hier komt twijfeltje weer met een vraag..............

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ziggy

hier komt twijfeltje weer met een vraag..............

Bericht door Ziggy » zo 06 aug 2006, 13:54

zucht wat is een eigen paard hebben af en toe dubben en twijfelen zeg, wat is beter? wat moet ik hiermee? etc etc.

Ok, kom ik weer met een dilemma.

Mijn vriendin laat Meinderd via de Strasser methode bekappen, gaat super, hij was stokkreupel door de ijzers (misschien ook wel de verkeerde smid) en nu gaat het heel goed. Alleen loopt hij gevoelig op de kiezels. Heb ik mij verdiept in het natuurlijk bekappen en de Strasser methode en als ik dat allemaal lees ben ik ervan overtuigd dat het een hele goede manier is om je paard te laten lopen. Hoeven die goed kunnen bewegen, het mechanisme wat zorgt voor een betere doorbloeding. Ik was om en heb Vera ook zo laten bekappen, op zich heel erg tevreden, ze liep super, alleen nou komt mijn grote probleem. Bij ons is het 1 en al kiezels, het gevolg is dat Vera in de berm gaat lopen, waardoor ik soms bijna in het prikkeldraad zit of in de bosjes en laat ik haar op de kiezels lopen dan loopt ze op eieren.

Vandaag weer een ritje gemaakt en ik heb zitten janken op mijn paard, ze liep zo gevoelig en struikelde elke keer over de kiezels |(

Ik weet bij ons geen route zonder kiezels en als ik Josine dat lekker met Zwier zie rijden over de kiezels en mijn paardje heeft daar zo'n last van, dan begin ik toch te twijfelen over ijzers.

Ik weet ook wat de NBers zeggen, ijzers zijn slecht, het paard loopt op de tenen, ga zelf eens op hoge hakken lopen, de hoef wordt afgeklemd en ik weet ook wel dat een hoef zonder ijzers beter kan groeien. Alleen moet ik mijn paardje dan constant pijn laten hebben van de kiezels? Kan ik er dan niet beter voor kiezen om haar op "slechte" ijzers te zetten, maar dat ze gewoon overal kan komen?

Wat vinden jullie?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
yvette

Bericht door yvette » zo 06 aug 2006, 14:07

IJzers zijn niet slecht! Paarden lopen er al eeuwen op en ook de echte atleten (paarden in de topsport) presteren er allemaal goed mee.
Als je veel over de weg rijdt is het eigenlijk een vereiste, zeker als je paard zelf al aangeeft dat het niet lekker is zonder.
Die van Iza heb ik er in januari af laten halen in veband met het veulen, maar die gaan er volgende week lekker weer onder.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Suzanna

Bericht door Suzanna » zo 06 aug 2006, 14:09

Als ze echt gevoelig loopt op kiezels dan moet je haar er niet op laten lopen. Dit is echt pijnlijk voor haar. Ik zou dan voor hoefschoenen gaan, en niet weer terug naar ijzers. Zo heeft ze geen last van de kiezels, maar hoeven er geen gaten in haar hoeven meer te komen en kan ze de tijd gebruiken om te herstellen.
Bij het ene paard gaat het sneller dan bij de ander. Maar deze rekensom kun je het beste gebruiken: heeft het paard 6 jaar ijzers gehad, dan duurt het 3 jaar voordat het ongevoelig op kiezels kan lopen.
Heeft een paard maar een jaar ijzers gehad, kan ie waarschijnlijk al na 6 maanden op kiezels lopen.
De hoeven moeten hol trekken en hoe langer een paard ijzers heeft gehad, hoe meer moeite dit kost.
geef de hoeven dus een kans!
Verwacht niet dat ze na 1 keer bekappen 'normaal' kunnen lopen!

Wij zijn nu een jaar bezig met Ofke en nu beginnen ze hol te trekken. Wij gebruiken niet de strasser methode maar de gewone nb methode.
Bij Bonfire trokken ze al na 2 weken hol!
Odinn is een toppaard!!
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 06 aug 2006, 14:24

Vera heeft maar 13 weken op ijzers gestaan en ik ken een paard wat zijn leven lang al natuurlijk bekapt wordt en die loopt dus ook bij ons op de kiezels gevoelig
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Krista

Bericht door Krista » zo 06 aug 2006, 14:57

Ijzers zijn helemaal niet slecht voor je paard, slechte hoefsmeden zijn slecht voor je paard :D
Er is pas een topic over geweest hier ik zou dat even nalezen.
Zelf zou ik voor het welzijn van mn paard kiezen. Als je over de kiezels moet en geen andere keus hebt zou ik mijn paard die pijn aan zn voetjes wel besparen en er een ijzertje onder leggen hoor!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 06 aug 2006, 16:20

