Onze terugblik op ABOP 2013

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
sparky10

Re: Onze terugblik op ABOP 2013

Bericht door sparky10 » ma 23 dec 2013, 22:27

wat is nu eingelijk de achterliggende gedachte nog voor de zware trekproef?

heb ik me nooit in verdiept ,omdat ik denk ( := O:) ) dat sparky niet aangespannen kan, ga ik er ook niet in verder..

ik snap ook het nu er niet van en eh, hoe zeg je dat...de bedoeling,
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Esther

Bericht door Esther » di 24 dec 2013, 07:20

Fjorden zijn natuurlijk naar Nederland gekomen voor landbouwwerk en dat is vaak ook geen licht werk.
Denk dat daar de oorsprong ligt, Abop is een bruikbaarheidsonderzoek en de trekwagen komt wellicht het dichtste bij het doel waar het paard toen voor ingezet werd. Helemaal niet zo raar dus.
Nu willen ze er niet meer vanaf en ik denk dat de hoofdreden is dat ze het een mooi onderzoek vinden om te kijken of het paard goed in elkaar zit, mankeert er iets, dan zul je dat terug zien in de trekkracht, trekhouding e.d.
Maar aan een trekproef kun je ook weinig verdoezelen, veel minder dan een zadel proef of een menproef.

Ik heb wel eens mijn twijfels bij de trekproef. Die remwagen is echt een rotwagen, paarden die thuis heel mooi en netjes trekken schrikken zich soms rot van de remwagen, dat rolt anders ofzo, weet het niet precies, maar elk jaar zijn er volgens mij wel een paar bij die op die wagen reageren. En dan krijg je natuurlijk meteen minpunten omdat het paard soms even moet proberen hoe het deze wagen in beweging krijgt. Snap wel dat het aanzetten dan niet mooi gebeurt, maar als een paard het dan toch voor elkaar krijgt is dat toch niet op zijn karakter aan te merken lijkt mij.. (Heb ik het laatst met Annabel over gehad).

Het is in de huidige tijd natuurlijk ook niet echt meer een bruikbaarheidsonderzoek natuurlijk. Denk niet dat Fjella ooit nog voor een zware wagen gaat en meerdere paarden met haar, moet dan net voor een zware huifkar zijn ofzo.
Menners gaan tegenwoordig meer de weg op, dat wordt dan niet getest tijdens de menproef, wel apart toch??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 25 dec 2013, 17:40

Ieder land heeft ook zijn eigen manier om de kracht en werkwilligheid van de Fjord te testen. In België wordt het dmv een slee gedaan, kan ik ook in komen bijvoorbeeld door de bak te slepen met banden bijvoorbeeld...en in Duitsland/Hannover gebruiken ze een grote houten wagonette die ze een gecreëerde heuvel in hun crossterrein op (en af, dus ook acceptatie van de meegaande kracht) moeten trekken, qua gewicht wel beetje te vergelijken met een goede huifkartocht. Bij alle opties worden ze op een zeker moment even tot het uiterste gedwongen qua krachtinspanning, karakter en werkwilligheid.
Verder heeft het allemaal zijn eigen voor en nadelen qua vorm waarin het getest wordt.
Geluk is de vrucht van intens werk
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 25 dec 2013, 21:54

Ik vraag me ook al lang het nut van die zware proef af. En zat me nu eens te bedenken, we weten niet wat de achterliggende gedachte is. Misschien is een mail naar het stamboek sturen met deze vraag?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Marin&Nimpfie!

Bericht door Marin&Nimpfie! » za 28 dec 2013, 20:38

Leuke foto's!
Nimroy + 04-06-2009
B.B. King!
Fello!!
sparky10

Bericht door sparky10 » za 28 dec 2013, 23:05

leoensuzanne schreef:Ik vraag me ook al lang het nut van die zware proef af. En zat me nu eens te bedenken, we weten niet wat de achterliggende gedachte is. Misschien is een mail naar het stamboek sturen met deze vraag?
hhihi nou de achterliggende gedachte vermeld esther dus..

ok dus werkwilligheid en karakter.. ik vind het persoonlijk achterhaald en een ehm ouderwetse vorm van testen?
bedoel hoeveel fjorden, die er nu gehouden worden door zeg de nieuwe generatie, loopt nog voor een zware wagen of sleept bomen ?
ik ken ze namelijk niet..

ik vind het zelf altijd een aparte en toch rare proef om te zien, zou het meer als een demonstratie of iets neerleggen ipv een proef,

ik snap zeker ieder zijn ding, en snap ook dat mensen het mooi vinden, maar het is niet echt meer van deze tijd.. en daar val ik niemand mee aan hoop ik ..

toen ik in 1997 begon met sparky , en voor het eerst op een keuring kwam voelde ik me best een buitenbeentje,
ik was een jong meisje van 16 jaar en liep tussen oudere mannetjes van gemiddeld 65 tot 80 jaar in , tuurlijk er waren wat jongere mensen , maar de tieners waren op 1 hand te tellen..

de fjorden groep verjongd waarom dan ook niet de gewoontes? de proeven

Annabell heel eerlijk , vind jij het een meerwaarde hebben, en een punt waardig iets? de zware trekproef??
zo ja wil je hem eens onderbouwen ?
ik weet dat jullie bij bart natuurlijk er veel mee oefenen en wil de andere kant ook eens horen
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Esther

Bericht door Esther » zo 29 dec 2013, 09:47

Fjorden zijn van origine werkpaarden en als het paard niet zou willen trekken door het karakter is het dan wel bruikbaar?? En dan bedoel ik voor het doel waarvoor ze gebruikt worden/werden.
Ik vind het wel een onwijs mooi gezicht als zo'n paard er tijdens het trekken helemaal voor gaat, dat het de instelling heeft dat het wil werken en aanpakt! Ook de kracht bezitten om te kunnen werken hoort van origine bij de Nederlandse fjord.

Tea heeft echt een hekel aan de remwagen, die gaat het gewoon niet doen. Tja, dat is dan toch niet waar je naar toe wilt fokken met het ras misschien. Nu weet ík dat ze het eerder wel gewoon deed, de eerste keer gingen we voor een A of AA, alleen tijdens de proef liet ze het volledig afweten. Als ze altijd zo zou doen zou ze inderdaad echt geen geschikt fjordenpaard zijn. Ben nog steeds van mening dat die remwagen haar bedorven heeft, al is Tea ook wel een beetje te zenuwachtig en die stress maakt het dan geen geschikt paard voor proeven.
Feit blijft dat ik op dit moment liever met Tea men, D trekken en C mennen, dan met Fjella, A trekken en A mennen.

Ik vind de trekproef wel meerwaarde hebben, het is een flinke karaktertest en komt ook aan op kracht.
Maar het sluit niet meer zo aan bij wat men tegenwoordig met een fjord wil en je ontkomt niet aan die remwagen, want ook voor de menproef moeten ze daar voor.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 29 dec 2013, 09:56

Tea was in training gewoon dik dubbel A waardig, die deed het echt het beste van allemaal!

@Joyce: Ik sluit mij bij Esther aan. Vroeger wilde je natuurlijk weten wat een Fjordenpaard deed tijdens échte trek-arbeid. Daarnaast haalt dergelijk zwaar werken wel dé minpunten in bouw naar boven. Maar eerlijk is eerlijk, vandaag de dag is het natuurlijk een proef die grotendeels buiten het 'normale' gebruik valt en daarmee is het misschien wel waard om eens het nut in de huidige tijd onder de loep te nemen. Het werkpaard is nu veel meer een plezierpaard geworden (zelfs wanneer we het hebben over paarden in de zorg).
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie