Afvallen in de winter... voer of deken?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bailey

Afvallen in de winter... voer of deken?

Bericht door Bailey » za 19 jan 2013, 00:22

Daar zit ik nu even over te twijfelen.
Wente, geen fjord maar luxe gefokt haffie (ruim 2,5 jaar) is nu twee weken hier. Kleine hittepetit kwam hier al met een nette slanke lijn en de hele verhuizing heeft haar echt wel wat gedaan qua stress. Dat plus de kou en de overgang van half-buiten naar 24/7 buiten maakt dat ze nu toch wel wat afgevallen is.

Wente zit middenin een groeispurt die ik graag zo goed mogelijk wil ondersteunen.
Echt mager is ze nog niet, ze is prima nu, maar aangezien het de komende tijd nog wel koud lijkt te blijven ben ik toch erg benieuwd naar jullie advies/mening!
Ze heeft de hele dag goed hooi tot haar beschikking, en onder de sneeuw is er ook nog gras. Daarnaast ben ik er dagelijks, dan krijgt ze 1 schep (+/- 600 gr) fibra structuurvoer en 1 schep (+/- 750 gram) Dodsen&Horrell jonge paardenmuesli.

Foto'tje van Wente eergisteren, met haar vacht lekker dik erop.
Afbeelding

Nu twijfel ik over de opties:
- hoeveelheid voer per voerbeurt vergroten; een extra schep fibra bijvoorbeeld. Dat kan natuurlijk, maar maakt het wel heel veel voer om in één keer te geven. Of valt dat nog wel mee en is dat mijn gevoel?
- hoeveelheid voer vergroten en over 2x verdelen; dat kan als ik haar voer voordat ik Bailey doe en nog een keer erna. Het is wel zo dat er dan meestal maar 1 tot 2 uur tussen de voerbeurten zal zitten. Dus of dat echt uitmaakt...
- dekentje op om energie te sparen. Ze heeft echter wel een fijne, mooie en dikke vacht. Ik heb totaal geen ervaring dekens. Heb ze liefst zonder staan, maar als het beter is vind ik het geen punt om ermee te beginnen. Heb nu een 0 grams fleece gevoerde regendeken liggen in de kast voor haar voor als er erg een natte en koude periode aanbreekt, maar die heeft ze nog niet om gehad.

Dank voor het meedenken! Hoop dat alles zo duidelijk is, en anders hoor ik het graag :)
foss

Re: Afvallen in de winter... voer of deken?

Bericht door foss » za 19 jan 2013, 05:19

Ik zou haar geen deken op doen de vracht ziet er goed uit, het is voor haar een hele verandering en daardoor kan ze wat afvallen.
Je zou haar iets meer brok kunnen geven of misschien merriebrok zit net iets meer in en dat kan ze wel hebben.
Een jong paard die nog groet wisselt heel erg kwa bouw mijn fries is even oud en heeft dat ook terwijl ze genoeg te eten krijgt maar als ze groeit wordt ze even dunner.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Dennis

Bericht door Dennis » za 19 jan 2013, 07:30

Ik heb altijd geleerd dat je max een kilo krachtvoer per keer moet voeren ivm de inhoud van de maag en dan het liefst na ruwvoer zodat het niet door ruwvoer snel door het lichaam gestuwd wordt. Ook zou er daarbij optimaal de voedingsstoffen uit het voer gehaald worden.

Ik zou het krachtvoer dan ook wat opvoeren en even kijken hoe ze het daar op doet
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
fjordido

Bericht door fjordido » za 19 jan 2013, 07:59

Een wormkuur erin gooien en blijven voeren als je nu doet.
Amber_

Bericht door Amber_ » za 19 jan 2013, 08:14

Fjordy valt ook altijd iets af in de winter als ik hem niet scheer. Hij krijgt smorgens en savonds 1 kilo brok en onbeperkt kuil. Heel veel paarden die ik ken, vallen (iets) af in de winter.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » za 19 jan 2013, 08:30

Yara viel met de kou ook af en die kreeg dan wat meer voer in de winter
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 19 jan 2013, 09:12

Verandering van voer kan ook naast de verhuizing nog extra lichamelijke stress teweeg brengen, de darmflora moet zich er op aanpassen. Gewoon goed in de gaten houden en blijven voeren wat je voert. Doet ze het er over twee weken (lichaam heeft ook ca. twee weken nodig om aan nieuw voer te wennen, dus het moet vanaf nu ongeveer ook (kleine, want het gaat vaak langzaam in de winter) zoden aan de dijk gaan zetten) nog steeds niet goed op, dan kun je weer aanpassen/ingrijpen.

Het is overigens wel een natuurlijke balans van het paard dat ze in de winterperiode iets afvallen. (vaak minder in training en vanuit de natuur meer schaarste in voeding. In Canada werd me ook vertelt en was het ook duidelijk zichtbaar dat alle paarden in het naseizoen relatief vettig waren, maar met reden dat ze reserves moesten hebben voor de koude winters met veel vorst en sneeuw. Eigenlijk wel logisch.)
Geluk is de vrucht van intens werk
Amber_

Bericht door Amber_ » za 19 jan 2013, 09:56

nadinefjorden schreef:Yara viel met de kou ook af en die kreeg dan wat meer voer in de winter
Gio ook, die is natuurlijk ook in de groei. Die krijgt 3 kilo en onbeperkt kuil ook. Die staat ook hele dagen buiten. Sinds vandaag niet meer dan :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 19 jan 2013, 10:04

misschien kun je extra slobber bij geven of een portie voer vervangen door slobber
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » za 19 jan 2013, 14:21

Ik dacht ook, geef haar ook 1x per dag slobber of maismeel.
Ik geef ze hier nu met die kou ook meer hooi en dagelijk een lekkere portie slobber naast hun muesli. Ze verbruiken nou eenmaal wat meer energie om zichzelf warm te houden nu.
Overigens vind ik je haf er wel goed uitzien hoor en een deken zou ik nu niet meer mee beginnen.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 19 jan 2013, 20:21

Ik zou geen deken geven. Imka en Emy krijgen met dit weer onbeperkt kuilgras tot hun beschikking en Elvis daarbij natuurlijk ook. Maar Imka en Emy krijgen allebij daarbij nog een halve schep slobber en een halve schep muslie. En Imka krijgt daarbij nog een flinke bak met lucerne. Als het straks weer warmer word dan ga ik het weer afbouwen en krijgt Imka alleen nog maar twee bekertjes slobber en een flinke bak met lucerne. Maar merk wel dat ze niet happy is in die kou en die harde ondergrond. Vandaag ging het wel maar gister was ze niet in haar hum... En Emy krijgt dan nog een kwart schep muslie en een bekertje (limonade beker) slobber voor het lekkere

Ik zou gewoon heel langzaam iets gaan opbouwen met je krachtvoer. Het kan idd zijn dat ze wat meer energie gebruikt voor de groei nu. En misschien is slobber iets? Merk wel dat ze het heel lekker vinden en ik geef nu van havens zit ook olie doorheen waardoor er ook weer extra energie in zit
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Bailey

Bericht door Bailey » za 19 jan 2013, 22:14

Dank weer voor jullie meedenken! Zat ik toch goed met mijn idee dat ik het eerder in voer dan een dekentje moest zoeken.

Foss, Wente krijgt nu inderdaad merrie/veulen/opfokbrok. In combi met die fibra dus. Het is ook logisch dat ze even wat dunner worden als ze groeien.

Fjordido, wormenkuur heeft ze 2 weken terug gehad :)

Dennis, daarom wil ik niet heel veel meer in één keer voeren, en kan helaas echt niet meer doen dan 1 voermoment per dag.

Hoewel ze kan eten als een kleine bouwvakker lust ze écht geen slobber, in ieder geval niet de slobber die ik heb. Ze kijkt er niet eens naar :+

Het is ook logisch inderdaad, dat ze wat afvallen in de winter. Zeker met 24/7 buiten. Met Bailey weet ik ook hoe ik daar goed rekening mee kan houden; die heb ik nu bewust wat extra spekkies bijgevoerd, die hij nu mooi in kan zetten met de kou.
Ik geloof dat ik het gewoon lastig inschatten vind omdat ze nog zo nieuw is, nog pas zo kort bij mij. Wennen hoor, zo'n nieuwe pony ;)
Esther

