Dilemma: wel/geen hoefschoenen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Jenny

Dilemma: wel/geen hoefschoenen

Bericht door Jenny » di 18 jul 2006, 18:26

Wodan is de afgelopen maand verhuisd, het bevalt ons beide prima daar niks over te melden :)ddd Het enigste nadeel is dat we onze mooie omgeving dus kwijt zijn en het moeten stellen met een lading landwegen.
Een groot voordeel: We zijn weer aan het mennen geslagen *o/* Probleem: veel asfalt.....

Ok, ander punt: Wodan's hoeven......

De voorhoeven daar zit een zooltje onder omdat hij wat te plat staat maar deze zou naar verloop van tijd weer kunnen verdwijnen. Een ijzer is wel blijvend nodig volgens de hoefmid.
Achter heb nu bijna een jaar zonder ijzers en het bevalt me prima :)* Eindelijk weer eens normale hoefjes in een prima stand. Alleen....

Wodan's hoeven willen niet groeien dus als ik blijf mennen dan zal ook daar weer ijzers onder moeten! Ok, daar kom ik dan wel overheen maar...... Er KUNNEN geen ijzers meer onder want aangezien alle hoeven zo slecht groeien komt de smid maar eens in de 10 weken omdat hij anders niets eraan kan veranderen. Maar als ik blijf mennen dan moet hij wel iedere 6 weken komen want dan zijn mijn ijzers net mesjes.... En hij dus iedere keer een nieuw ijzers in de oude gaten moet slaan |(

Dilemma: Hoefschoenen? Zou dit wat zijn voor ons? En dan vooral omdat hij dus hele kleine hoefjes heeft? Zou een standaard hoefschoen passen of kom ik meteen bij die op maat gemaakt van Smit uit????
Hoelang doe ik er mee als ik iedere week zo'n 3-5 uur op het asfalt zit???

En die van Divoza? Hoor er ook wel goede verhalen over, maar als ik het plaatje op de site zie (a 59.95 per stuk!!!!) dan sta ik niet echt te juichen O:)

Wat raden jullie mij aan? Een standaard hoefschoen uitproberen? Meteen voor Smitjes gaan??? Eerst achter en voor nog maar even de ijzers er onder proberen te houden???? (alhoewel als ik Smit laat komen dan ook meteen voor 4 en niet de ene week 2 en over 3 weken de andere 2 :+ )

Help, ik weet het even niet meer.... Hoop dat jullie, jullie licht er even overlaten schijnen :)*
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 18 jul 2006, 18:38

ik zou het eens met je smid overleggen als je een goeie hebt dan zal hij je eerlijk advisreen wat de beste optie voor jullie is, maar als ik t zo lees zou ikd e gok wel wagen ja en dan wel de op maat gemaakte, weet je zeker dat ze de goede maat zijn én passen.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Suzanna

Bericht door Suzanna » di 18 jul 2006, 20:20

Ik zou de schoenen van Marquis nemen. Bevallen mij erg goed en de standaardmaten passen gwn goed hoor, moet je wel ff laten opmeten welke maat hij moet hebben.
Nadeel: ze kosten 100 euri per stuk, maar je doet er ook wel een jaar of 3 mee.
Odinn is een toppaard!!
Viv

Bericht door Viv » wo 19 jul 2006, 04:34

Tsja moeilijk... Tjo dr hoeven groeiden toenze op blote voeten liep ook amper omdat ze natuurlijk afsleten, mijn smid kwam maar 1x per half jaar.
Sinds ze op de ijzers staat komt hij om de 8 weken. Ze krijgt er altijd vrij stevige ijzers onder zodat ze even mee kunnen. Bevalt mij prima.

Hoefschoenen van smit heb ik ook gehad. Rijden op zich ook super maar de hoeveelheid asfalt die jij noemt kunnen ze niet aan vrees ik.
Marquis ben ik geen fan van, dan zou ik eerder voor dallmers gaan.
Machteld van Rockey en Moby heeft deze al jaren.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jenny

Bericht door Jenny » wo 19 jul 2006, 05:49

Zoals ik het lees heeft iedereen weer andere ervaringen PER hoefschoen....

