voorstellen...Cajou(vesta) en Thirza

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Cajou

voorstellen...Cajou(vesta) en Thirza

Bericht door Cajou » za 14 jul 2012, 21:00

Hai iedereen,

Nou, via Kristel was ik al 'aangekondigd'....
Hier een korte relaas van wie ik ben en mijn huidige fjord.

Ik: Thirza schraa, 42 jaar, sinds 20 jaar met paarden actief en heb altijd een of meer fjorden gehad.
Nu 3 paarden : Gaya 9 jaar(mix berber/Quarter en wilde pyrenees berghengst); Luna NRPS van 3 jaar en maar 1 fjord, officieel Vesta (v.Blinken/ mv Faun Tor) maar bij mij heet ze Cajou (Frans voor steen of rots). Toen ik haar kocht was ze nogal hard en bot, tegenwoordig stevig en stabieler aan het worden.

Ik ben niet op jonge leeftijd met paarden begonnen, achteraf gelukkig. Tegen de tijd dat ik ging rijden wist ik wat ik wilde, buiten rijden.
Was 16 toen ik met eigen geld ging rijden en heb dat wisselend gedaan. Tijdens mijn laatste studie (was 25) mijn partner leren kennen, Pieter Baalbergen. Samen met hem bedrijf opgericht en trektochten in de Franse Pyreneen gedaan. Gedurende 13 jaar telkens 3-4 maanden in de bergen met paarden geleefd en gewerkt. Onze eigen fjorden (Yka en Warlika) gingen mee als pakpaarden. Later gingen Yka en Minge (dochter van Mette) mee. Onze fjordenkudde was met 9 ooit op zijn grootst. Vrijwel allemaal kids van Mette.
Helaas is Pieter 6 jaar geleden overleden. Werk nu vanuit Dalfsen met lesgeven en mensen begeleiden met hun (probleem)paard of persoonlijke problemen. Ik heb mijn eigen manier, na 10 jaar in de bergen rijden en rotsen beklimmen weet ik wat er werkt. Ik heb met Klaus Hempling in Denemarken gewerkt, maar heb gekozen om meer te doen met de Canadees Chris Irwin. Hij laat de paarden meer in hun waarde en leert de eigenaar veel meer.

Warlika is op 25 jarige leeftijd overleden. Yka en Mette zijn altijd samen geweest en hebben de leeftijd van 33 en 34 jaar gehaald. Vorig jaar zijn ze samen overleden(met 3 weken verschil).
Vanuit Frankrijk heb ik nog de toen 18 jarige ruin Asterix gekocht, hij is 25 geworden.
Zal bij de pic's een serie zetten met hun namen erbij...

Voor nu met Cajou ben ik in voorbereiding voor iets wat ik nog nooit heb gedaan, naar een keuring gaan. :=

Kristel was zo lief om haar te komen knippen, 2 weken terug heb ik de tondeuse rigoreus door haar lange manen getrokken... Cajou's nek is zo mooi van vorm dat ik hoop op een goede exterieur keuring....

nou, vraag maar raak en wie weet tot ziens, Thirza.
www.paardencoach.nl
gecertificeerd trainer Chris Irwin : www.chrisirwin.com
kristelhans

Re: voorstellen...Cajou(vesta) en Thirza

Bericht door kristelhans » za 14 jul 2012, 21:17

Heee, daar ben je! Welkom hier en tot snel, ik denk dat je hier veel leuke, nuttige fjordendingen kunt lezen! Tot gauw!
Dennis

Bericht door Dennis » za 14 jul 2012, 21:23

Welkom hier! Een leuk en mooi verhaal zeg :-)

Ik ben Dennis, 31 jaar en eigenaar van Geke, een twee jarige merrie.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Amber_

Bericht door Amber_ » za 14 jul 2012, 22:30

Welkom!

Ik ben Amber, 22 en komend uit Lunteren! Ik heb 3 gele mormels:
Fjordy, mijn topper. 15jarige ruin uit Orsta. Super springer!
Toot, mijn net kersverse ruin. Een 6jarige Manus
En de jongste, Gio. Een 2 jarige Rodblakk man (nog enige echte haha)
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » zo 15 jul 2012, 06:25

Welkom!

