Extreme winterkou voorspeld, maatregelen nemen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Genista

Re: Extreme winterkou voorspeld, maatregelen nemen?

Bericht door Genista » di 07 feb 2012, 13:33

Die H2go zakken zijn inderdaad ideaal, alleen moet je wel een voorraadje aanleggen. Heb namelijk de ervaring dat ze redelijk snel scheuren. Ik heb standaard 2 exemplaren op voorraad.
Dat met dat ijs weg'hijgen' wist ik niet.... knap dat de natuur dit bedacht heeft +:)+ Daar is Genista ook heel goed in gelukkig.

Ik hoop wel dat deze ijstijd weer snel voorbij is hoor... ben er nou niet echt kapot van :n Laat de lente maar komen... vogeltjes fluiten, rondvliegende fjordenharen van het verharen.... grasjes die groeien... lammetjes in de wei... Ik ben er helemaal klaar voor :D
Esther

Bericht door Esther » di 07 feb 2012, 17:46

Was vanmorgen ook wel bar koud zeg!!

Met water geven hoef je maar een beetje water aan je handen te hebben of ik pikte al aan het metaal vast, boxdeuren, emmerhengsels e.d. Slang bevroren, kraan bevroren, jerricandoppen bevroren, argh!!
Maar van al dat gesjouw krijg je het zelf wel warm, dat scheelt dan.
Wel op tijd naar huis van stage, is verder toch niet veel te doen

Dan later thuis de paarden nog drenken. Weer met emmers in de weer. Maar heb de dames ook een heerlijk maaltje slobber voorgezet, al vond Fjella het nog niet zo.. Tea heeft echt gesmuld, net als Timber, hihi..

Hoeveel drinken jullie paarden nu ongeveer op een dag? Vind dat Fjella en Tea niet veel drinken. Denk misschien een half/drie kwart emmertje per keer. Ze eten denk ik ook wel wat sneeuw..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 07 feb 2012, 17:51

In slobber zit natuurlijk ook vocht....

Hier krijgen ze smiddags warme slobber en dan over de dag wisselt het. Denk dat ik een liter of 60 per dag naar achter sjouw voor 1 volwassen fjordje en 1 veulen van bijna 9 mnd...
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Jilly

Bericht door Jilly » di 07 feb 2012, 18:18

Wij hebben zo'n grote zwarte metselkuip staan (geen idee hoeveel daar in kan?) die is op 24u leeg met 5 paarden. 2 van de 5 staan 's nachts op stal en krijgen daar nog een emmer.
Ik heb het idee dat ze heel veel in 1 keer drinken. Als de kuip 's morgens gevuld worden, 's avonds nog bijna vol zijn en de morgen er op ineens helemaal leeg zijn.
Waarschijnlijk is het voor hen nu niet echt 'aantrekkelijk' om vaak te gaan drinken met de koude, maar als ze dan toch bezig zijn ineens goed doen hihi
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Keandra

Bericht door Keandra » di 07 feb 2012, 19:17

hier hebben ze zo'n halve waterton (voor regenwater enzo), die is voor 3 paarden
normaal doen ze 3 dagen met een geheel gevulde, nu 2 8)7
naar ons gevoel drinken ze meer, en hebben ze ondertussen al heel goed door hoe het zo lang mogelijk beschikbaar te houden (gat in maken enzo)
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 07 feb 2012, 21:45

Esther schreef:Was vanmorgen ook wel bar koud zeg!!

Met water geven hoef je maar een beetje water aan je handen te hebben of ik pikte al aan het metaal vast, boxdeuren, emmerhengsels e.d. Slang bevroren, kraan bevroren, jerricandoppen bevroren, argh!!
Ik heb ook al zowat vast gezeten aan boxdeursloten en emmerhengsel grrrr |o En ik was laatst vergeten de lege jerrycans uit de auto te halen 's avonds. Kon ik 's morgens de doppen niet los krijgen *zucht*.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Esther

Bericht door Esther » wo 08 feb 2012, 03:21

Bloemetje75 schreef:In slobber zit natuurlijk ook vocht....

Hier krijgen ze smiddags warme slobber en dan over de dag wisselt het. Denk dat ik een liter of 60 per dag naar achter sjouw voor 1 volwassen fjordje en 1 veulen van bijna 9 mnd...
Die slobber was eenmalig, ze drinken normaal ook zo weinig..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » wo 08 feb 2012, 07:24

Geke drinkt ook minder, ik sjouw nu iedere dag 25 liter van huis uit mee naar stal en doe dat in een speciekuip in haar box, dat is de volgende ochtend nog niet op en het retsant doe ik dan in de kuip in de wei als ik ze buiten heb gedaan.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 08 feb 2012, 13:11

Hier wordt ook niet zo heel veel gedronken. Omdat de automatische drinkbakken bevroren waren in de stallen hebben ze nu ook allemaal zo'n speciekuip in hun stal staan. De meeste avonden kan Jeroen volstaan met er even met een gieter met heet water langs te gaan om het weer dooi te krijgen maar echt bijvullen per slang hoeft maar om de paar dagen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » wo 08 feb 2012, 19:51

Het was nog maar -4 net!! Bijna lente :P

Hier was gelukkig niks van het water nog bevroren. Wat een opluchting!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Dennis

