Verkoop dilemma...

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nina1993

Verkoop dilemma...

Bericht door nina1993 » di 26 feb 2008, 10:35

Nee, Nina blijft O:)

Het gaat om de shetjes. We willen uiteindelijk 2 of 3 fjorden over houden en de shetjes niet meer.

Komende juli lopen hier 10 pony's incl. Nina en veulen. Hier moet echt wat van weg, alleen welke en wanneer?

We hebben nu:

- Jolanda, merrie, hier geboren en getogen uit onze stammoeder, 25 jaar oud, papierloos.

- Fokke, loopt hier 15 van zijn 17 jaar, met papier, inmiddels geruind, altijd kwaaltjes/ geen sterke pony.

- Thunder, 5 jaar, ruin, zelf gefokt uit Fokke, enorm duiveltje wat nog altijd moeilijk in omgang is en die mijn leiderschap zeer regelmatig uit probeert, tot aan steigeren toe. Ik win wel, vraag is alleen over hoeveel dagen hij het nogmaals probeert. Heb zelf het idee dat hij zich misschien verveelt.

- Luna, 4 jaar, bruinroan, goed nsps papier, lief karakter, nog niet voorgebracht voor opname in het hoofdstamboek.

- Elite, 11 jaar, palomino, van vaders kant erg gewild nmprs papier, opgenomen in het hoofdstamboek, toont zich een echt dametje, drachtig van een silver d'apple hengst.

- Aislinn, in mei 1 jaar, palomino, dochter van Elite, knuffelpony, niet voorgebracht op een keuring, wel veulenboekpapier. momenteel lekker overbouwd.

- Hasse, geb. dec. 2007, mooie vos, heel sierlijke gangen, pittig karakter, dochter van Jolanda en Fokke en dus papierloos.
--------------------------------------------------------------------

Op dit moment dus alleen maar merries en ruinen waarvan Fokke Thunder als bedreiging ziet en dus niet samen kunnen lopen.

De shetlandmarkt om te verkopen is op dit moment buitengewoon goed.
Even als indicatie: Luna zou op dit moment minimaal 700 euro op kunnen brengen.

Voor het veulen van Nina wil ik graag een evenwichtige kudde behouden met diverse leeftijden, maar ook een leeftijdgenootje. Krijgt Nina een merrie, dan is het vrij gemakkelijk op te lossen, krijgt Nina een hengstje dan moet ik het geslacht van het veulen van Elite afwachten en daar ook hopen op een hengstje zodat die in ieder geval samen op kunnen groeien tot ze geruind worden.

Nina, Jolanda en Fokke gaan in ieder geval niet weg. Voor Thunder zou eventueel iemand kunnen zoeken die met hem aan het werk wil. Probleem met hem echter is dat wij hem zelf gefokt hebben, daarna verkocht, daarna is hij weer teruggekomen op mijn verzoek. De vorige eigenaar heeft dit in het vertrouwen gedaan dat hij hier volledig op zijn plek is.

Wat zouden jullie doen?

Afwachten? Nu verkopen? En wie dan?

Zit er echt een beetje mee in de knoop.
Laatst gewijzigd door nina1993 op di 26 feb 2008, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
lientje

Bericht door lientje » di 26 feb 2008, 10:41

ik zou wel vast wat verkopen, zeker als je aangeeft dat de markt goed is. Voor shetlanders is het toch minder makkelijke goede huisjes te vinden als voor een grote rijpony (mijn idee)

ik zou de 4jarige merrie luna en thunder proberen te verkopen. Dat zijn paardjes waar je denk ik wel een goed huisje voor kunt vinden. Dat scheelt je toch 2 paardjes. Eventueel van de zomer het jonge hengstje of het merrie veulen?

Moielijk hoor, maar ik zou inderdaad de 2 oudste niet verkopen.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
nina1993

Bericht door nina1993 » di 26 feb 2008, 10:47

Heb nog even een noot erbij gezet wbt Thunder.
Zhellie Orsta x Briggen
lientje

Bericht door lientje » di 26 feb 2008, 11:35

Tja, maar je geeft aan dat er toch wat weg moet. Dan hebben ze eigenlijk allemaal wat. Eventueel oude eigenaar inlichten?

je kunt ookde drachtige merrie na veulenen verkopen.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Charret

Bericht door Charret » di 26 feb 2008, 11:52

Ik zou dan voor Thunder, Luna en Aislynn gaan. Zeker de laaste 2 zijn goed te verkopen en gewild.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
colunder

Bericht door colunder » di 26 feb 2008, 12:24

ik zou denk ik beninnen met het verkopen van luna,aislinn en (als zij oud genoeg is) hasse.
en dan even afwachten wat voor een veulens er geboren worden.
dan kan je evt, nog overwegen om als elite geveulend heeft en dat afgespeend is ,elite te verkopen en/of evt. het veulen.
wat thunder betrefd zou ik even overleggen met diegene waar hij tussedoor gestaan heeft en die dan evt. ook verkopen zodat het probleem met thunder en fokke ook opgelost is.
en dan nina ,jolanda en fokke houden.

