Hoe paarden uitelkaar halen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
shesannie

Re: Hoe paarden uitelkaar halen

Bericht door shesannie » zo 04 nov 2012, 10:49

dat is het probleem ik heb geen rijbak en nu ook eerst geen land meer ( probeer hier in de buurt voor de winter een stuk te huren)

haha ja enigste oplossing is dat haar vriendje weer weg zou moeten, maar daar beginnen we niet aan hoor :D
shesannie

Bericht door shesannie » zo 04 nov 2012, 13:37

had ze samen buiten op stukje soort paddock maar lindia jaagt steeds achter hurby aan dus dat is niet leuk.
dus hurby staat daar nu op stal en lindia loopt los.
We zijn in de tuin al bezig 2 stallen te bouwen :D
lientje

Bericht door lientje » zo 04 nov 2012, 13:46

Yuur kon ik niet alleen op de wei laten bij mij vorige stal. Hij vloog door de draden heen. Ook op stal ging maar moeizaam, er was 1 stal waar het ging (laag plafond, zijwanden kon hij goed kijken dmv tralies.
Alle andere boxen gingen niet, hij sloeg ook echt vol met zijn voorbenen in het weefrek en die mepte hij dus gewoon van de stal af (staal dwars doormidden)

Nu op mijn eigen stal weer gaat het, hij wordt wel druk als ik de pony meeneem maar mijn hekken hier staan op 1.40 en zijn van 5 stalen buizen aan elkaar gelast dus daar komt geen paard door.
De stalduer heb ik verhoogt dus daar kan ie ook in staan.

Verdere tips heb ik niet echt, blijven oefenen en zorgen voor een goede omheining.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Megan

Bericht door Megan » zo 04 nov 2012, 15:00

Oh, dat klinkt echt als een haat/liefde verhouding. Ik had in het verleden twee merries (moeder en dochter) die gewoon helemaal niet zonder elkaar konden. Precies wat jij zegt. Gillen en gevaarlijk doen. Voel helemaal met je mee. Dat is erg vervelend en werd daar ook helemaal zenuwachtig van. Ik zette dan altijd de jongste op stal (andersom ging echt niet) en dan kon ik haar, als ik van een buitenritje terugkwam, al van een kilometer afstand al horen gillen := Ik heb nu gelukkig van die aso-ruinen. Vooral Zero. Die geeft er helemaal niets om als Dorinn thuis moet blijven 8-) Maar ja, daar heb jij niets aan...

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je ze dan langzaam moet wennen. Dus de een op stal/wei/paddock oid en de ander even weghalen maar wel dat ze elkaar nog kunnen zien. Op een tijdstip dat het lekker rustig is, dus niet net voor voertijd maar misschien daarna als ze toch van plan waren een dutje te doen. En ook niet als het waait. Misschien om de beurt lekker poetsen oid? Dan steeds verder weg en iedere keer terugkomen? Net zolang tot het niet interesant meer is? Ik heb het zelf nooit zo geprobeerd maar misschien helpt dit?
En als het kan gewoon doorzetten en dat vervelende gedrag negeren. Misschien een idee om ook een beetje freestyle doen om wat meer respect voor jou te bewerkstelligen? Anders misschien een klein shetvriendje voor diegene die achterblijft. Ik doe wel altijd de radio aan in de stal voor de achterblijver. Dat zorgt voor afleiding. Succes!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Jilly

Bericht door Jilly » ma 05 nov 2012, 20:51

Dat je geen bak hebt is in dit geval echt wel een nadeel ja... Bij Louis hebben we vaak ook last gehad met die kleuters die 3 jaar samen op de wei hebben gelopen en dan alleen iets moesten gaan doen. Was echt zachtjes opbouwen: eerst alleen mee uit de wei, braaf en weer terug, dan even vast staan, dan wat aan het werk in de bak en uiteindelijk konden de meesten wel redelijk makkelijk alleen mee op buitenrit.

De achterblijvers vonden het meestal minder erg, maar die waren dan ook nog wel minstens met 2. Het is per paard te bekijken of je ze beter buiten of op stal laat. Een bult hooi voor hun neus helpt meestal goed :D

Omdat ik bij Louis altijd zo'n hekel had aan die plakkers ben ik met Hay heel vroeg begonnen met alleen weg te gaan etc. Die doet nu nergens moeilijk over, maar daar heb je niks aan natuurlijk :=
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 05 nov 2012, 22:07

Wij hebben onze shet Jasmijn gekocht zodat Ronan toen niet alleen zou staan, als we weggingen met Anca. Maar ja, Roon keek gewoon over Jasmijn heen. Het maakte hem niet uit of Jasmijn er wel of niet bij was. Zijn vriendin was weg. Ik heb ze toch gewoon meegenomen. Dat moeten ze toch leren. Ook al is het niet altijd makkelijk 8)7 .
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 06 nov 2012, 08:21

Wij hebben onze Etjes gister ook weer mee genomen. Imka op het laatste moment in het weiland gezet maar toen we wegreden over de dijk had ze het toch door. En is weer als een gek heen en weer gaan rennen en gillen... Ik denk dat het voor Imka nooit meer went. Zo sneu want ze mocht wel als enigste lekker gras eten
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
shesannie

Bericht door shesannie » wo 07 nov 2012, 23:03

ze hebben nu beide een eigen stal naast elkaar :) dus kunnen we beginnen met oefenen :D
als ik 1 meeneem dan staldeuren dicht en flink wat te eten geven :P
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 08 nov 2012, 09:52

Ik heb van de week Imka een bak slobber gegeven (nou ja niet heel veel hoor maar doe er dan lucerne doorheen) en een hooinet toen wij gingen rijden... Ze heeft wel lopen gillen maar volgens mij viel het verder welmee. De dag ervoor was het erger hebben we haar toch in het land gezet en heeft aan een stuk door heen en weer gerend :(
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » za 10 nov 2012, 03:33

Ben er achter gekomen dat Yarra en Tea uit elkaar halen ook garant staat voor brullen, hihi.
Had Tea toevallig laatst op stal gezet toen ik op Yarra ging rijden. Tea moest mee van zochzelf, kwam met het halster bij de wei en madam kroop er bijna zelf in, dus prima, die eerst meegenomen en op stal gezet. Tea is erg dominant naar Yarra dus zag de bui al hangen dat ik met Yarra aan het touw langs Tea moest, dus was ook wel zo makkelijk.
Maar toen ik met Yarra in de wei reed was het wel even brullen van beide kanten.
Ik wil straks Tea gewoon in het land laten, ze moeten het maar leren en anders maar niet. Ik besteed er niet te veel aandacht aan, gewoon doorrijden en zorgen dat het andere paard niet kan ontsnappen!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
shesannie

Bericht door shesannie » ma 03 jun 2013, 09:52

Helaas nog geen verbetering hier..

Gister Lindia even meegenomen om te wandelen, nou ze is echt amper te houden dan ..
wordt er een beetje depri van zelfs kan gewoon niks meer met haar alleen doen behalve rijden op de wei en longeren, maar zou zo graag weer een buitenrit met haar willen maken zoals voorheen
Plaats reactie