Na 5 weken nieuwe ijzers.......... doen of niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » vr 08 sep 2006, 23:50

Goed opgelost :j
Zou inderdaad zonde zijn om er dan nieuwe onder te slaan!
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 09 sep 2006, 10:14

Dreeke schreef:De smid adviseerde de ijzers er aan te laten omdat
Ving dr hoeven nog niet genoeg aangegroeid waren, waar ik al bang voor was. Hij heeft de ijzers
wel opnieuw genageld zodat ze nog een tijdje mee
kunnen.
Toevallig Dree, bij Iwan is het ook zo gegaan.
Bij Iwan was er ook nog weinig groei te bekennen, vandaar dat hij de nagels weer heeft vastgemaakt en achter een nagel erbij in.

Ik weet ook echt niet meer wat ik met zijn voeten aan moet, hij krijgt Biotine en genoeg vocht. In veel boeken lees je dat te weinig beweging de boosdoener is van brokkel hoeven, nou daar geloof ik geen reet van.
Iwan is wel de laatste die te weinig beweging krijgt.
2 keer per week les
1 keer voor de kar
1 keer longeren
en de rest het bos in.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 09 sep 2006, 12:01

Inderdaad Nicole het blijft dan ook een goede middenweg zoeken bij brokkelhoeven. Moet
zeggen dat bij Vinga het met biotine nu stukken
beter gaat :j (klopt het gelijk even af!!)
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 11 sep 2006, 12:30

Maar nu blijf je met het probleem zitten dat hij de ene keer voor, de andere keer achter moet :? Maar het is maar wat je handig vind, en wat de smid handig vind... Hij moet nu 2 keer komen, wat hij anders in 1 keer per 6 of 8 weken kan doen.

Ik zou zeggen, lekker boeiend dat de ijzers nog dik zijn... hup weg ermee! Nieuwe eronder, nu krijg je dat straks je ijzers scheermesjes zijn!
Rian kreeg bij Wouter altijd nieuwe ook al konden ze nog wel een tijd mee...En in het begin bleven de hoeven net zo kort als dat hij de vorige keer bekapt had... maar er kon altijd een nieuw ijzer onder.
Het is alleen maar nadeliger om nu nieuwe gaten te maken, en over een paar weken weer nieuwe gaten want dan zijn je ijzers op.
Men, volgens mij kan ik beter voor smid gaan leren O:) (nee, denk dt mijn rugje dat niet aan kan...) zou wel handiger zijn, kan ik alleen me zelf de schuld geven als het niet naar mijn zin is.

Nicole, waardoor heeft Iwan brokkelige hoeven? Bij Rian was het hoofdprobleem droge hoeven en minder goed beslag. En ik moet zeggen van mijn huidige smid ben ik niet 100% tevreden, maar vind maar eens een goeie :n vaak zijn die al zo druk...
Dat droge ga ik nu tegen door iedere dag de hoeven schoon te borstelen met water, en af te spuiten of in een emmertje water te zetten. Is de wei nat dan beperk ik me tot schoonmaken. Want dan krijgen ze voldoende water in de wei.

Biotine kan idd ook erg goed helpen, maar bij RIan niet, heb het een aantal jaren gevoerd en van verschillende merken... Geen verbeter- of verslechtering gemerkt. Maar heb wel paarden gezien waaarbij het super werkte! het is maar net waar de kink in de spreekwoordelijke kabel zit. Ook verkeerd beslag kan er voor zorgen dat het hoefmechanisme te veel belemmerd word, waardoor de doorbloeding slecht is. (raakt de straal wel de grond?)

De beweging is niet het aantal keer dat je hem rijd/longeerd. Veel ruimte om te bewegen is ook belangrijk, dus veel weidegang (liefst zo veel mogelijk) of paddock en afwisseling van bodem soorten. Maar ja, ik zie Rian ook niet zo veel lopen in de wei hoor, het zijn maar pasjes... en soms wat grotere stukken. Veel beweging over de gehele dag is belangrijk, zodat die hoef continue gestimuleerd wordt als je begrijpt wat ik bedoel.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 11 sep 2006, 13:04

Janine, ik weet niet waardoor Iwan zulke slechte voeten heeft, elke dag maakt ik ze nat en vooral in de droge periode staat hij 3 keer per week in emmers.
Verder vind ik dat ik een topsmid heb, hij heeft nl voordat hij voor zichzelf begon bij de paardenkliniek gewerkt en hij is op zaterdag de vaste hoefsmid op de Drafbaan in Wolvega, kennis genoeg dus...

En beweging, nou dat is het laatste wat er aan Iwan ontbreekt, hij staat elke dag in een grote weide van 8.30 tot 17.30 uur.

Dus tja... zeg het maar eens.... Ik geef Iwan nu bijna een jaar biotine en het gaat wel wat beter maar om nou te zeggen dat hij goede voeten heeft :n
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 11 sep 2006, 13:18

Na een jaar zou je van de biotine wel wat moeten gaan zien... Sommige voeren dat 4 weken, en zeggen dan het werkt niet... maar dat komt omdat je dan nog weinig resultaat vaak ziet...

Tja goeie vraag dan... Als je er op tikt klinkt het ws dus niet hol?
heeft je smid nog een idee?
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 12 sep 2006, 07:32

Janine schreef:Maar nu blijf je met het probleem zitten dat hij de ene keer voor, de andere keer achter moet :? Maar het is maar wat je handig vind, en wat de smid handig vind... Hij moet nu 2 keer komen, wat hij anders in 1 keer per 6 of 8 weken kan doen.

Ik zou zeggen, lekker boeiend dat de ijzers nog dik zijn... hup weg ermee! Nieuwe eronder, nu krijg je dat straks je ijzers scheermesjes zijn!
Zoals ik al zei, hij geen "vlees" heeft om te nagelen houd het op, Vinga
kan je ook niet te kort nagelen want ze loopt dan al snel gevoelig of kreupel, en dat laatste hebben we al genoeg gehad. Vandaar dat ik het advies van de smid opvolg ;)

En op scheermesjes hebben wij nog nooit gelopen want zover laat ik het
niet komen.

Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 12 sep 2006, 07:50

Dreeke schreef:Zoals ik al zei, hij geen "vlees" heeft om te nagelen houd het op, Vinga kan je ook niet te kort nagelen want ze loopt dan al snel gevoelig of kreupel, en dat laatste hebben we al genoeg gehad. Vandaar dat ik het advies van de smid opvolg ;)

En op scheermesjes hebben wij nog nooit gelopen want zover laat ik het
niet komen.
Maar je zegt zelf, dat hij nieuwe nagels (en dus nieuwe gaten) heeft geslagen :?

Ik zeg niet dat je ze op laat lopen tot scheermesjes :P
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 12 sep 2006, 09:07

Janine schreef: Maar je zegt zelf, dat hij nieuwe nagels (en dus nieuwe gaten) heeft geslagen :?
Hij heeft er een paar vernieuwd ja, maar niet allemaal hoor ;)

Plaats reactie