al de grijsjes samen

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
saartje

al de grijsjes samen

Bericht door saartje » vr 01 feb 2008, 12:40

Hoi,
aard gaat soms langs bij de merrie's om zijn beentjes eens uit te strekken op een weiland van 1 hectare 20 en om zijn sociaal contact wat te versterken. Hij geniet hier echt van. Natuurlijk komen hier mooie foto's uit die ik jullie niet wil onthouden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En achteraf komt hij altijd braaf mee, hij laat zich direct terug vangen. Het is een echte schat en we beginnen mekaar beter en beter te begrijpen. Binnenkort als het weer wat beter meezit gaan we volop aan de slag om wat spiertjes te kweken.
Claudje

Bericht door Claudje » vr 01 feb 2008, 12:43

Hihi, de merries zijn aardig bol zo te zien :D Aard zier er goed uit, hij begint al mooi breder te worden en korte manen staan hem ook erg goed :j
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » vr 01 feb 2008, 12:52

Wat ziet aard er goed uit zeg! en die boog begint ook al te komen.
Mooi gezicht al die grijsjes bij elkaar :D
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
nicoline

Bericht door nicoline » vr 01 feb 2008, 13:41

Wat een beauty en wat leuk al die gra fjorden bij elkaar..

'k vind alleen dat lange stuk onderaan het halster eng.. ik heb ooit eens een rot ongeluk mee gezien. Een jong paard kwam per ongeluk met z'n voorbeen in het halster en hield er een spierbeschadiging in z'n rug aan over.

Je kan ook halsters kopen met klitteband bovenop, die schieten los als ze ergens aan vast komen te zitten..
saartje

Bericht door saartje » vr 01 feb 2008, 13:56

De merrie's zijn inderdaad bol, waar het vandaan komt weet ik niet. OP de wei staat niet veel meer en ze krijgen enkel een pluk hooi bij .

Aard bloeit inderdaad helemaal open al blijft hij voorlopig nog een echte uk wat helemaal opvalt als hij naast mijn mastadonten van merrie's staat . Zijn boog groeit mooi aan en ik heb een week of 4 geleden voor de eerste maal het witte al iets korter geknipt, nu nog wat groeien.

Het halster hangt inderdaad veel te laag, ik had de knoop verkeerd gedaan en toen ik hem los liet zat alles nog op zijn plaats . Toen ik het zag heb ik het halster ook direct gaan uitdoen.
yvette

Bericht door yvette » vr 01 feb 2008, 14:50

Leuk die grijsjes bij elkaar, maarre...vind je dat niet een beetje link? Ik bedoel, het is dan wel winter, maar ik neem toch niet aan dat je veulens wil (of dat je merries Aard beschadigen, omdat ze niet willen)...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
saartje

Bericht door saartje » vr 01 feb 2008, 15:13

Om eerlijk te zijn, ik weet dat ik nu een hoop commentaar ga krijgen . De bedoeling is inderdaad dat Aard mijn merrie's gaat dekken maar nu nog niet. Ik weet wanneer ze hengstig gaan komen en laat hem er dan pas dag en nacht bij. Nu blijft hij er enkel bij als ik er bij ben. De merrie's zijn weg van hem en omgekeert, als hij weg moet blijven de merrie's echt hinniken op hem. Ik heb ze goed in het oog en hij heeft tot nu toe nog niet de moeite gedaan om ze te dekken.

Over het feit dat Aard mijn merrie's gaat dekken, ik vind dat Aard heel goed bij beiden merrie's past, ook mijn susar merrie wordt door hem gedekt. Ook weet ik wat een heen en weer gesleur het was vorig jaar met mijn merrie's , een boel stress en hoop spuiten en andere medicatie. 4 dierenartsen erbij ik geloof in totaal 4 scannen per merrie. Al de merrie's zijn 100 % in orde. Ik wil mijn paardjes gewoon bij mij houden. Heb ik veulens volgend jaar goed, zo niet geen probleem.

Nog even over de veulens, moesten die er komen, de veulens zullen echt niet aan de eerste besten verkocht worden. Ze staan niet in de weg. Ik heb voor het moment 4 hectare 20 en we zijn nu bezig om nog eens 55 are extra bij te kopen, dus plaats hebben we genoeg om nog een paar paardjes extra te houden. Echt als ik een goed gevoel heb worden de diertjes verkocht.

Wacht met een bang hart de commentaar af ;)
Daphne

Bericht door Daphne » vr 01 feb 2008, 16:00

Allereerst: leuke foto's!

Dat jij je merries door Aart wil laten dekken is toch jouw keus! Ik zou wel uitkijken dat ze elkaar niet trappen, als zo'n trap in Aart zijn zaakje terecht komt kan dat nog wel eens vervelend uitpakken.

Waarschijnlijk zouden veel mensen (waaronder ik) er niet voor kiezen. Maar het zijn jouw paarden, dus jouw keuze.
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 01 feb 2008, 16:15

Het enige waar ik aan dacht was je halster dat vond ik eng, verder vind ik het voor Aard heerlijk dat hij erbij mag. En tja als hij er vaker bij loopt zal het toch wel meevallen met dat trappen. Maar ja ik heb altijd op een stal gestaan waar de hengstjes en merrie's bij elkaar liepen. Ik vind dan ook dat een hengst recht heeft op een goed leven!

Maar waar het om ging je hebt een stel heerlijke grijze fjordjes in je bezit hoor echt gaaf om ze zo samen te zien :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » vr 01 feb 2008, 16:44

Ja, nu zie ik ook echt meer Timor in de Aard terug!!
Hij is erg leuk!!

Wel gezellig zo met z'n drieën..

Tja ik zou zelf geen veulens willen fokken met een niet ggk hengst, maar dat moet je zelf weten.. Als er een hengstje uit komt heb je wel een erg gaaf ruintje, tenminste dat denk ik.. Voor een merrie is het zonde, je krijgt er immers HB papier bij, ik neem aan dat dat in België ook zo is..

Ik ben zo benieuwd naar hem in het echt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
saartje

Bericht door saartje » vr 01 feb 2008, 17:49

Bedankt nog voor de leuke reactie's. Dat trappen valt echt super mee hoor. Aard komt niet te dicht als de merrie's hem niet in de buurt willen. Ook vind ik het leuk dat hij een beetje "gedimt" wordt als hij te ver gaat. De merrie's (vooral mai) zet hem echt op zijn plaats, zonder te trappen.

Het halster heb ik vrij snel afgedaan omdat het zo laag hing.

Het dekken bij mijn merrie's is maar een eenmalige actie, ik heb de merrie's vorig jaar na 3 maanden bij de hengst gestaan niet drachtig gekregen. De dierenartsen vinden niets, moesten ze nu drachtig geraken ben ik natuurlijk super blij.

Mijn bedoeling is om puur hobbymatisch met fjorden te gaan fokken (met papier ;) ) dus het zou leuk zijn moest ik al een combinatie fokken uit mai en aard. Mai wordt 16 dus ik wil niet te veel meer met haar fokken en gewoon wat verder rondhobbelen. De kans is dus groot dat de combinatie mai en aard blijft. OP willgraa past hij helemaal, beetje luxe gebouwd ruimere gangen en iets minder brut in omgang. Mijn susar merrie heeft geen papier.

Ik weet nog niet juist hoe het met het papier zit, maar blijkbaar moet elke veulen uit een combinatie met papieren ook een papier krijgen. Ik heb een mail naar het stamboek gestuurd, maar nog geen antwoord terug gehad.

Ook vind ik het gewoon zalig om te zien hoe aard een leventje heeft zoals elk ander paard hij is meer op zijn gemak en houd zijn aandacht nu veel meer bij mij. Ik ben zondag met 2 andere merrie's gaan buitenrijden waarvan er één hengstig stond zonder enig probleem.

Moest hij niet door de keuring geraken laat ik hem gewoon castreren.

Ook bij deze is iedereen uitgenodigd om hem in het echt te komen bewonderen ;) ofwel volgend jaar op de keuring
claudia

Bericht door claudia » vr 01 feb 2008, 18:34

Je krijgt gewoon hulpboekveulens.

Mocht aard in de toekomst een goedkeuring krijgen dan blijven die veulens in het hulpboek staan. die krijgen nooit een paspoort voor in het hoofdstamboek.

Dus of het slim is wat jij doet , dat mag je je afvragen.

Ik vind het ook zeker niet slim dat je hem zo bij de merrie's doet maar goed het is jou paard.

Het is een heel groot risico.

