Buiten - hoe leuker maken?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Jilly

Buiten - hoe leuker maken?

Bericht door Jilly » za 16 feb 2008, 18:46

Om direct met de deur in huis te vallen: Hayco vindt het errug saai buiten.

Hij mag alle dagen in de bak spelen, maar na minder dan 5 minuten wil hij alweer binnen. Als hij alleen staat probeert hij onder de omheining door te geraken, in het zand dabben en staan hinniken. Met gezelschap maakt het niet veel verschil, dan probeert hij nog te ontsnappen en je ziet gewoon dat ik hem geen plezier doe met buiten te staan.
Als ik hem buitendoe trekt hij ook altijd naar de andere kant (van de grote stal) ipv naar de bak.
Ik ben (vooral in de week) vaak alleen daar, dus is het voor mij niet haalbaar om hem samen te zetten met z'n broertje + duits. Als alternatief zet ik dan één van de merries erbij, maar die willen niet echt spelen (al doet die van mij ook geen moeite om te stoeien ofzo), als ze een sprintje trekken loopt hij wel even mee, maar dat is ook maar 5 meter...

Woensdag had ik hem samen met Cil in de paddock gezet, met elk een flinke pluk hooi in de ruif, flink wat stroom op de draad en even geobserveerd: ze waren beide druk bezig met het hooi, dus dat ging wel goed. Voor alle zekerheid toch maar de hoofdpoort dichtgedaan.
En dat was nodig bleek achteraf. Toen de baas op het erf kwam stond hij in de koetsenstalling wat te suffen.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen: van gezelschap heb ik het meest haalbare gedaan, jollybal boeit hem geen reet, beukt gewoon door de omheining als het moet, met electriciteit houdt hij dus ook geen rekening.

Durf hem echt niet meer alleen te laten, maar heb ook niet alle dagen tijd om daar uren te blijven, waardoor hij nu veel te weinig buitenkomt. ;(

Op de wei heb ik dit probleem overigens niet, maar dat is nu ook geen optie.

Iemand nog ideetjes hoe ik het buitenspelen aantrekkelijker kan maken of kan zorgen dat hij niet ontsnapt?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » za 16 feb 2008, 18:49

Tegen ontsnappen gebruik ik een flinke peut stroom. Werkt het beste..
Maar ja, wat doe met een verveeld jongetje dat de buitenwereld veel interessanter vind.. ik weet niet hoor, heel moeilijk..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jilly

Bericht door Jilly » za 16 feb 2008, 18:54

Esther schreef:Tegen ontsnappen gebruik ik een flinke peut stroom. Werkt het beste..
Op de bak gaat hier geen stroom, da's daar al geen optie. Weet wel dat onze omheining niet de allerbeste is voor uitbrekende paarden, maar baas is helaas niet van plan een andere te zetten :D
Op de paddock staat echt flink wat stroom op, weet niet hoe hij ontsnapt is, maar blijkbaar trekt hij zich daar geen hol van aan.
Esther schreef:Maar ja, wat doe met een verveeld jongetje dat de buitenwereld veel interessanter vind.. ik weet niet hoor, heel moeilijk..
Buitenwereld is alles behalve interessant hoor. Boeit hem allemaal niks. Als hij uit de bak komt wil hij gewoon zo snel mogelijk weer naar stal, waar hij kan eten.
Hooi in de bak wil de baas niet.

Ga morgen ofzo nog eens proberen met hooi in de ruif, en eens kijken of hij echt pas ontsnapt als er niks meer te eten valt.
Zou natuurlijk ook kunnen dat hij niet meer mocht eten van bitchie babysit en daardoor maar een ontsnappingspoging nam :?
Esther

Bericht door Esther » za 16 feb 2008, 19:03

Hmm, als ik in Vene een in de bak zet dan lopen ze daar ook maar wat.. Af en toe dollen ze wel wat, maar dat is meer als ze er een poosje niet uit zijn geweest of bij de hengsten als er wat leuks, en dat is alles wat beweegt, voorbij komt..
Ook in de paddock is dat zo. Bart wil geen hooi meer voeren in de nieuwe paddock dus hij heeft het plan om een voerhek erin te maken met een dichte kant naar de paddock zodat het hooi er niet in komt..

Werkt zo'n grote groene snack a ball niet, die had Alco toch??
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 17 feb 2008, 08:18

Met een dikke vacht kan het zomaar zijn dat hij weinig van de stroom mee krijgt. Vlecht eens een stukje ijzerdraad door de manen (voor zover dat wil bij een fjord), op die manier weet je zeker dat ze een dreun van de draad krijgen.

