Hoe houd ik Nisko in model?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annemarie

Hoe houd ik Nisko in model?

Bericht door Annemarie » do 24 mei 2007, 08:06

Dat is nu het probleem. Nisko staat op een kale weide, wat heel goed voor haar is. Per dag, of per 2 dagen komt er een meter gras bij. Maar met 4 paarden is dat zo op. En nu zie ik na een krappe week dat Nisko bij de flanken echt al duidelijk aan het invallen is :( . Kijk, ze moet niet dichtgroeien, dat is niet goed, maar afvallen hoeft ook niet, ze was al niet te dik.

Op stal kreeg ze altijd 2 flinke porties kuil. Nu heeft ze dus matig gras, maar dat beetje gras alleen lijkt niet genoeg. Mijn Fjord groeit blijkbaar echt niet van de lucht, heeft ze trouwens ook nooit gedaan. Er moest altijd al vrij veel in.

Maar de hamvraag, wat kan ik nu het beste doen. Ik wil wel iets brok gaan bijvoeren, maar niet te veel. Dalijk is toch bevangen (hoewel ze nooit last heeft gehad toen ze een kilo per dag kreeg). Ik zelf dacht per dag een halve maatbeker brok bij en een redelijke portie hooi.

Andere suggesties welkom! :)*
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
yvette

Bericht door yvette » do 24 mei 2007, 08:08

Ik zou het eerder oplossen met ruwvoer dan met hardvoer. Je werkt toch niet meer met haar?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 24 mei 2007, 08:12

yvette schreef:Ik zou het eerder oplossen met ruwvoer dan met hardvoer. Je werkt toch niet meer met haar?
Ja zeker wel. Ik durfde ze sowieso niet direct stil te zetten en half juli gaan we nog de Paardrij-Vierdaagse in Dwingeloo doen. Dus ze doet nog redelijk wat werk. Heb ook al 2 keer gereden sinds ze op haar nieuwe stekje staat.

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft ruwvoer :j . Ik zat zelf ook te denken het met een flinke protie ruwvoer (hooi) op te lossen. En zo lang ze nog redelijk wat doet eventueel een beetje brok te geven.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » do 24 mei 2007, 08:24

Ik zou er een halve schep krachtvoer ingooien voor de energie (dan kan ze wat ze uit het gras haalt dus omzetten in body) en voor de rest een grote arm kuil of hooi...
douwina

Bericht door douwina » do 24 mei 2007, 08:25

Je zou ipv hooi ook kuil kunnen voeren aangezien ze dat altijd zo gewend is. Of moet je dan gelijk zo'n enorme baal aanschaffen?
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 24 mei 2007, 08:50

Je kunt haar ook lucerne bijvoeren!!

Daarnaast is en blijft bijv. 2 kg hooi niet gelijk aan 2 kg gras (aangezien gras grotendeels water is en dus weinig droge stof). Weet niet wat de rest van de paarden 'nodig' hebben en hoe die er uit zien, anders is er misschien te overleggen dat er wat hooi bijgevoerd wordt??
Geluk is de vrucht van intens werk
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 24 mei 2007, 08:51

douwina schreef:Je zou ipv hooi ook kuil kunnen voeren aangezien ze dat altijd zo gewend is. Of moet je dan gelijk zo'n enorme baal aanschaffen?
ik zou ook voor kuil kiezen en ze hebben hier bij de boerenbond kleine pakjes kuil, die zijn helemaal vacuum. Ik voer het die van mij ook bij, omdat ze momenteel weer op een heel schraal stuk staan
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 24 mei 2007, 08:52

douwina schreef:Je zou ipv hooi ook kuil kunnen voeren aangezien ze dat altijd zo gewend is. Of moet je dan gelijk zo'n enorme baal aanschaffen?
Ja, da's nu net het probleem met kuil. Dat ligt er op stal ook wel, maar is inmiddels verschimmeld omdat de rest daar weinig tot niets van krijgt. Nisko is idd kuil gewend. Een grote baal is geen optie, maar misschien dat het me lukt om een kleinere hoeveelheid te krijgen. En anders eerst lekker veel hooi.
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 24 mei 2007, 08:58

hebben jullie geen boerenbond in de buurt? Of Aveve, zoals ie bij ons tegenwoordig heet? Daar kan je echt kleine pakjes kopen
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 24 mei 2007, 08:59

Ziggy schreef:hebben jullie geen boerenbond in de buurt? Of Aveve, zoals ie bij ons tegenwoordig heet? Daar kan je echt kleine pakjes kopen
Geen idee of hier een boerenbond in de buurt zit. Wel zitten hier een Welkoop in de buurt. Zal eens rondvragen!