Ik ben alleen zo bang dat de standaard niet passen omdat hij gewoon hele lage hoefjes heeft, ik noem het altijd: chinese kindervoetjes (je weet wel, van die samengebonden dingen ;) )

Heeft verder iemand ervaringen met die van Harry's Horse???? Die zijn er ook niet verkeerd uit....

edit: zie zelfs dat ze er verschillende hebben! Weet iemand misschien wat ze kosten????
Mir

Bericht door Mir » wo 19 jul 2006, 08:36

Kijk eerst eens hoe je paard zijn voeten neerzet met lopen. Als de ijzers na 8 weken scheermesjes zijn draait hij wellicht met zijn voeten bij het neerzetten en zul je ook in notime door de schoenen heen zitten.
Dat zou ook zonde geld zijn. Ik ben niet perse een voorstander van op maat gemaakte schoenen, aangezien hoeven ook van vorm veranderen. Ik had zelf de easy-boots, die kun je ook losser en strakker zetten.
Maar check echt even de achtervoetjes van je paard, voor je er serieus aan begint.
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 19 jul 2006, 12:34

Ik zou zoiezo geen schoenen nemen. Ik heb al die tijd ellende gehad met die schoenen en ik vond ook dat het profiel er toch best snel af was. Maar wat anders kan je hoefsmid geen dikkere ijzers eronder slaan? Of van die widia puntjes. Dat is diamand slijpsel en dat is niet kapot te krijgen! Ik moet ze er namelijk onder vandaan laten halen omdat het niet goed is met haar peesblessure. Nou had de boer bij ons het idee om ze eronder vandaan te slijpen met een slijpschijf. Imka vond het wel spannend maar liet alles goed toe. We zijn 5 min aan het slijpen geweest maar je ziet niet eens een beschadeging ervan :o zo hard is dat spul maar. Ik zou hier eerder voor kiezen als die schoenen misschien is het wat voor jou ook?!

:wave:
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 19 jul 2006, 14:17

Ik heb de smitjes. Als je ze eenmaal goed op maat gemaakt hebt (bedoel met de sluiting) dan zitten ze als een huis.

Wat misschien een optie voor jou is, is het lenen van een schoen, maat ...

Als het bevalt kijk dan even niet naar het uitgaan, (in het begin zul je daar toch last van hebben), maar puur wat het voor de hoef zelf doet.

De schoenen kun je ook een dagje in de wei aan doen om te kijken.

Schoenen gaan zo'n 1000 á 1500 km mee. Dus ja, hoeveel kilometers maak je in die 3-5 uur.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Jenny

Bericht door Jenny » wo 19 jul 2006, 14:46

Ja, eentje lenen van iemand.... Zou niemand in mijn eigen omgeving weten die ze heeft!
En dikkere ijzers.... dat gaat niet, kan ze er gewoon niet onder slaan...\

edit:

staat al eerder in een antwoord van mij, maar niemand ervaring met die van harry's Horse???
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 19 jul 2006, 14:52

Jenny schreef:Ja, eentje lenen van iemand.... Zou niemand in mijn eigen omgeving weten die ze heeft!
En dikkere ijzers.... dat gaat niet, kan ze er gewoon niet onder slaan...\

edit:

staat al eerder in een antwoord van mij, maar niemand ervaring met die van harry's Horse???
Dat is easyboot :)* Zie de post van Mirjam. Ik heb ook easyboots achter en het zit prima maar verwacht niet dat ze na een rengalopje nog zitten. Voor op de harde weg is best fijn. Kreeg van Sandrien de tip er van die hoefkappen (Ja even woord kwijt :D) eroverheen te doen, erg slim :j
Jenny

Bericht door Jenny » do 20 jul 2006, 05:38

Springschoentjes bedoel je misschien?????

Dat is misschien wel een idee!!!

HH heeft er meerdere staan, welke hebben jullie dan nu eigenlijk????
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 20 jul 2006, 07:53

Een hoefschoen zou erg handig kunnen zijn, misschien wordt de doorbloeding en de voedign van de hoef dan ook beter doordat hij niet meer op ijzers staat.
Ik zou niet voor de marquis schoenen gaan, de demo die ik er van gezien heb, ging die arabische hengst er slechter van lopen met de schoenen aan.

De prijs weegt denk ik wel op tegen het feit dat iedere 6 wkn ijzers ook een aanslag op je portomonai is, wat dat betreft kunnen schoenen voordeliger zijn, moet je even zelf het break even point berekenen, dan weet je hoelang de schoenen het uitmoeten houden willen ze prijstechnish aantrekkelijker zijn.

Vraagje, waarom kan ze er geen dikker ijzer onder slaan, als er wel een normaal ijzer onder kan, zoveel schelen ze niet dacht ik :?
Jenny

Bericht door Jenny » do 20 jul 2006, 15:28

Ook een dikker ijzer slijt in verhouding veel te snel! Dus ook dan moet de smid iedere 8 weken komen om opnieuw te beslaan en dan heeft Wodan niet te genoeg hoef aangemaakt. Snappie???
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 21 jul 2006, 07:45

Jenny schreef:Ook een dikker ijzer slijt in verhouding veel te snel! Dus ook dan moet de smid iedere 8 weken komen om opnieuw te beslaan en dan heeft Wodan niet te genoeg hoef aangemaakt. Snappie???
Imka liep laatst 11 weken op die dikkere ijzers terwijl ze met 3 weken van dr dunne (lees normale) ijzers af was aangezien het net scheermesjes waren.

Maar die widiapuntjes die slijten echt niet die zijn niet kapot te krijgen!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Mir

Bericht door Mir » vr 21 jul 2006, 07:53

Maar widiapuntjes zijn ook niet zaligmakend. Ten eerste zijn de ijzers wat stroever door die puntjes (heb ze ook jaren gehad maar mijn smid vond ze niet ideaal omdat het wel degelijk anders functioneert dan ijzers zonder puntjes) en ook met puntjes zat mijn paard er met 8 weken echt doorheen!
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 21 jul 2006, 09:25

Mir schreef:Maar widiapuntjes zijn ook niet zaligmakend. Ten eerste zijn de ijzers wat stroever door die puntjes (heb ze ook jaren gehad maar mijn smid vond ze niet ideaal omdat het wel degelijk anders functioneert dan ijzers zonder puntjes) en ook met puntjes zat mijn paard er met 8 weken echt doorheen!
Maar met rubberen schoenen maak je dat het lopen ook stroever gaat
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Mir

Bericht door Mir » vr 21 jul 2006, 16:22

nancy imka schreef:
Mir schreef:Maar widiapuntjes zijn ook niet zaligmakend. Ten eerste zijn de ijzers wat stroever door die puntjes (heb ze ook jaren gehad maar mijn smid vond ze niet ideaal omdat het wel degelijk anders functioneert dan ijzers zonder puntjes) en ook met puntjes zat mijn paard er met 8 weken echt doorheen!
Maar met rubberen schoenen maak je dat het lopen ook stroever gaat
Ja maar bij mijn fjord zag ik dat ze met de schoenen haar voet echt afrolde, wat ze met ijzers niet kon. Dat compenseert weer met de stroefheid van de schoen.
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 21 jul 2006, 16:53

Mir schreef: en ook met puntjes zat mijn paard er met 8 weken echt doorheen!
Zo dat is echt heel snel ik had een paardje die echt met 5 weken door haar ijzers heen was. Toen ze op een gegeven moment met die puntjes liep werd die tijd verlengt en die puntjes werden vaak ook nog over gezet in die nieuwe ijzers.
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie