scheren? dekentjes?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » ma 11 jun 2007, 19:35

Ik rij wel fanatiek (6x in de week 45 min) maar als ik gewoon ga uitstappen, dan een zweetdekentje erop op stal dan is ze na een half uurtje zo goed als droog. Ook zonder te scheren.

Ik vind het in de groep vervelend als ze dekens om hebben, omdat die geheid gesloopt worden.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 12 jun 2007, 11:28

Zeker wanneer ze een goede vacht krijgen, zelf ga je ook niet sporten met die dikke winterjas aan ;)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 12 jun 2007, 11:32

ik vind het heerlijk dat scheren! (kan het trouwens niet zelf haha) uniek is nu 2 of 3 jaar geschoren en vind het echt veel prettiger! ze zijn niet zo snel nat, vatten niet zo snel kou als je ze stil zet met hun deken weer op (die natte krullen zijn zo bevattelijk!)
maar ik rijd ook wedstrijden..... en tis niet echt makkelijk (en mooi) als je na een kwartier losrijden al zeiknat bent...... + tis dan ook zwaar voor t beestje zelf!
ik begon altijd rond oktober met dekens..... hangt gewoon van t weer af.... vorig jaar heb ik geen regendeken op gehad, maar gelijk een winterdeken, dan komt er nog s een onderdeken bij en indien nodig wordt ze gewoon 2 x geschoren!
nu wil ik eigenlijk zo'n bucas all-in-one dan hoef je geen verschillende dekens meer te hebben/kopen!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
crosmuller2

Bericht door crosmuller2 » di 12 jun 2007, 12:39

Is er eigenlijk niemand die in het najaar een deken gebruikt zodat het paard een minder dikke vacht krijgt? Zo deden we dat met mijn bijrijdpaard, maar ja dat is dan wel een warmbloed dus die krijgt sowieso een minder dik vachtje.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 12 jun 2007, 12:50

Dat heb ik wel eens gedaan, maar beviel niet zo goed. Ze krijgen toch op de hals (tenzij je met halsdeken gaat werken) behoorlijk wat haar.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Kelly

Bericht door Kelly » di 12 jun 2007, 13:32

Ik gooi pas een deken op als ik heb geschoren...

Ik schreef mijn pony's soms wel 4/5 x in de winter :D
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Vera

Bericht door Vera » di 12 jun 2007, 15:17

ik dacht al waar komen die patronen me toch zo bekend van voor?
Dat boekje heb ik dus ook!

maar inderdaad als je fanatiek wilt rijden, ontkom je er bijna niet aan om te scheren.

Ik scheer vera altijd optijd, meestal in okober, dan heeft ze alweer een klein vachtje als het echt koud word. soms moet ik haar nog een keertje scheren. Uiteraard heeft ze dan wel een deken op.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 12 jun 2007, 15:37

Ik scheer de mijne 1 keer per jaar. Eigenlijk is het niet echt nodig (60% engels volbloed heeft gewoon kort vachtje), hij zit het kortst in zijn vacht van allemaal op stal, maar ik vind het toch prettiger als hij niet zo kleddernat wordt.
Ik begin pas met deken als hij kaal is, mijn paard HAAT!!! dekens. Zo kort mogelijk dus met deken, vandaar dat ik hem later in de winter niet nog een keer scheer, kan die begin voorjaar alweer zonder deken.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Esther

Bericht door Esther » wo 13 jun 2007, 08:33

Hier een indruk, niet superfoto, hoe Tea was geschoren:
Afbeelding
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Erika

Bericht door Erika » wo 13 jun 2007, 10:09

Ik heb mn vorige paardje wel geschoren, 1 x in de winter. Begon van te voren al met dekens en dan in oktober of november scheren. Dit heb ik 2 jaar zo gedaan. Het was wel makkelijk, ze was snel droog en werd niet verkouden. Maar moet eerlijk zeggen dat ik het niet op de andere manier heb geprobeerd, dus weet niet of het goed zou gaan met opdrogen etc.