Ik heb 2 fjordjes, Lajke (Bjorgard) van 21 en een jaarling ruin Mette (Haukaren).
Vorig jaar heb ik het genoegen gehad om een kort tochtje in de franse bergen te maken en als dochterlief groter is, gaan we dat zeker nog eens doen maar dan meerdaags.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 15 jul 2012, 07:18

Hoi Thirza, welkom op Fjordenwereld.
Wat een interessant verhaal! Geweldig lijkt me dat, te rijden in de Pyreneeën. Maar wat afschuwelijk je partner te moeten verliezen op zo'n jonge leeftijd.

Ik ben Janneke en getrouwd met Marleen. Ik heb een fjordenruin, Vlin, waar ik recreatief mee rij. Ik heb hem mezelf cadeau gedaan op mijn 50ste verjaardag. Vlin is mijn eerste paard en het was toen "nu of nooit meer". Het eerste jaar heb ik er wel eens spijt van gehad want wáár was ik aan begonnen. Hij was toen net gecastreerd na 3 jaar "actieve dienst" als hengst en kwam als veulen uit "het wild" en ik wist er niet goed mee om te gaan. Ik ben toen veel gelanceerd en heb de grond regelmatig van zeer dichtbij gezien. Maar dank zij de lessen van Rien Peynenburg (hengstenhouder waar Vlin ook vandaan kwam) en mijn fjordenmaatje Claudia (hier ook op FW met Zortin en Guuske) heb ik nu een vriendje voor het leven. Vlin is trouwens ook een Faun Tor :D .
Verder heb ik nog een heeeeeeele dikke kat Flicka, die niet meer door het kattenluikje kan en een wannabee boxer Teuntje, een pingpongbal in het kwadraat. Zij is broodmager en onder de poep gevonden in een verlaten caravan maar woont nu gelukkig bij ons.
Ik wens je veel lees- en schrijfplezier op dit zeer verslavende forum!
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 15 jul 2012, 07:35

Welkom!

Mooi verhaal, vreselijk dat je zo vroeg je man hebt verloren.

Mijn naam is Janna, 22 jaar en sinds 18 mei in het eigendom van een eigen fjorden merrie. Genaamd Imre, ze staat nog gezellig bij haar moeder, tante en halfzus/nichtje.
Daarnaast ben ik ook wekenlijks te vinden bij Bart van den Berg, waar ik voornamelijk de ruin Dieter als 'mijn' paard heb. En als de tijd het toelaat ben ik ook bezig met de hengst Timor. (al staat die nu lekker tussen de dames op het land).
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 15 jul 2012, 08:26

Welkom Thirza, leuk dat je zo via Kristel als rasechte Fjordenfanaat dit forum ook gevonden hebt!
En lijkt me heel bijzonder zo door de bergen te trekken met de paarden. Lijkt me dat je op een gegeven moment de bergen ook op je duimpje kent of niet?

Ik ben Annabel, zus van Janna hierboven en ben woonachtig in Wanneperveen. Daar heb ik o.a. mijn eigen Fjordendame Flamingo (v. Sebastian) momenteel in de kudde bij hengst Drafur nog staan (dus hopelijk drachtig onderhand). Daarnaast heb ik nog drie NMPRSjes, vierjarige merrie Flower, jaarlingmerrie Fleur en hengstveulen Tofino. Daarnaast ben ik geregeld te horen hier op het forum over de ruin Binkie, halfbroer van genoemde Dieter hierboven, die ik zowel onder het zadel als voor de wagen heb.
Geluk is de vrucht van intens werk
Cajou

Bericht door Cajou » zo 15 jul 2012, 09:02

Bella schreef:Welkom Thirza, leuk dat je zo via Kristel als rasechte Fjordenfanaat dit forum ook gevonden hebt!
En lijkt me heel bijzonder zo door de bergen te trekken met de paarden. Lijkt me dat je op een gegeven moment de bergen ook op je duimpje kent of niet?
hai, dank voor alle welkomst,... een actief forum.
Qua routes kennen, nou, we hadden in de 10 jaar 4 verschillende basisplekken en dus was er telkens een cirkel waarbinnen we konden reizen. Bepaalde stukken waren een overlap, maar omdat het gras in de bergen maar eens per jaar groeit, moet je telkens andere tochten maken. We gingen dus regelmatig op pad en wisten alleen hoe het er vorig jaar uitzag. We deden nooit screenings vooraf.
Maar daardoor juist extra veel training gehad om om te gaan met 'dat wat er voor je neus ligt'..