*edit* zie net dat Welkoop en Boerenbond hetzelfde zijn. Boven de grote rivieren heet het Welkoop en in het Zuiden van het land boerenbond :)* .
Vera

Bericht door Vera » do 24 mei 2007, 09:43

Je zegt dat er een meter per dag of per 2 dagen bijkomt, maar je zet er niet bij hoe breed het dan is. Dus vierkante meters.
Ik doe er ook elke dag een meter gras bij. (ong. 25 a dertig meter lang, afhankelijk op welk stuk ze lopen) daar staan ze dan met 10 pony's op. 's avonds krijgen ze dan nog een plakje hooi. Zo blijven ze prima op gewicht. Nu geef ik ze af en geen hooi omdat ze toch allemaal nog dik zat zijn. (lees te dik)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 24 mei 2007, 09:45

Vera schreef:Je zegt dat er een meter per dag of per 2 dagen bijkomt, maar je zet er niet bij hoe breed het dan is. Dus vierkante meters.
Ik doe er ook elke dag een meter gras bij. (ong. 25 a dertig meter lang, afhankelijk op welk stuk ze lopen) daar staan ze dan met 10 pony's op. 's avonds krijgen ze dan nog een plakje hooi. Zo blijven ze prima op gewicht. Nu geef ik ze af en geen hooi omdat ze toch allemaal nog dik zat zijn. (lees te dik)
O ja, dat had ik er inderdaad niet bijgezet hoe breed het is. Hmm, ik ben nogal slecht in schatten, eeeh, ik denk dat het wel 20 tot 25 meter breed is.
Vera

Bericht door Vera » do 24 mei 2007, 09:58

Annemarie schreef:
Vera schreef:Je zegt dat er een meter per dag of per 2 dagen bijkomt, maar je zet er niet bij hoe breed het dan is. Dus vierkante meters.
O ja, dat had ik er inderdaad niet bijgezet hoe breed het is. Hmm, ik ben nogal slecht in schatten, eeeh, ik denk dat het wel 20 tot 25 meter breed is.
hm ja dat zou toch wel genoeg moeten zijn met 4 paardjes.
misschien toch wat ektra ruwvoer geven. Ik denk dat krachtvoer niet veel zin heeft als ze wat ingevallen worden op de flanken. lucerne is een goed alternatief is lekker makkelijk en snel te geven (eventueel gemengd met het krachtvoer) dan hoef je niet zo lang te wachten tot ze het op heeft.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Krista

Bericht door Krista » do 24 mei 2007, 10:15

Ik zou ook lekker hooi bij geven. Met brok voorkom je invallen niet.
En inderdaad wat gezegd is, beetje lucerne bijvoeren. Onze paarden krijgen daar ook een voerschep van over het avondeten (krachtvoer)
Lucerne geeft ook wat energie.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 24 mei 2007, 12:30

Vjestagirl schreef:Ik zou er een halve schep krachtvoer ingooien voor de energie (dan kan ze wat ze uit het gras haalt dus omzetten in body) en voor de rest een grote arm kuil of hooi...
Ik zou geen krachtvoer geven, dit kan alleen maar nadelinger zijn voor de spieren! Te veel suikers die ze niet gebruiken. Krachtvoer zorgt niet voor bespiering zonder de combi met voldoende training.
Ruwvoer geeft vulling, en zorgt dat de buik wat ronder wordt.
Lucerne kan idd ook goed :j
Umiek

Bericht door Umiek » do 24 mei 2007, 12:51

Krachtvoer heeft idd weinig zin , omdat je daar veel van moet geven , wil het echt aanzetten. Ruwvoer zijn de buikvullers en vooral kuilgras zet wat aan. Misschien kan je wat slobber geven of extra brood. Zijn ook dikmakers.
Ik geef umiek 2x per dag 1 maatschep Luzerne. Daarbij krijg ze nu 1x per dag een plakje hooi. Ze staat de hele dag op de wei. Ik rij 5 a 6 x per week om te zorgen dat ze niet te dik wordt. Na het rijden krijgt ze van mij een halve pavo summerfit koek om toch aan de vitamine en mineralen te komen. Vindt ze lekker en is gelijk de beloning.
Wil je ze echt wat dikker krijgen kan je ook maisvlokken of maisslobber geven.
Succes , ik hoop dat je eruit komt ;)
klavertje4

in model

Bericht door klavertje4 » do 24 mei 2007, 17:12

hoi,
heeft ze niets aan de tanden ?
en heb je ontwormt?
ik denk dat je dat eerst even moet nagaan en dan evt bijvoeren ,
oke succes ermee , groetjes klavertj4 :D
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
Annemarie

Re: in model

Bericht door Annemarie » vr 25 mei 2007, 07:35

klavertje4 schreef:hoi,
heeft ze niets aan de tanden ?
en heb je ontwormt?
ik denk dat je dat eerst even moet nagaan en dan evt bijvoeren ,
oke succes ermee , groetjes klavertj4 :D
Dat is erg onwaarschijnlijk omdat ze op haar vorige stal niet inviel. En tanden zijn recent nog gecontroleerd en waren voor een 14 jarig paard erg goed!

@Vera en Annabel: ik heb gisteren voor lucerne gekeken en bij de Welkoop hadden ze balen lucerne van Hartog. Alleen stond daar op verrrijkt met Melasse. Ik dach te weten dat Melasse een suiker is en weet niet of dat een negatief effect kan hebben op Nisko haar chronische bevangenheid? Iemand die dat weet? Lucerne rook btw wel erg lekker! :9
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 25 mei 2007, 08:21

De hoeveelheid melasse valt dacht ik wel mee.
Het zit er iets op zoadat het niet stoffig wordt.
Staat er niet op de verpakking hoeveel melasse erbij zit?
Anders kun je Hartog altijd ff bellen of mailen en eventueel even overleggen met je DA hoeveel je kan geven!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 25 mei 2007, 08:27

Ik heb even geen tijd om te gaan speuren, maar is dat hier niet terug te vinden?

http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne_1.html

Er staat bij dat het hoef- en spierbevangenheid kan voorkomen (al moet ik er natuurlijk wel rekening mee houden dat het een reclamepraatje zou kunnen zijn)...dus het lijkt mij dat het geen kwaad kan.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Plaats reactie