eczeem deken

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Mariël
Contacteer:

eczeem deken

Bericht door Mariël » do 23 feb 2012, 13:00

Vraagje......wanneer leggen jullie de deken op? is dat bij een bepaalde temp? of als ze kriebel krijgen[of ben je dan te laat]

Dirkje had vorig jaar flink last van eczeem, heb een Boett deken gekocht, maar was waarschijnlijk te laat want ze bleef jeuken.
We hebben het zomer seizoen zelfs af moeten sluiten met een prednison kuur.

Houden jullie de deken altijd op? en alleen met rijden af?

Ik ga dit jaar met haar de Eper paardenvierdaagse rijden, is het dan misschien verstandig om een vliegendeken op te doen met rijden? het is midden in het bos en je rijd natuurlijk wel een aantal uren per dag.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :D
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
pjotr_nientje
Contacteer:

Re: eczeem deken

Bericht door pjotr_nientje » do 23 feb 2012, 13:39

Ik deed de eczeem deken erop als de temp in de nachten weer boven de 10 kwamen.
Meestal was dit ergens rond maart al.
Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 23 feb 2012, 14:27

Ik had de deken inderdaad alleen af met rijden. Een vliegendeken omdoen heeft vaak niet zoveel zin omdat de knut door de fijne maas van de meeste vliegendekens heen kan. Ik zou dan kiezen voor een goede vliegen-/ muggenspray en die minimaal om de twee uur opnieuw gebruiken (meenemen in zadeltassen).
Ook ik begon altijd vrij vroeg met de deken maar meestal niet in maart maar in de loop van april. Inderdaad geheel afhankelijk van de temperatuur.
Bedenk je ook dat veel jeukklachten ook voort kunnen komen aan de voeding, het voorjaarsgras dat veel bevat, fructaangehalte door koude nachten en warm overdag, grasland wat "over" bemest is etc. en ook zetmeel/ suikers in het voer kunnen voor behoorlijke jeukzorgen. Een eczemer heeft vaak toch ook die gevoeligheden dus dat kan ook een oorzaak zijn dat ze door bleef jeuken vorig jaar.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op do 23 feb 2012, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Tass

Bericht door Tass » do 23 feb 2012, 14:50

Ik begin altijd in maart al met de deken, je kan niet vroeg genoeg beginnen :).
Die van mij begint eind maart toch wel tekenen te geven dat er weer kriebelbeestjes zijn dus wil er optijd bij zijn. Vorig jaar lag ze helemaal open dus we hopen er dit jaar beter doorheen te komen. Dit is voor haar ander ook geen doen meer :(:).

Die van mij krijgt nu ook extra druppels voor de weerstand en eczeem, ik hoop dat het extra helpt :).
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » do 23 feb 2012, 15:01

Ik heb inderdaad gehoord dat voeding ook heel belangrijk is in het verhaal, ze krijgen bij mij zeker niet teveel gras :n

Ik ga van een dekenleverancier een deken testen, gratis!
met een speciale werking voor de huid enz, weet er nog niet alles van maar het is besteld en als het binnen is komen ze passen.
We gaan haar dan goed in de gaten houden samen met de verkoper van de deken en de dierenarts[werkt er ook aan mee]
Ben benieuwd :))
Ik hoop dat het een lichte kleur deken is want de Boettdekens zijn zo donker en warm lijkt mij in de felle zon.
Tass

Bericht door Tass » do 23 feb 2012, 15:06

Valt wel mee hoor :).

Die van mij liep eerst in een donker blauwe nep boett model deken zeg maar :P. Maar nooit een zweetplekje of iets gezien ook nooit gezien dat ze het te warm had ofzo :).
Het voor dit jaar een echte Boett besteld, donkerbruin...
Mijn Toppers:
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 23 feb 2012, 15:15

Mariël schreef:Ik heb inderdaad gehoord dat voeding ook heel belangrijk is in het verhaal, ze krijgen bij mij zeker niet teveel gras :n
Juist heel kort gras is "erger" dan lang uitgebloeid gras. Het korte gras moet groeien dus dat zit bomvol met fructaan. Vaak denken mensen er goed aan te doen om een paard op een kale wei te zetten maar dat werkt dan weer averechts. Idemdito voor hoefbevangenheid en insuline resistentie en dergelijken. Maar wie weet staan ze bij jou wel op het zand dat kan natuurlijk ook. Dat deed ik bij de mijne altijd in het voorjaar. Die mocht dan eind van de middag/ begin van de avond een uurtje grazen en verder stond hij op het zand met hooi. Pas als het gras was uitgebloeid mocht hij gewoon met de rest mee het land op.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » do 23 feb 2012, 15:24

Marijke_ schreef:
Mariël schreef:Ik heb inderdaad gehoord dat voeding ook heel belangrijk is in het verhaal, ze krijgen bij mij zeker niet teveel gras :n
Juist heel kort gras is "erger" dan lang uitgebloeid gras. Het korte gras moet groeien dus dat zit bomvol met fructaan. Vaak denken mensen er goed aan te doen om een paard op een kale wei te zetten maar dat werkt dan weer averechts. Idemdito voor hoefbevangenheid en insuline resistentie en dergelijken. Maar wie weet staan ze bij jou wel op het zand dat kan natuurlijk ook. Dat deed ik bij de mijne altijd in het voorjaar. Die mocht dan eind van de middag/ begin van de avond een uurtje grazen en verder stond hij op het zand met hooi. Pas als het gras was uitgebloeid mocht hij gewoon met de rest mee het land op.

Dat gaan we met Dirk ook doen, kort gras is idd veel gevaarlijker.
Er wordt bij ons niet bemest.
Tass, vorig jaar heeft Dirk een zonnesteek gehad of oververhit geraakt, hoe je het wil noemen, we hebben aardig wat uurtjes met haar gelopen.
Ze kreeg er koliek van[door vocht te kort] ze was zeiknat van het zweet, zo zielig!
We moesten haar afsponzen en wandelen en weer afsponzen.............. hier kunnen ze in de schaduw staan en zelfs toen ging het verkeerd :=
Tass

Bericht door Tass » do 23 feb 2012, 15:28

Serieus :o...

Ow dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt...
Mijn Toppers:
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 23 feb 2012, 15:30

Heeft Ros van mij ook een keer gehad ja oververhit met de deken om :j. Maar toen was het ook wel over de 30 graden hoor. Het blijft toch lastig he?
Ik bedoel het trouwens niet betweterig hoor maar ik heb jaren (een jaar of 9) aangemodderd met een eczemer en dan ook echt een eczemer die van hoofd tot kont heeft open gelegen door de jeuk. Door aanpassingen in voedingen een goede deken etc. beperkte de schade zich tot zijn hoofd, pijpbenen die hij zelf open kon bijten en wat plekjes onder zijn buik. En waarom zouden we allemaal zelf het wiel uit moeten vinden, hoewel het ene wiel nog niet het juiste wiel hoeft te zijn voor de ander :D.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » do 23 feb 2012, 16:42

Ben blij met alle tips hoor Marijke :D zo kan je elkaar toch helpen.
Ik hoop dat ik het onder controle kan houden nu.
Toen ze een zonnesteek had hadden we haar net dus we konden haar gedrag nog niet zo goed.
Als er bij Wammes een drol dwars zit zie ik het maar bij haar moet ik alles nog uitvinden.
Daarbij uit ze zich niet zo makkelijk................het begint te komen nu :+:
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 23 feb 2012, 16:46

Bij temp > 10 graden deken erop.
Let op het gras zoals hier al wordt gezegd, gras het gevaarlijkst als fructaan index hoog is.
(die kan je googelen)
Komt ongeveer hier op neer, als het gras weining groeikans heeft (dus koud of droog) gebruikt het het gemaakte fructaan
niet zelf en kan je paard het binnen krijgen.

