Papier of niet, dat doet uiteindelijk niets aan hun capaciteiten als paard. Mijn eerste fjordje was er ook ééntje zonder papieren, moest ik niet willen gaan fokken had het papier mij uiteindelijk ook niets uitgemaakt. Op het papier kan je niet rijden.
Dit is ook maar een éénmalige actie, er bestaat een grote kans dat het veulen van mai blijft. voor de andere 2 veulens zoek ik een goede thuis. Er zijn genoeg mensen die het papier niet belangrijk vinden en die het beestje een super thuis geven.
Aard gaat nu bijna 3 weken naar de merrie's en het is super om te zien hoe hij geniet, de merrie's komen hem gedag zeggen ,een beetje kroelen en dan grazen. Als hij vertrekt wordt er door beiden kanten wat afgehinnikt. Binnenkort gaat hij er dag en nacht bij, ook als hij moest gekeurt worden ben ik van plan om hem constant bij de merrie's te laten.
Wat een leven heeft een paard als hij alleen staat ? Als ik hem zo gelukkig kan maken dan doe ik dat. Het weiland waar ze nu op staan is 1 hectare 20 , dus moesten ze niet overeenkomen er is ruimte genoeg. In het wild staan de hengsten toch ook niet appart ?
Nog eens, moest hij niet door de keuring geraken ,dan wordt hij gecastreerd. Maar ik laat hem voorlopig niet als eenzaat leven. Fokken heeft als doel het ras verbeteren, ik vindt dat Aard de merrie's in hun tekortkomingen aanvult. Dus waarom niet ? Een beter leven voor Aard , minder heen en weer gesleur met mijn merrie's ,dus minder stress ( wat ook één van de veel kenmerken is van niet drachtig geraken)
Mijn kruising fries-arabier is tot zijn 4 jaar en half hengst gebleven en heeft elke avond bij mijn merrie's gelopen zonder ooit één probleem (of veulen

) Ik heb gekozen om hem te laten castreren omdat hij zomerexceem heeft en ik wil niet meer veulens op de wereld helpen die dit ook zouden kunnen hebben.
Wat een pleidooi