Bericht door Dennis » wo 08 feb 2012, 20:27

Machteld&Falco schreef:Geen jerrycans hier, maar een heuse H2GO-bag! Prima uitvinding dat ding! Kan er met gemak 1 1kuip mee vullen zonder 5x heen en weer te lopen.
Ik zag net op de paardendrogist.nl dat je zo'n zak gratis krijgtbij een bestelling van 75 euro
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 08 feb 2012, 22:05

Jilly schreef:Wij hebben zo'n grote zwarte metselkuip staan (geen idee hoeveel daar in kan?) die is op 24u leeg met 5 paarden. 2 van de 5 staan 's nachts op stal en krijgen daar nog een emmer.
Ik heb het idee dat ze heel veel in 1 keer drinken. Als de kuip 's morgens gevuld worden, 's avonds nog bijna vol zijn en de morgen er op ineens helemaal leeg zijn.
Waarschijnlijk is het voor hen nu niet echt 'aantrekkelijk' om vaak te gaan drinken met de koude, maar als ze dan toch bezig zijn ineens goed doen hihi
Oei, die van mij (90 liter trouwens) is met 2 paarden ook op 24h leeg... Slokkoppen! Maar mijn paarden drinken altijd veel. Als ik 's morgens bij kom vullen staan ze ook echt aan te schuiven voor hun slok :)

H2go bag leg ik alleen in de kruiwagen, dat houdt dat ding ook een beetje tegen denk ik. Geen idee of het autoproof is. Die van jullie dus niet := hoop dat die van mij niet te snel scheurt... Was de laatste in de winkel.

Kon mezelf vandaag wel mollen... Waterslang niet goed leeggemaakt en dus stijf bevroren. Werkte de kraan wel, maar kon ik hem nog niet gebruiken! 8)7
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 08 feb 2012, 22:06

Dennis schreef:
Machteld&Falco schreef:Geen jerrycans hier, maar een heuse H2GO-bag! Prima uitvinding dat ding! Kan er met gemak 1 1kuip mee vullen zonder 5x heen en weer te lopen.
Ik zag net op de paardendrogist.nl dat je zo'n zak gratis krijgtbij een bestelling van 75 euro
't Is dat ik nou net niks nodig heb (en krap bij kas zit |( )
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Esther

Bericht door Esther » do 09 feb 2012, 04:34

Hier ook een bevroren waterslang, maar die hebben we in een grote speciekuip met warm water gelegd, was zo klaar!! En de paarden in de bak hadden heerlijk lauw water!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
monne

Bericht door monne » do 09 feb 2012, 08:05

T'is hier helemaal ellendig met water. De pensionhouder is een aantal dagen weg en de deur van de garage zit op slot. Nu is er helemaal geen water en moet ik jerrycans van huis meenemen. GRRR
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 09 feb 2012, 11:59

Jeroen is van de week een keer met een verfbrander in de weer geweest om een slang te ontdooien. Het duurde even maar uiteindelijk wel gelukt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 09 feb 2012, 12:03

monne schreef:T'is hier helemaal ellendig met water. De pensionhouder is een aantal dagen weg en de deur van de garage zit op slot. Nu is er helemaal geen water en moet ik jerrycans van huis meenemen. GRRR
Dat doe ik de hele tijd al, went wel maar die jerrycans zijn zo looooodzwaar.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 09 feb 2012, 12:21

Oh, dan ben ik blij dat de paarden 20 meter achter ons huis staan *o/* ! Ik hang de tuinslang binnen in de berging met een emmer er onder. Vanmorgen toen de paarden stonden te eten, heb ik 2 tonnen gevuld. Dat gaat niet zo goed met een Evita die erbij rondloopt anders. Dat dier trekt altijd de slang uit de ton! :( En anders gooit ze hem na een tijd om, als hij nog niet zo vol is. -:(-
In de loop van de dag vul ik een 6tal emmers met water. Ieder paard krijgt er 1 in de voerbak gezet of bij de shetjes in een ring te hangen. Bij de fjorden moeten we de emmers 'vast' zetten, want anders liggen ze op vloer. De 6e emmer is om 's avonds nog even bij te vullen, mocht het nodig zijn.
We hadden zo'n H2Ozak, maar die heeft Leo aan lieve mensen weggegeven, die hem beter konden gebruiken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Pasja

Bericht door Pasja » do 09 feb 2012, 15:57

Hier afgelopen zaterdag de waterleiding gesprongen. Is waarschijnlijk de avond daarvoor al gebeurd, want naast huis lag een ware ijsbaan. Mèn wat een puinhoop. Installatiebedrijf kwam gelukkig 's middags nog. Er stond al een kacheltje bij de leidingen en dat hadden we iets harder gezet, in de hoop dat de inmiddels bevroren waterleiding rustig zou ontdooien. NOT! Ook ik heb 't idee dat de paarden met die extreme kou minder drinken en juist meer eten. Gisteren voor 't eerst sinds afgelopen zaterdag 2 grote speciekuipen weer vol laten lopen. Daarvoor kon ik voldoen met ijs kapot bikken. Slobber is een goed idee; ga ik ook es proberen. Es kijken wat de jongens er van vinden!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
claudia

Bericht door claudia » do 09 feb 2012, 17:49

Ik zeul ook met emmers. In de nacht haal ik ze weg, mono gooit zijn emmer om en Guus gaat liggen rammelen met die bak dus ik slaap geen minuut.
Elke ochtend ga ik met water naar buiten en dan twee uur later weer enz enz enz.

Ben het wel weer zat, mijn rug trouwens ook.

Kom maar op met die warmte.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie