onkruid.......wat helpt?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ziggy

onkruid.......wat helpt?

Bericht door Ziggy » zo 22 apr 2007, 14:56

De wei die ik heb gehuurd heeft behoorlijk wat onkruid, met name brandnetels en daar wil ik wat aan doen. Alleen wat kan ik gebruiken, zonder dat ik straks ook geen gras meer heb?
Ik het de paarden daarstraks op een ander stukje van de wei gezet en ik wil het deel waar ze hebben gestaan nu dus bespuiten.
Wie geeft raad?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
yvette

Bericht door yvette » zo 22 apr 2007, 15:25

Tsja, wat wij onkruid noemen, wil een paard nog wel eens in zijn dagelijkse rantsoen inpassen. Zolang er geen giftige planten staan, zou ik er dan ook niet teveel aan doen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 22 apr 2007, 15:36

Ik geloof dat het goedje wat wij erop spuiten Roundup heet. Ik zal het nog even navragen aan vaders.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 22 apr 2007, 15:53

Ouderwets uittrekken die zooi :D

Distels & Jacobskruiskruid steken we uit. Geen gif en toch effectief.
Mir

Bericht door Mir » zo 22 apr 2007, 16:04

brandnetels knippen/maaien en blijven doen tot ze misschien ooit nog eens niet meer boven komen. Brandnetelresten lekker laten liggen drogen, vinden paarden lekker en is nog gezond ook.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 22 apr 2007, 16:12

Round up dood alles!

Verder inderdaad wat Mir zegt! Of je kunt ze uitsteken *wel rotwerk*, maar brandnetels zijn heel gezond!
Geluk is de vrucht van intens werk
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 22 apr 2007, 17:04

noekie schreef:Ouderwets uittrekken die zooi :D

ik maak er geen gif en NIET effectief van oké? :P Man ben al jaren bezig die rotzooi eruit te krijgen.
Brandnetels zou ik laten staan claudia. Die vinden de paardjes lekker.

edit: roundup gaat inderdaad ALLES dood van (ook jkk ;) ) maar ook je gras. Heb vorig jaar een stuk gedaan ermee maar dat is toch ook niet alles.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Esther

Bericht door Esther » zo 22 apr 2007, 17:57

Mijn vader, van hobby/beroep gifmenger 8)7 , gebruikt MCPP.
Maar brandnetels heb ik ook wel eens gegeten zien worden, ik zag zelfs Jeskim vrijdag een distel naar binnen werken!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 22 apr 2007, 18:19

DeeDee schreef:
noekie schreef:Ouderwets uittrekken die zooi :D

ik maak er geen gif en NIET effectief van oké? :P Man ben al jaren bezig die rotzooi eruit te krijgen.
Moet je je eens indenken wat er gebeurd als je die dingen niet uitsteekt.. Dan heb je geen weiland meer over. Misschien krijg je wel heel veel rotzooi wat overwaait.

Is wel frustrerend alsmaar die krengen uitdoen, ben blij dat mam dat doet O:)
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 22 apr 2007, 18:55

ja dat is dus zo raar, jullie zeggen dat jullie paarden brandnetels eten, nou bij mij hebben ze het allemaal laten staan :?

Ik heb gelukkig geen last van jkk, maar ik ben bang dat als ik die brandnetels er niet uit haal of doodt, dat ik volgend jaar helemaal geen gras meer heb
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

lauraatje

Bericht door lauraatje » zo 22 apr 2007, 18:58

Bij ons maait opa altijd de brandnetels en dan eet San ze graag op :j Verder heb ik gelukkig geen last van onkruid...
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 22 apr 2007, 19:12

tja, misschien dat ze de brandnetels wel lekker vinden als ze gemaaid zijn, maar nu lopen ze er met een grote boog omheen

DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 23 apr 2007, 04:14

Ik zou ze inderdaad even afmaaien en in de zon laten drogen. Dikke kans dat ze ze dan wel eten Claudia.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » ma 23 apr 2007, 11:50

Idd géén round up! Dat dood echt alles!

Ga anders eens bij de boerenbond/welkoop vragen, zij verkopen veel verschillende soorten bestrijdingsmiddelen :)
:L Vuran :L
Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 23 apr 2007, 15:08

joske_vuran schreef:Idd géén round up! Dat dood echt alles!

Ga anders eens bij de boerenbond/welkoop vragen, zij verkopen veel verschillende soorten bestrijdingsmiddelen :)
ja daar was ik vanmiddag en die man raadde mij mccp (?) aan, maar ik sprak vanmiddag de buurman van het buurland en die vertelde mij dat het weiland al jaren is verwaarloosd en dat ik waarschijnlijk helemaal nix over hou als ik met gif aan de gang ga..................ik weet het nou ook ff niet meer hoor.

ik zal Raymond vragen wat we het beste kunnen doen, moet hij maar komen maaien of spuiten

Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 23 apr 2007, 16:41

wij knippen de onkruidbladen af (geen idee hoe t heet) en spuiten dan Round up op de afgeknipte stengels die dan dus net open liggen en dan gaat t hardstikke dood, even secuur maar wel effectief werkje.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 23 apr 2007, 16:45

Ik zou zéker gif gebruiken, anders kom je er écht niet vanaf. Paarden eten alleen afgemaaide brandnetels. Waar brandnetels staan kan geen gras groeien en de brandnetelplekken worden steeds groter, dus steeds minder gras.
Wij gebruiken MCPA, maar dat is tegen distels. Je hebt er 2 soorten van, de andere kon wel eens MCPP heten, die is tegen brandnetels en zuring ofzo.
Dat MCPA kan je zo over het gras sproeien, je hoeft niet elke distel apart te nemen, het gras gaat er NIET dood van. Wel moet het daarna een poosje droog zijn en mogen de paarden er 1 week niet grazen.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Claudje

Bericht door Claudje » ma 23 apr 2007, 16:49

(zal Ivonne maar niet vertellen dat Marga brandnetels wel gewoon zo eet :D)

Wij trekken brandnetels uit en zuring steken we uit, voor de rest valt het bij ons mee met onkruid :j
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 23 apr 2007, 16:57

Claudje schreef:(zal Ivonne maar niet vertellen dat Marga brandnetels wel gewoon zo eet :D)

Wij trekken brandnetels uit en zuring steken we uit, voor de rest valt het bij ons mee met onkruid :j
Ja Márga, dan noem je er ook één :D Die (vr)eet echt alles. Ik had een beschuitje voor de konijnen, HAP, wég beschuitje....Lusten mijn andere paardejs niet :n

Bij ons is er echt geen beginnen aan het onkruid weg te steken, met 1,6 hectare. Ik ben geen liefhebber van gif, maar in dit geval moet het wel. Wij hebben ook extra onkruid omdat we schraal land hebben, ik wil persé geen kunstmest op de wei. Als er veel kunstmest op zit heb je minder onkruid (en méér hoefbevangen ponie's......)
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 23 apr 2007, 19:22

ik wil ook absoluut niet kunstmatig bemesten, heb het idee dat het schuren van Vera dan helemaal niet meer in de hand te houden is.

ik ga de eigenaar van de wei mailen met de vraag wat we gaan doen, want hij heeft al eens aangegeven dat als ik wil dat er gespoten of gemaaid moet worden, dat ik dat dan aan moet geven

Plaats reactie