Dat klopt ook wel blijkt nu...
De reading was erg confronterend voor mij, maar zeker met dingen waar ik aan ga werken. Ik ben toch blij dat ik dit heb laten doen.
Sandra
Ik maak contact met Sandra en ze geeft op de vraag of ik een aantal vragen mag stellen een niet zo enthousiast antwoord. “Ja hoor, is wel goed” is het antwoord.
Heb je het naar je zin op de plek waar je nu staat?
Nee niet echt. Ik voel me nogal eenzaam en wil graag weer vriendjes hebben om te spelen. Heel de dag in mijn eentje buiten staan (krijg nu een bak te zien) is niet mijn ding. Ik heb liever een speelmaatje erbij zodat ik me niet zo eenzaam voel. Het liefst zou ik wel op deze plek blijven staan omdat er hier wel een prettige en rustige sfeer hangt. Er komen niet zo heel erg veel mensen dus dat vind ik juist weer heel erg fijn. De verzorging kan ik ook niet over klagen. Het is alleen het gevoel van eenzaamheid en ik wil graag weer spelen… Met een pony of met baas.
Sandra staat inderdaad alleen... Ze heeft 2 shetten als buren. Ze staat wel gewoon op de wei (niet heel groot) en niet in een bak. We hebben op andere stallen wel geprobeerd om haar samen te laten lopen met anderen, maar dat ging nooit echt goed. Ze leek zich alleen toch het beste te voelen, maar hieruit blijkt toch van niet

Voel je je alleen of vind je het prima zo?
Ik zou graag een maatje erbij willen en gaan spelen samen met baas. Ik geniet daar erg van, van spelen. Maakt me weer wakker van de dagelijkse sleur en houdt mij jong. Ik ben niet meer zo heel erg jong en ben het spelen een beetje verleerd zoals ik dat vroeger deed.
Ik ben al een beetje begonnen met VD en grondwerk en ga dat nu toch proberen wat fanatieker door te zetten

Heb je lichamelijke klachten/pijn?
De schouders zitten een beetje vast en de lendenen zijn wat stijfjes. Ook de nek wil wat vastzitten. Een supplement voor de spieren zal misschien helpen. Voor de rest doet er niks zeer. Voel niks in mijn benen, het is vooral spierpijn aan de voorhand.
Dit is heel geruststellend; ze is namelijk heel ziek geweest en soms lijkt het alsof ze daar in haar benen nog last van heeft, maar dat is dus niet zo. En een supplement krijgt ze sinds kort, dus dat gaan we nu zien...
Wat vind je van onze (Wendy (mijn zus) en ik) omgang met jou?
Ze gaan goed met mij om en geven me veel liefde. Al hebben ze veel onwetendheden wat erg jammer is. Ze bedoelen dingen vaak goed maar af en toe doen ze dingen gewoon niet goed. Ik hoop dat ze een keertje iemand les gaan laten geven op mij zodat ze weten wat ze moeten doen in bepaalde situaties. Ik ben heel soms een draakje wat rijden betreft maar dat hebben mijn baasjes nog niet zo goed door dat ik ze dan in de steek laat en een grapje uithaal. Ik wil nogal snel doen alsof ik geen zin heb en wel eens erg stout wezen.
Ik ben heel erg benieuwd naar de onwetendheden van ons die ze noemt; daar heb ik nog een vraag over gesteld. We proberen zo goed mogelijk voor haar te zorgen, maar blijkbaar gaat het toch niet helemaal lekker... En dat lessen ben ik ook al mee bezig. En idd kan ze ons erg voor de gek houden, klopt precies

Vind je dat je teveel of juist te weinig doet qua arbeid (rijden/longeren)?
Soms te veel en soms te weinig. Bij jullie zit er niet echt een vaste lijn in de arbeid die we doen. De ene keer moet ik super lang werken en de andere keer dan hoef ik maar heel kort te lopen. Voor mij is regelmaat erg belangrijk, vooral voor mijn spieren en voor mijn geestelijke toestand. Ik weet graag waar ik aan toe ben en wat ik kan gaan verwachten. Probeer een bepaald ritueel tijdens het rijden te hebben (opbouwen, intensief trainen en afbouwen) Dat zal mij erg helpen met de arbeid en dan zal ik ook in mijn karakter wat stabieler zijn. Want ik ben vaak niet echt stabiel wat betreft humeur en mijn frisheid.
Dat laatste klopt ook helemaal; ze zit de laatste tijd niet helemaal lekker in haar vel... En de regelmaat, we doen ons best om ook zo goed mogelijk op en af te bouwen, maar dat gaat gewoon niet altijd even goed. We hebben helaas niet altijd een goede bak tot onze beschikking en in de winter is het al helemaal niet ideaal...
Is er iets wat je graag anders zou willen (op alle gebied)?
Ik zou graag een stabiel leven willen hebben met een vast rooster, meer spelen en graag willen dat jullie kijken naar hoe ik me nou werkelijk voel. Ik heb het idee dat jullie mij niet echt snappen terwijl ik zo graag wil dat jullie me begrijpen. Ik ben niet het paardje wat hoge dressuur en hoge springoefeningen kan doen en ik ben niet een paardje wat het snelst van allemaal kan rennen. Ik ben een knuffeldier wat een speciale aanpak nodig heeft en ik hoop dat jullie mij dat kunnen geven.
Dit stukje raakt me echt...

Weet je iets over waar je vandaan komt of hoe oud je bent?
Ik kom van een klein boerderijtje. Daar stond ik met mijn moeder. Later ben ik verkocht en heb ik op een hele grote weide gestaan. Daarna ben ik bij jullie terecht gekomen. Ik heb het nooit slecht gehad om eerlijk te zijn. En daar ben ik blij mee. Over de leeftijd krijg ik 15 of 25 door…
Ik denk dat jullie wel aan de tanden kunnen zien welke meer vanzelfsprekend is… Want leeftijden doorkrijgen bij dieren is erg moeilijk vind ik zelf. Ze neigt meer naar de 25 jaar.
Deze vraag had ik gesteld omdat we niet weten waar San vandaan komt. En we dachten dat ze nu rond de 15 is; ook de tandarts zat in deze richting...
Ze geeft nog aan dat haar rug wat pijn doet van het zadel. Dit heeft ze niet gezegd bij de pijntjes omdat dit niet van haarzelf uitkomt maar door het zadel.
Ook dit klopt. Na het scheren had ze veel witte haren op haar rug. We hebben er al iemand naar laten kijken, maar nu toch nog maar een keer een andere zadelmaker laten komen.