Vliegendeken met rijden, wel wat grofmaziger, MAAR! Je deken kan je vaak goed met goede giftige vliegenspay
impregneren!!!! Daar blijft het beter op zitten dan op je paard zelf.
Wel opletten met 30 graden op oververhitting, maar daar ben je bij, je kan je paard als het warm wordt koelen met
water en uiteraard rustig aan doen en in de schaduw gaan staan/lopen.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 23 feb 2012, 16:57

qua vliegenspray hoor ik goede resultaten over de Endure. Niet officieel in nl te krijgen, is een amerikaans product. Is wel hier te koop, maar mag eigenlijk niet ivm milieu wetten enz.

kennis van me heeft een quarter die erg eczeem had. Sinds ze endure gebruikt is het bijna niet meer te zien dat ze schuurt. gebruik is zuinig, 1x per 2 weken insprayen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » do 23 feb 2012, 17:05

Bedankt voor de tips Sjolvir , dat van de fructaan index googelen dat wist ik niet!
En Tamara, ik ga het opzoeken...Endure :D
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 23 feb 2012, 18:49

Is wel duur. Even goed zoeken want enkele aanbieders verkopen het belachelijk duur. Zit je op bokt? Dame hier uit de buurt importeert het en verkoopt het door. Nevada op bokt. Kan je wel haar profiel link geven
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » do 23 feb 2012, 18:59

Tamara schreef:Is wel duur. Even goed zoeken want enkele aanbieders verkopen het belachelijk duur. Zit je op bokt? Dame hier uit de buurt importeert het en verkoopt het door. Nevada op bokt. Kan je wel haar profiel link geven
dank je! ik heb haar gevonden op bokt en haar een berichtje gestuurd :D
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » do 23 feb 2012, 19:58

ik heb het besteld! scheelt gewoon 11 euro met een andere winkel die ik gevonden had!
Toppie bedankt :D
Jowien

Bericht door Jowien » do 23 feb 2012, 19:59

Boett heeft ook zand/grijskleurige dekens hoor! Orlinde heeft ereen, is bijna fjordenkleur, zelfs met een streep erop (de band over de lengte van de rug, die is zwart), alleen de streep in de manen ontbreekt (ik heb wel eens het creatieve idee gehad die erop te gaan tekenen met viltstift).
Orlinde heeft het wel eens een keer warm met die deken, dat ze zweterig op de wei staat, maar toen stonden ook paarden zonder dekens te zweten, zo warm was het.

Wanneer op doen? Ligt aan hoe erg de allergie is bij je paard, aan de voeding en aan hoe/ waar ie staat.
Orlinde staat vanaf half april 24/7 buiten, eerst 's nachts nog in paddock en vanaf mei 24u op de wei. Daar is weinig te jeuken, alleen de badkuip die als drinkbak dienst doet. In het voorjaar zijn we vrij fanatiek met endurance, dat zal zeker schelen, dan verbrandt ze wel wat suikers.
Ik doe haar deken op zodra ze jeuk krijgt en ik dat niet bij kan houden met smeerseltjes. Vorig jaar was dat begin juni, dat is erg laat voor ons doen. Deken op, nog een paar dagen smeren en toen was het over op de plekken waar de deken over zit. Het jaar ervoor was het begin mei. Eerder kan bij ons niet, want tot mei staat ze samen met 2 ruinen, die beiden goed zijn in dekens slopen. Dus maart-april smeer ik me slag in de rondte en hoop ik op koel, winderig weer.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » do 23 feb 2012, 20:17

Ik ben bang dat als ze eenmaal weer jeuk heeft dat ik dan te laat ben Jowien :o
Ik heb een donkerbruine Boettdeken :)) op zich prima hoor!
Bij ons staan er bomen in de wei dus zat materiaal om te jeuken, maar ik denk met een goede deken en goed vliegenspul als ik ga rijden en op haar voeding letten het goed moet komen.

We zijn ook flink aan het rijden nu, vorig jaar werd ze nog ingereden dus met de beweging komt het ook goed *o/*

Wel leuk dat ze de deken ook in een fjordenkleur hebben 8)7 hihi ik zie het al voor me........
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 23 feb 2012, 21:01

Waar hebben jullie de exceem deken gekocht. Ik zoek er namelijk nog 1 voor onze shetlander :). En erg handig de link voor dat spul, ga ook eens even kijken op bokt!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Plaats reactie