Als dat werkt hou je hem in ieder geval al binnen de omheining.

Leuk maken kun je nog proberen met een bal waar af en toe wat brokjes uit komen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Jilly

Bericht door Jilly » zo 17 feb 2008, 08:59

Vlechten kan ik nog niet (manen zijn nog te kort), maar zal het zeker eens proberen als z'n manen weer wat langer zijn.

Moet misschien toch maar eens voor zo'n bal kijken dan...
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 17 feb 2008, 09:08

Kijk eerst een of je zo'n bal ergens kan lenen. Werkt het niet, hoef je ook geen kosten te maken :)*
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » zo 17 feb 2008, 09:31

Hm, de mijne zou denk ik in een bak ook na vijf minuten helemaal klaar zijn...
Ik zou trouwens ook bang zijn dat ie kuilen gaat graven en zand eten... Of aan de omheining beginnen...
Jammer dat weiland op dit moment geen optie is! Dat is natuurlijk altijd het meest ideaal. Kun je hem niet langer over z'n hooi laten doen dmv een net/zak/ruif?
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » zo 17 feb 2008, 09:42

Cadiz is wezenloos en onafscheidbaar van zn gele Paard&Koets emmer, raar maar waar.
En tsja niet ieder paard houdt van buitenstaan, Tjo stond ook liever binnen (al kwam die niet door de omheining zetten). Met buitenstaan deed je haar niet echt een pleziertje.

Hooi is de paddock is ook een idee en dan zo dat ze er lastig bij kunnen zodat ze lekker de hele dag bezig blijven en het niet overal terrecht komt: http://www.paardenschoenen.nl/htm/hooikisten.htm
Wij hebben zo'n ding gewoon zelf gemaakt, veel goeiekoper en het werkt super.

Grote dikke takken van wilg willen ook helpen.

OF: als hij dreigt eruit te komen op stal zetten (dus zn zin geven) maar zonder eten de rest van de dag. De volgende ochtend buitenzetten en daar zn biks geven. Dit zo 3 dagen volhouden ong en hij is genezen en snapt dan retegoed dat hij niet alleen in stal eten kan krijgen maar ook buiten en dattie er niks mee opschiet alssie eruit komt want dan krijgt hij helemaal niks. Is wel ff harde les en je moet consequent zijn maar dit werkt ook goed als het hem puur om het voer te doen is.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » zo 17 feb 2008, 09:57

Ik ga eens even overleggen of m'n stiefpaps het ziet zitten om zo'n hooikist zelf te maken, want om te kopen is het idd wat prijzig...

't Is natuurlijk wel een 'probleem' dat ik niet zelf etengeef, en daar ook geen tijd voorheb... Eens kijken of ik daar volgend weekend evt. vrij voor kan maken.
(maar als het gaat regenen kan hij niet meer in de paddock dus kan ik ook niet buiten eten geven pffff)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 18 feb 2008, 09:29

Tja wij hadden hier een bal, daar waren die kleintjes ook wel een beetje mee bezig qua ontdekken. Anton heeft m gister alleen gedood :=
Anders kom je al bij een stevige voetbal waar je een gat in maakt en dan iets van brokken of snoepjes erin die er nét uit zouden kunnen 1 voor 1. (dus zelf gefabriceerde snack a ball)
Geluk is de vrucht van intens werk
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 18 feb 2008, 18:44

Misschien een idee om wilgentakken in de bak erbij te gooien zijn ze ook een tijdje zoet mee. Of wortels door de bak heen te gooien dat hij ze zoeken moet en ook even bezig is. En tegelijkertijd doorkrijgt dat hij eten ook in de bak dus buiten zn stal vinden kan :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jilly

Bericht door Jilly » ma 18 feb 2008, 19:13

Wortels lust hij niet dus dat wordt al moeilijker (viesneus!)

Heb hem gisteren weer in de paddock gezet (alleen dit keer) en hem geobserveerd. 2 minuten was het hooi en stukjes brood interessant, daarna crosste hij opeens naar de bakkant. Waar ik een gat ontdekte: afgebroken houten plank, dus kon hij makkelijk onder de balk door. Dit keer heeft hij het niet gedaan, maar vermoed dat hij vorige keer zo ontsnapt is.

't Wordt nu wel moeilijk om iets leuks te vinden: gezelschap boeit niet (tenzij mss de speelse broertjes, maar dat lukt me niet alleen), eten boeit niet en speeltjes nog veel minder :O
Esther

Bericht door Esther » ma 18 feb 2008, 19:47

Kun je niet ergens een schat begraven en hem dan met een schepje de bak in sturen, ga je gang!! :+
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie