Ok, kom ik weer met een dilemma.
Mijn vriendin laat Meinderd via de Strasser methode bekappen, gaat super, hij was stokkreupel door de ijzers (misschien ook wel de verkeerde smid) en nu gaat het heel goed. Alleen loopt hij gevoelig op de kiezels. Heb ik mij verdiept in het natuurlijk bekappen en de Strasser methode en als ik dat allemaal lees ben ik ervan overtuigd dat het een hele goede manier is om je paard te laten lopen. Hoeven die goed kunnen bewegen, het mechanisme wat zorgt voor een betere doorbloeding. Ik was om en heb Vera ook zo laten bekappen, op zich heel erg tevreden, ze liep super, alleen nou komt mijn grote probleem. Bij ons is het 1 en al kiezels, het gevolg is dat Vera in de berm gaat lopen, waardoor ik soms bijna in het prikkeldraad zit of in de bosjes en laat ik haar op de kiezels lopen dan loopt ze op eieren.
Vandaag weer een ritje gemaakt en ik heb zitten janken op mijn paard, ze liep zo gevoelig en struikelde elke keer over de kiezels

Ik weet bij ons geen route zonder kiezels en als ik Josine dat lekker met Zwier zie rijden over de kiezels en mijn paardje heeft daar zo'n last van, dan begin ik toch te twijfelen over ijzers.
Ik weet ook wat de NBers zeggen, ijzers zijn slecht, het paard loopt op de tenen, ga zelf eens op hoge hakken lopen, de hoef wordt afgeklemd en ik weet ook wel dat een hoef zonder ijzers beter kan groeien. Alleen moet ik mijn paardje dan constant pijn laten hebben van de kiezels? Kan ik er dan niet beter voor kiezen om haar op "slechte" ijzers te zetten, maar dat ze gewoon overal kan komen?
Wat vinden jullie?