Nou, via Kristel was ik al 'aangekondigd'....
Hier een korte relaas van wie ik ben en mijn huidige fjord.
Ik: Thirza schraa, 42 jaar, sinds 20 jaar met paarden actief en heb altijd een of meer fjorden gehad.
Nu 3 paarden : Gaya 9 jaar(mix berber/Quarter en wilde pyrenees berghengst); Luna NRPS van 3 jaar en maar 1 fjord, officieel Vesta (v.Blinken/ mv Faun Tor) maar bij mij heet ze Cajou (Frans voor steen of rots). Toen ik haar kocht was ze nogal hard en bot, tegenwoordig stevig en stabieler aan het worden.
Ik ben niet op jonge leeftijd met paarden begonnen, achteraf gelukkig. Tegen de tijd dat ik ging rijden wist ik wat ik wilde, buiten rijden.
Was 16 toen ik met eigen geld ging rijden en heb dat wisselend gedaan. Tijdens mijn laatste studie (was 25) mijn partner leren kennen, Pieter Baalbergen. Samen met hem bedrijf opgericht en trektochten in de Franse Pyreneen gedaan. Gedurende 13 jaar telkens 3-4 maanden in de bergen met paarden geleefd en gewerkt. Onze eigen fjorden (Yka en Warlika) gingen mee als pakpaarden. Later gingen Yka en Minge (dochter van Mette) mee. Onze fjordenkudde was met 9 ooit op zijn grootst. Vrijwel allemaal kids van Mette.
Helaas is Pieter 6 jaar geleden overleden. Werk nu vanuit Dalfsen met lesgeven en mensen begeleiden met hun (probleem)paard of persoonlijke problemen. Ik heb mijn eigen manier, na 10 jaar in de bergen rijden en rotsen beklimmen weet ik wat er werkt. Ik heb met Klaus Hempling in Denemarken gewerkt, maar heb gekozen om meer te doen met de Canadees Chris Irwin. Hij laat de paarden meer in hun waarde en leert de eigenaar veel meer.
Warlika is op 25 jarige leeftijd overleden. Yka en Mette zijn altijd samen geweest en hebben de leeftijd van 33 en 34 jaar gehaald. Vorig jaar zijn ze samen overleden(met 3 weken verschil).
Vanuit Frankrijk heb ik nog de toen 18 jarige ruin Asterix gekocht, hij is 25 geworden.
Zal bij de pic's een serie zetten met hun namen erbij...
Voor nu met Cajou ben ik in voorbereiding voor iets wat ik nog nooit heb gedaan, naar een keuring gaan.

Kristel was zo lief om haar te komen knippen, 2 weken terug heb ik de tondeuse rigoreus door haar lange manen getrokken... Cajou's nek is zo mooi van vorm dat ik hoop op een goede exterieur keuring....
nou, vraag maar raak en wie weet tot ziens, Thirza.