunnen/mogen geven!

die foto's geven idd een heel fijn beeld! maar dit komt niet door de hoogte van de hand...

ik zal eens kijken of ik iemand kan charteren als ik les heb, want ik heb vaak al een wat stabielere aanleuning, dat scheelt een boel in wat je nu ziet! het ene moment hebben we haar eigenlijk nog te los (zo reden de eerste paar lessen ook voornamelijk, omdat uniek anders dus weg kruipt) en nu proberen we op beide teugels gelijke druk te creeren wat soms ook resulteert in wegkruipen, of dat we net weer iets te veel pakken!

al deze foto's waren in 10 minuten... dus het is gewoon no zó ontzettend wisselvallig, ook voor ons.... ik heb mijn laatste les ontzettend lange stukken een hele fijne verbinding gehad, maar dit kan door het minste of geringste alweer overgaan in iets anders..... en dan beginnen we opnieuw met contra-stelling, aanvoelen wanneer ze aangeeft recht te zijn en hals uitschuiven!
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » zo 08 jun 2008, 18:09

Kel volgens mij zijn de laatste twee foto's van het halsstrekken of zie ik dat verkeerd?
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Kelly

Bericht door Kelly » zo 08 jun 2008, 18:11

Dat kan wel Joyce maar daar vind ik haar fijn lopen.
Op de andere loopt ze totaal niet over de rug.
Daarom schreef ik ook dat ik benieuwd was naar foto's over een tijdje.
Ben me er van bewust dat je soms wat stappen terug moet doen om vooruit te komen.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 18:12

JoyceNan schreef:Kel volgens mij zijn de laatste twee foto's van het halsstrekken of zie ik dat verkeerd?
ja en nee :D dat zijn de momenten dat uniek 'aangeeft' dat ze recht is en dan moeten wij gelijk hals-ruimte geven! maar is in feite dus een vorm van halsstrekken, want dit duurt soms een paar passen, soms een lange zijde en dan moeten we haar weer oppakken!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 18:19

Kelly schreef:Dat kan wel Joyce maar daar vind ik haar fijn lopen.
Op de andere loopt ze totaal niet over de rug.
Daarom schreef ik ook dat ik benieuwd was naar foto's over een tijdje.
Ben me er van bewust dat je soms wat stappen terug moet doen om vooruit te komen.
vergeet niet dat al deze momenten dus zo kort op elkaar zitten, waarbij de momenten dat ze lengte neemt in haar hals en verruimt in haar beweging, toe nemen en gebruikt ze dus over het geheel genomen haar rug wel degelijk goed anders zou de fysio dat ook wel gevoeld hebben dinsdag..... haar rugspieren zijn juist aan het toenemen/verbeteren...

we rijden continue het riedeltje:
-contra-stelling (niet op de hoesflag)
-wachten tot ze aangeeft dat ze recht is
-lengte geven
-oppakken
-en weer opnieuw

hier komen dan langzaam steeds wat oefeningen bij, de vierkante volte zijn we pas 3 weken mee bezig denk ik en dat is lichamelijk ontzettend zwaar omdat ze móet buigen en wanneer dat allemaal losser is, gaat het steeds sneller...

dus na de momenten die jij niet vind om te zien, volgen continue hele goede stukken.... geen enkel paard is continue recht in zijn lijf, alleen een paard wat al een stabiele aanleuning heeft kan je corrigeren met fijne hulpen en bij uniek is dat op dit moment weer ven opnieuw beginnen!
Kelly

Bericht door Kelly » zo 08 jun 2008, 18:22

Haar rug goed gebruiken is in mijn ogen nog niet altijd over de rug lopen.
Wat ze wel doet op de foto's die ik plaatste.
Ik begrijp je uitleg, daarom ben ik ook benieuwd naar de vorderingen :j
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 18:27

Kelly schreef:Haar rug goed gebruiken is in mijn ogen nog niet altijd over de rug lopen.
Wat ze wel doet op de foto's die ik plaatste.
Ik begrijp je uitleg, daarom ben ik ook benieuwd naar de vorderingen :j
okee :D

ja het zijn idd 2 verschillende dingen, ik las ff te snel! op de foto's met neus in de lucht loopt ze idd niet 'over de rug' nee

ja tot nu toe vorderen we erg snel al zeggen we het zelf (en al lijkt het nog helemaal 0,0 wat we nu aan het doen zijn) maar zoals mijn fysio zei we begonnen vanuit ver onder de min
en zijn nu in ieder geval boven de plus :D

ik heb in ieder geval in de afgelopen jaren nog geen blijere uniek gezien met rijden en ophalen en zadelen dan nu! en ook dat achterbeen gebruik heb ik eigenlijk nooit eerder bij haar gezien (nou heb ik bijna nooit rij-foto's van mezelf gehad)

en het is ook erg grappig te merken dat uniek ook anders wordt, qua voorwaarts, maar ook dat ze in het begin niet durfde te laten merken dat ze ontspande en lengte wilde, vervolgens dook ze echt naar beneden dat de teugels door mijn handen werden getrokken en inmiddels zakt ze netjes langzaam wat naar beneden tot waar wij aangeven! en vroeger had ik haar zo strak dat ze geen kant op kon!
ik rijd ook zelf echt veel prettiger/rustiger....

