Ga ik onze 21 jarige shetlander Fokke een deken opleggen en zo ja, hoe, wat en wanneer?
Het zou ons niet verbazen als Fokke deze winter niet meer gaat redden, maar om dat maar gewoon af te gaan zitten wachten ligt ook niet in mijn aard. Wij vermoeden dat hij problemen heeft met zijn lever omdat hij zijn voedsel slecht opneemt en het na een kuurtje levercompositum aanmerkelijk beter ging. Hij kwam uit zijn wintervacht en is weer gruwelijk ondeugend. Ook zijn harde manenkam van de hoefbevangenheid verdween. Hij is echter niet meer dik te krijgen, ook niet met seniores priores.
Daarom zit ik eraan te denken om hem op natte dagen of dagen waarop het sneeuwt een deken op te doen zodat hij minder energie nodig heeft om zichzelf warm te houden. Hij maakt wel een goede vacht aan waarmee hij zichzelf ook wel warm kan houden, maar het kost hem erg veel energie.
Is dat überhaupt mogelijk om dat op zo'n manier te doen? We komen er 2x per dag.
Dan de vraag voor welke deken kies je dan? Ik heb voor hem een fleecegevoerde 0 grams regendeken liggen, is dat een optie of zijn er betere alternatieven? Een deken voor een shet tik je ook niet op iedere straathoek op de kop, dus dan ben ik liever goed voorbereid.
Ik las in het andere topic dat je een fleecegevoerde regendeken ook op een nat paard kunt gooien, maar kan het vocht dat in de fleecedeken getrokken is dan nog wel weg?