Paard aan huis

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
jolita

Paard aan huis

Bericht door jolita » vr 16 nov 2007, 16:47

Ik stel deze vraag voor mijzelf en mijn moeder.

Welke voordelen én nadelen heeft het om een paard aan huis te hebben?

- waar laat je de mest

- een paddock of weide?

:wave:
Jolita
Vera

Bericht door Vera » vr 16 nov 2007, 18:12

voordelen: Je hebt hem 24 uur per dag onder toezicht, kunt voeren wat je wilt, hoe vaak je wilt en niemand die zich met je bemoeid. Als je weinig tijd heb, kun je tussen door waarschijnlijk toch nog even snel rijden, poetsen of mesten. Je kunt rijden wanneer je wilt, hebt met niemand iets te maken.

Nadelen: als je een dag weg wilt (of langer)moet je iemand regelen om te voeren, binnen/buiten zetten eventueel mesten.
De mest moet je weg laten halen of wegbrengen. Je moet zelf achter je voer en je strooisel aan.
Als je paard alleen moet staan is dat eigenlijk dierenmishandeling, want een paard is een kuddedier, dan moet je al een gezelschapsponiettje erbij nemen. Je moet alles zelf doen (moet trouwens op sommmige pensionstallen ook, maar dan kun je nog wel eens iets met iemand afspreken)
Als je weinig ruimte hebt, kan het 's winters nog best eens tegenvallen met blubber ed. Als je geen bak bij huis hebt moet je altijd op de weg of naar de club om te rijden.
Er zijn geen mensen om mee te overleggen als je iets niet weet of ergens over twijfelt.
Alleen een paddock kan wel, maar een stukje wei vinden paarden toch ook wel heel fijn en heeft toch wel mijn voorkeur al is het maar een paar uurtjes per dag.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 16 nov 2007, 19:55

Voordelen:
- continu controle
- zelf voer en voerbeurten bepalen
- volledig eigen baas zijn
- paarden exact houden zoals jij wilt
- de band kan erop vooruit gaan door meer contact

Nadelen:
- je moet het land zelf allemaal bijhouden
- Je draait zelf overal voor op
- je moet overal aan denken
- Meer dan een dag weggaan is vaak lastiger

Als je het zo indeelt dat ze 24/7 hooi hebben en 1x per dag wat brokjes krijgen is een dag weggaan echt geen probleem.

De mest gaat bij ons óf op het land, of op de mesthoop waar het verteerd of als compost gebruikt wordt voor onze tuin.

Ik geef de voorkeur aan 24/7 weidegang eventueel met een gedraineerde bak ernaast zodat je ook bij slecht weer droog kunt staan.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 17 nov 2007, 07:00

Nou ik heb ze niet aan huis, maar komt bijna op hetzelfde neer want ik sta alleen op de wei. Ik vind het een groot voordeel dat ik met niemand iets te maken heb en lekker mijn eigen ding kan doen qua voeren e.d. Ik heb jaren met iemand samen daar gestaan, ging in principe goed, maar ik zou het toch niet meer willen.

Nadeel wat ik heel erg merk is dat ik niemand heb om lekker samen mee te gaan rijden. Dat mis ik wel enorm.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Viv

Bericht door Viv » za 17 nov 2007, 07:12

Ik heb ze bij iemand anders aan huis:

Voordeel:
- van niemand last
-zelf voer en hoeveelheid bepalen en voertijden
- Lessen waneer je wilt
- eigen baas zijn

Nadelen:
- veel werk
- zelf achter je voer en strooisel aan en vaak zelf halen
- Toch iets duurder dan een grote pensionstal
- soms mis je de kletspraatjes (maar heel vaak ook niet)
- je moet er wel 2 neerzetten anders worden ze zo eenzaam.
- als iedereen werkt heb je overdag dus geen controle
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » zo 18 nov 2007, 12:23

ik heb zelfde als wendy maar heb daarnaast wel de luxe dat ik de beschikking heb over alle faciliteiten van de pesnionstal, zoals binenbak etc

toch als het bij ons zou kunnen, komen ze aan huis
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » zo 18 nov 2007, 12:45

DeeDee schreef:Nou ik heb ze niet aan huis, maar komt bijna op hetzelfde neer want ik sta alleen op de wei. Ik vind het een groot voordeel dat ik met niemand iets te maken heb en lekker mijn eigen ding kan doen qua voeren e.d. Ik heb jaren met iemand samen daar gestaan, ging in principe goed, maar ik zou het toch niet meer willen.

Nadeel wat ik heel erg merk is dat ik niemand heb om lekker samen mee te gaan rijden. Dat mis ik wel enorm.
Bij mij is dat ook hetzelfde. Soms is het wel lekker om alleen te rijden, maar het is vaak toch wel ongezellig.
Esther

Bericht door Esther » zo 18 nov 2007, 13:30

Grootste nadelen:
Het is veel werk.
Je bent vaak alleen.
Ik heb geen bak o.i.d. bij huis.

