Kleine, kriebelende...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Sabbel

Kleine, kriebelende...

Bericht door Sabbel » wo 07 mar 2007, 16:30

Luizen! :o
Het was me al wel opgevallen dat Arin regelmatig stond te schuren, de ene keer aan zijn staart en de andere keer probeerd hij zijn hele zijkant aan de muur te krabben. In eerste instantie dacht ik dat hij gewoon last had van zijn vacht die los liet, in combinatie met de geschoren plekken ivm castratie. Ook heb ik aan wormen gedacht, maar nu blijkt hij dus last te hebben van luis. Ik kwam erachter toen ik op bokt las dat er jonge dieren in de opfok waar Arin stond last hebben van luis. Uiteraard heb ik hem toen meteen gecontroleerd, en hij zit/zat onder de luizen. Vandaag een goedje bij op de paardenkliniek gehaald (sebacil oid), en Arin gewassen, wat een rot werkje zeg. Gelukkig was Arin redelijk braaf en hij staat nu lekker op stal op te drogen. Over 14 dagen nog een keertje wassen en hopelijk zijn we er dan vanaf.
Ik zal Ravina ook goed in de gaten moeten houden, voor zover ik het kan zien heeft ze nu nog nergens last van, ze schuurt niet gelukkig. En dat terwijl ze allebei met dezelfde borstels zijn gepoetst, het zelfde halster om hebben gehad en ze naast elkaar in de box staan. Ravina heeft waarschijnlijk een veel betere weerstand dan Arin. Gelukkig maar, anders wordt het nog lastig, aangezien Ravina niet met sebacil(?!) gewassen kan worden ivm haar dracht.... To be continued!
Dorinn (IsmoxOrsta) 6 juni 2007

Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » wo 07 mar 2007, 16:41

Oh, dit had nono ook. Ik moest uit voorzorg ook Alco met Sebacil wassen. Nou, daar ben ik klaar mee geweest.
Midden in de nacht(lees 3.00) heb ik hem weer kunnen wassen, hij werd gek van de jeuk(hij had geen luizen) maar had een allergische reactie op Sebacil. Het was gewoon zielig,hij kroop over de grond van de jeuk.
Dus slang erop en wassen , daarna ruim een uur met hem gewandeld om droog te krijgen(hij kon toen nog geen deken op). De volgende ochtend moest ik werken en heb het natuurlijk gelijk gezegd. Baas mee en hij is er toen nog voor gespoten.
Hou hem dus een klein beetje in de gaten. Het duurt even voor ze een reactie krijgen.

Maar een ding is zeker de luizen gaan er zeker van DOOD.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sabbel

Bericht door Sabbel » wo 07 mar 2007, 17:44

Oei dat is balen zeg. Ik hoop maar dat dat Arin bespaard blijft. Ga vanavond zoiezo nog even naar stal, idd gewoon even kijken of het allemaal goed gaat. Ik zal hem goed in de gaten houden. :j

Afbeelding
anika

Bericht door anika » wo 07 mar 2007, 17:49

Wat een toeval.. kijk maar bij Stel je Vraag O:)

Scheelt dat Arin nog niet onder het zadel is, scheelt een hoop wasjes draaien O:)
Murphy :+: Ysha
Sabbel

Bericht door Sabbel » wo 07 mar 2007, 17:55

Ik heb net in jou topic gereageerd. :) Volgens mijn da gaan de luizen niet in dekens etc. zitten dus een simpel wasje zou dan genoeg moeten zijn. Ik was al bang dat ik alles naar de stomerij kon gaan brengen ofzo.

Afbeelding
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » wo 07 mar 2007, 18:14

arme Arin, hoop dat hij nu snel van die kriebelbeestjes af is
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 07 mar 2007, 18:18

Bij ons op het erf ook 3 paarden met luizen inmiddels...Zal de tijd van het jaar wel zijn.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » wo 07 mar 2007, 18:29

Ik ken het gelukkig niet.. paarden met luizen.
Maar jij veel sterkte met Arin!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
claudia

Bericht door claudia » wo 07 mar 2007, 18:44

De winter is niet streng genoeg geweest dus ze zijn er nu massaal.
Ze kriebbelen (sommige leven van schilfers en sommige van bloed) en je paard krijgt jeuk. Maar ze zijn gemakkelijk te bestrijden.Gelukkig.