Ik zal mijn Alco nooit zo bij de merrie's doen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Mieke

Bericht door Mieke » vr 01 feb 2008, 18:40

denk er ook aan dat als ze eenmaal gedekt hebben ze zich ook heel anders gaan gedragen! Ik zou het iig ook nooit doen..
Ctje :)
saartje

Bericht door saartje » vr 01 feb 2008, 18:47

Papier of niet, dat doet uiteindelijk niets aan hun capaciteiten als paard. Mijn eerste fjordje was er ook ééntje zonder papieren, moest ik niet willen gaan fokken had het papier mij uiteindelijk ook niets uitgemaakt. Op het papier kan je niet rijden.

Dit is ook maar een éénmalige actie, er bestaat een grote kans dat het veulen van mai blijft. voor de andere 2 veulens zoek ik een goede thuis. Er zijn genoeg mensen die het papier niet belangrijk vinden en die het beestje een super thuis geven.

Aard gaat nu bijna 3 weken naar de merrie's en het is super om te zien hoe hij geniet, de merrie's komen hem gedag zeggen ,een beetje kroelen en dan grazen. Als hij vertrekt wordt er door beiden kanten wat afgehinnikt. Binnenkort gaat hij er dag en nacht bij, ook als hij moest gekeurt worden ben ik van plan om hem constant bij de merrie's te laten.

Wat een leven heeft een paard als hij alleen staat ? Als ik hem zo gelukkig kan maken dan doe ik dat. Het weiland waar ze nu op staan is 1 hectare 20 , dus moesten ze niet overeenkomen er is ruimte genoeg. In het wild staan de hengsten toch ook niet appart ?

Nog eens, moest hij niet door de keuring geraken ,dan wordt hij gecastreerd. Maar ik laat hem voorlopig niet als eenzaat leven. Fokken heeft als doel het ras verbeteren, ik vindt dat Aard de merrie's in hun tekortkomingen aanvult. Dus waarom niet ? Een beter leven voor Aard , minder heen en weer gesleur met mijn merrie's ,dus minder stress ( wat ook één van de veel kenmerken is van niet drachtig geraken)

Mijn kruising fries-arabier is tot zijn 4 jaar en half hengst gebleven en heeft elke avond bij mijn merrie's gelopen zonder ooit één probleem (of veulen ;) ) Ik heb gekozen om hem te laten castreren omdat hij zomerexceem heeft en ik wil niet meer veulens op de wereld helpen die dit ook zouden kunnen hebben.

Wat een pleidooi ;)
saartje

Bericht door saartje » vr 01 feb 2008, 18:48

Nog even ter aanvulling, aard heeft in het verleden al verschillende merrie's gedekt.
claudia

Bericht door claudia » vr 01 feb 2008, 18:49

Lekker zelf weten.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Vera

Bericht door Vera » vr 01 feb 2008, 19:05

eerlijk gezegd vind ik een weitje van 1,2 ha niet zo heel groot als ze echt beginnen te knokken, maar gelukkig gaat het goed.

Ik zou zelf wel iets voorzichter zijn denk.

En wat het dekken betreft, tja het zijn je eigen paarden dus je eigen keuze.

Maar zo te zien genieten ze wel, ze zijn zo lekker vies van het rollen. :D
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
saartje

Bericht door saartje » vr 01 feb 2008, 19:15

Tot nu toe gaan ze super samen, ik kom er juist van. Aard komt voorzichtig ruiken als ik ze ga eten geven, maar de andere 2 die komen gewoon afgedondert en proberen direct aan dat voer te geraken. Het is echt een super schat, als het weer zondag meezit neem ik hem nog eens mee naar de piste.

Niemand heeft tot nu toe een schrammetje, ze staan gewoon gezellig samen te eten en als hij dan terug mee moet dan roepen de merrie's de boel harder bijeen als aard zelf.

Ze zijn inderdaad lekker modderig, maar ja 24 uur op de wei dan hou je ze niet netjes he. Dat het maar snel terug zomer is, dan kan ik weer wat harder met ze tutten.
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » vr 01 feb 2008, 20:09

Wel een leuk gezicht, drie grijsjes bij elkaar :j
En Aard is mooi opgeknapt, ik vond hem eerst altijd zo'n kleintje :D
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » vr 01 feb 2008, 20:51

Een mooi gezicht zo'n weiland met grijsjes. :D
Plaats reactie