Grootste voordelen:
Je kan doen wanneer je wilt, wat je wilt.
Je hebt meer contactmomenten.
Je kunt ze zelf in de gaten houden.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
claudia

Bericht door claudia » zo 18 nov 2007, 14:42

Ik vind het heerlijk dat ze aan huis staan.
Ik ga geheel met Sandrien mee.

Je moet altijd iemand regelen als je zelf eens een dagje niet thuis bent.
Maar je krijgt er ook weer heel veel voor terug.
Het gehinnik als je de deur open doet , als je maar een paar minuten hebt even bij ze langs.

Ik zou het niet meer willen missen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Vera

Bericht door Vera » zo 18 nov 2007, 17:47

claudia schreef:Ik vind het heerlijk dat ze aan huis staan.

Het gehinnik als je de deur open doet , als je maar een paar minuten hebt even bij ze langs.

ik ook niet!

Maar toen ik afgelopen week goed ziek was, was ik toch wel heel erg blij dat Cor ze 's avonds nog even hooi wilde voeren, zodat ik niet nog een keertje de kou in hoefde :o
Muis Keurmerrie!
claudia

Bericht door claudia » zo 18 nov 2007, 17:57

Vera schreef:
claudia schreef:Ik vind het heerlijk dat ze aan huis staan.

ik ook niet!

Maar toen ik afgelopen week goed ziek was, was ik toch wel heel erg blij dat Cor ze 's avonds nog even hooi wilde voeren, zodat ik niet nog een keertje de kou in hoefde :o
Ik ben in de zomer een keer goed ziek geweest en ik kon gelukkig terugvallen op Kim.(veline)
Dan is het weleens lastig.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 18 nov 2007, 20:32

Denk er exact zo over als Vera
Het heeft veel meer voordelen als nadelen, is veel goedkoper, je kan alles op je eigen wijze doen, veel contact, soms even snel.
Maar het grootste nadeel vind ik ook wel dat je niet zomaar even een dag of langer weg kan gaan. Nou hebben wij heel veel dieren, dus dat is sowieso wel een probleem. Maar voor de andere dieren vind je makkelijker een oppasser dan voor 3 paarden, die ook uitgemest moeten worden. Ik heb mijn paarden 21 jaar op een pensionstal gehad, nu een jaar bij huis, maar ik zou niet terug willen naar een pensionstal, ondanks het vele werk dat ik nu extra heb. Ik kan nu voeren, wát, hoeveel en hoevaak ik wil. Op mijn laatste pensionstal kregen ze persvoer, wat ik absoluut geen paardenvoer vind. Nu zoeken we zelf mooi hooi.
Nee, ik vind echt dat het toch meer voordelen heeft dan nadelen.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Lindatjuhhh
Contacteer:

Bericht door Lindatjuhhh » ma 19 nov 2007, 12:13

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat de voordelen groter zijn dan de nadelen, al heb ik er zelf geen ervaring in.
Maar als ik ooit de kans krijg dan zou ik Saphyra gelijk aan huis zetten.
Eerst maar eens die loterij winnen zodat ik een huis met stallen en wei kan kopen haha :D
Afbeelding
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 19 nov 2007, 12:21

Alle voor- en nadelen zijn wel benoemd lijkt me. Bij mij gaat de voorkeur ook naar het aan huis hebben.....
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 19 nov 2007, 12:30

ik heb het net zoals Wendy, ik ben heel blij met de vrijheid die we hierdoor hebben, alleen is het een hoop geregel en georganiseer. Maar ik heb het er graag voor over, ook ik mis het samen rijden wel. Waar ik eerst de wei had, had ik ook een vriendin in de buurt, dus dan konden we toch samen rijden, maar dat gaat nu helaas niet meer |(
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
jolita

Bericht door jolita » ma 19 nov 2007, 16:28

En hoeveel meter paddock moeten bijv. een shetlander en fjord samen hebben? Was een vraag van mijn moeder.. Ik ben daar trouwens ook wel benieuwd naar! :)
Jolita
Vera

Bericht door Vera » ma 19 nov 2007, 16:58

jolita schreef:En hoeveel meter paddock moeten bijv. een shetlander en fjord samen hebben? Was een vraag van mijn moeder.. Ik ben daar trouwens ook wel benieuwd naar! :)
Dat is afhankelijk hoe je hem wilt gebruiken. Als je hem alleen bv in de winter gebruikt (als het weiland echt te nat is om op te grazen) kan hij iets kleiner dan voor paarden die het hele jaar in de padock moeten staan.

Die van ons is ong. 15 bij 20 en daar staan ze met 6 pony's in. (alleen dus als ze niet op het land kunnnen)
Maar we gaan hem vergroten naar 30 x 20 zodat ze er ook lekker in kunnnen rennen ed.

15 x 10 vind ik wel een minimum maat. (maar als het bv 8 x 20 afhankelijk van de ruimte voldoet het natuurlijk ook)
Muis Keurmerrie!
Plaats reactie