Nog een dekenvraag.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nina1993

Nog een dekenvraag.

Bericht door nina1993 » do 27 sep 2012, 08:41

Al typende in het dekentopic van Bailey werd het zo'n verhaal dat ik daar toch liever een ander topic voor opende. Bij deze dus :D .

Ga ik onze 21 jarige shetlander Fokke een deken opleggen en zo ja, hoe, wat en wanneer?

Het zou ons niet verbazen als Fokke deze winter niet meer gaat redden, maar om dat maar gewoon af te gaan zitten wachten ligt ook niet in mijn aard. Wij vermoeden dat hij problemen heeft met zijn lever omdat hij zijn voedsel slecht opneemt en het na een kuurtje levercompositum aanmerkelijk beter ging. Hij kwam uit zijn wintervacht en is weer gruwelijk ondeugend. Ook zijn harde manenkam van de hoefbevangenheid verdween. Hij is echter niet meer dik te krijgen, ook niet met seniores priores.

Daarom zit ik eraan te denken om hem op natte dagen of dagen waarop het sneeuwt een deken op te doen zodat hij minder energie nodig heeft om zichzelf warm te houden. Hij maakt wel een goede vacht aan waarmee hij zichzelf ook wel warm kan houden, maar het kost hem erg veel energie.
Is dat überhaupt mogelijk om dat op zo'n manier te doen? We komen er 2x per dag.
Dan de vraag voor welke deken kies je dan? Ik heb voor hem een fleecegevoerde 0 grams regendeken liggen, is dat een optie of zijn er betere alternatieven? Een deken voor een shet tik je ook niet op iedere straathoek op de kop, dus dan ben ik liever goed voorbereid.

Ik las in het andere topic dat je een fleecegevoerde regendeken ook op een nat paard kunt gooien, maar kan het vocht dat in de fleecedeken getrokken is dan nog wel weg?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Tamara
Contacteer:

Re: Nog een dekenvraag.

Bericht door Tamara » do 27 sep 2012, 11:18

Ik zoy eerst uitsluiten/bevestigen dat zijn lever niet goed functioneerd. Ms zijn er mesicijnen om hem te helpen?

Zelf zou ik nier voor een 0 grams regendek kiezwn. Legt alleen haren plat. Zou dan liever voor 150/200 gram gaan
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Esther

Bericht door Esther » do 27 sep 2012, 16:30

Ik denk dat je natte fleecelaag niet zomaar opdroogt, lijkt mij niet fijn.
Kun je hem niet lekker op stal zetten tijdens de natte, koude perioden, lijkt mij de kortste klap en het minste gedoe, maar moet je wel een stal hebben..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 30 sep 2012, 15:49

@ Tamara, ik ga verder niet met de shet aan het dokteren. Ze kunnen dit soort dingen niet vanaf de buitenkant diagnosticeren en ik wil hem niet helemaal binnenstebuiten laten keren. Zolang we hem met wat eenvoudige dingen kunnen helpen doe ik daar mijn best voor, maar uiteindelijk is het leven wel eindig.

Ik zat zelf inderdaad ook al aan een 200 grams deken te denken.

@ Esther, een stalletje is mooi, maar gaat em niet worden. Meer dan een schuilstal hebben we niet.

Ik denk dat ik voor een 200 grams deken ga.
Zhellie Orsta x Briggen
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 30 sep 2012, 16:27

Tuurlijk is het leven wel eindig, en ieder moet doen wat ie wil, maar wij zijn als eigenaar toch verantwoordelijk voor zo'n dier? Dmv een simpele bloedtest kun je zien wat zijn leverwaardes zijn..dus dat is niet vreselijk ingrijpend toch?
Mieke

Bericht door Mieke » zo 30 sep 2012, 16:54

Ja en dan. Als je niet van plan bent om het te behandelen heeft die bloedtest uiteindelijk ook weinig zin.

Ik zou gewoon voor een vaste deken kiezen en niet de hele tijd op en af doen.
Ctje :)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 30 sep 2012, 18:09

Tja zou gewoon niet mijn insteek zijn, paard verdenken op ziek Ijn, maar daar niks aan doen. Mar los daaran zou ik hem op koude natte dagen wel die deken op leggen hoor
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 10 okt 2012, 18:49

Het werkt vaak anders als je 1 paard hebt of een heel stel. Met 1 paard zou ik misschien ook andere beslissingen maken. Los daarvan ging het dit weekend niet goed met hem. Geen duidelijke signalen van het een of ander, maar niet fit. Dinsdag kwam de dierenarts ook voor diverse andere zaken en toen hebben we hem gelijk even meegepakt. Zij denkt aan tumoren in het longgebied. Omdat zeker te weten zou je bloed moeten prikken, scans en röntgenfoto's moeten maken. Dit gaan we allemaal niet doen, aangezien er ook niet iets structureels tegen te doen is. Voorlopig mag hij gewoon blijven lopen en als het lichtje in zijn ogen dooft is het tijd om hem te laten gaan. De dierenarts heeft inmiddels ook wat dekenadvies gegeven.
Zhellie Orsta x Briggen
Plaats reactie