Bericht door Esther » zo 20 jan 2013, 09:10

Lastig he!!
Fjella is op het moment ook nog wat schraal, heb even gedacht aan een deken, maar daar begin ik gewoon niet aan, ik doe niets met haar, het zit haar in de weg. Ik ben eigenlijk wel deken af, met Tea ook zo'n gelazer mee gehad.
Fjella krijgt nu onbeperkt ruwvoer, kuil. En de ene dag wortels en de andere dag brok. Eerst alleen basisbrok, een halve schep, maar ik wilde eigenlijk wat meer resultaat dus heb ik haar rantsoen uitgebreid met een halve schep mais-lijnzaadbrok. Had eens even gezocht op bokt e.d. wat lekker aan zet in brok vorm en herinnerde me ook dat Suzan een lijnzaadbrok voerde en ze daar zo mooi van gingen glimmen. Merriebrok wordt ook wel eens aangeraden, maar ik was benieuwd naar deze brok.
Ze krijgt nu dus om de dag een schep brok, half basis en half mais-lijnzaad.
Weet alleen nog niet of het werkt want ik voer het nog niet zo lang..

Als je al een klein ding wilt veranderen zou je kunnen proberen om wat olie aan haar brok toe te voegen. Dat kan lijnzaadolie zijn, maar ook gewoon zonnebloemolie. Scheutje erover wil misschien al wat helpen op de lange termijn. Moet je even googlen tot hoeveel het verstandig is om ze te geven.

Maar eerlijk gezegd vind ik haar er netjes uit zien op de foto.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » zo 20 jan 2013, 10:16

Ik dacht dat alleen zonnebloemolie of alleen lijnzaadolie weer niet goed is omdat dan de verhoudingen met omega vetten uit zijn balans. Om die reden geef ik een combi van beide iedere dag een beetje over het voer
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 20 jan 2013, 10:46

Interessant om eens uit te zoeken Dennis, die heb ik nog niet eerder gehoord.
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » zo 20 jan 2013, 16:36

Die kende ik ook nog niet, maar zal toch ook wel meevallen, je moet ook geen liter per dag geven. Denk ik hoor!!
Ben benieuwd.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bailey

Bericht door Bailey » zo 20 jan 2013, 18:09

Die kende ik ook nog niet Dennis!

Olie, dat ik daar zelf nog niet aan had gedacht. Dat krijgt Bailey namelijk ook. Echt, voel me net een kleine penny met die nieuwe pony, alles moet weer 3x uitgezocht worden :=
Olie was alleen deze week bevroren in de kast, net als al het andere enigszins vloeibare, dus moet even nieuwe kopen ;) Gekookt lijnzaad geef ik vooral in voor- en najaar, maar kan ik nu natuurlijk ook doen.

Ik vind ook dat ze er prima uitziet nu hoor! Hoeft van mij niet om die reden iets bij, maar meer omdat ze naast het warm blijven ook superhard aan't groeien is, en wil wel zeker weten dat ze daar genoeg voor heeft.
Megan

Bericht door Megan » zo 20 jan 2013, 18:17

ik geef die van mij ook lijnzaadolie. Ik dacht altijd dat zonnebloem/lijnzaadolie gewoon wat goedkoper is dan alleen lijnzaadolie. Ben benieuwd naar die verkeerde omega-verhouding.

Olie kan toch niet bevriezen? Hooguit wat stollen door de kou. Even wat warmer zetten en voila. Ik had laatst bij AH een fles zonnebloemolie gekocht. Zag er echt vreemd uit. Was ook gestold door de kou.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Kelly

Bericht door Kelly » zo 20 jan 2013, 18:38

Dennis schreef:Ik dacht dat alleen zonnebloemolie of alleen lijnzaadolie weer niet goed is omdat dan de verhoudingen met omega vetten uit zijn balans. Om die reden geef ik een combi van beide iedere dag een beetje over het voer
Maiskiemolie werkt super en kan je zo geven.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Dennis

Bericht door Dennis » zo 20 jan 2013, 19:25

Ik kan het zo ook niet terug vinden waar ik het gelezen heb....is zeker ook weer een jaar geleden dat ik het las
Plaats reactie