wat kost het? lang verhaal, maar graag advies!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tamara
Contacteer:

wat kost het? lang verhaal, maar graag advies!

Bericht door Tamara » zo 24 feb 2008, 18:05

ik sta nu op een manege met Karev, zoals jullie wel weten. Ik betaal daar 137,50, incl kuil, stro en biks, en mesten.
Ze zijn nu een nieuwe stal aan het bouwen, en er komt een prijsverhoging van rond de 20 euro bovenop.(wist ik)
Op de manege kan ik altijd rijden omdat er 2 binnen bakken zijn.
Ze komen elke dag buiten,maar, maar een paar uurtjes per dag, van 9 tot 13 ofzo.
Verder zijn er een paar kleine dingen die me storen: de manege zou voor de wormenkuren zorgen, en het me vertellen als ze wat hadden gehad, zodat ik kon betalen. Ze staat er nu bijna een jaar, en nog nooit geen bericht gehad over een wormkuur. Nou had ik het zelf wel netjes gedaan, maargoed de rest van de 20 pony's dus niks gehad. Kan ik het ook net zo goed niet doen..
En de stallen worden 1 hooguit 2x per week leeggehaald, en verder op gestrooid, en zijn vaak eerder vies als schoon.

Verder betaal ik per jaar 50 euro vrij rijden, en 25 euro lidmaadschap.
Omgerekend per maand dus ong 144 euro. Daar komt nog per maand 21 euro les(4x) en 20 euro prive les(2x)bij, is dus in totaal per maand185 laten we zeggen.

Nu heb ik via mp een pensionstal gevonden, bij iemand thuis. Heb alleen nog contact gehad via mail, ben er nog niet geweest ofzo.
Zij vragen 130,- incl. hooi en stro. Mesten moet ik daar zelf doen, en biks zelf kopen. ze worden wel binnen en buiten gezet. Er is een buitenbak, die volgens hun altijd wel te berijden is, ongeacht weer(behalve met -20,haha).
weet dus nog niet of ze daar de hele dag buiten staan(ligt ook aan het weer natuurlijk), maar vast niet de hele dag binnen, wat nu op de manege vaker wel het geval is.

Ik ga 2 binnenbakken missen, en krijg er een buitenbak voor weer, waar ik met slecht weer en winter dus niet kan rijden, en mijn paard stil moet zetten.
Maar ga wel naar een véél mooiere omgeving, zit zo op een zandvlakte/bos/heidegebied, en nu bij de manege moet ik over de akkers.

130 euro, incl hooi en stro, en zelf mesten op de pensionstal
185 euro , incl mesten hooi stro biks les en lidmaadsch. en vrij rijden.op de manege.
Wat kost een goede zak biks, een basis brok waar elk paard normaal voldoende aan heeft? En dan op 1 kg per dag, doe ik een kleine maand met die zak.
Laat de kosten voor de pensionstal dan op 150 euro komen in de maand, denken jullie niet?

Wat moet ik doen,nou ja moet..
Als ik het zo op typ :D denk ik dat ik moet gaan verhuizen, voor het geluk en welzijn van mijn paard(meer buiten, zorg in eigenhanden)

dit is em http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 24 feb 2008, 18:40

Een zak biks is geheel afhankelijk van het merk dat je wilt gaan voeren. Voor Pavo betaal je in de regel meer dan voor Havens of andere merken.
Pavo brokken (de basis brok dan) ligt geloof ik tussen de 12 en 13 euro per zak.

Ik las in de advertentie dat er een manege op 10 minuten afstand is. Hebben ze daar een binnenbak?
Dat zou natuurlijk geweldig zijn. Als ik het zo lees zou ik het wel weten, je kan daar zelf de stal uitmesten en weet je zeker dat je paard nooit in de viezigheid staat. En meer buiten is natuurlijk (vind ik dan) het aller belangrijkste.

Je zegt het zelf al, voor het geluk en welzijn van je paard, want dat gaat toch voor :j
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 24 feb 2008, 18:46

ja eigelijk heb ik zo mijn keuze al gemaakt. dat mijn paard gelukkig is, en gezond(niet dat ze nu niet gezond is), moet voorop staan. De manege heeft een binnenbak, is een erg grote manege, dus zou daar evt af en toe heen kunnen gaan in de winter. En dat ze meer buiten komen vind ik ook erg belangrijk, als ik nu bij haar kom, staat ze weer zo sneu op stal, en alle buitendeuren dicht..
Leentje

Bericht door Leentje » zo 24 feb 2008, 18:58

ik ben ook pas verhuist van een "luxe" stal,naar een sobere stal,maar voor wikke is dit pas luxe!
lekker elke dag buitenspelen,en een joekel van eenluik,waar hij hele dagen naar buiten kan koekeloeren,en veel contact met sortgenoten.
op die luxe stal,had ik het als mens luxe,maar mijn paard nu zo happy zien,is veel meer waard!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 24 feb 2008, 19:03

ja dat is zo heleen, en ik mag natuurlkijk ook niet egoistisch zijn, dan ben ik alleen gelukkig, en een ongelukkig paard is ook niets.

ik had alleen nog zoiets van, waarom komen er in 1x 5 stallen vrij, klopt dat wel??
maar blijkt dat er en huurder was met 5 paarden, die een eigen huisje had gekocht met stallen erbij. woensdag ga ik kijken, en ik denk dat het wel goed komt.

En op zich is het kleiner, maar ik denk juist daardoor wel persoonlijker.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 24 feb 2008, 19:11

Ik betaal een heeeel stukje meer voor onze manege met 1 binnenbak inclusief alles, behalve lessen. Bij ons potten ze ook 2 weken op en strooien ze elke dag op. Vies is het hierdoor nooit, want de urine kan wegtrekken in de stro lagen. De stallen zijn dus droger dan wanneer je elke dag mest. Bij ons komen ze hun stal niet uit als je het zelf niet doet. Geen weiland, geen uren in een padock dus. Orion is nog nooit ongelukkig geweest daar, maar zal blij zijn als die aan huis komt te staan. Ontwormen doe ik trouwens altijd zelf Vind dat de andere er niet altijd even netjes mee omgaan.

Als jij denkt dat je paard gelukkiger is op een soberdere stal, dan zou ik zeker gaan. Die ene keer dat je nou in de regen rijdt en een paard wat zich lekkerder voelt tegenover altijd binnen rijden maar het niet naar je zin hebben.... ik zou gaan dan.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
colunder

Bericht door colunder » zo 24 feb 2008, 19:38

ik zou het ook wel weten,verhuizen!!.
ik vind het heel belangrijk dat mijn pony zo veel mogelijk buiten kan staan.
ik heb nog nooit een binnenbak tot mijn beschikking gehad en heb hem ook nog nooit gemist(heb zelfs geen buitenbak, die mis ik nu met het inrijden van alex wel maar daarvor eigenlijk ook niet).
de stallen zien er bij de pensionstal wel lekker groot uit!!
en misschien kan je bij die manege ook lessen volgen.
ik zou voor het geluk van je pony gaan(maar je moet natuurlijk zelf kiezen)
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 24 feb 2008, 20:25

Ik ging ook verhuizen! Die binnenbak ben je zo weer vergeten. Ik kom van een pensionstal met binnenbak, we hebben ze nu thuis. Ik betaalde 204,- euro per pony! All inn, dat wel. Nu ze thuis staan heb ik niks geen luxe, heb het nog niet gemist. Ik geniet elke dag van mijn paardjes die plezier hebben in de wei van 7.00 uur tot het donker wordt. En ik ben veel goedkoper uit.
Ik voerde altijd Subli. Basisbrok kost daar bijna 7 euro per 25 kilo. Nu voeren we Pavo, omdat we dat hier heel vlakbij kunnen kopen, ze hebben daar geen Subli. Pavo kost geloof ik iets van 14 euro, is véél duurder. Subli beviel ons goed.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Anouska

Bericht door Anouska » zo 24 feb 2008, 22:38

Ik zou ook gaan als ik jou was. Ben benieuwd woensdag.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 25 feb 2008, 08:09

ik ben puur voor het zelf mesten dus bij mij zou de keuze snel gemaakt zijn, echter er zijn wel wat dingen die je niet moet vergeten als je het zelf gaan doen; je moet iedree dag, ook bij regen, als je geen zin hebt, je niet lekker voelt etc, heb je een betrouwbare back up als je op vakantie gata oid?
er komen zeker nog kosten bij, het ontwormen noemde je zelf al, maar verder je hoefsmid, heb je die al, arts inenten etc, dat moet je allemaal zelf gaan bijhouden, duidelijke afspraken maken met staleiegnaar voor als er iets wordt gesloopt door je paardje.

ik betaal voor mijn brok € 8,50, ik voer havens sportbrok en doe met 1 zak net 2 wkn, voer er wel 2 paarden van .
succes met je keuze
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Daphne

Bericht door Daphne » ma 25 feb 2008, 09:41

Als ik zo je verhaal lees dan zou ik inderdaad ook verhuizen!
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 25 feb 2008, 10:06

Je moet ook kijken naar wat het beste bij je persoonlijke situatie past. Ik werk makkelijk 60 uur per week en moet zelf uitmesten, dat gebeurd ook gewoon, daarom verhuis ik niet van stal.

Mocht het aan de orde komen dat ik ooit wel verhuis zou ik echt willen dat er daar uitgemest wordt, puur voor wat meer quality time met Tim ivm mijn werk.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 25 feb 2008, 18:18

Carolinef schreef:ik ben puur voor het zelf mesten dus bij mij zou de keuze snel gemaakt zijn, echter er zijn wel wat dingen die je niet moet vergeten als je het zelf gaan doen; je moet iedree dag, ook bij regen, als je geen zin hebt, je niet lekker voelt etc, heb je een betrouwbare back up als je op vakantie gata oid?
er komen zeker nog kosten bij, het ontwormen noemde je zelf al, maar verder je hoefsmid, heb je die al, arts inenten etc, dat moet je allemaal zelf gaan bijhouden, duidelijke afspraken maken met staleiegnaar voor als er iets wordt gesloopt door je paardje.

ik betaal voor mijn brok € 8,50, ik voer havens sportbrok en doe met 1 zak net 2 wkn, voer er wel 2 paarden van .
succes met je keuze
je noemt dingen als hoefsmid en wormkuur e.d, dat betaal ik nu ook, had ik er even niet in mee gerekend, was puur even het stalgeld, lesgeld en manege geld op een rijtje.
Wat back up betfreft, alles kan in overleg daar, en mocht ik echt eens doodziek zijn, heb ik nog een lief vriendje
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 25 feb 2008, 19:51

Tsja, het hangt helemaal van je persoonlijke situatie af wat voor jou het beste is. De stal in Drouwen ziet er op de foto's wel erg leuk uit hoor!

Maar aan de andere kant, ik zou een binnenbak waar ik altijd de beschikking over heb ook wel heel erg kunnen waarderen. Ik heb bijv. afgelopen winter al 2 bijholte-ontstekingen gehad en weet niet of ik het zou redden met alleen een buiten bak en dus rijden in weer en wind. Als je daar verder geen problemen mee hebt en de bak is merendeels goed berijdbaar dan is dat tuurlijk geen punt. En wat betreft mesten, ikzelf kan met mijn huidige baan onmogelijk elke dag gaan. Mijn werktijd en reistijd samen is al zo veel tijd dat elke dag naar mijn paard niet lukt (tenzij paard om de hoek staat bij wijze van spreken). Elke dag mesten zou voor mij dan ook niet lukken. Dan zou ik al weer iemand anders moeten vragen.

Ja, lastig besluit. Ik zou alle voors en tegens op een rijtje zetten en vooral goed bedenken of er elke dag iemand kan gaan. Ik weet uit ervaring dat dat soms best belastend kan zijn als je je paard niet thuis hebt staan. Ben benieuwd wat je besluit. Hoe groot is deze pensionstal trouwens?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 25 feb 2008, 20:04

Dit lijkt wel erg geslaagd. Minpunt waar ik wel over na zou denken: De stallen (die op de foto staan) zijn volledig dicht, ze kunnen dus niet hun koppie even uitsteken om te kijken wat er om de hoek gebeurd of even smoezen met de buurman.

Echter, als de rest alleen maar vooruitgang betekent zou ik dit voor lief nemen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 25 feb 2008, 21:33

Buiten staan van het paard vind ik zelf 100x belangrijker als een binnenbak. Als ze de hele dag buiten staan, maakt het veel minder uit of je wel of niet rijd. Voor een stal waar mijn paard niet uit zijn box komt als ik niet kom zou ik zelf nooit kiezen, vreselijk vind ik dat, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Lindatjuhhh
Contacteer:

Bericht door Lindatjuhhh » di 26 feb 2008, 08:47

Omschrijving en foto's van de advertentie zien er goed uit.
Als ze elke dag buiten komen vind ik die binnenstal niet eens een bezwaar.
Maar je moet zelf even alle voor en nadelen op een rijtje zetten.
De prijs vind ik iig wel in orde.
Ik betaal 200 euro en moet zelf mesten en binnen zetten.
Afbeelding
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 26 feb 2008, 15:37

Als je de binnenbak zo mist kan je toch lid worden van Bronneger en daar gaan vrij rijden? Is een mooie bak, ze hebben er zelfs 2. Ik heb er járen menles gehad.
Wat trouwens volgens mij niet klopt in de advertentie, dat het Drouwenerzand ook voor ruiters is. Ok, dat stukje bos misschien, ook al heb ik daar mijn twijfels over, maar die zandvlakte is volgens mij verboden voor paarden. Het is in elke geval verboden voor honden, en er zitten wildroosters.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 26 feb 2008, 17:16

Annemarie schreef:Tsja, het hangt helemaal van je persoonlijke situatie af wat voor jou het beste is. De stal in Drouwen ziet er op de foto's wel erg leuk uit hoor!

Maar aan de andere kant, ik zou een binnenbak waar ik altijd de beschikking over heb ook wel heel erg kunnen waarderen. Ik heb bijv. afgelopen winter al 2 bijholte-ontstekingen gehad en weet niet of ik het zou redden met alleen een buiten bak en dus rijden in weer en wind. Als je daar verder geen problemen mee hebt en de bak is merendeels goed berijdbaar dan is dat tuurlijk geen punt. En wat betreft mesten, ikzelf kan met mijn huidige baan onmogelijk elke dag gaan. Mijn werktijd en reistijd samen is al zo veel tijd dat elke dag naar mijn paard niet lukt (tenzij paard om de hoek staat bij wijze van spreken). Elke dag mesten zou voor mij dan ook niet lukken. Dan zou ik al weer iemand anders moeten vragen.

Ja, lastig besluit. Ik zou alle voors en tegens op een rijtje zetten en vooral goed bedenken of er elke dag iemand kan gaan. Ik weet uit ervaring dat dat soms best belastend kan zijn als je je paard niet thuis hebt staan. Ben benieuwd wat je besluit. Hoe groot is deze pensionstal trouwens?
weet ik nog niet, hoe groot ie is, denk iets van 10 stallen? 5 vrij, en ze hebben zelf 3 paarden

mesten is geen probleem, ik ga nu ook elke dag naar karev, en werk 30 uur in de week, dus dat is te doen
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 27 feb 2008, 10:44

slotje, update zie dagboek!
Plaats reactie