Vinga staat ook op ijzers en loopt ook gevoelig op kiezels. Dus met of zonder maakt volgens mij niet uit qua gevoeligheid op kiezels. Zo ook een haflinger bij ons op stal, ook op ijzers en loopt ook gevoelig op kiezels.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 06 aug 2006, 16:49

Ik heb Imka 2 jaar zonder ijzers laten lopen en twee jaar heeft ze gevoelig gelopen. Ik heb haar weer op ijzers gezet en sinds die tijd loopt ze super goed het erf af bij ons. (dat is een kiezelpad) Ik zou dr ijzers geven
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 06 aug 2006, 17:20

Met jouw buitenritten en omgevingskenmerken, zou ik er lekker ijzers onder laten timmeren. Pablo staat er ook weer op sinds van de week :)) Die strassermethode, ja sorry hoor, maar als je al die mensen ziet die zich tegenwoordig hoefsmid noemen:( Dieptriest vind ik het, hebben veel al 1 dag cursus gedaan (in Belgie ofzo) en vinden zichzelf dan expert. Ik ben gezegend met een super hoefsmid die zijn vak uitermate goed verstaat dus vanuit mijn kant geen twijfel / moeilijkheid over ijzers.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
yvette

Bericht door yvette » zo 06 aug 2006, 20:17

Krista schreef:Ijzers zijn helemaal niet slecht voor je paard, slechte hoefsmeden zijn slecht voor je paard :D
Ik kan alleen maar zeggen: AMEN!
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » zo 06 aug 2006, 20:20

gewoon ijzers eronder Clau, ik heb ze bij Ubie ook alleen omdat hij anders op eiren loopt en hij heeft nu nergens last van, niet van de ijzers maar zeker niet van de kiezels.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 06 aug 2006, 20:52

Pablo schreef:Met jouw buitenritten en omgevingskenmerken, zou ik er lekker ijzers onder laten timmeren. Pablo staat er ook weer op sinds van de week :)) Die strassermethode, ja sorry hoor, maar als je al die mensen ziet die zich tegenwoordig hoefsmid noemen:( Dieptriest vind ik het, hebben veel al 1 dag cursus gedaan (in Belgie ofzo) en vinden zichzelf dan expert. Ik ben gezegend met een super hoefsmid die zijn vak uitermate goed verstaat dus vanuit mijn kant geen twijfel / moeilijkheid over ijzers.
Ik moet zeggen dat deze man echt wat in zijn mars heeft hoor, hij heeft een heleboel extra cursussen gedaan en hij blijft bij leren. Hiervoor gaat hij ook regelmatig naar Amerika en hij volgt elke keer weer een nieuwe opleiding, dus om te zeggen dat ie het in 1 dag heeft, nee. Die uit België ken ik ook, die hebben het van hem geleerd, maar zijn op hun eigen manier door gegaan, toen die man van die uit België eraan had gezeten stond Vera zo scheef als ik weet niet wat :?

Maar mede door jullie reacties en overleg met vriendlief, heb ik dus besloten dat ze op ijzers gaat, sterker nog donderdag komt de smid voor haar :D

Misschien als ik ooit weer eens ergens kom te staan waar de grond lekker zacht is dat ik de ijzers er weer af laat halen, maar hier is het onbegonnen werk

Viv

Bericht door Viv » ma 07 aug 2006, 05:01

Door de strasser bekapmethode loopt Tjo inmiddels alweer 2 jaar op ijzers. Ik rada het iedereen af want Tjo heeft altijd op blote voeten gelopen tot meneer de natuurlijk bekapper begon te strasseren. Dat heeft me inmiddels behoorlijk wa geld gekost (75 euri per 6 weken, reken maar uit).

Ijzers zijn niet slecht, zeker niet als je veel over het harde rijdt en over kiezels.

Welke smid wilde je laten komen (overgens niet alle verhalen geloven van cursussen in het buitenland, en het verhaal dat andere het van hem hebben geleerd ken ik ook helaas. mooie verkooppraatjes).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
lientje

Bericht door lientje » ma 07 aug 2006, 06:23

ik ga geheel mee met christa. Suzanna niks geen kritiek maar ik vind jou verhaal echt de grootste onzin die er is, Yuurtje staat al 8 jaar op ijzers, maar die kan er zo onderuit zonder maar een minuut gevoelig te lopen. Sharon heeft van jongsafaan altijd zwaar gevoelig gelopen op kiezels enzo, die heeft dus ook ijzers daarvoor (niet speciaal voor het afslijten, maar zijn is gewoon te gevoleig op de zolen.

Maar ook die is tussendoor van ijzers afgeweest, en nooit slechter gelopen dan voorheen. Volgens mij staan daar echt niet zulke richtlijnen voor, het scheelt gewoon heel erg per paard en hoe goed je smid de hoeve heeft gehouden.

