Het gaat om de shetjes. We willen uiteindelijk 2 of 3 fjorden over houden en de shetjes niet meer.
Komende juli lopen hier 10 pony's incl. Nina en veulen. Hier moet echt wat van weg, alleen welke en wanneer?
We hebben nu:
- Jolanda, merrie, hier geboren en getogen uit onze stammoeder, 25 jaar oud, papierloos.
- Fokke, loopt hier 15 van zijn 17 jaar, met papier, inmiddels geruind, altijd kwaaltjes/ geen sterke pony.
- Thunder, 5 jaar, ruin, zelf gefokt uit Fokke, enorm duiveltje wat nog altijd moeilijk in omgang is en die mijn leiderschap zeer regelmatig uit probeert, tot aan steigeren toe. Ik win wel, vraag is alleen over hoeveel dagen hij het nogmaals probeert. Heb zelf het idee dat hij zich misschien verveelt.
- Luna, 4 jaar, bruinroan, goed nsps papier, lief karakter, nog niet voorgebracht voor opname in het hoofdstamboek.
- Elite, 11 jaar, palomino, van vaders kant erg gewild nmprs papier, opgenomen in het hoofdstamboek, toont zich een echt dametje, drachtig van een silver d'apple hengst.
- Aislinn, in mei 1 jaar, palomino, dochter van Elite, knuffelpony, niet voorgebracht op een keuring, wel veulenboekpapier. momenteel lekker overbouwd.
- Hasse, geb. dec. 2007, mooie vos, heel sierlijke gangen, pittig karakter, dochter van Jolanda en Fokke en dus papierloos.
--------------------------------------------------------------------
Op dit moment dus alleen maar merries en ruinen waarvan Fokke Thunder als bedreiging ziet en dus niet samen kunnen lopen.
De shetlandmarkt om te verkopen is op dit moment buitengewoon goed.
Even als indicatie: Luna zou op dit moment minimaal 700 euro op kunnen brengen.
Voor het veulen van Nina wil ik graag een evenwichtige kudde behouden met diverse leeftijden, maar ook een leeftijdgenootje. Krijgt Nina een merrie, dan is het vrij gemakkelijk op te lossen, krijgt Nina een hengstje dan moet ik het geslacht van het veulen van Elite afwachten en daar ook hopen op een hengstje zodat die in ieder geval samen op kunnen groeien tot ze geruind worden.
Nina, Jolanda en Fokke gaan in ieder geval niet weg. Voor Thunder zou eventueel iemand kunnen zoeken die met hem aan het werk wil. Probleem met hem echter is dat wij hem zelf gefokt hebben, daarna verkocht, daarna is hij weer teruggekomen op mijn verzoek. De vorige eigenaar heeft dit in het vertrouwen gedaan dat hij hier volledig op zijn plek is.
Wat zouden jullie doen?
Afwachten? Nu verkopen? En wie dan?
Zit er echt een beetje mee in de knoop.