Bericht
door Jowien » do 23 feb 2012, 19:59
Boett heeft ook zand/grijskleurige dekens hoor! Orlinde heeft ereen, is bijna fjordenkleur, zelfs met een streep erop (de band over de lengte van de rug, die is zwart), alleen de streep in de manen ontbreekt (ik heb wel eens het creatieve idee gehad die erop te gaan tekenen met viltstift).
Orlinde heeft het wel eens een keer warm met die deken, dat ze zweterig op de wei staat, maar toen stonden ook paarden zonder dekens te zweten, zo warm was het.
Wanneer op doen? Ligt aan hoe erg de allergie is bij je paard, aan de voeding en aan hoe/ waar ie staat.
Orlinde staat vanaf half april 24/7 buiten, eerst 's nachts nog in paddock en vanaf mei 24u op de wei. Daar is weinig te jeuken, alleen de badkuip die als drinkbak dienst doet. In het voorjaar zijn we vrij fanatiek met endurance, dat zal zeker schelen, dan verbrandt ze wel wat suikers.
Ik doe haar deken op zodra ze jeuk krijgt en ik dat niet bij kan houden met smeerseltjes. Vorig jaar was dat begin juni, dat is erg laat voor ons doen. Deken op, nog een paar dagen smeren en toen was het over op de plekken waar de deken over zit. Het jaar ervoor was het begin mei. Eerder kan bij ons niet, want tot mei staat ze samen met 2 ruinen, die beiden goed zijn in dekens slopen. Dus maart-april smeer ik me slag in de rondte en hoop ik op koel, winderig weer.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.