scheren? dekentjes?
- Cindy+Uniek
ik vind het heerlijk dat scheren! (kan het trouwens niet zelf haha) uniek is nu 2 of 3 jaar geschoren en vind het echt veel prettiger! ze zijn niet zo snel nat, vatten niet zo snel kou als je ze stil zet met hun deken weer op (die natte krullen zijn zo bevattelijk!)
maar ik rijd ook wedstrijden..... en tis niet echt makkelijk (en mooi) als je na een kwartier losrijden al zeiknat bent...... + tis dan ook zwaar voor t beestje zelf!
ik begon altijd rond oktober met dekens..... hangt gewoon van t weer af.... vorig jaar heb ik geen regendeken op gehad, maar gelijk een winterdeken, dan komt er nog s een onderdeken bij en indien nodig wordt ze gewoon 2 x geschoren!
nu wil ik eigenlijk zo'n bucas all-in-one dan hoef je geen verschillende dekens meer te hebben/kopen!
maar ik rijd ook wedstrijden..... en tis niet echt makkelijk (en mooi) als je na een kwartier losrijden al zeiknat bent...... + tis dan ook zwaar voor t beestje zelf!
ik begon altijd rond oktober met dekens..... hangt gewoon van t weer af.... vorig jaar heb ik geen regendeken op gehad, maar gelijk een winterdeken, dan komt er nog s een onderdeken bij en indien nodig wordt ze gewoon 2 x geschoren!
nu wil ik eigenlijk zo'n bucas all-in-one dan hoef je geen verschillende dekens meer te hebben/kopen!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
ik dacht al waar komen die patronen me toch zo bekend van voor?
Dat boekje heb ik dus ook!
maar inderdaad als je fanatiek wilt rijden, ontkom je er bijna niet aan om te scheren.
Ik scheer vera altijd optijd, meestal in okober, dan heeft ze alweer een klein vachtje als het echt koud word. soms moet ik haar nog een keertje scheren. Uiteraard heeft ze dan wel een deken op.
Dat boekje heb ik dus ook!
maar inderdaad als je fanatiek wilt rijden, ontkom je er bijna niet aan om te scheren.
Ik scheer vera altijd optijd, meestal in okober, dan heeft ze alweer een klein vachtje als het echt koud word. soms moet ik haar nog een keertje scheren. Uiteraard heeft ze dan wel een deken op.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ik scheer de mijne 1 keer per jaar. Eigenlijk is het niet echt nodig (60% engels volbloed heeft gewoon kort vachtje), hij zit het kortst in zijn vacht van allemaal op stal, maar ik vind het toch prettiger als hij niet zo kleddernat wordt.
Ik begin pas met deken als hij kaal is, mijn paard HAAT!!! dekens. Zo kort mogelijk dus met deken, vandaar dat ik hem later in de winter niet nog een keer scheer, kan die begin voorjaar alweer zonder deken.
Ik begin pas met deken als hij kaal is, mijn paard HAAT!!! dekens. Zo kort mogelijk dus met deken, vandaar dat ik hem later in de winter niet nog een keer scheer, kan die begin voorjaar alweer zonder deken.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ik heb mn vorige paardje wel geschoren, 1 x in de winter. Begon van te voren al met dekens en dan in oktober of november scheren. Dit heb ik 2 jaar zo gedaan. Het was wel makkelijk, ze was snel droog en werd niet verkouden. Maar moet eerlijk zeggen dat ik het niet op de andere manier heb geprobeerd, dus weet niet of het goed zou gaan met opdrogen etc.
Maar het lijkt me wel veel makkelijker dat ze niet geschoren is, alleen even een goed dik zweetdeken met hals op na het werk, goed lang uitstappen. Dus dat ga ik volgend jaar met Brechje zeker wel zo proberen, het lijkt me voor het paard gewoon prettiger en natuurlijker.
Nu is het zo dat we nu een bak aan huis hebben en ik dus ook wel lang kan uitstappen zonder anderen in de weg te lopen, en altijd vroeg op de avond kan rijden (ipv moeten wachten totdat de lessen zijn afgelopen).
Maar het lijkt me wel veel makkelijker dat ze niet geschoren is, alleen even een goed dik zweetdeken met hals op na het werk, goed lang uitstappen. Dus dat ga ik volgend jaar met Brechje zeker wel zo proberen, het lijkt me voor het paard gewoon prettiger en natuurlijker.
Nu is het zo dat we nu een bak aan huis hebben en ik dus ook wel lang kan uitstappen zonder anderen in de weg te lopen, en altijd vroeg op de avond kan rijden (ipv moeten wachten totdat de lessen zijn afgelopen).
Had ik eerst met Alm ook geprobeerd, maar dat was geen succes. De vacht werd toch te dik om prettig te kunnen rijden, dus toch maar geschoren.crosmuller2 schreef:Is er eigenlijk niemand die in het najaar een deken gebruikt zodat het paard een minder dikke vacht krijgt? Zo deden we dat met mijn bijrijdpaard, maar ja dat is dan wel een warmbloed dus die krijgt sowieso een minder dik vachtje.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Nee, ik scheer nooit. Vind het echt niet mooi. Onder een deken zitten ze mooier in de vacht en ik heb eigenlijk geen last van lange haren op de hals. Misschien ligt dat ook wel aan de manier waarop de paarden gehouden worden (ten minste dat denk ik). Het is natuurlijk nogal een verschil of ze 24/7 buiten lopen met deken of een groot deel van de dag op stal staan, waar het door de lichaamswarmte van de paarden toch redelijk warm is.
Lopen ze buiten dan zonder deken? Zo ja krijgen ze het dan niet koud ze zullen toch een dunnere vacht krijgen als ze een deken op hebben s'nachts?Wanja schreef:Bij mij krijgen ze gewoon een dikke deken op, werkt prima en ik rij bijna iedere dag redelijk intensief. Ze staan vanaf 9 uur tot een uur of 15.00 buiten 's winters en daarna gaan ze op stal met een dikke staldeken. Ik heb nog nooit ergens last van gehad.