Thirza.
www.paardencoach.nl
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 15 jul 2012, 09:33

Welkom op FW Thirza. Met dank aan Kristel weer een echte Fjordenliefhebster er bij, leuk! Prachtig om te lezen dat je leven al 20 jaar gevuld is met Fjorden waar je veel fijne dingen mee hebt beleefd. Wel erg verdrietig dat je je man al zo jong bent verloren.
Jouw Vesta (okay voor jou Cajou) komt net als Vlin van Janneke van Staatsbosbeheer. Ze zijn ook in hetzelfde jaar geboren maar niet in dezelfde kudde omdat ze een verschillende vader hebben. De moeder van Vesta komt vermoedelijk wel uit de kudde van Vlin.
Ik ben Anita, 50 jaar en getrouwd met Jeroen. Ook hier zijn meerdere Fjorden, een familiegroep bestaande uit Meline (v. Havstad) en haar 6 kinderen Celony, Djambo, Ferro, Gino, Hindra en Indre. Meline is drachtig gescand intussen van kind nr. 7 (eigenlijk 8 omdat haar allereerste veulen niet meer leeft).
Ik heb als hobby het uitzoeken van stambomen van Fjorden en daarvoor heb ik inmiddels een bestand opgebouwd van 31.119 Fjorden. Hiervan probeer ik zoveel mogelijk info en foto's te verzamelen. Je begrijpt dus misschien dat ik erg nieuwsgierig ben naar afstamming en foto's van alle Fjorden die jij hebt (gehad) haha.
Ga je samen met Kristel naar de keuring in Hardenberg? Daar kom ik ook, zonder paarden maar gewapend met camera.

Edit: Ik ben eens aan het speuren gegaan in mijn Fjordenbestand aan de hand van de namen die je noemt en tot nu toe heb ik daar 8 Fjorden in gevonden die van jou en Pieter zijn (geweest), t.w. Mette I1931, Yka Y-67, Minque M-126, Nikvit N425, Odron 19940251, Pader 19950210, Warlika W-190 en natuurlijk Vesta 20000550. Asterix kan ik nog niet traceren.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Cajou

Bericht door Cajou » zo 15 jul 2012, 16:03

Anita schreef:Welkom op FW Thirza. Met dank aan Kristel weer een echte Fjordenliefhebster er bij, leuk! Prachtig om te lezen dat je leven al 20 jaar gevuld is met Fjorden waar je veel fijne dingen mee hebt beleefd. Wel erg verdrietig dat je je man al zo jong bent verloren.
Jouw Vesta (okay voor jou Cajou) komt net als Vlin van Janneke van Staatsbosbeheer. Ze zijn ook in hetzelfde jaar geboren maar niet in dezelfde kudde omdat ze een verschillende vader hebben. De moeder van Vesta komt vermoedelijk wel uit de kudde van Vlin.
Ik ben Anita, 50 jaar en getrouwd met Jeroen. Ook hier zijn meerdere Fjorden, een familiegroep bestaande uit Meline (v. Havstad) en haar 6 kinderen Celony, Djambo, Ferro, Gino, Hindra en Indre. Meline is drachtig gescand intussen van kind nr. 7 (eigenlijk 8 omdat haar allereerste veulen niet meer leeft).
Ik heb als hobby het uitzoeken van stambomen van Fjorden en daarvoor heb ik inmiddels een bestand opgebouwd van 31.119 Fjorden. Hiervan probeer ik zoveel mogelijk info en foto's te verzamelen. Je begrijpt dus misschien dat ik erg nieuwsgierig ben naar afstamming en foto's van alle Fjorden die jij hebt (gehad) haha.
Ga je samen met Kristel naar de keuring in Hardenberg? Daar kom ik ook, zonder paarden maar gewapend met camera.

Edit: Ik ben eens aan het speuren gegaan in mijn Fjordenbestand aan de hand van de namen die je noemt en tot nu toe heb ik daar 8 Fjorden in gevonden die van jou en Pieter zijn (geweest), t.w. Mette I1931, Yka Y-67, Minque M-126, Nikvit N425, Odron 19940251, Pader 19950210, Warlika W-190 en natuurlijk Vesta 20000550. Asterix kan ik nog niet traceren.

