Groot probleem met Yessie (hulp gevraagd)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Roosjuh

Groot probleem met Yessie (hulp gevraagd)

Bericht door Roosjuh » wo 23 aug 2006, 07:36

Pff zo zit ik op dit moment weer achter de pc |(

Yes was in het begin nogal is dominant en ik dacht dat het uittesten was toen heb ik der op haar plek gezet en was het over.

Gister wou ik der in de wei zetten en toen ik der halster af had en het hek dicht wou doen liep ze der uit. Wie doet dan ook eerst het halster af en dan het hek dicht?

Daar stond echter lang gras dus ik pak der aan der voorpluk geef der op der kop en sleur der mee om der halster om te doen daar was ze niet van gediend dus liep ze weg.

Dus ik met een boog eromheen naar der hoofd, haalt ze keihard uit met der achterbeen waar net ijzers onder zitten. Ik dacht het gaat wel maar 2 seconden later kon ik niet meer lopen.

In onze wei staat niet veel gras en aan de andere kant van het draad wel dus ik weet dat ik had moeten bijvoeren.

Al huilend heb ik mijn ouders gebeld en die kwamen er snel aan (yes liep lekker te eten dus die heeft niet op de kop gehad) een vriend van ons die op de ambulance werkt heeft naar mijn been gekeken, waar een mooie ijzer afdruk in zit. Lopen gaat niet en zitten doet pijn |(

Het ergste vind ik nog dat ik dacht dat we een beetje een band kregen, maar dat vertrouwen is de grond ingestampt. Dit moet opgelost worden anders moet ze inderdaad gewoon weg. Maar het is zo'n fijne pony, als je er vast hebt doet ze ook nooit meer lelijk was in het begin wel anders met hoeven uitkrabben.

Ik ben niet bang uitgevallen en wil graag met Yes gaan werken maar weet niet hoe ik verder moet |(

Help! Weten jullie iets? Alleen der op der plek zetten gaat niet werken ze schopt gewoon terug hoe bedoel je verwend door de vorige eigenaar...
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 23 aug 2006, 07:45

Het op de donder geven als het al een paar seconde eerder gebeurd is, heeft geen nut meer, ze zal de link dan niet leggen met het feit dat ze de wei uit ging.

Maar die hoefafdruk dat lijkt me zeer pijnlijk!

Ik denk dat ze jullie relatie ene beetje aan het testen is, en ze zal misschien zelf graag de baas zijn, ipv dat jij dat over haar bent. Misscein dat de NH onderons een goede tip heeft dit op te lossen.
Krista

Bericht door Krista » wo 23 aug 2006, 07:48

Tsja dat ze de wei uitliep is je eigen schuld... daar zal je zelf alerter op moeten worden, dan kom je ook niet in een dergelijke situatie terecht. Mijn fjord zou ook weglopen. Niet trappen, maar of ik die nog kan vangen als ie staat te knagen betwijfel ik....

Probeer gewoon voortaan dit soort dingen "voor" te zijn.... ga iets bewuster met haar om. En straffen heeft alleen zin als je het gelijk doet inderdaad!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 23 aug 2006, 07:49

Een goede tip dan want zie het even niet meer zitten, bedankt Janine voor je snelle antwoord :j.

En het doet inderdaad verrot zeer heb ook bar geslapen om maar niet over het naar beneden gaan op de trap te hebben.

Ik gaf der op der kop toen ze uit de wei was omdat ze der oren in der nek legde en er vandoor wou sjezen. Maar ben nooit zo goed in het omschrijven, sorry.

@ Krista: Ik snap ook dat ik ook dingen fout doe, natuurlijk wie niet met zijn/haar eerste paard, maar zoals zij doet als ik der al maar uit de wei wil halen dat mag gewoon niet! Ergens zit er gewoon een knikje in het hele ik ben de baas gebeuren, en dat knikje kan ik zelf niet repareren met het ''voor'' zijn.
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Viv

Bericht door Viv » wo 23 aug 2006, 09:18

Ik denk dat je eens die boeken van emiel voest moet lezen, dan wordt er al een hoop duidelijk, en ga veel freestylen, echt dat werkt enorm.
Dit probleme kom je echt wel te boven maar je moet mega consequent zijn in jouw houding en gedrag naar haar, het is qua gedrag geen speelpoownie dat is duidelijk. Dat komt wel maar ze moet eerst evenw eten dat jij bepaalt wat er gebeurd en waneer en hoe.

Succes meis!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » wo 23 aug 2006, 09:19

MMM vervelend maar ik ben het wel met Krista eens. Ze continu een slag voor zijn, tis lastig en ook niet altijd mogelijk... ik weet het.

En die tip van Janine zou ik ook aanbevelen, zelf heb ik dan wel geen ervaring met NH, maar ik denk dat het wel erg goed is voor ruiter en paard.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 23 aug 2006, 09:36

Wat rot voor je, zo'n klap is zeer pijnlijk! Ik denk dat je dit gewoon moet zien als een incident en niet meteen bij de pakken neer moet gaan zitten. Ik kan met Rosco ook lezen en schrijven en eens in de zoveel tijd probeert hij toch zijn grenzen weer te verleggen, want geef hem een vinger en hij neemt de hele hand. Ik denk dat het gros van de paarden ontsnapt zou zijn in de situatie die jij omschrijft (zeker voor eten). Ik zou het niet zien als deuk in de band, gewoon consequent blijven.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 23 aug 2006, 09:40

Klopt mijn vader zei al we zien dit als een incident maar als het vaker gebeurd... En ik moest toch een oplossing gaan zoeken, want er moet gewoon iets aan gedaan worden. Bij mijn vader is ze ook veel braver maar die heeft meer overwicht. Zelf vind ik dat ik al een stuk verder ben met der, met hoeven optillen en dingen toelaten en dergelijke. Bij de pakken neerzetten zou ik toch niet doen ik wil met Yes verder en ik wil ook dat dat gaat lukken en dat lukt ook (hoop ik).

Viv de boeken van Emiel Voest heb ik en ook al super doorgelezen, ga inderdaad daar maar eens mee aan de slag. Al is ze niet onder de indruk van mijn lichaamstaal en daagt ze me soms uit als ik wil dat ze gaat lopen. Daar gaat het dus al fout! Misschien dat jij of iemand anders me een keer kan helpen met freestylen en dergelijke?
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 23 aug 2006, 09:51

Hé kop op! Iedereen moet leren en iedereen maakt fouten (en soms doen die letterlijk verdomd zeer O:) ). Naisven was ook een draak als kleintje, maar ik heb 'm niet voor niks al 13 jaar. Dit waren weer even de puntjes op de i voor het consequent zijn, je bent weer even gewaarschuwd. Gewoon doorzetten en inderdaad via NH/freestyle duidelijk maken wie er nou de baas is.

Iedereen doet weleens domme dingen. Anthony had laatst ook een trap van Kjeld te pakken. Op het land. Kjeld liep tegen 'm op (gewoon lomp :+ ) en raakte toen met z'n voorbeen Anthony's enkel. Pijnlijk natuurlijk. Wat denk je? Laat die oen het halstertouw eerst los (jawel, er zijn er meer :D) en geeft 'm vervolgens een trap tegen z'n achterste. Reactie van Kjeld: trap terug en wegrennen natuurlijk O:) ... Ach ja, Anthony weer wat geleerd... altijd het halstertouwtje vasthouden...
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 23 aug 2006, 09:52

Roosjuh schreef:Al is ze niet onder de indruk van mijn lichaamstaal en daagt ze me soms uit als ik wil dat ze gaat lopen. Daar gaat het dus al fout! Misschien dat jij of iemand anders me een keer kan helpen met freestylen en dergelijke?
Dan zou ik inderdaad iemand erbij vragen die hier langer in thuis is (het NH). Want als ze je daarbij uitdaagd...
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 23 aug 2006, 09:56

Janine schreef:
Roosjuh schreef:Al is ze niet onder de indruk van mijn lichaamstaal en daagt ze me soms uit als ik wil dat ze gaat lopen. Daar gaat het dus al fout! Misschien dat jij of iemand anders me een keer kan helpen met freestylen en dergelijke?
Dan zou ik inderdaad iemand erbij vragen die hier langer in thuis is (het NH). Want als ze je daarbij uitdaagd...
Dan gaat het niet goed ;), aan de longeerlijn doet ze het dan weer wel netjes heeft ze maar 1 keer geprobeerd naar me toe te komen!