Maar het lijkt me wel veel makkelijker dat ze niet geschoren is, alleen even een goed dik zweetdeken met hals op na het werk, goed lang uitstappen. Dus dat ga ik volgend jaar met Brechje zeker wel zo proberen, het lijkt me voor het paard gewoon prettiger en natuurlijker.

Nu is het zo dat we nu een bak aan huis hebben en ik dus ook wel lang kan uitstappen zonder anderen in de weg te lopen, en altijd vroeg op de avond kan rijden (ipv moeten wachten totdat de lessen zijn afgelopen).
Jilly

Bericht door Jilly » wo 13 jun 2007, 10:47

crosmuller2 schreef:Is er eigenlijk niemand die in het najaar een deken gebruikt zodat het paard een minder dikke vacht krijgt? Zo deden we dat met mijn bijrijdpaard, maar ja dat is dan wel een warmbloed dus die krijgt sowieso een minder dik vachtje.
Had ik eerst met Alm ook geprobeerd, maar dat was geen succes. De vacht werd toch te dik om prettig te kunnen rijden, dus toch maar geschoren.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » wo 13 jun 2007, 14:14

Het kan makkelijk zonder scheren (ik háát dat geklooi met dekens), als je een stal hebt waar het niet tocht.
Yael

Bericht door Yael » wo 13 jun 2007, 15:50

Wij scheren niet.
De paarden staan bij ons altijd buiten vandaar.
En de dames werden afgelopen winter niet echt intensief gebruikt.
Deze winter zal dat wel iets anders zijn maar daar moeten we nog een oplossing voor zoeken.
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » vr 15 jun 2007, 17:53

Ik scheer Skreia ook altijd. Gewoon 1x is voldoende bij haar. Scheer ook niet al in september.
Ik vindt al dat zweten met een wintervacht echt vreselijk en al die vlekken krijg je er ook haast niet uit :D
Na het rijden ff zweetdekentje op en droog is ze.
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Wanja

Bericht door Wanja » ma 18 jun 2007, 19:12

Bij mij krijgen ze gewoon een dikke deken op, werkt prima en ik rij bijna iedere dag redelijk intensief. Ze staan vanaf 9 uur tot een uur of 15.00 buiten 's winters en daarna gaan ze op stal met een dikke staldeken. Ik heb nog nooit ergens last van gehad.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 19 jun 2007, 08:23

Maar jij scheert dus niet Wanja :?
Wanja

Bericht door Wanja » di 19 jun 2007, 13:59

Nee, ik scheer nooit. Vind het echt niet mooi. Onder een deken zitten ze mooier in de vacht en ik heb eigenlijk geen last van lange haren op de hals. Misschien ligt dat ook wel aan de manier waarop de paarden gehouden worden (ten minste dat denk ik). Het is natuurlijk nogal een verschil of ze 24/7 buiten lopen met deken of een groot deel van de dag op stal staan, waar het door de lichaamswarmte van de paarden toch redelijk warm is.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 20 jun 2007, 08:43

Waarom zou je een Fjord een deken op doen, als je hem niet scheert :? Het is alleen maar eerder slechter voor de gezondheid omdat de vacht van het paard niet zijn 'eigen werk' kan doen.
Wanja

Bericht door Wanja » wo 20 jun 2007, 11:32

Dat is echt onzin. Zo houden ze hun zomervacht, scheren lijkt me in ieder geval zeker niet beter. Dan verstoor je pas echt alles, risico op verkoudheid etc. is vele malen groter.
crosmuller2

Bericht door crosmuller2 » wo 20 jun 2007, 12:42

Wanja schreef:Bij mij krijgen ze gewoon een dikke deken op, werkt prima en ik rij bijna iedere dag redelijk intensief. Ze staan vanaf 9 uur tot een uur of 15.00 buiten 's winters en daarna gaan ze op stal met een dikke staldeken. Ik heb nog nooit ergens last van gehad.
Lopen ze buiten dan zonder deken? Zo ja krijgen ze het dan niet koud ze zullen toch een dunnere vacht krijgen als ze een deken op hebben s'nachts?
Gesloten