voor mij is dit natuurlijk makelijk praten ,ik heb geen binding met die pony's maar ik heb het een beetje uit jouw oogpunt bekeken.
succes met je beslissing!!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 26 feb 2008, 14:00

hieruit wil je dus 'kiezen'

thunder

dan zou ik zowiezo eerst contact leggen met de vorige eigenaar en je probleem voorleggen en diens reactie afwachten....

luna

is jong en verkoopt dus goed

elite

met gewild papier en drachtig van aparte kleur zal dus ook wel makkelijk verkopen

aislinn

zou leuk maatje zijn voor nina d'r veulen (als het een merrie wordt) en levert natuurlijk op hasse na denk ik ook het minste op....

hasse
geen papier/pas 3 maanden en kan dus nu nog niet weg neem ik aan???

ik zou dan voorlopig kiezen uit de eerste 3, tenzij het fokken ook belangrijk is voor jullie?!?! dan is papier natuurlijk wel handig!

succes!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
nina1993

Bericht door nina1993 » di 26 feb 2008, 15:55

We zijn er inmiddels redelijk uit en gaan stukje bij beetje in dit komende jaar wat "opruiming" houden.

In het kort gezegd gaan Luna, Aislinn, Hasse en Elite in ieder geval dit jaar weg, direct te beginnen met Luna, waar we zelf ook al een tijdje over na gedacht hebben.

Zoals we het nu uitgedacht hebben zijn er in 2010 alleen Jolanda, Fokke, Nina, E-tje en misschien een nog te maken F-je aanwezig.

Bedankt voor het meedenken!
Zhellie Orsta x Briggen
colunder

Bericht door colunder » wo 27 feb 2008, 10:50

wat doe je met thunder dan??
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 27 feb 2008, 13:56

colunder schreef:wat doe je met thunder dan??
Wat ben jij wakker :D

We kijken even hoe het allemaal loopt de komende tijd en Thunder kunnen we eigenlijk op ieder gewenst moment te koop zetten. Voor de kudde maakt dat niet zoveel uit. Met de veulens vind ik dat een ander verhaal, het is fijn als er ten minste 1 speelkameraadje aanwezig is.
Zhellie Orsta x Briggen
colunder

Bericht door colunder » do 28 feb 2008, 00:46

ja, ik had me helemaal in jouw verhaal verdiept en er over nagedacht hoe ik het in jouw geval zou doen.
dus toen ik jouw oplossing las mistte ik de naam van thunder,en was benieuwd wat je daar dan mee zou doen.
heb je wel de mogelijkheid om hem apart van fokke te houden of kunnen ze wel samen?
lijkt me toch wel moeilijk om zulke keuzes te maken.
succes er mee!
fjordido

Bericht door fjordido » do 28 feb 2008, 07:39

moeilijk he? ik zat vorig jaar natuurlijk een beetje met hetzelfde dilemma. en ik speel ook nog steeds met het idee om ook jasmijn en jantje te verkopen.
ik moet zeggen als ze goed terecht komen dan valt het verkopen achteraf allemaal reuze mee terwijl ik er vreselijk tegenop zag!
nina1993

Bericht door nina1993 » do 28 feb 2008, 08:24

Nu heb ik inderdaad nog de mogelijkheid om ze gescheiden te houden omdat er nog voldoende pony's zijn waar een van beiden mee samen kan lopen. Zodra dat echter minder wordt zal het ook moeilijker zijn om ze gescheiden te kunnen houden. Alleen laten lopen zie ik ook niet zitten.

Samen lopen hebben we diverse malen geprobeerd op diverse manieren. Fokke maakt Thunder echt af, zelfs als er een draad of zelfs een weg tussen zit. Dan blijft hij langs het draad aanvallend doen.
Dat gaat dus echt niet werken.

Het is inderdaad ook erg moeilijk, maar je moet toch wat. In principe kun je beter 3 fjorden hebben lopen dan 6 shetjes. Het werk op zich blijft hetzelfde, maar de tijd die je eraan kwijt bent is minder.

Als ze goed terecht komen valt het inderdaad ook wel mee, maar ik heb het zelf ook anders mee gemaakt. Gedacht dat een veulentje een goed plekje zou hebben, blijkt het een verkapte handelaar te zijn.

Zelf wegbrengen bestaat uiteindelijk ook nog en dan zie je wel direct waar ze terecht komen.
Zhellie Orsta x Briggen
fjordido

Bericht door fjordido » do 28 feb 2008, 08:47

nina1993 schreef:Het is inderdaad ook erg moeilijk, maar je moet toch wat. In principe kun je beter 3 fjorden hebben lopen dan 6 shetjes. Het werk op zich blijft hetzelfde, maar de tijd die je eraan kwijt bent is minder.
ja precies! het is vooral swinters een crime!
de fjordjes staan dan bij stal+uitloop overdag doe ik ze dan in de bak en savonds gaan ze weer naar stal
maar voor de shetjes moet ik toch wat meer moeite doen die staan in het land, moet ik daar weer heen baggeren enzo
eigenlijk lijkt het gezeur maar op een gegeven moment gaat het werk je toch tegenstaan
Plaats reactie