IK zou lekker beslaan, voor je paardje veel fijner.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Suzanna

Bericht door Suzanna » ma 07 aug 2006, 06:46

lientje schreef:ik ga geheel mee met christa. Suzanna niks geen kritiek maar ik vind jou verhaal echt de grootste onzin die er is, Yuurtje staat al 8 jaar op ijzers, maar die kan er zo onderuit zonder maar een minuut gevoelig te lopen. Sharon heeft van jongsafaan altijd zwaar gevoelig gelopen op kiezels enzo, die heeft dus ook ijzers daarvoor (niet speciaal voor het afslijten, maar zijn is gewoon te gevoleig op de zolen.

Maar ook die is tussendoor van ijzers afgeweest, en nooit slechter gelopen dan voorheen. Volgens mij staan daar echt niet zulke richtlijnen voor, het scheelt gewoon heel erg per paard en hoe goed je smid de hoeve heeft gehouden.

IK zou lekker beslaan, voor je paardje veel fijner.
Ik heb er over ijzers eraf en dan nb. Niet ijzers eraf en dan gwn bekappen ;) Dat is iets heel anders.
Odinn is een toppaard!!
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 07 aug 2006, 07:06

zo crisis zeg, heb net een preek van mijn vriendin gehad, zij had ook zo gezeten met Meinderd en die ijzers zijn op langere termijn schadelijk, ik moest Raf bellen (die Strasserman) blablabla......................... hoe gek kan je een mens maken? |(

Maar ik zet door, ik wil niet dat mijn paard pijn heeft met buiten rijden en Viv jouw verhaal kende ik, maar wist niet dat het ook d.m.v. Strasser was.

Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 07 aug 2006, 07:43

Liep Vera hiervoor op ijzers?
dan heb je wel ene periode waaraan ze gevoelig kunnen lopen, dat is nu eenmaal zo.
Dit kan best eene tijdje duren, maar het is niet handig een paard te lang door te laten lopen met gevoelige voeten om vervelende ondergrond, dan heb je weer kans op hoefproblemen als zoolkneuzing e.d.
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 07 aug 2006, 08:24

ze heeft 13 weken op ijzers gestaan, daarna ben ik over gegaan op NB, maar ik ben nu echt overtuigd dat NB niet werkt in de regio waar ik rij

Viv

Bericht door Viv » ma 07 aug 2006, 08:55

Suzanna schreef:[Ik heb er over ijzers eraf en dan nb. Niet ijzers eraf en dan gwn bekappen ;) Dat is iets heel anders.
Dat maakt werkelijk geen bal uit :D

bekappen is bekappen, dat is niks anders dan de hoefwand bijvijlen en de straal trimmen. Alleen schieten sommige NB in het extreme en menen de zool ook te moeten trimmen, en daar gaat het vaak mis.

Tjo heeft altijd met normaal bekappen 6 jaar lang over alle ondergronden gelopen zonder ook maar 1x gevoelig of kreupel te zijn geweest (toen ebstond dat NB nog helemaal niet).
Sinds meneer NB aan de gang is geweest is het drama ten top.
Ik ga deze winter wer proberen zonder ijzers, hopelijk is dr zool nu wel ver genoeg aangegroeid, toen pas geleden een ijzer eraf was liep ze ook vrij goed op het asfalt met dat ene ijzerloze hoefje dus ik heb goede hoop.

Toch wel leuk dat mensen zonder enige kenis van de hoef zulke uitspraken doen. Heb ik voor niks mn hoesmidopleiding gedaan zeg, cursusje op internet et voila.....
Krista

Bericht door Krista » ma 07 aug 2006, 09:04

Viv dat ben ik helemaal met je eens. Zoveel mensen, niet gehinderd door enige kennis van zaken, doen uitspraken over hoeven die kant nog wal raken.

Ze laten zich leiden door NB goeroes die, na een dagcursusje, laten we wel zijn, ook alleen maar uitzijn op een fijn zakcentje... en wie zijn er de dupe?? Juist de paarden, helaas.

Mijn zwager is een echte ouderwetse normaal opgeleide hoefsmid. En een goede ook. Wij hebben gelukkig heel veel van hem geleerd. Juist dan, als je de juiste kennis van het paard, zijn gestel en hoeven heb blijf je automatisch ver uit de buurt van NB en Strasser en andere humbuck toestanden.....

Ik zie het als een gebrek aan opleiding, kennis en inzicht als mensen zich laten leiden door dit soort figuren.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 07 aug 2006, 09:24

Ik vind het aan 1 kant fijn om te lezen dat ik de juiste keuze heb gemaakt, aan de andere kant heb ik daar weer het gezeur van Lenny natuurlijk :?

Als jullie zo alles lezen van de laatste week van mij met Lenny, krijgen jullie dan ook niet het idee dat het geen echte vriendin is? Ik begin er namelijk zelf steeds meer aan te twijfelen :?

Gesloten