@Mariek: wat heb jij een leuke manier van dingen brengen voel me alweer een stuk beter. Opgeven was ik al niet van plan maar een beetje extra info over hoe verder was wel nodig wil me dus wat meer gaan verdiepen in NH en Freestyle... Met hulp van iemand dus.
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 23 aug 2006, 10:12

Roosjuh schreef:Dan gaat het niet goed ;), aan de longeerlijn doet ze het dan weer wel netjes heeft ze maar 1 keer geprobeerd naar me toe te komen!
Heb je misschien dan nog een verschil in je houding, sta je dan meer rechtop, of juist minder... ik bedenk maar even wat hoor ;)
Misschien dat Roos's (pablo) instructie je hiermee kan helpen? Die zat toch ook op NH weg?
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 23 aug 2006, 12:05

Tja, wat kan ik zeggen, ik denk niet dat je paard wegdoen een oplossing is. Het zit hem in het leren omgaan met paarden. Ik ken heel veel paarden die hetzelfde zouden (willen) doen als jouw paard. En daar moet je gewoon mee om leren gaan. Dat lukt jou ook heus wel maar het gaat niet van de ene op de andere dag. Misschien een cursusje doen in NH/freesylen?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
yvette

Bericht door yvette » wo 23 aug 2006, 12:13

Niet opgeven hoor. Maar hulp zoeken (zoals de rest ook zegt). Weet er alles van hoe lastig die dominante merries zijn, en nu heb ik er een schatje aan.
Een sterk karakter kan ook voor je gaan werken, als je een team bent geworden.
Moet ik aan mijn instructrice vragen of ze iemand bij jou in de buurt weet?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Vera

Bericht door Vera » wo 23 aug 2006, 12:44

dat is waar die van Yvette is nu ook een super beestje geworden! En daar heeft ze ook wat mee te stellen gehad.

Niet direct opgeven hoor. Maar hulp zoeken is denk ik toch wel verstandig.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 23 aug 2006, 14:05

Nee verkopen is zeker nog geen optie hoor :D. Ik ga er me best aan doen der ''goed'' te krijgen.

Yvette als je dat zou willen doen graag.
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
yvette

Bericht door yvette » wo 23 aug 2006, 14:07

Ze is nu een weekje op de Veluwe, ik spreek haar dinsdag weer.
In de tussentijd: probeer steeds geconcentreerd te zijn als je met Yes bezig bent, en blijf consequent, ook over de kleine dingetjes die niet zo belangrijk lijken.
Succes!
Suzanna

Bericht door Suzanna » wo 23 aug 2006, 14:42

Nou schrik niet hoor. Als ik Bonnie uit de wei wil halen draait ie ook nog wel eens z'n kont naar me toe en heel soms haalt ie uit.

Het is gewoon z'n karakter. We hebben echt een band. Ofke zou nooit durven trappen naar mij maar Bonnie, tsja, het zit gewoon in z'n aard denk ik. Ik moet bij hem gewoon altijd wat beter opletten.

Tuurlijk vind ik het jammer maar ik kan er wel mee leven.
Ik heb hem nog maar een jaar en bij Ofke duurde het echt ontzettend lang voordat ik daar een band mee had.
Odinn is een toppaard!!
yvette

Bericht door yvette » wo 23 aug 2006, 14:46

Ik zou dat persoonlijk dus nooit accepteren als zittend in de aard van een paard. Denk dat de insteek van Roos moet zijn om het op te lossen met Yes en niet om er maar mee te leren leven.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 23 aug 2006, 15:40

yvette schreef:Ik zou dat persoonlijk dus nooit accepteren als zittend in de aard van een paard. Denk dat de insteek van Roos moet zijn om het op te lossen met Yes en niet om er maar mee te leren leven.
Whaha sorry ga een beetje een gevaarlijk paard houden :+ als die shet van mij had geweest had die echt al wel normaal gedaan, alleen tegen Yes heb ik geen overwicht!

Yvette wat kreeg jij voor les en hoe heeft dat jou geholpen?
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Plaats reactie