(en ben ook zelf erg benieuwd naar de vooruitgangen over een poosje!)
Kelly

Bericht door Kelly » zo 08 jun 2008, 18:29

DAt 0,0 is niet helemaal waar.
Zodra je paard recht is zal je merken dat de rest veel makkelijker te rijden is :j

Je bent dan nu misschien op 0 maar als ze straks rechts is doe je meteen flinke sprongen vooruit.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 jun 2008, 18:32

Kelly schreef:DAt 0,0 is niet helemaal waar.
Zodra je paard recht is zal je merken dat de rest veel makkelijker te rijden is :j

Je bent dan nu misschien op 0 maar als ze straks rechts is doe je meteen flinke sprongen vooruit.
ja bedoelde ook meer voor anderen dat het nu 0,0 lijkt :D

met een paard van 9 voor het eerst gegallopeerd in de les enzo :D

ja we zijn nu al zo blij met deze vooruitgangen....

de fysio zei eerlijk dat ze nog weinig paarden had gezien die zooo vast zaten, maar daarentegen ook zo weinig combi's die gelijk get roer omgooide qua rijstijl en zo ook het paard in vrij korte tijd weer zo verbeterde! dus dat is ook erg leuk om te horen!

(maar ja als je gezegd wordt dat als je op de oude manier verder gaat, uniek over een paar maanden afgeschreven was omdat ze dan helemaal naar de stum was, dan wil je wel :D)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 08 jun 2008, 18:55

Snap volgens mij wel de bedoeling waar jullie naar toe gaan, maar het ziet er op de fotos nog wel een beetje apart uit, maar je ziet haar op het eind wel meer ontspannen. Kan me helemaal indenken hoe dit gevoeld heeft. Rijden zelf ook op die manier, al lees ik nu dus dat dat AdB systeem 'is' (met dat steeds wisselen van stelling om concentratie en buiging erbij te houden en pas loslaten als het paard het juiste doet, training van een zijde van de achterhand beide richtingen op), maar snap dan weer niet die 'geforceerde' houding exact.
Onze instructrice geeft ook zo les, maar heeft bij mijn weten niks met AdB, die is gewoon fel op rijden naar de hand, met actieve achterhand, fijne reactie en correcte buiging.

Leer hier nu dat ik nog niet met hoge handhouding mag rijden, omdat je je eigen rug dan niet correct gebruikt. Pas als het paard ontspannen loopt, mag ik ook meer naar het plaatje toe gaan rijden.
Moet zelf meer in de breedte rijden, lengte houden, inzetten en dan mag ik niets meer veranderen, maar opzij en daar houden tot er reactie komt. Gaat ze harder? Méteen terugnemen in het gewenste tempo en weer ontspanning zoeken met de stelling en buiging oefeningen.

Hier dus ook erg benieuwd hoe het er straks uit ziet.
Kregen hier al de opmerking dat ze het zo leuk vond hoe snel die fjordenbeesten het oppikten en echt wilden werken...had ze niet verwacht.
Geluk is de vrucht van intens werk
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 08 jun 2008, 19:14

Ik kan erin komen dat je de rug van het paard wilt ontlasten bij het rijden, das alleen maar goed, zeker in uniek dr geval, maar paar dingen snap ik niet zo. Let wel, ik vind het zeker niet verkeerd zoals Uniek er nu bij loopt, ze ontspant regelmatig netjes op de fotos. Kan niet zeggen dat je niet genoeg voor je paardje doet :D

ADB wordt toch regelmatig gebruikt bij paarden met hoefkatrolontsteking? Naar voren zitten met aandraven om de rug te onlasten geeft naar mijn idee meer druk op de voorbenen. Kortom, het naar voren voor de rug kan ik inkomen, maar voor de benen niet. Bovendien gaat ze wel ERG overdreven naar voren. Al komt je paard dan nog vanuit het achterbeen, je belast in mijn ogen de voorkant nog meer.

Dat je niet aan je teugels mag hangen ben ik het helemaal mee eens, maar waarom handen dan zo hoog? Lijkt me juist dat je het paard een soort van ophijst omdat de bit/teugel/onderarmlijn niet klopt en voor je eigen houding is het extreem dragen van je handen ook niet bevordelijk.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Plaats reactie