WOW, ja, dan heb je de meeste gevonden....
we hadden ook nog een paar ongeluk dekkingen: Quinhirr (van mette) en Manou (van mingue)(kruising met engels volboed hengstje van 2 jaar die in een onbewaakt moment zjn kans schoon zag terwijl onze 2 merries bij vrienden stonden terwijl wij in Frankrijk waren)
en dan nog drie jaar later : Quinhirr X Warlika

zal je dan live wel per paard nog wat info kunneng even,... da's leuker denk ik... Helaas heb ik van de beginjaren niet veel foto's meer (dás een lang verhaal) maar bij pic's moet je zo je hart kunnen ophalen..

en Ja, kom naar Hardenberg met Cajou.... tot dan, Thirza.
Laatst gewijzigd door Cajou op zo 15 jul 2012, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
www.paardencoach.nl
Fran

Bericht door Fran » zo 15 jul 2012, 16:48

Aha, ik heb je topic maar gelijk even opgezocht, nu snap ik je topic met de foto's ook wat meer!

Ik ben Francis, 23 jaar en samen met me zusje heb ik een fjordenruin genaamd Olaf.
Veel plezier op FW!
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Ilona

Bericht door Ilona » zo 15 jul 2012, 17:00

Een heel fjorden verleden! Een hoop meegemaakt ook.

Ik ben Ilona en heb een 6 jarige ruin, Castor.
Castor is in hetzelfde gebied geboren als waar jouw Vesta geboren is.
Pvesta, de moeder van Vesta loopt hier nog steeds dacht ik en de oma van Vesta (Kvesta) loopt in een ander gebied waar Vlin (van Jankeke) geboren is.
Deze gebieden zijn op Goeree-Overflakkee (bijna Zeeland).
Castor heeft niet lang in het natuurgebied gelopen. Die was ongeveer een week oud toen zijn moeder overleed. Ik heb hem toen opgevangen en grootgebracht. Hij is echt mijn maatje :#
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Cajou

Bericht door Cajou » zo 15 jul 2012, 17:25

Anita schreef:Asterix kan ik nog niet traceren.
52 148 961 W
1988
250001 521 48961W

les haras national
www.paardencoach.nl
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 15 jul 2012, 17:27

Hij is dus geen Nederlands gefokt Fjord begrijp ik hieruit? De A-jaargang uit NL is van 1956 of 1980 of 2004.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Cajou

Bericht door Cajou » zo 15 jul 2012, 17:34

Anita schreef:Hij is dus geen Nederlands gefokt Fjord begrijp ik hieruit? De A-jaargang uit NL is van 1956 of 1980 of 2004.
nee, geboren en getogen franse fjord; bij een vriend die bomensleepwerk doet met fjorden en bretons,
Asterix heeft van 4 tot 17 jaar oud bomen gesleept, daarna was de eigenaar te oud om veilig door het bos te lopen... zo stond hij stil, maar zich te vervelen en hij beviel mij wel...

thirza
www.paardencoach.nl
Annne

Bericht door Annne » zo 15 jul 2012, 17:36

Welkom op fjordenwereld, leuk dat je je als echte fjordenfanaat hier ook gemeld hebt :)

Wat ontzettend leuk en spannend om met paarden trektochten door de bergen te maken, lijkt me heerlijk.

Mijn naam is Anne, 20 jaar en ik woon net als Annabel in Wanneperveen, heel vlakbij B. van den Berg. Hier heb ik twee jaar stage gelopen (en kom er nu gelukkig weer wat meer) en heb met heel veel vreugde de merrie Dorothee (v.Reinar) mogen beleren. Inmiddels is mijn grootste wens uitgekomen; Do is van mij :D (Al kan ik het nog steeds niet bevatten).
Do, mijn eerste eigen paard!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 15 jul 2012, 17:37

Ah, vandaar dat ik hem niet kon vinden.
Wat houdt dit in dan?
52 148 961 W
1988
250001 521 48961W

les haras national

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Anouska

Bericht door Anouska » zo 15 jul 2012, 19:51

Welkom Thirza! Wat een indrukwekkend verhaal zeg!
Ik ben Anouska, 32 jaar, en in het bezit van de 7 jarige ruin Bjorn (v. Orsta).
Veel plezier op dit verslavende forum!
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Cajou

Bericht door Cajou » zo 15 jul 2012, 20:26

Anita schreef:Ah, vandaar dat ik hem niet kon vinden.
Wat houdt dit in dan?
52 148 961 W
1988
250001 521 48961W

les haras national
zijn levensnummer in fr en zijn paspoortgegevens, maar in de papieren die ik heb, zijn ook geen ouders te vinden hoor,... de franse slag.. 8)
www.paardencoach.nl
Plaats reactie