Veel succes. Pas op ze gaan wel gemakkelijk over op andere paarden.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
saskia
Moderator

Bericht door saskia » wo 07 mar 2007, 21:08

Arme Arin, hopelijk zijn jullie er snel vanaf :(:)
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » do 08 mar 2007, 03:04

he bah, ik hoop dat Arin er snel vanaf is hoor.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » do 08 mar 2007, 05:02

He balen zeg!
Maar met die sebacil gaat het wel dood in ieder geval. :j
Dacht trouwens dat die sebacil niet meer in nederland verkocht mocht worden! O:)
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
claudia

Bericht door claudia » do 08 mar 2007, 05:32

Sebacil mag ook niet meer in nederland vekocht worden maar alles komt nu uit duitsland.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Leentje

Bericht door Leentje » do 08 mar 2007, 06:14

maar heeft t zin om 1 paard te behandelen,als er eerdere paarden zijn daarmee?
hopen dat de rest ook en beetje was,etc.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Sabbel

Bericht door Sabbel » do 08 mar 2007, 06:47

Bedankt voor het medeleven, ik krijg steeds de kriebels als ik op stal ben. :D
Gisteravond zag ik nog levende luizen volgens mij, maar ik weet het niet zeker wat Arin wilde me niet meer laten kijken.

De sebacil heb ik gewoon van mijn da gekregen, hoe zij eraan komen weet ik niet.

Arin is de enige met luis.

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 08 mar 2007, 06:51

Ik heb de sebacil ook gewoon van mijn dierenarts gekregen, die haalt het uit Frankrijk. Gelukkig geen ellende gehad met gevoeligheid op het goedje (tja de stank van de oplossing slaat bij mijzelf op de luchtwegen maar het paard had nergens last van :D ).

Er is je vast ook wel verteld dat het na 10 dagen weer herhaald moet worden toch? In verband met het uitkomen van neten.

Bij Cratos zag ik helemaal geen luizen totdat hij gewassen was toen kwam ik allemaal dode luizen tegen. Wij hebben hem nu 3x gewassen en ik ga er vanuit dat het nu weg zal zijn.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » do 08 mar 2007, 06:53

he bah ik zou spontaan ook overal jeuk krijgen, nou maar hopen dat je de luizen goed knock out hebt geslagen met dat goedje en ze niet meer over kunnen springen, succes er mee
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 08 mar 2007, 07:00

Wij waren thuis ook wat jeukgevoelig denk ik. Paard met luis en allebei de kinderen hadden luis....ik heb wat afgekrabt op mijn eigen hoofdje. Gelukkig had ik psychologische luis en geen echte luis :D .
lauraatje

Bericht door lauraatje » do 08 mar 2007, 19:52

Oei, das vervelend zeg... Hopelijk is Arin er snel vanaf en krijgt de rest het niet!
Sabbel

Bericht door Sabbel » do 08 mar 2007, 21:16

Marijke&Rosco, ook bij mij sloeg het flink op de luchtwegen, wat een walgelijk goedje. Nou maar hopen dat de luizen het niet overleeft hebben. Ik moet het na 14 dagen herhalen, idd ivm de neten die dan uitgekomen zijn. Waarom heb je Cratos eigenlijk 3x gewassen?

Caroline, het zijn luizen, volgens mij kunnen die niet springen. Maar ik hoop idd maar dat hij de enige blijft met luis. Vanavond Ravina grondig geinspecteerd, en niets gevonden gelukkig. Ze schuurt of jeukt ook niet dus ik ga er maar vanuit dat zij luis vrij is.

Iemand enig idee of alle luizen meteen dood moeten zijn na het wassen met sebacil? Arin schuurt namelijk nog steeds, ik kwam ook luizen tegen in zijn vachtje maar ik heb geen idee of ze dood waren of nog leefden. :? Iemand bij mij op stal zei trouwens dat ontwormen ook wil helpen, omdat luizen niet tegen ivermectine zouden kunnen, is dit waar? Zou wel mooi uitkomen aangezien Arin toch ontwormt moest worden, dus dat heb ik maar meteen gedaan. Ik hoop maar dat ik hem god genoeg gewassen heb. Zijn hoofdje heb ik namelijk niet gedaan, ik kon nog net met moeite wat achter en rond zijn oren wrijven, maar hij wilde er niets van weten met die natte spons op zijn hoofd. Dus alleen een paar vegen over zijn wangen en verder kwam ik niet. }-o

Afbeelding
Plaats reactie